Toon posts:

[koeling] systemfan of pci fan?

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
Wat is een betere koeler voor mijn systeemkast?

een fan aan de achterkant geschroeft of zo'n pcislot fan die je er dwars inzet?
Iemand een idee?

• Master__R
  • Registratie: September 2002
  • Laatst online: 12-02 12:47
Ik denk dat een casefan beter is omdat deze groter is van oppervlakte?!? Deze zit vaak ook hoger dan een pcifan. (warme lucht stijgt op)

• Bezzerk
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 19:52
Casefan lijkt mij ook beter...
Ik heb (nog) geen PCI-fan maar ik verwacht er niet veel van, lijkt me meer een leuke aanvullende koeler voor je AGP :)

Verwijderd

Een 8cm casefan zal veel beter werken. Tevens zijn die pci-koelers vaak erg luidruchtig (vergeleken met een 8 cm fan)

• C4M1
  • Registratie: Augustus 2002
  • Laatst online: 23-02-2022

C4M1

3x Denken, 1x Doen

Kijk ook eens naar de specs van de verschillende fans. De eerste fan waar nix over te vinden is moet ik nog tegenkomen... :Z

Orange & Red

Verwijderd

casefan is beter, of je moet je vga extra willen koelen.. dan kun je beter pci-tje nemen.

Verwijderd

Topicstarter
Thanks, zal straks effe een casefan halen. Ik kom nu met OC-en tot 143fsb, 1791mhz, Vcore 1.85v met mijn XP2000+ en DDR 2100, maar dan zit ik non-stressed al aan de 60 graden...

Verwijderd

Verwijderd schreef op 28 oktober 2002 @ 13:31:
Thanks, zal straks effe een casefan halen. Ik kom nu met OC-en tot 143fsb, 1791mhz, Vcore 1.85v met mijn XP2000+ en DDR 2100, maar dan zit ik non-stressed al aan de 60 graden...
en met je kast open? ( kan je gelijk zien of een casefan nut heeft :) )

edit
wat is je system temperatuur?

Verwijderd

Topicstarter
loopt op tot 39 graden , nu op 141fsb is de cpu 55 graden bij systeemtemp van 37 graden.
hmmm, zie dat de systeemfan die ik heb gekocht 80mm is, volgens mij is de afstand tussen de schroefgaten achter op mijn PC 50mm.... dat past niet :( vanavond nog effe checken thuis.

• ixl85
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 21-10-2025
Verwijderd schreef op 28 oktober 2002 @ 14:02:
loopt op tot 39 graden , nu op 141fsb is de cpu 55 graden bij systeemtemp van 37 graden.
hmmm, zie dat de systeemfan die ik heb gekocht 80mm is, volgens mij is de afstand tussen de schroefgaten achter op mijn PC 50mm.... dat past niet :( vanavond nog effe checken thuis.
wat voor'n case heb je?
ik heb namelijk het zelfde probleem dat het gat achter bij de cpu 5cm is..
maar misschien ga ik er een gat in maken van 6cm (5cm fans zijn moeilijk te krigen, maar 1 in de hele pricewatch)
ik zeg misschien omdat ik dan alles uit mn kast moet gaan halen.. en daar heb ik nu niet echt veel zin in.... :z

Verwijderd

Topicstarter
midicase van norrod, geen idee welk merk, ze hebben er zelf een logootje opgeplakt

Verwijderd

Topicstarter
Ik heb thuis nog even gemeten, de fan-aansluiting bedoelik dan ;)
60mm is ie, bij computer-onderdelen.nl staat er wel eentje, 9 euro, maaarrr....
toen ik wou afrekenen kwam het totaal op 31 euro!!! Allemaal extra kosten!
afzetters...grrrr....
Ik blijf zoeken :)

• FragFrog
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 11:11
Heb je geen ouwe pc daar staan? Een casefan kun je makkelijk uit ouwe voedingen slopen, 286 is minder waard dan 31 euro vaak :)

btw, mijn XP2000+ komt met FSB van 146 tot 43 graden stressed... waterkoeling ruled ;)

[ Site ] [ twitch ] [ jijbuis ]

• Meneer aard
  • Registratie: Mei 2002
  • Nu online

Meneer aard

Porsche rulez!

Verwijderd schreef op 28 oktober 2002 @ 13:04:
Een 8cm casefan zal veel beter werken. Tevens zijn die pci-koelers vaak erg luidruchtig (vergeleken met een 8 cm fan)
check deze site http://www.hitechmods.com...oler/htm_vga_cooler.shtml kun je zelf een pci kaart cooler maken voor je vga kaart.

