[scsi] advies aanschaf 2e hands scsi set.

Pagina: 1
Acties:

• Alarmnummer
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 09-07-2024
Ik kan een 2e hands scsi set overnemen bestaande uit:
- Brander (HP9210i) 8*4*32
- Plextor cdrom Ultraplex40max
- Quantum atlas 10K 9.1GB
- SCSI kaart
- Kabels

en dat voor een 150 euro. Maar ik heb ook nog even wat zitten bladeren bij de 2e hands scsi schijven (wil er geen smak geld aan uitgeven) en daar heb je voor een 100 euro ook een scsi schijf. Verder staan er ook nog wel een aantal controllers.

Het gaat mij eigelijk puur om die scsi schijf. Ik ben programmeur en werk dus enrom veel met kleine bestanden. Het scheelt mij dus enorm als ik een hele lage access tijd heb. Mijn vraag is dus wat ik het beste kan doen.

• Eskimootje
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 27-03 14:15
Ik denk dat je je performance beter ergens anders kan halen. Laad bijvoorbeeld je projecten op een RAM-drive. Zorg wel dat er vaak genoeg een back-up wordt weggeschreven. Ik denk dat je met de nieuwe IDE schijfen al behoorlijk in de buurt van zo'n SCSI komt. Lijkt me meer database gericht zo'n SCSI schrijf.

Verwijderd

:? Er zit toch al een scsi harddisk bij? Of wil je er een nieuwe bijkopen?

• -=bas=-
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 22-04-2025
Die SCSI schijven hebben inderdaad betere specificaties als een IDE schijf.
Als je van een 5400 toeren schijf naar een 10.000 toeren schijf gaat dan zal je dat zeker wel merken.
Maar een RAMdisk is toch wel een stuk sneller.

Senile! Senile Oekaki

• Stefano
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 29-03 16:09

Stefano

Ondertitel Not Found

Het lijkt mij een goede deal, voor die 50 extra koop je nooit de brander/cd rom e.d. Heb je de specs van die schijf bij Quantum bekeken? Die lijken mij doorslaggevend in jouw geval (access time)

• Alarmnummer
Access tijd = 5.0 ms :P en ik heb nu een ibm 60gxp met 8.5 ms. Dus in dat opzicht ga ik er zwaar op vooruit. Verder ben ik wel een beetje angstig om mijn projecten op een ramdrive te plaatsen en doe het liever alleen op een schijf. Ik kan natuurlijk wel de object files laten wegschrijven naar een ramdrive.

• Alarmnummer
Verwijderd schreef op 28 oktober 2002 @ 13:38:
:? Er zit toch al een scsi harddisk bij? Of wil je er een nieuwe bijkopen?
Ik zat te denken aan of dit setje..

of zelf een 2e hands scsi schijf 'vraag en aanbod' opzoeken + controller + kabels. Er staan een aantal 10k schijven.

[edit]
dit zijn de specs van de schijf:
http://perso.wanadoo.fr/r...M/specs/at10k_s_specs.htm

• vanDaal
  • Registratie: November 1999
  • Laatst online: 29-03 14:39

vanDaal

-ismeereentje

Weet je ook iets meer over de SCSI kaart? Want als het je puur om de schijf gaat, zou ik eventueel nog even verder zoeken naar een fatsoenlijke kaart + schijf. Voor 150 euro is dat denk ik wel te doen. Maar als het een goede controller is, dan lijkt het me sowieso een hele goede deal.

• Alarmnummer
Dat krijg ik vanavond te horen. Ik ga er eerlijk gezegd niet vanuit dat het een super controller is, anders had hij dat wel bij de ad. gezet. Ik heb een beetje zitten bladeren, en die quantum 10k die komt er niet eens zo slecht vanaf. De snelste 10k scsi schijf heeft een average read van 4.5 ms (atlas 10k3) en de de atlas 10k heeft 5.0 ms. Alleen de sustained transfer rate is niet echt super. 18-26 en de snelste is geloof ik 2 keer zo snel.

