[W2K] Wil dual boot met win98

Pagina: 1
Acties:
  • 41 views sinds 30-01-2008

• Sequence
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 27-05-2024

Sequence

Online marketing

Topicstarter
Kheb win2k prof draaien op C: hiero en wil win98 erbij hebben (op D:)

Aangezien ik straks nog druk bezig moet achter de pc heb ik geen tijd om fouten te maken en derhalve vraag ik jullie even of ik niks vergeet..

Wat ik van plan ben om te doen is het volgende:
• Windows 98 installeren op D:
• Boot.ini op C:\
code:
1
2
3
4
5
6
[boot loader]
timeout=30
default=multi(0)disk(0)rdisk(0)partition(1)\WINDOWS
[operating systems]
multi(0)disk(0)rdisk(0)partition(1)\WINDOWS="Microsoft Windows 2000 Professional"
D:\WINDOWS98 = "Microsoft Windows 98SE"

• Reboot

Gaat alles dan werken of moeten er nog meer dingen worden aangepast?
In de search ook wel dingen gelezen over msdos.sys en dat soort files maar hoe zit dat?

Of is er ergens een Dual-Boot handleiding/Faq? tnx! ;)

• blackd
  • Registratie: Februari 2001
  • Niet online
Of is er ergens een Dual-Boot handleiding/Faq? tnx!
Sinds kort staan er een aatnal links in de WOS FAQ over boot.ini's.

9000Wp o/w SolarEdge SE6K - Panasonic 5kW bi-bloc - gasloos sinds 17-7-2023

• Sequence

Sequence

Online marketing

Topicstarter
maar mijn ini, klopt die of niet? en verder ben ik niks vergeten en gaat alles goed als ik nu zo begin?

• lavagiant
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 23-06 07:51

lavagiant

...

Volgens mij is dat niet verstandig omdat win98 niet snapt dat het niet op de primary master staat. Het verstandigste is om win98 op de c: te installeren. En 2k opnieuw (update, geen gegevens verlies). 2k snapt dat er al een os aanwezig is en zet zichzelf dan op de d: en maakt tevens een bootmenu aan.

• JumpStart
  • Registratie: Januari 2000
  • Niet online

JumpStart

thinking of stardust

Als ik het goed heb dien je er wel voor te zorgen dat beide OS'en de primaire partitie moeten kunnen benaderen. Dat betekent dus dat C:\ FAT32 moet zijn. Win 98 kan namelijk niet overweg met NTFS.

ALL-CAPS WITH NO PUNCTUATION IS SO MUCH TRUER TO THE WAY THOUGHTS HURTLE OUT OF THE HUMAN BRAIN THAN CAREFULLY MANICURED AND PUNCTUATED SENTENCES COULD EVER BE

• Sequence

Sequence

Online marketing

Topicstarter
alles in netjes FAT32.. en win2k moet op C: blijven en win98 op D: (zijn 2 fysiek aparte schijven)

kan ik gewoon beginnen met win98 op D: installeren?

Verwijderd

Dit moet werken zo, op deze manier heb ik het een tijdje geleden ook geinstalleerd.
Deze ini-file klopt perfect

Ik zie dat je al begonnen bent, suc6

• Sequence

Sequence

Online marketing

Topicstarter
nou,. kheb win98 net geinstalleerd op D:, daarna de boot.ini gekopieerd naar C:\ maar het mocht zo 1-2-3 nog niet werken en ik zit nu in win98.. iemand enig idee wat er niet klopt?

edit:

wil er iemand effe een boot.ini posten voor een win2k op C:\Winnt en een win98 op D:\Windows ?
Ik heb nu de volgende en daarmee kom ik steeds in win98 zonder ook maar een keuze te kunnen maken..
[code]
[boot loader]
timeout=30
default=multi(0)disk(0)rdisk(0)partition(1)\WINNT
[operating systems]
multi(0)disk(0)rdisk(0)partition(1)\WINNT="Microsoft Windows 2000 Professional" /fastdetect
D:\WINDOWS = "Microsoft Windows 98SE"
[/code]

• Nulnulnix
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 05-06 13:04

Nulnulnix

BOFH

Ja.
Normaal gesproken moet je eerst Win98 installeren en vervolgens Win2k (nt of xp).
Dan wordt automatisch je boot.ini aangepast.
Bovendien wordt dan ook je boot-sector (en daarmee je bootstrap) aangepast.
Win2k maakt dan een bestand aan waarin de boot gegevens voor DOS (of ander OS) staan. Een soort van virtuele bootsector.

Wat je kunt doen is een Win2k install opstarten. Vervolgens geef je aan dat je een repair wil doen, om zo uiteindelijk je boot sector te laten fixen...

Dit zou moeten werken...

Succes!

We have just one world, but we live in different ones...

• Beaves
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 16-09 12:58

Beaves

Usque ad Finem

Win98 ziet niet dat er al een OS opstaat en schrijft dus leuk de bootsector over, daardoor krijg je dus geen boot menu.

