Toon posts:

Zijpaneel Blowhole , blow in or blow out?

Pagina: 1
Acties:
  • 29 views sinds 30-01-2008

Verwijderd

Topicstarter
HAllo...

Misschien effe jullie mening...

Heb een superflower KAST (met 5 case fans standaard!) in aluminium.

2 80x80 fans voorin, 1 blowhole op de top die lucht naar buiten blaast, 2 80*80 fans achterin, en 1 blowhole op mijn zijpaneel dat lucht naar buiten plaatst ter hoogte van de processor...

Nu toen ik hem kocht vond ik dat de fan in het zijpaneel beter koudere lucht van buiten naar binnen in de richting van de cpu + koeler zou blazen.
HEm toen mijn fan omgedraaid en lange tijd (2 maanden) zo gewerkt.

Vandaag besloot ik om hem eens terug naar buiten te doen blazen (dus warme lucht van de cpu wordt naar buiten gezogen).

Wel wat blijkt, kast is 1 à 2 graadjes koeler geworden...en ik vermoed dat dit komt omdat de cpufan ook lucht wegzuigt van de cpu ...anders had ik misschien 2 tegengestelde airflows..

Wat is jullie ervaring en mening? ZIjn er hier mensen met een superflower kast?

• BasieP
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 19-10-2025
ok hier zijn al heel wat topics over geweest maargoed:

alles zuigen: lage druk = kouder = meer stof
alles blazen: hoge druk = warmer = minder stof
boven blazen (naar binnen) = dom, want warme lucht stijgt op, dus die duw je dan in princiepe terug
zijkant fan: zuigen zodat ie de warme lucht uit je kast meeneemt
fan aan de achterkant zuigen zodat ie de warme lucht uit je kast meeneemt
fan aan de voorkant: blazen, zodat ie koude lucht in je kast blaast

er is ook zo'n leuk topic ergens over een zelfmaak airduct

This message was sent on 100% recyclable electrons.

Verwijderd

Topicstarter
Ja er zijn al veel topics over geweest...maar wil dit toch wel actueel maken...anders kan je zeggen dat alles wel al eens gepasseerd is op het forum...

Ik heb een Volcano 7+ en naar mijn mening...blaast die lucht naar de cpu , dus over de heatsink...

En het rare is dat mijn zijpaneel blowhole nu juist lucht afzuigt naar buiten toe..

Eigenlijk twee tegengestelde stromen...en TOCH is het beter dan wanneer ze allbei dezelfde richting blazen, (de blowhole naar binnen en de fan op koeler naar cpu)...

Raar he..

Verwijderd

je hebt gewoon een goede airflow (sowieso met 2 intake + 2 outtake), dus de lucht die je cpu krijgt is koud genoeg. Om een beetje onderdruk te creeren is het dus beter hem lucht af te laten zuigen, zodat je geen ophoping krijgt van verwarmende lucht.

Verwijderd

Nou, in de tijd dat ik nog luchtkoelers en fans gebruikte, blies mijn 120mm fan aan de zijkant lucht naar binnen, en dat was het koelste.
Oftewel: het is toch een kwestie van even uitproberen.

Verder zijn er idd voldoende topics over. Dat is opzich nog niet zo erg, maar ik zie niet in wat dit topic aan nuttige informatie toe gaat voegen.

Dit topic is gesloten.