Nog een andereinteressante schijf die ik trouwens nog op 'vraag en aanbod' zag staan, was een IBM ULTRASTAR 73LZX voor 90 euro. Het probleem is dan dat ik nog een goeie controller op de kop moet kunnen tikken + kabels. De size van die hd die boeit me niet zoveel en eigelijk is alles boven de 4 gb al groot genoeg (data gooi ik wel op mijn ide schijven). En die cdrom speler + brander die interesseren me ook niet echt zo (heb ik verder al in ide vorm en verder geen klachten over omdat ik niet veel brand en cd`s lees).

• maratropa
  • Niet online
Ik zou zeggen doen. Maar de doorvoer van de 60GXP zal hoger liggen, en het is een eerste generatie atlas 10k drive, dus hij zal wel wat herrie maken, en koel hem goed. Als er een goede controller bij zit dan is het wel een mooie deal, een adaptec of eentje met een LSI logic chip erop ofzo.

specs

• Alarmnummer
Misschien dat ik een beetje gek loop te lullen, maar wil wel even zekerheid :)

Ik ga er op 'compile' snelheid dus wel op vooruit? Die ibm die is al behoorlijk snel, en compenseerd die 38 mb/s(60gxp) het verder niet?

• maratropa
  • Niet online
Dat merk je pas echt als je het test denk ik. Met heel veel kleine bestanden zal het denk ik wel effect hebben, maar het is wel al een wat oudere scsi schijf...Als het nou een nieuwste 15k was :)

Maar je kunt geen ram-drive constructie bedenken? Dat zou ideaal zijn. Dus je klikt op compile, en dan zet ie de boel op een ram disk, doet ie ze ding, en zet ie de boel weer goed ofzo...

specs

• tinker23
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 24-12-2025
Koop die IBM Ultrastar 73LZX 18 gb voor 90 euro, en koop er los gewoon een UW kaartje + UW kabel bij, voor te beginnen met een enkele schijf is 40 mb/s toch zat... dan ben je nog goedkoper uit als 150 euro. Weet wel zeker dat die IBM 68 pins is, anders moet je weer gaan hannessen met SCA => UW/LVD converters en dat wil je liever niet.

De allereerste generatie Quantum Atlas 10K's zijn luidruchtig, warm en traag (in vergelijking met hedendaagse schijven dan). Bedenk ook dat de schijf minimaal 2 jaar oud is, terwijl die IBM 73LZX nog geen half jaar uit is, en dus veel nieuwere technieken gebruikt. Vooral bij oudere 10.000 toeren schijven zegt dat hoge toerental vrijwel niets over de werkelijke snelheid van de schijf. Staar je dus niet blind op de lage accesstime van de Atlas, icm zijn lage platterdensity zal het inlezen van veel kleine bestanden toch nog relatief traag gaan.

• Alarmnummer
Ik ben totaal niet thuis in het hele scsi gebeuren, dus kan je me misschien een scsi kaart adviseren? En wat voor kabels moet ik er bij hebben?

• BalusC
  • Registratie: Oktober 2000
  • Niet online

BalusC

Carpe diem

Niet thuis in SCSI? Check de cursussen in OM FAQ en dan met name SCSI School :)

Er zijn verder wel genoeg reviews van SCSI controllers terug te vinden:
[google=scsi controller review]

• maratropa
  • Niet online
wat je wilt is er 1 met een LSI logic chip erop, zoals een tekram, of ander merk. Voor 1 schijf is een u2w voldoende. LSI logic zijn goede chips, en breed ondersteund.

specs

• Alarmnummer
Kan een adaptec AHA 2940UW er mee door?

en dit werkt ook goed met een:
IBM Ultrastar 73LZX 18,2 Gb 10.000 toeren en U160.
?

