Hoe houd jij, je kast en beeldscherm schoon?

Pagina: 1
Acties:
  • 227 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• StyXL
  • Registratie: Juli 2002
  • Niet online
Ik heb zojuist m'n kast geopend en zag daar de nodige stof in zitten. Nu lijkt me dat niet bepaald bevorderlijk voor de prestaties van m'n systeempje.

Mijn vraag is dus hoe maak je dat schoon? Met een stofzuiger of met een doekje of er gewoon het stof afblazen? Afblazen haalt trouwens weinig uit, blijft nog aardig wat achter en verspreid het alleen maar.

Voor m'n beeldscherm (IIyama pro 454) gebruik een glad doekje en glassex. Dat lijkt het werk te doen.

Maar goed, hou maak ik de inhoud van m'n kastje schoon?

Specs

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Stan
  • Registratie: Augustus 2002
  • Laatst online: 16-08-2024
GLASSEX IS VERBODEN VOOR MONITOREN

Glassex is zo sterk/bijtend dat het de coatinglaag/beschermlaagje van je monitor (langzaam?) aantast en wegveegt. Je molt dus eigenlijk je scherm, gebruik dus alleen de daarvoorbestemde middelen, geen huishoudtroep en ZEKER geen Glassex.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 5792

MuErTo ChAvEz schreef op 28 oktober 2002 @ 06:14:
Ik heb zojuist m'n kast geopend en zag daar de nodige stof in zitten. Nu lijkt me dat niet bepaald bevorderlijk voor de prestaties van m'n systeempje.
Je vraagt je toch af waarom iemand om 06:14 's morgens zoiets doet ?
(ik sta op het punt naar mijn werk te gaan en ben al blij dat ik even tijd heb om de "krant" te lezen.......)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hefaistos
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 17-06 21:46

hefaistos

feestelijk gehandicapt

Nou ik wilde ook net een draadje openen mbt de stof in m'n kast... een echte tweaker kijkt niet op de klok :D

Mijn kast zit dus ook vol met stof.. en ik begin d'r zo langzamerhand een beetje moe van te worden... ik zit er regelmatig in te werken (dan staat de computer wel uit natuurlijk), dus ik ben als de dood dat ik ergens een stofvlokje naar toe wapper, en dat ik dan vuurwerk zie als ik m'n pc weer aanzet..

Echte mannen die eten geen honing, die kauwen op bijen.
De edelmoedigste GOT'er ooit!!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PnD
  • Laatst online: 18-06 10:23

PnD

like in Pinda ^_^

Er was laatst zo een mini stofzuigertje te koop bij de marskramer
Dat schijnt ideaal te zijn.
Luchtfilters werken ook wel, maar die verneuken je airflow ook.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 62261

Ehm, heel erg simpel, haal alles uit je pc, ff afstoffen en er weer in, als je dat eens per 2 maanden doet blijft hij schoon, en natuurlijk je pc omgeving ook schoon houden...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 42987

Ik heb een antec kast en daar zit een filter in dus er komt geen stof in, m`n monitor haal ik af en toe een droog doekje overheen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 59996

Maar hoe maak je dan je laptop schoon?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• StyXL
  • Niet online
Anoniem: 62261 schreef op 28 oktober 2002 @ 07:52:
Ehm, heel erg simpel, haal alles uit je pc, ff afstoffen en er weer in, als je dat eens per 2 maanden doet blijft hij schoon, en natuurlijk je pc omgeving ook schoon houden...
Dat is in ieder geval een manier, maar het kan toch makkelijker lijkt me. Is er niet speciaal "spul" waarmee je, je computer kan schoonmaken?

Bedankt voor de tip over de glassex. Ik ben er dan nog op tijd bij, want m'n monitor is nog vrij nieuw en tot nu toe nog maar 2 x met glassex schoon gemaakt.
Wat zijn de "voorbestemde middelen" om je beeldscherm dan schoon te maken?

Specs

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• supakeen
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 13-08-2024
Stoffilters kopen voor je fans :)
http://www.xxlcases.nl hebben ze ze volgens mij :) bij de fanguards.

En je kan ook van die perslucht blikjes kopen met een tuutje erop en even alle stof wegblazen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Icey
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 13-06 14:29
zmn schreef op 28 oktober 2002 @ 08:28:

En je kan ook van die perslucht blikjes kopen met een tuutje erop en even alle stof wegblazen.
kost niks, werkt perfect (uit eigen ervaring). niet op ze kop houden ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Expander
  • Registratie: Februari 2001
  • Niet online
Icey schreef op 28 oktober 2002 @ 08:38:
[...]

kost niks, werkt perfect (uit eigen ervaring). niet op ze kop houden ;)
Probleem is alleen dat het stof daarna in je longen zit. Volgens mij..