Windows NT, 2000 en XP zien wel dat er al een OS op staat (als het tenminste Windows is) en zetten daardoor wel een boot manager op het systeem.

Wat je kan doen is de repair functie van Windows 2000 draaien, dan wordt als het goed is de boot manager geinstalleerd.

Schotlandofiel | Godzijdank ben ik atheïst
Canon 7D / 20D / 300D + glas | Just Light | Flickr

• Sequence

Sequence

Online marketing

Topicstarter
mjah, en zijn er nog andere oplossingen voor als je de win2k cd toevallig aan de andere kant van het land hebt liggen?

edit:

wil er iemand effe een boot.ini posten voor een win2k op C:\Winnt en een win98 op D:\Windows ?
Ik heb nu de volgende en daarmee kom ik steeds in win98 zonder ook maar een keuze te kunnen maken..

[boot loader]
timeout=30
[operating systems]
multi(0)disk(0)rdisk(0)partition(1)\WINNT="Microsoft Windows 2000 Professional" /fastdetect
D:\WINDOWS = "Microsoft Windows 98SE"

[ Voor 0% gewijzigd door Sequence op 28-10-2002 13:00 . Reden: nogmaals voor de duidelijkheid ]

Verwijderd

Probeer eens de bootmanager XOSL te gebruiken

• cjdijk
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 09-09 07:59

cjdijk

Hans favoriete radiostation

Dit is hem van mij, Win2k op C: Win98Se op D:,
maar toch moet je waarschijnlijk win2k repair draaien.
Als je win98 installeert wordt je bootsector op C: (fdisk /mbr) overschreven,
waarna je slechts win98 kan opstarten, Win2k lukt niet meer.
Daarbij maakt het niet uit dat je win98 naar D: installeert.
Het gaat alleen goed als je win2k NA win98 installeert.

[boot loader]
timeout=10
[operating systems]
D:\ = "Microsoft Windows 98 Second Edition"

P4-3.2GHz Asus P4C800 Deluxe ATI-AIW Radeon 512MB 360GB

• F_J_K
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online

F_J_K

Moderator CSA/PB/AI

Front verplichte underscores

Hoe boot.ini in elkaar is heeel goed te vinden, zo staat het wel goed. Je probleem is dat je boot met de W98 partitie, en die gaat echt niet kijken naar een boot.ini...

Voor wat voorbeeldjes kan je ook kijken naar
[rml][ dualboot] dualboot opstellen lukt niet[/rml]
[rml][ 98/XP] Problemen xp + 98 dualboot[/rml]
[rml][ xp/98] dualboot maken, probleem[/rml]
Dualboot W2K en Win98se probleem
enzo. En de WOS FAQ:
Mocht je na het installeren van Windows 2000 Windows 98 hebben geïnstalleerd en je bootmenu is weg, boot dan vanaf de Windows 2000 CD, kies voor repair en dan voor de optie repair bootmenu.
Als de Win2k CD aan de andere kant van het land ligt en niets in de buurt kan vinden heb je een klein probleem en een heel eind te fietsen :+

'Multiple exclamation marks,' he went on, shaking his head, 'are a sure sign of a diseased mind' (Terry Pratchett, Eric)

• Sequence

Sequence

Online marketing

Topicstarter
F_J_K schreef op 28 oktober 2002 @ 13:47:
Hoe boot.ini in elkaar is heeel goed te vinden, zo staat het wel goed. Je probleem is dat je boot met de W98 partitie, en die gaat echt niet kijken naar een boot.ini...
[..]
dus het zit hem niet in de ini? maar ik moet gewoon repairen vanaf win2k cd.. :{

• F_J_K
  • Niet online

F_J_K

Moderator CSA/PB/AI

Sequence schreef op 28 oktober 2002 @ 14:07:
dus het zit hem niet in de ini? maar ik moet gewoon repairen vanaf win2k cd.. :{

Yep. Helaas wel ja :)

'Multiple exclamation marks,' he went on, shaking his head, 'are a sure sign of a diseased mind' (Terry Pratchett, Eric)

• Aetje
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 18-12-2025

Aetje

Troubleshooting met HAMERRR

code:
1
2
3
4
5
6
[boot loader]
timeout=30
[operating systems]
D:\ = "Microsoft Windows 98SE"

En vervolgens doodleuk Win98 op D:\ installeren. Wel even na installatie de systeembestanden (io.sys, msdos.sys en command.com) naar de Dschijf verplaatsen.

Forget your fears...
...and want to know more...

• Sequence

Sequence

Online marketing

Topicstarter
hoe ziet de w2k msdos.sys er uit?
en wie heeft de bijbehorende io.sys effe online?

• F_J_K
  • Niet online

F_J_K

Moderator CSA/PB/AI

Dat zijn DOS/Win9x bestanden. Dat staat dus allemaal wel op de schijf waar je Win98 hebt geinstalleerd...

Hoe Windows 2000 weer aan de praat te krijgen na een install van Win98 weet je nu wel en verder is het goed te vinden in de search. Succes :)

Pagina: 1

Dit topic is gesloten.