Ik heb een rechtenstructuur gemaakt, maar ik weet alleen niet of dit allemaal goed is wat ik heb gedaan.
We hebben de volgende gebruikers:
-Hoofd
-Progr1
-Progr2
-Delphiprog1
-Delphiprog2
-Delphiprog3
En hier zijn de eisen:
- Het hoofd moet accounts kunnen aanmaken.
- De gegevens die de programmeurs aanmaken bestaan uit programma-sources en data behorende bij die programma's. Alle programmeurs mogen deze gegevens muteren.
- Gebruiker "Hoofd" heeft het beheer over librairies van alle programmeertalen waarin universele functies staan. Alleen hij mag deze gegevens muteren. De andere programmeurs mogen deze gegevens gebruiken en raadplegen.
- De delphi programmeurs hebben toegang tot de Deplhi-directories, de andere programmeurs niet. Deze Delphi-directories bestaan uit een LIB-directory waar zich de libraries bevinden en BIN-directory waar de .EXE files in voorkomen.
De rechtenstructuur:
PROG
DR-XRWXR--
-RWXRWXR--
USER: Prog1
GROUP: Programmeurs (bestaande uit alle gebruikers die ik heb aangegeven)
LIBRARIES
DRWXR-xR--
-R-XR-XR--
USER: Hoofd
LIB
DR-XR-X---
-RWXRWX---
USER:Delhiprog1
GROUP:Delphiprogrammeurs (bestaande uit Delphiprog 1 t/m 3)
BIN
DR-XR-X---
-RWXRWX---
We hebben de volgende gebruikers:
-Hoofd
-Progr1
-Progr2
-Delphiprog1
-Delphiprog2
-Delphiprog3
En hier zijn de eisen:
- Het hoofd moet accounts kunnen aanmaken.
- De gegevens die de programmeurs aanmaken bestaan uit programma-sources en data behorende bij die programma's. Alle programmeurs mogen deze gegevens muteren.
- Gebruiker "Hoofd" heeft het beheer over librairies van alle programmeertalen waarin universele functies staan. Alleen hij mag deze gegevens muteren. De andere programmeurs mogen deze gegevens gebruiken en raadplegen.
- De delphi programmeurs hebben toegang tot de Deplhi-directories, de andere programmeurs niet. Deze Delphi-directories bestaan uit een LIB-directory waar zich de libraries bevinden en BIN-directory waar de .EXE files in voorkomen.
De rechtenstructuur:
PROG
DR-XRWXR--
-RWXRWXR--
USER: Prog1
LIBRARIES
DRWXR-xR--
-R-XR-XR--
USER: Hoofd
LIB
DR-XR-X---
-RWXRWX---
BIN
DR-XR-X---
-RWXRWX---