• maratropa
  • Niet online
volgens mij wel geen ervaring mee maar ik hoor wel dat veel mensen hem hebben, als het een u2w met de juiste aansluitingen is dan zal het wel goed zijn. Vergeet niet dat je ook een LVD kabel en actieve terminator nodig hebt.

specs

• Alarmnummer
Woei.. jij bent snel :)

• Alarmnummer
Ik denk dat dit mijn keus gaat worden:
schijf: ibm ultrastar 73 LZX 18.2 gb 10k u160
controller: Tekram DC-390U2W

Die controller die is ultra 2, en die schijf ultra 3 (zeg ik goed he?), maar er komt verder toch niets aan te hangen. Ik hoop het setje ook voor 170/180 euro bij elkaar te hebben. Ik denk dat dit een hele leuke verbetering is. Ik ben me nog even aan het verdiepen geweest, maar die atlas 10k 1 die is inderdaad oud, en erg langzaam vergeleken met de II of de III. Die ibm die is wel niet supersnel tov die III, maar wel stukken sneller dan die I dus ik ga er qua snelheid een heel eind op vooruit. En qua grote ook :) Van 9->18 gb :)

thanx voor de moeite.

• Alarmnummer
Die kabels die bij die tekram zitten, kan ik die gebruiken om die ibm 73 lzx schijf aan te sluiten? Ik had iets gelezen dat de ene lvd kabel de andere niet was en dat ze gemaakt zijn voor verschillende interfaces.

• maratropa
  • Niet online
ik heb zelf een tekram 390u2b, dat zijn wel goeie kaartjes. Je moet zorgen dat je een 68 pins lvd (twisted pair?) kabel hebt, en een bijpassende actieve terminator, dan kan het niet fout gaan denk ik, als de IBM een 68 pins aansluiting heeft.

specs

• Alarmnummer
Het kan misschien zijn dat ik zelfs nog een 18 gb atlas 10k III voor een goeie prijs kan overnemen. Nog sneller dan die ibm... hmmzz.. wordt wel steeds duurder met elkaar :D

• Alarmnummer
Die atlas 10k III 36 gb die komt eraan, en ik denk dat ik ook meteen maar ga voor een goeie kaart: adaptec 29160. Ik ben wel zwaar over mijn budget heen, maar ach.. je leeft maar een keer en het is zonde om zoveel tijd te verneuken door lange compilaties :P

• shardphoenix
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 05-03 12:05
als ik het dus goed zie is die controller uw2 en die schijf is ultra 160...dan is de controller toch te zwak voor wat de schijf aankan?
vergelijkbaar met bv een ata133 7200rpm schijf op een ata66 controller hangen :?

ik heb een speciale adapter voor mijn ultra 160 scsi schijven check mijn specs...volgens mij is de adaptec 29160N een beter oplossing. Tis wel duurder maar dan heb je wel ultra 160 scsi ipv uw2

• maratropa
  • Niet online
u2w is 80 mb per sec, dat trekt 1 zo'n schijf nooit, dus hij zal het verschil in snelheid niet merken, maar wel in $$$

specs

• DJSmiley
  • Registratie: Mei 2000
  • Laatst online: 27-03 16:19
Ik heb desnoods nog wel een controller + hd liggen hier.. Seagate Cheetah 10k 18Gb + Adaptec 19160 + 5-polig LVD kabeltje (+terminator)

De Adaptec 29160 hoeft niet perse, verschil tussen de 19160 en de 29160 is eik de OS support: 19160 = windows only (zo ongeveer) terwijl de 29160 ook onder andere OSsen draait. Beide kaarten zijn gewoon bootable overigens.

Let ook ff op op normaal vs 64bits PCI, die kaarten zijn er in beide uitvoeringen.

Een tekram kaartje is een stuk goedkoper, (minder voor de naam betalen) en presteerd ook prima.

• Alarmnummer
Ik draai op dit moment alleen nog maar onder linux :) Dus ik moet gewoon een kaart hebben die het onder linux ook gewoon doet.
Pagina: 1