Als de wereld vergaat; Ja dan zijn alle mussen dood:+

• AcouSE
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 09:08

AcouSE

Swedish Chef

[CME] -> [DOC]

Verwijderd

Topicstarter
mijn standaard S3 Viper II kaartje met 32mb hoef ik niet te koelen 8) , ik wil de systeemkast temp omlaag hebben. En omdat er op het roostertje achterop alleen een 60mm casefan past, zoek ik die dus. Morgen maar even kijken bij Fakkert hier in Zwolle, zo'n techno-zaakje (nee, geen muziek :+ ) heeft vaak wel zoiets... hoop ik! cpu koelen heeft alleen zin als je de case temp ook omlaag kunt brengen, die warmte moet toch ergens heen, en zo'n fannetje hoeft toch niet veel te kosten?

Verwijderd

Topicstarter
Zag trouwens een SUPERCOOLE case hier bij MEMO in Zwolle, waterkoeling, plexi-venster in de zijkant, bovenop een opbouw met 3 (!!) fans! (voor de mensen die tegen de hele dag door stofzuigergeluid kunnen :+ )

• .Frank
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 18-02 17:29

.Frank

Frank.

Verwijderd schreef op 28 oktober 2002 @ 21:59:
Zag trouwens een SUPERCOOLE case hier bij MEMO in Zwolle
MEMO?? Ik dacht dat die lui failiet waren? weet je zeker dat het een MEMO was?

Dutch StarCraft League | Campzone Tapijtrugby-kampioen (I've got the scars to prove it)

Verwijderd

Topicstarter
Jahoor , in Zwolle zijn ze net weer geopend! Heb daar mijn XP 2000+ voor maar 119 euro gekocht :)

• ixl85
TheExecutor schreef op 29 oktober 2002 @ 07:22:
[...]

MEMO?? Ik dacht dat die lui failiet waren? weet je zeker dat het een MEMO was?
in denbosch waren ze exit jah..
alleen daar komen ze volgens mij weer terug... :?

maar de rest van hun winkels zijn nog gewoon "up and running"

• BCC
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 19:44

BCC

Memo is overgenomen door BAS nadat ze failliet waren gegaan.. so.

Na betaling van een licentievergoeding van €1.000 verkrijgen bedrijven het recht om deze post te gebruiken voor het trainen van artificiële intelligentiesystemen.

Verwijderd

mag-ie ontopic?

• SimonBenson
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 14-02 23:09
aard schreef op 28 oktober 2002 @ 19:38:
[...]

check deze site http://www.hitechmods.com...oler/htm_vga_cooler.shtml kun je zelf een pci kaart cooler maken voor je vga kaart.
Mag ik je bedanken voor deze link.. :)
Leuke oplossing en vooral goedkoop.
En dan die andere mods van hun... :D

:9~ :9~
Vooral de Icecube ziet er verrukkelijk uit!!

Verwijderd

Topicstarter
Nou, weer een vervolg op het fan verhaal, heb mijn kast vanavond gecheckt, voorin past een 80mm fan, die haal ik morgen dus maar weer op...zucht... |:(
Dan kan er van voren koele lucht naar binnen.

Voor achteren ben ik op zoek dus naar een 60mm fan om de lucht eruit te blazen, memo had hem niet, vandaag gecheckt bij fakkert in zwolle, had wel 60mm, maar zonder stekkertje :(
Vobis, niets, kan wel besteld worden. Norrod, geen nieuwe fan, wel wat oude cpu-blokken, kreeg er 1 mee.... 70mm bleek die ARGH! :(
Dus morgen trug naar Norrod met rolmeter, en proberen om te ruilen... ZUCHT...
Schiet niet op zo...

• DjGeRo
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 05:19
Verwijderd schreef op 29 oktober 2002 @ 21:13:
Nou, weer een vervolg op het fan verhaal, heb mijn kast vanavond gecheckt, voorin past een 80mm fan, die haal ik morgen dus maar weer op...zucht... |:(
Dan kan er van voren koele lucht naar binnen.

Voor achteren ben ik op zoek dus naar een 60mm fan om de lucht eruit te blazen, memo had hem niet, vandaag gecheckt bij fakkert in zwolle, had wel 60mm, maar zonder stekkertje :(
Vobis, niets, kan wel besteld worden. Norrod, geen nieuwe fan, wel wat oude cpu-blokken, kreeg er 1 mee.... 70mm bleek die ARGH! :(
Dus morgen trug naar Norrod met rolmeter, en proberen om te ruilen... ZUCHT...
Schiet niet op zo...
Misschien online bestellen ? 8)7 www.freezinghardware.nl bijvoorbeeld heeft erg veel Fan's met aansluitstekker B)

Nog ff over de discussie zelf, een PCI koeler is gewoon "zwak" omdat die ligt, en dus 10 keer minder meeneemt :P heb vandaag wat mooit meegemaakt (naar mijn mening) AL me fans op 5 volt gegooid behalve GPU koeler :) Wat een stilte man :) heb het gedaan met Fanmates van Zalman, werken wel goed 8)

Weer een beetje zinnige bijdrage geleverd... en me verhaal ff verteld :+ succes :P

[ Voor 0% gewijzigd door DjGeRo op 29-10-2002 21:34 . Reden: domeinextensie... ]

Verwijderd

Probeer 1 zo groot mogelijke fan in het dak van je kast te maken als outtake, dat werkt het beste. Maak inlaten waar de lucht de kast in moet komen, dus bijv de 2 slotplaatjes onder je videokaart weghalen.