[ Voor 0% gewijzigd door Expander op 28-10-2002 08:50 . Reden: de -> het |-( ]

Expanding the inexpandable

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MightyMauz
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 13-06-2024

MightyMauz

Team Green

Mijn monitor houd ik schoon met mijn mouw en wat spuug.
En mijn kast gaat vaak open en dan gaat er meteen een grote kwast doorheen, en dat werkt best goed.

Thinkpad X220 Tablet | Canon 600D + Canon EF-S 15-85mm f/3.5-5.6 IS USM

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• veldmuis
  • Registratie: Mei 2001
  • Niet online
Lord_Asswipe schreef op 28 oktober 2002 @ 08:53:
Mijn monitor houd ik schoon met mijn mouw en wat spuug.
:9

maar stofzuigerslag gewoon op de andere kant van de stofzuiger zetten zodat-ie gaat blazen en dan ff buiten ofzo flink in je compu blazen (oppassen met fannetjes, dat je ze niet sloopt door er TE hard tegen te blazen)

toetsenbord hetzelfde...

monitor heb ik sinds kort een tft en daar dient iedereen af te blijven :Y) dus die blijft netjes schoon :)

af en toe met een superzachte doek eventjes het stof eraf en klaar :Y)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TheGhostInc
  • Registratie: November 2000
  • Niet online
Tip:

Niet te hard zeveren als je tegen je fictieve vriendje praat, blijft je monitor ook langer schoon :D

Volgens mij moet je systeem lang draaien voordat er stof in komt, dus regelmatig upgraden werkt ook. Je systeem niet op de grond zetten scheelt een boel, en ook regelmatig stofzuigen in je kamer is handig.
Beter voorkomen dan....

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Resistor
  • Registratie: April 2001
  • Niet online

Resistor

Niet meggeren!

Ik hou mijn monitor schoon met een brillenpoetsdoekje, en ik kom er niet met mijn vingers aan het beeldscherm.

Droog stof in de kast is niet echt schadelijk, je moet alleen regelmatig de koelers en andere componenten die warm worden/bewegen (fans) schoonmaken.

En zoals gezegd: een luchtfilter is ook goed, minder airflow, maar volgens mij scheelt het ook in het geluid, omdat de lucht niet langs scherpe randen stroomt.

What will end humanity? Artificial intelligence or natural stupidity?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Eboman
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 18-06 15:01

Eboman

Ondertitel

Zijn van die alcohol doekjes voor monitoren ook schadelijk, heb een iilyama met een trinitron scherm en dus met zo'n paarsig laagje. Na het "natte" alcohol doekje veeg ik altijd na met een "droog" keukenpapier mijn scherm draai dan naar het licht toe om het resultaat te controleren.

Signature

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MisterDon
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 14-05-2024

MisterDon

Prefers Audiotrak

MuErTo ChAvEz schreef op 28 oktober 2002 @ 08:18:
[...]

Dat is in ieder geval een manier, maar het kan toch makkelijker lijkt me. Is er niet speciaal "spul" waarmee je, je computer kan schoonmaken?

Bedankt voor de tip over de glassex. Ik ben er dan nog op tijd bij, want m'n monitor is nog vrij nieuw en tot nu toe nog maar 2 x met glassex schoon gemaakt.
Wat zijn de "voorbestemde middelen" om je beeldscherm dan schoon te maken?
Spul van Fellowes. Een flesje met monitorschoonmaakvloeistof (3x woordwaarde en je bent binnen met scrabble ;) ) met doekjes erbij. Werkt vrij goed.

Sommigen propageren schuim aangezien dat niet tussen de kast en de crt zelf in kan lopen. Maar dan moet je gewoon wat sneller poetsen, dan heb je daar ook geen gevaar voor.

http://www.fellowes.com/store/index.cfm

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• koos.d
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 21:54
Ik maak me kast schoon met de stofzuiger :) en 1x in het half jaar haal ik de onderdelen er ff uit en maak ze dan ff schoon. M'n monitor doe ik met een droog doekje, ik zit nooit aan het scherm :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• StyXL
  • Niet online
Ik geloof dat ik hier iets gevonden heb :)

Het zijn wat producten van Kensington.

* Kensington clean air duster
* Kensington clean screen wipes

Die air duster is dus zo'n perslucht spuitbusje. Die screen wipes ben ik nog niet zo zeker van. D'r staat bij dat ze voor het reinigen van VDU-schermen zijn, dus ook voor m'n CRT IIyama pro 454, neem ik aan.

