PC start niet op

Pagina: 1
Acties:

• Mizitras
  • Registratie: September 2002
  • Niet online
Probleem met nieuwe pc:
P4 2.4Ghz ASUSP4X8X rev 1.03 bios 1003
1*512MB PC2700 M-tec/Twinmoss

Maar niet mobo relevant denk ik (anders had ik wel gepost in ASUS P4S8X topic):
Chieftec case
Chieftec 360W psu

alleen WD80gig HD en floppy station aangesloten

grafisch kaartje in PCI slot naar oude monitor (werken allebij perfect) en de voeding van de monitor haal ik van eenoude 486. (omdat hij de voeding van een pc-voeding nodig heeft, geen los stekker)

Heb geen enkele jumper verzet want leek me niet nodig, heb voeding kabels aangesloten, IDE kabel en floppy kabel en cpu en psu fan kabeltje op het moederbord bovenaan en rechtsonder wat kleinere kabeltjes aangesloten.

Voor derest nog niets. Ik zet de schakelaar om nadat ik het op 230V zette, het groene LED'je rechtsonder begint te branden. En dan druk ik power knop in van voor... niets.

PSU fan draait niet, CPU fan draait ook niet, HD geeft geen kick, maw, het systeem blijft in zelfde staat. :(

Vraagje:
-Zonder grafisch PCI kaartje of geheugenlatje zou die op het minst moeten beepen, niet? Want doet ie niet
-Van die kabeltjes die je rechtsonder aansluit, op die voetjes staat H.D.D, voor wat staat dit? En wat hebje op de andere aangesloten? (sommige zaken op de connectors kwamen niet overeen met dat uit de handleiding, heb al wat gewisselt maar geen success)

"the fucking alpha cpp compiler seems to fuck up the goddam type "LPITEMIDLIST", so to work around the fucking peice of shit compiler we pass the last param as an void *instead of a LPITEMIDLIST"

• BalusC
  • Registratie: Oktober 2000
  • Niet online

BalusC

Carpe diem

Ik zet de schakelaar om nadat ik het op 230V zette, het groene LED'je rechtsonder begint te branden
Mag ik concluderen dat hij eerst op 110V stond toen je hem aanzette :?

• marrekau117
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 16-08 21:57
heb je nog een andere voeding, heb je de boxed cooler gebruikt zojah staat je moederbord niet een beetje bol onder je cooler zo ja is dat de reden dat ie niets doet als je het daarna ook met een andere voeding geprobeerd hebt

• Mizitras
  • Niet online
Stond eerst op 110 ja, nu op 230V (heb nagemeten, dus klopt)
Boxed cooler gebruikt, moederbord geïnstalleerd/ Ja was wel ff straf maar mobo ziet er vlakjes uit.

"the fucking alpha cpp compiler seems to fuck up the goddam type "LPITEMIDLIST", so to work around the fucking peice of shit compiler we pass the last param as an void *instead of a LPITEMIDLIST"

• Dupje
  • Registratie: Juni 2002
  • Laatst online: 13-08 15:02
heb je die extra power supply aangesloten op je moederbord?
is de voeding zeker in orde?
Probeer eens met je cmos jumper eens te clearen, kan helpen

• BalusC
  • Registratie: Oktober 2000
  • Niet online

BalusC

Carpe diem

Had je alles aangesloten en aangezet toen de PSU nog op 110V stond ingesteld? Zo ja, dan mag je je mobo wel inruilen.. :/

• Mizitras
  • Niet online
Werkt, lukraak nadat ik daarna een paar keer had geprobeerd met m'n power LED's en Power switch nog eens vanplaats te veranderen en die andere.
(Terwijl ik het ook getriggerd had met een jumper op de power-ding te zetten, dan moet ie wel aan gaan.)

Ff gaan drinken, probeer nog een laatste keer..."hey gek, die fan begint te draaien!"
En écht waar, had daarvoor ook al 2-keer proberen op te laten starten, maar niets.

Heb nu kabels zitten nazien en of alles wel goed zat en geen losse contactjes, nee écht niet,alles goed vast. Vreemd gasten :/

En nee, met 110V opstarten, dat heb ik NIET geprobeert :D

Komt nu iets zeggen van Boot disk failure, blablabla.

Zal zeker met DOS-diskette HD moeten partitioneren eerst zeker?
(HD herkent ie al zag ik)
Tis toch niet meer gebruikelijk dat je die nog moet formateren eerst hé, dat is ie toch al gedaan int fabriek? (en dan nog low-level dacht ik?)

• motormuisje
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 13-03-2024
Ach Asus :)
zal niet de eerste zijn die DOA is ....
Ga terug naar je winkelier en maak er snel garantie werk van..

• W1LL3M
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 12:46

W1LL3M

⭐⭐⭐⭐⭐

Mizitras schreef op 27 oktober 2002 @ 21:19:... en de voeding van de monitor haal ik van eenoude 486. (omdat hij de voeding van een pc-voeding nodig heeft, geen los stekker)...
Een monitor die een aparte voeding nodig heeft :?
Nog nooit meegemaakt

• ikker
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 12:44

ikker

No Risk No Pain No Fun!!!

zo'n stekker met een mannetjes aansluiting die vast uit je monitor komt? als ik het goed begrijp?

Kan je vervolgens ook gewoon een aparte voedingskabel in douwen hoor....hoeft niet perse in een voeding gestopt te worden

Mijn netwerkje

• Mizitras
  • Niet online
2-berichtjes hiervoor:
Ja 'oude' monitors van tot nog 4-jaar geleden hadden dat soms nog.
ikker schreef op 28 oktober 2002 @ 09:00:
zo'n stekker met een mannetjes aansluiting die vast uit je monitor komt? als ik het goed begrijp?