Verwijderd

Topicstarter
fans op 5 volt gezet??? hoe??? :?
en betekend dat dan niet lager toerental dus meer warmte?

• maratropa
  • Registratie: Maart 2000
  • Niet online
Een goede PCI koeler, dus een echte radiaal koeler, geen axiale, kan nog behoorlijk wat lucht verplaatsten hoor, maar je hebt een hoop troep op de markt.

specs

• ixl85
s
gladiool schreef op 29 oktober 2002 @ 23:22:
Een goede PCI koeler, dus een echte radiaal koeler, geen axiale, kan nog behoorlijk wat lucht verplaatsten hoor, maar je hebt een hoop troep op de markt.
noem dan eens een goede
want ik ben toch wel eens benieuwd welke je dan wel moet hebben

Verwijderd

Topicstarter
Op mijn oude CPU_cooler bleek een 60mm te zitten!!!
Nu zit ik met 1 probleeem..... montageschroefjes..... $%&^%$^%#!!!!!! :( :( :(
Waar haal ik DIE nou weer vandaan?!?!?!? :? :? :? \

Ik word geeeeekk!!! 8)7 8)7

Verwijderd

Topicstarter
nog een vraagje trouwens... ik ga dus een fan voorin plaatsen en 1 achterin, krijg je dan niet sneller een stoffige bak van binnen?

• maratropa
  • Registratie: Maart 2000
  • Niet online
Ik heb laatst 1tje gekocht, en die was wel aardig, van titan de ttc003

http://www.titan-cd.com/titan.htm

Afbeeldingslocatie: http://www.titan-cd.com/images/003_b.jpg

Ook heb je een nog grotere, de ttc005

Afbeeldingslocatie: http://www.titan-cd.com/images/005_b.jpg

De verplaatsten redelijk wat lucht. Dit zijn dus echte radiaal-fans en geen axiale fans in een hoesje, die over het algemeen minder goed werken. Ook q-tec heeft een aardige.

Op dit moment koel ik een duron 1200 met een q-tec pci koeler, en die blijft onder de 50 graden.

specs

• Apen-nootjes
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 03-04-2025

Apen-nootjes

aka Apen-klootjes

Die bevestigingsschroefjes kan je gewoon lange schroeven voor gebruiken als je wel allemaal gaatje's hebt.. Anders moet je parkertjes of zelftappertjes gebruiken... Allemaal bij de betere doe-het-zelf zaak te halen (de echte tweakert ken niet zonder de gamma :P ) en ja... 'k denk wel dat je sneller een stoffige bak krijgt alleen het koelt wel beter dus dat is het schoonmaken toch wel waard??

SmartDoDo: Ach, afhankelijk van je smaak kan het best een lekker geil ding zijn :P
You never had a date you couldn't inflate

Verwijderd

Topicstarter
:*) yippee! :*) het werkt! Heb de beide fans ingebouwd, en TEVENS een soort springschansje van karton gemaakt en die voor(achter?) de frontfan geplaatst zodat de binnenkomende lucht naar boven wordt gestuurd en boven de insteekkaarten uitkomt in de buurt van de cpu. (stond op www.overclockers.com)
Ik heb nu effe een divx fimpje draaien, weet zosnel geen intensiever proces om de cpu aan het werk te zetten, hier de resultaten:

Temperatuur: Woonkamer Systeemkast CPU
------------------------------------------------------------------------------------------------
Voor inbouw van de fans: 20 35 54
Na inbouw van fans en schansje: 20 29 46

(de waarden zijn +/-)

De CPU cooler is een alublok met 60mm fan erop van Speeze, geen supercooler,
maar genoeg voor een XP proc. :)

Toch 8 graden eraf gekregen, niet slecht toch?

Kosten: 8 euro voor een iets zwaarderde cpu-cooler dan wat ik al had, 50 eurocent
voor schoefjes, 9 euro voor een 80mm fan. (De 60mm fan kwam van mijn oude cpu-cooler).
Totaal: 17,50 euro.

Verwijderd

ja dat is netjes! Nu nog de stressed temps met een koetje :)

// of cpuburn ofzo
Pagina: 1