Win9x onthoud drive mappings niet?

Pagina: 1
Acties:

• Dennahz
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 15-09 20:20

Dennahz

Life feels like hell should.

Topicstarter
Hallo iedereen,

Ik zit hier op m'n stage plek en we hebben een probleem, heb al verschillende dingen geprobeert om tot een oplossing te komen maar heb nergens de juiste oplossing gevonden.

Het probleem is als volgt :

Op bepaalde pc's verwijst de V: schijf naar \\pcnaam\sharenaam (Om bepaalde redenen zet ik hier de echte share naam niet neer, doet er opzich niet zoveel toe.)

Op de share zit een password die je normaal 1 keer invoert en daarna niet weer aangezien Windows hem hoort te onthouden.

Nu doet het probleem zich voor dat hij het password niet meer onthoud, ook is de share soms ineens weg.

Iemand enig idee wat dit kan zijn?

De clients draaien op win95 en 98, de server draait Novell.

Twitter

• Dennahz

Dennahz

Topicstarter
Misschien is het handig te vermelden dat ik de volgende oplossingen al bedacht heb :

Eventuele opties voor drive mapping probleem :

- Inlog script Novell wijzigen zodat hij automatisch het passw gebruikt. (Moet nog even uitzoeken hoe dat werkt)
- Password van share afhalen en rechten toekennen aan bepaalde gebruikers, vervolgens de mapping opnemen in het Novell inlogscript. (Zodat als win9x de mapping 'vergeet' het inlog script er voor zorgt dat er opnieuw gemapt wordt.)
- Batch bestand maken en dit in de start -> opstarten map zetten.

net use V: \\servernaam\mapnaam /user: password /persistent:no

Wat vinden jullie van deze opties?

Twitter

• Domino
  • Registratie: Juli 1999
  • Laatst online: 16-09 15:39
Gebruik je op de PC's de novell client? of de mickeysoft client voor novell netwerken?

• Dennahz

Dennahz

Topicstarter
Domino schreef op 28 oktober 2002 @ 16:02:
Gebruik je op de PC's de novell client? of de mickeysoft client voor novell netwerken?
Novell Client 3.31.0.0 een nieuwe client is ook aanwezig maar daar doet hij hetzelfde mee.

Twitter

• Domino
Wat is de netware versie die je draait? en is het protocol TCP/IP of IPX?

• Dennahz

Dennahz

Topicstarter
Wat is de netware versie die je draait? en is het protocol TCP/IP of IPX?
Netware 4.11, beide protocollen worden gebruikt.

Twitter

• KaMiKaZe
  • Registratie: Mei 2000
  • Laatst online: 11-09 19:45
BrEeZeR schreef op 28 oktober 2002 @ 15:55:
Misschien is het handig te vermelden dat ik de volgende oplossingen al bedacht heb :

Eventuele opties voor drive mapping probleem :

- Inlog script Novell wijzigen zodat hij automatisch het passw gebruikt. (Moet nog even uitzoeken hoe dat werkt)
- Password van share afhalen en rechten toekennen aan bepaalde gebruikers, vervolgens de mapping opnemen in het Novell inlogscript. (Zodat als win9x de mapping 'vergeet' het inlog script er voor zorgt dat er opnieuw gemapt wordt.)
- Batch bestand maken en dit in de start -> opstarten map zetten.

net use V: \\servernaam\mapnaam /user: password /persistent:no

Wat vinden jullie van deze opties?
normaal gesproken zou een login script voldoende moeten zijn voor die drive mappings. vind het vaag dat hij vraagt om een dubbel password. mischien even via nwadmin nakijken hoe dat de rechten ingesteld staan.
Ikzelf zou het oplossen middels een batch file in opstarten van windows (meest eenvoudig ;))

Humanity is acquiring all the right technology for all the wrong reasons.

• Dennahz

Dennahz

Topicstarter
Misschien het meest eenvoudig alleen is het niet op 1 pc waar het moet gebeuren, moet een oplossing hebben die het meest praktisch is.

