[RiscOS] Archimedes 440 configuratie problemen

Pagina: 1
Acties:
  • 126 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

• Stormtrooper
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 22:27

Stormtrooper

Stormtroopers Of Death

Topicstarter
Nou ja problemen: ik ben het gewoon vergeten.

Ik heb een Archimedes 410 en die heeft de nodige tijd in de doos gestaan (verhuizing na verhuizing). Nu ben ik naast alle PC's wat oudere machines aan het opstellen op zolder (zoals een oude mac LC475) waaronder die 410.

Nu heeft alleen de SCSI harddisk het niet overleeft en volgens mij heeft de floppy drive ook iets teveel stof gehapt.

In mijn 410 zit het volgende:
- 4 Mb geheugen (zou hem dus gelijk moeten stellen aan een 440)
- Aleph One PC kaart (386)
- SCSI interface

Ik gebruik dus niet de ingebouwde MFM controller.

Ik heb er een "nieuwe" 1Gb SCSI drive aan geknoopt.

Ik kan helemaal niets meer vinden van alle diskettes die ik had.

Nu uiteraard de belangrijke vragen:
- kan ik hier een gewone floppy drive aan hangen of moet ik op een driveselect o.i.d. letten?
- hoe configureer ik deze machine? Hij start wel op (leve de OS in ROM), maar hoe vertel ik dat ding dat hij die SCSI drive moet gebruiken?
- is er ergens nog aan RiscOS 3.1 te komen?

Verdere vragen komen waarschijnlijk vanzelf nog wel omhoog, nu zou ik al blij zijn als ik hier de oplossing van weet.

Stormtroopers toys: Asus Strix 16, Samsung S24 Ultra, HP Z4 G4, HP Z1 G1i.

Verwijderd

ik weet niet of dit veel helpt:

maar mocht je niet aan die versie van RiscOS kunnen komen kan je misschien NetBSD proberen

• Stormtrooper

Stormtrooper

Stormtroopers Of Death

Topicstarter
Thanks, maar ik denk niet dat dat gaat werken: heeft 8Mb. nodig. Vroeger kon ik aardig mijn weg vinden in die doos en het erbij solderen. Ik zou nu bij sommige onderdelen nog wel weten wat het ook alweer was, maar het meeste spul is of niet meer aan te komen, of onbetaalbaar, of ik zou niet weten hoe het erin te zetten.

Maar ik zal het zeker proberen.... Misschien draait het toch (snelheid vind ik niet belangrijk, gaat meer om het idee)

• Aapzak
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 10-05 19:47

Aapzak

Your genuine OS hopper

Heb je ook een netwerk adapter voor die machine? Die dingen zijn duur zeg, ik wilde de RISC PC van mijn moeder op mijn netwerk hangen, nou, een win95 bakkie kopen is goedkoper :-(

PSN ID: Aapzak

• Stormtrooper

Stormtrooper

Stormtroopers Of Death

Topicstarter
Nee, ik heb er geen netwerkkaart voor. Ik moet het doen met die SCSI kaart en die PC-emulatie. Ook had ik begrepen dat seriële communicatie niet echt te doen is met deze machine. Zal dus wel een standalone machine moeten blijven. jammer maar helaas..

Het lijkt me gewoon leuk weer eens op die machine te kunnen werken met Xara en dat mooie DTP pakket (ben ik zelfs de naam van kwijt) . . . Maar eerst maar eens zorgen dat het OS weer draait....

• Aapzak
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 10-05 19:47

Aapzak

Your genuine OS hopper

Kan je niet een klein IDE schijfje erin hangen? Of moet je dan een IDE controller hebben?

Bedoel je trouwens Impression? En Artworks?

Ik heb zeer goede herinneringen aan Chocks Away, samen met mijn broertje via een seriele verbinding missies vliegen, dat waren nog eens tijden.

Ik zal trouwens mijn broertje eens vragen hoe het allemaal werkt met die A440, hij gebruikt de mijne nog weleens. Hij staat dan ook bij hem thuis.

PSN ID: Aapzak

• Stormtrooper

Stormtrooper

Stormtroopers Of Death

Topicstarter
Dan moet ik inderdaad een IDE controller hebben. Ach, ik denk dat ik dan nog hetzelfde problem houdt. Op de een of andere manier moet ik dat apparaat vertellen wat nu het bootdevice is na opgestart te zijn vanuit ROM.

Impression, dat was het... Heel mooi. Toendertijd was er een applicatie op de PC die misschien in de buurt zou kunnen komen: Lotus AmiPro. Impression was snel een makkelijk.

Chocks away ken ik ook nog wel.

Als je dat zou kunnen vragen, graag. Er zijn niet veel mensen meer die nog kennis en software hebben voor zo'n oude machine, maar ze zijn er leuk om mee te werken (uit mijn geheugen :+ )

• Freak_NL
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 17-05 10:43
DTP pakket? Ovation zeker? Mooi programma :)

Ik zou opzoek gaan naar een 2e hands machine voor RiscOS 3. We hebben zelf laatst nog een oude 410 weggegeven aan iemand met RiscOS 3 ROM, dus er moet wel aan te komen zijn. :)

Overigens: Mijn moeder runt een 1-persoons DTP bedrijfje dat clubbladen en klein drukwerk (ism een drukker) verwerkt. ALLES nog op een Archimedes met 8mb RAM en RiscOS 3.1 :) Dat ding is al ruim 10 jaar oud.. Mooi spul, ben er een beetje mee opgegroeid. ^^

* Freak_NL zet regelmatig even Word documenten om naar text voor die bak :P

Verwijderd

Als het goed is, heeft de SCSI interface zijn software onboard (leve ROM-bases RiscOS).

*modules
geeft een lijst waar ook SCSI in voor moet komen

*help scsi
geeft dan weer alle commando's die bij SCSI horen, waaronder zoiets als
*configure scsidrives 1
anders is dit te vinden met
*configure
of
*status

verder moet je misschien nog de fysieke drives (bv id 0) koppelen aan de drive nummers van RiscOS
*configure scsilink 4 0
ofzoiets. Als het niet lukt hoor ik het wel.

Verder:
*configure fylesystem scsi (of scsifs)
*configure drive 4
zorgt dat er wordt opgestart vanaf scsi drive 4
(en natuurlijk '*configure boot' zodat er ook daadwerkelijk iets gebeurd :-)

Rodin

PS. grtz Brother Aapzak

• Stormtrooper

Stormtrooper

Stormtroopers Of Death

Topicstarter
Helemaal top, ik ga het a.s.a.p. allemaal proberen. De meeste commando ken ik inderdaad en heb ik ook geprobeerd, maar niet alles kwam er nog uit. Dus ik zal waarschijnlijk van alles vergeten zijn....

Nou nog hopen dat ik mijn doosje met software ook nog kan vinden, dan kan ik het OS erop knallen en 's kijken of ik mijn oude Xara creaties kan vinden.....

Pagina: 1