Trouwens gevonden bij Dynabyte. Denk dat ik maar de bestelling doe. Badankt voor de tips :)

Specs

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bassio
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 23:50
Ik heb nu voor mijn casefans die lucht aanzuigen een stuk panty gedaan. Dat zou volgens mij wel een aardig gedeelte van het stof tegenmoeten houden. De case temp is er niet door omhoog gegaan.

Om de onderdelen schoon te maken haal ik één keer in de zoveel tijd alles uit mijn kast en stof de onderdelen af met een zachte kwast terwijl je de stofzuiger erbij houdt. Scheelt weer een boel stof in de kamer.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 67812

ik spuug meestal en pak me sok van men voet af en maak em "schoon" :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Stan
  • Registratie: Augustus 2002
  • Laatst online: 16-08-2024
bassio schreef op 28 oktober 2002 @ 13:17:
Ik heb nu voor mijn casefans die lucht aanzuigen een stuk panty gedaan. Dat zou volgens mij wel een aardig gedeelte van het stof tegenmoeten houden. De case temp is er niet door omhoog gegaan.
KNIP
Wel inventief, en bedankt voor de tip, ga ik misschien ook proberen. Maar je zegt erg makkelijk dat je temperatuur niet omhoog is gegaan, en dat zal best zo zijn, maar misschien is jouw temp. wel zeer onafhankelijk van de airflow. Misschien is je airflow zelf wel gehalveerd of zo, en dat zou bij mij een enorme temp.-stijging tot gevolg hebben.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 68507

Nou ik kan nu helaas alleen nog maar mijn monitor schoon maken want de 'eigenaar' heeft de kast weer opgehaald. Hoe ik mijn monitor schoonmaak nou heel simpel. Ik laat het doen. MET stofmagneet doekje :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Barca
  • Registratie: Juni 2002
  • Laatst online: 16-06 09:13

Barca

In Search Of Sunrise

Ik maak hem gewoon helemaal niet schoon. :P Nog nooit problemen door gehad, gelukkig. ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HunterPro
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online
Ik zie allemaal mensjes met ideeën over stofzuigers en zo.

dit wil ik jullie afraden!

Een stofzuiger bevat begende delen; zelfs hard bewegende delen. Tevens maken die delen flink wat wrijving. En daar waar wrijving is, is statische electriciteit. En het zou zonde zijn als je je dure DIMMs opblaast omdat je ze net aan het af-stofzuigen was...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Vai
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 12-02-2023

Vai

Vandaag even voor het eerst me systeem kast schoon gemaakt sinds 5 jaar :)
Normaal jakker ik er een stofzuiger doorheen en een doekje. Maar na 5 jaar in de dampende nicotine te zitten was me kast ietsje (meer) geel geworden :)

Oplossing: WC-doekjes met gloor :) me kastje is weer heerlijk grijs/wit.

Q6600, 6144MB, WD 160GB & Maxtor 400GB,NVidia 8600GT, Samsung SH-S202N, NEC ND-2510A, SB Audigy 2

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Montana
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 21:22

Montana

Apple and X-H2 ..what else !

Ik zweer al een tijdje bij "Scotch Brite High Performance Cleaning Cloth" Voor stof het afnemen enz, en zeker voor vette vingers. Het is een droog doekje met speciale microvezels, die zelfs droog alle vette vinger-afdrukken zonder problemen verwijderd. Bij stof even uitkloppen en anders in de wasmachine tot 95 gr. Het is niet goedkoop zo'n doekje ongeveer 11 Euro.

Apple Studio Max M2 and Apple Studio Display | Macbook Air 15" M2 | FUJIFILM X-H2 | XF200 F2 | XF1.4x TC F2 |XF 2xTC | XF500 f5.6 | XF150-600 | XF80 | XF16-80 | Viltrox 27mm f1.2 PRO X-Mount

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Illegal_Alien
  • Registratie: December 2001
  • Niet online

Illegal_Alien

PanzerAirlines.nl Rulezzzz

Ik gebruikt water en sop :P

Mijn bescheiden aantal systeempies!
More ways to die. More reasons to live.
Officieel AchtbaanFreak ©2004
#boeiend.Illegal_Alien | #got-et & #boeiend @ Qnet

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 28745

Monitor gewoon met vochtige doek en kast als ie open is met blazen en dan stof weghalen, haalt wel niet alles weg, maar het helpt

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Noper
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 16-06 13:19

Noper

That's a noper...

Heb hier een busje "Vobis Highscreen cleaner" staan.. Werkt erg goed, gewoon ff erop spuiten en vervolgens een droge doek erover.

En wat stof betreft; af en toe met de stofzuigerkop erin werkt goed voor mij :)
Pagina: 1