Ik heb er geen problemen mee om bij elke pc langs dat bat bestandje in opstart map te zetten maar weet niet hoe m'n stage begeleider er over denkt :)

Twitter

• Domino
Je hoeft niet elke pc langs, laat die batch file maar uit het loginscript lopen/starten.
Neemt niet weg dat het een beetje een houtje touwtje oplossing is. Dit soort dingen moet je grondig aanpakken, wie weet waar je straks nog allemaal tegen aan loopt.

Ik neem verder aan dat de mappings via het login script gelegd worden en niet door windows zelf? En loop eens een paar machines langs en check eens of er wat PWL files op staan (%windir%). Wellicht dat dat iets ermee te maken heeft, als mensen inloggen op een netware server hoeven ze niet meer in te loggen op windows niveau.

[ Voor 0% gewijzigd door Domino op 28-10-2002 21:50 . Reden: typo ]

• Dennahz

Dennahz

Topicstarter
Domino schreef op 28 oktober 2002 @ 21:49:
Je hoeft niet elke pc langs, laat die batch file maar uit het loginscript lopen/starten.
Neemt niet weg dat het een beetje een houtje touwtje oplossing is. Dit soort dingen moet je grondig aanpakken, wie weet waar je straks nog allemaal tegen aan loopt.

Ik neem verder aan dat de mappings via het login script gelegd worden en niet door windows zelf? En loop eens een paar machines langs en check eens of er wat PWL files op staan (%windir%). Wellicht dat dat iets ermee te maken heeft, als mensen inloggen op een netware server hoeven ze niet meer in te loggen op windows niveau.
Ik heb zelf ook liever dat het in het login script komt maar heb om eerlijk te zijn geen idee welk commando ik voor een drive mapping met password moet gebruiken.

Normaal gesproken onthoud Windows het password lokaal maar het is uiteraard veel handiger en vooral veiliger als het via de server gebeurd.

Twitter

• Domino
Het password wordt niet onthouden op de server... je logt in met de novell client en dat password wordt vergeleken met de NDS database.

En hoe je een batchfile moet laten lopen vanuit een loginscript kun je echt wel vinden in de knowledgebase/coolsolutions bij novell.

• Dennahz

Dennahz

Topicstarter
Ik wil graag in het Novell inlog script een mapping maken + password

Dus net zoeits als in een gewone batch file : net use V: \\servernaam\share password.

Dat heb ik dus niet gevonden in knowledge base op Novell.com :(

Twitter

• Domino
Je hoeft tijdens de mapping geen wachtword meer te geven.
Je bent op dat moment al geauthenticeerd aan de NDS dmv de novell client.

Bovendien werkt novell niet met net use maar met map.

Kijk maar een rond op coolsolutions, met name hier

• Dennahz

Dennahz

Topicstarter
De server waar die share opstaat is een win2k bak dus denk niet dat het gaat werken op de manier die je net beschreef.

Vandaar dat ik via het inlog script een commando wou hebben die bijv als volgt gaat :

map V: \\server\share password <-- Ik heb dus geen idee hoe ik een share in het login script kan maken met het password erachter o.i.d

Ik dacht dat ik al gemeld had dat de share op een win2k bak stond, het netwerk zelf gaat via Novell..

Twitter

• Domino
Wat gebruik je dan voor je login script? login script via novell, de batchfile uit de netlogon DIR op die windows doos?

Ik neem aan via Netware, dus moet je toch map gebruiken, je moet alleen zorgen dat de rechten op de share goed staan. Dezelfde users (met dezelfde passwords! in de SAM database op die windoos),of je moet NDS for NT gaan proberen.

De novell client verzorgt de afhandeling van de login script en maakt met map een mapping. Net als de microsoft client in een windows netwerk net use gebruikt. Het beestje heeft alleen een andere naam, maar werkt hetzelfde.
Pagina: 1