Toon posts:

tekst menu d.m.v css of ander script

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
Ik heb dus een menu gemaakt uit simpele tekst linkjes.
Nu wil ik aan deze tekst de volgende eigenschappen meegeven:
onmouse over = verander kleur of onderstreep (gaat prima)
onmouse leave = idem (gaat ook prima)

Maar nu wil ik ook dat als ik dat linkje aanklik dat ie van kleur bv veranderd en dat ie de kleur aanhod zolang ik bij dat betreffende hoofdstukje ben.

Dus dat je hetzelfde effect krijgt als bij een navigationbar met plaatjes, maar dan met tekst.

Iemand enig idee wat ik voor deze laatste actie aan scrtipt moet toevoegen of hoe ik dit anders beter kan doen?

Ik heb al search gebruikt maar krijg dan hier maar steeds 1 pagina met goede zoekresultaten, maar zat niet tussen wat ik zocht. Ook bij andere site was niet echt te vinden wat ik zocht.
Want dat van a:link en a:mouseover enz, dat werkt ook niet zoals ik het wil.

Voorbeeld van hoe het er nu uit ziet: klik hier
onder de kop producten

Alvast bedankt.

Verwijderd

Je menu blinkt trouwens niet uit in duidelijkheid... Ik denk dat je allereerst beter iets aan de structuur van je menu kunt veranderen, dat maakt meer duidelijk dan het al dan niet kleuren van linkjes :)

Overigens, als je dit toch aan wilt houden en ik begrijp je post goed, dan heb je inderdaad javascript nodig. CSS kent alleen properties voor hover, active, visited en normal links :)

Verwijderd

Topicstarter
Mijn bedoeling is dus om het voor de gebruikers duidelijker te maken in welke deel ze zitten (landbouw/tuin- en park/ fruitteelt/ industrie). Daarom dacht ik zodra je op 1 van de 4 klikt deze b.v. wit te laten worden. En als je dan na de volgende ga die wit te laten worden.

En wat die onduidelijkheid in de menu structuur betreft: als jij mij dan eens vertelt wat je niet snap dan kan ik ook bedenken hoe ik het anders zou kunnen doen!

• DeFeCt
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 27-08 10:43

DeFeCt

je wéét toch

Op http://www.mauritshuis.nl heb ik ooit zoiets gemaakt, dat ging met plaatjes maar je kan de code denk ik ook wel gebruiken om classes te zetten. 't is al 3 jaar oud en ik zie dat het niet meer werkt zoals het zou moeten maar bij collectie functioneert het nog aardig.

Flickr

Verwijderd

Verwijderd schreef op 28 oktober 2002 @ 11:09:
Mijn bedoeling is dus om het voor de gebruikers duidelijker te maken in welke deel ze zitten (landbouw/tuin- en park/ fruitteelt/ industrie). Daarom dacht ik zodra je op 1 van de 4 klikt deze b.v. wit te laten worden. En als je dan na de volgende ga die wit te laten worden.

En wat die onduidelijkheid in de menu structuur betreft: als jij mij dan eens vertelt wat je niet snap dan kan ik ook bedenken hoe ik het anders zou kunnen doen!
Wat je nu hebt is in feite dit:
code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
* Onderwerp
* Onderwerp
* Onderwerp
* Onderwerp

` subonderwerp
` subonderwerp
` subonderwerp
` subonderwerp
` subonderwerp
` subonderwerp
` subonderwerp
` subonderwerp

Waarbij subonderwerp een van de onderdelen uit het aangeklikte hoofdonderwerp is.
Denk je niet dat het duidelijker wordt op het moment dat je iets maakt als het volgende:
code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
* Onderwerp
* Onderwerp
* Gekozen onderwerp
  ` subonderwerp
  ` subonderwerp
  ` subonderwerp
  ` subonderwerp
  ` subonderwerp
  ` subonderwerp
  ` subonderwerp
  ` subonderwerp
* Onderwerp
* Onderwerp

Op deze manier laat je duidelijker de structuur blijken. Als je daarbij nog eens met kleur of lettergrootte aangeeft waar iets bij hoort (of misschien met een omlaag gericht pijltje) wordt je menu een stuk duidelijker :)

Verwijderd

Topicstarter
Zo iets heb ik inderdaad al overwogen, maar omdat ik met soms vrij lange namen zit moet ik die weer gaan opplitsen in twee delen wat niet mooi is. Nu kan je wel zeggen van dan maak je dat menu toch een stuk breder, maar dan wordt het op den duur meer menu dan website met info. Zeker als je een niet al te groot scherm hebt met een lage resolutie!

Verwijderd

Topicstarter
Ik heb het menu toch maar aangepast door het te laten verspringen ertussen.
Maar nu zit ik nog wel met iets wat ik graag wil oplossen!

Nu kun je dus op het onderwerp klikken en komen de subonderwerpen te voorschijn.
Maar wat ik nu wil is dat als je naar onderwerp 2 gaat dat alle andere onderwerpen dichtvouwen.

Nou moet ik meen ik daarvoor iets in dat stukje java-script aanpassen, maar ik heb geen flauw idee wat. (heb namelijk totaal geen verstand van java-scripting)

Hier volgt een stuk code:

<elsberndmenu id="Landbouw" name="Landbouw">
<style type="text/css">
<!--Body
a:link { color: #000000 }
a:visited { color: #000000 }
a:hover { color: #FFFFFF;
text-decoration: underline }
P {margin-top : 0px; }
A {text-decoration: none;
font-family: Verdana, Arial, Helvetica, sans-serif;
line-height: 9pt;
} .mainsection {
color: #000000;
font-size: 9pt;
font-weight: bold;
text-align: right;
}.subsection {
color: #000000;
font-size: 7pt;
font-weight: normal;
margin-right: 10px;
text-align: right;
}.folding {
cursor: hand
}
-->
</style>
<script language="javascript">
<!--
//Expands and contracts the menu (if in Internet Explorer 4.0 or higher)
function change() {
if(!document.all)
return
if (event.srcElement.className=="expandable"){
var x=event.srcElement.parentElement
if (x.all[2].style.display=="none"){
x.all[2].style.display='';
}
else {
x.all[2].style.display="none"
}
}
if (event.srcElement.className=="expandable2"){
var x=event.srcElement.parentElement
if (x.all[2].style.display=="none"){
x.all[2].style.display='';
}
else {
x.all[2].style.display="none"
}
}
}
document.onclick=change
//-->
</SCRIPT>

en zo ziet de opbouw van het menu eruit:

<td class="mainsection"> <a class="expandable" href="#">Landbouw</a><br> <p class="subsection" style="display:none">
<a href="tractoren.htm" target="mainFrame">Tractoren</a> <br>
<a href="combines.htm" target="mainFrame">Combines</a> <br>
<a href="ploegen.htm" target="mainFrame">Ploegen</a> <br>
</p></td>

Verwijderd

Topicstarter
Weet niemand hier een oplossing voor?
Pagina: 1