15" SXGA vraag m.b.t. resolutie en refreshrate

Pagina: 1
Acties:

• YellowCube
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 09:14

YellowCube

Wait...what?

Topicstarter
Ik heb hier een HP Omnibook XE4500 staan. (De relevante info: P4@1.8Ghz, 256 Mb DDR, 32 Mb DDR Ati Mobilty M6 en 15" SXGA scherm. Alles draaiend onder XP Home zonder SP1).
Hiervoor werkte ik altijd met een laptop met 14.1" XGA scherm met 16 Mb shared geheugen, dus ik heb niet zo heel veel ervaring met TFT schermen, hoge resoluties en wat ik er wel of niet van moet verwachten. Een paar vragen:

Het scherm van de HP staat ingesteld op een resolutie van 1400X1050@60Hz en dat is allemaal heel mooi om te zien, maar toch loopt het allemaal niet heel erg soepel.
Een voorbeeld: als je de screensaver "mijn diavoorstelling" kiest dan kruipen de foto's werkelijk over het scherm. Het ziet er allemaal heel schokkerig uit.
Verder is de vensteropbouw van programma's niet vloeiend. Als je een willekeurig scherm maximaliseert, dan zie je dat het scherm van boven naar onder opgebouwd wordt. Ook het inladen van een webpagina in IE gaat op dezelfde manier (en dat ligt niet aan de verbinding).
In Word wordt het scherm om de zoveel tijd ververst (bijvoorbeel na een automatische spelingscontrole/autocorrectie) en ook dat merk je.
Dit alles is een kwestie van milliseconden, maar het is net genoeg om het op te merken.

Ik heb op verschillende manieren geprobeert om te kijken waar het aan ligt. DiVX films draaien vloeiend en ook de Direct3D en DirectDraw tests in DXDiagnose draaien prima en vloeiend. (al weet ik niet zeker of dit wel zo veel zegt).

Is het normaal dat de refresh-rate op 1400x1050 maar tot 60Hz gaat ? En liggen bovenstaande verschijnselen aan deze hoge resolutie in combinatie met een lage refresh-rate ?
Voor zover ik begrepen zijn er nog wel eens problemen met de Ati drivers en moet ik het dus in de drivers/instellingen gaan zoeken (bij Ati verzuip je altijd een beetje in instellingen zodra je naar geavanceerde opties gaat).

My doctor says that I have a malformed public-duty gland and a natural deficiency in moral fibre and that I am therefore excused from saving the world

• Mentalist
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 17-08 16:03

Mentalist

[avdD]

Aan die 60hz ligt het niet... Dat zou een "beperking" tot 60 FPS zijn, en daar kun je echt wel vloeiend Windows op draaien :P

Ik zou eens kijken voor nieuwere/oudere drivers :).

Je kunt ook een lagere res proberen, wie weet. Ik denk dat nieuwe drivers veel kunnen helpen..

Verstuurd vanaf mijn Computer®

• Marcj
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 10:59
Het lijkt wel of de GUI van windows zelf een beetje traag loopt (omdat DirectDraw etc.. wel soepel loopt). Ik zou zeggen nieuwe videodrivers.
En 60Hz is goed op een TFT scherm. Dat hoort gewoon zo en hoeft echt geen beperking op te leggen.

[ Voor 0% gewijzigd door Marcj op 28-10-2002 23:57 . Reden: typo's :( ]