Kan je vervolgens ook gewoon een aparte voedingskabel in douwen hoor....hoeft niet perse in een voeding gestopt te worden
Ah, direct 230VAC in't stopcontact ? Fantastisch, ga ik er morgen stekker aanmaken. mercikes !
(middelste platte pin is zeker aarding? :)

Verwijderd

Atx voeding? Probeer hetvolgende: neem de mobo stekker los. En koppel alle hardware af. Pak een pincet en verbind de groene ps-on met een ground stekkertje (zwart) laat de pincet niet los van bijde connectors. Nu zal de voeding aan moeten springen (aangezien je mobo hetzelfde doet bij het booten). Gaat de fan niet draaien dan zal je psu dood zijn waarschijnlijk. Of heel misschien maar waarvan ik niet weet of het bestaat reageert je fan in je psu pas als hij warm word. Zodra de psu stroom levert levert hij aan je mobo een seintje van 5 volt. Is dit 6 of 4 volt dan zal je mobo zichzelf afschermen van de voeding zodat hij niet door kan fikken (zou althans het systeem moeten zijn dit is als ik het goed heb via de paars/roze stekker). Mocht je een vu meter hebben kan je altijd kijken tussen paars<-->zwart of dat 5 volt is.

Verbind groen met zwart en kijk of fan aan gaat. (Dit is tevens voor mensen die 2 voedingen gebruiken leuk. Men kan een aarde (zwarte kabel) aan een kabel van de 2e psu koppelen en een groene aan de andere psu koppelen. Schakelt men de pc in dan worden beide psu's gestart). :D

• ReLexEd
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 16-10-2025

ReLexEd

2 ReLexEd or not 2 ReLexEd???

Misschien een tip, ga met moederboard en geheugen terug naar de winkel, en laat ze er ander geheugen in steken...

Ik heb maandag mijn P4S8X ingeleverd met een dooie BIOS (ondanks de CrashFree BIOS 8)7) en 512Mb PC2700 TwinMos/MTec....
De BIOS konden ze niets anders meer aan doen, dan opsturen om opnieuw te laten programmeren, maar ze waren er wel achter gekomen, dat de combinatie TwinMos/MTec en deze Asus geen lekkere combo was...

Nadat ze er een reepje TwinMos/Samsung in staken, deed een andere P4S8X het namelijk wel... (de mijne dus nog niet, daar mag ik nu 4 weken op gaan zitten wachten, omdat ze bij PowerLine vinden dat ik de BIOS niet had moeten terugflashen van 1004 naar 1003 (omdat de problemen daar bij mij alleen maar erger van werden) :r

Ik kon in eerste instantie namelijk wel door de BIOS heen komen, maar het gezeik begon met random resetten, en dat werd steeds erger., tot er op een gegeven moment niet eens meer een POST mogelijk was....

Ik hoop dat je er wat aan hebt, en dat er niet al te veel mensen net als ik zijn, die dachten op de HCC op het kennisniveau van de mensen achter de stands te vertrouwen door het "Ja, tuurlijk loopt die plank met deze reep geheugen"......
(Ik had beter moeten weten en die 15 euro extra neer moeten tellen bij de concurrent, en er een reep Samsung Original in moeten steken.... dan had ik nu lekker met een 2.66 kunnen blazen, in plaats van nog 4 tot 5 weken af moeten zitten wachten.... ;( ;( ;( ;( ;(

• Mizitras
  • Niet online
ReLexEd schreef op 28 november 2002 @ 01:05:
Misschien een tip, ga met moederboard en geheugen terug naar de winkel, en laat ze er ander geheugen in steken...

Ik heb maandag mijn P4S8X ingeleverd met een dooie BIOS (ondanks de CrashFree BIOS 8)7) en 512Mb PC2700 TwinMos/MTec....
De BIOS konden ze niets anders meer aan doen, dan opsturen om opnieuw te laten programmeren, maar ze waren er wel achter gekomen, dat de combinatie TwinMos/MTec en deze Asus geen lekkere combo was...

Nadat ze er een reepje TwinMos/Samsung in staken, deed een andere P4S8X het namelijk wel... (de mijne dus nog niet, daar mag ik nu 4 weken op gaan zitten wachten, omdat ze bij PowerLine vinden dat ik de BIOS niet had moeten terugflashen van 1004 naar 1003 (omdat de problemen daar bij mij alleen maar erger van werden) :r

Ik kon in eerste instantie namelijk wel door de BIOS heen komen, maar het gezeik begon met random resetten, en dat werd steeds erger., tot er op een gegeven moment niet eens meer een POST mogelijk was....

Ik hoop dat je er wat aan hebt, en dat er niet al te veel mensen net als ik zijn, die dachten op de HCC op het kennisniveau van de mensen achter de stands te vertrouwen door het "Ja, tuurlijk loopt die plank met deze reep geheugen"......
(Ik had beter moeten weten en die 15 euro extra neer moeten tellen bij de concurrent, en er een reep Samsung Original in moeten steken.... dan had ik nu lekker met een 2.66 kunnen blazen, in plaats van nog 4 tot 5 weken af moeten zitten wachten.... ;( ;( ;( ;( ;(
En hoelang hadje die al?

Ik sinds midden september. En ENKEL vanwege het feit dat mijn moederbord warmer is dan mijn CPU volgens mijn BIOS-metingen en het feit dat als ik 1.5V instel voor mijn CPU (Vcore) en hij 1.40V effectief meet, heb ik er stevig werk van gemaakt en na x-telefoontjes gaat ie deze dinsdag terug voor een latere 'revisie'.
(Aka met enkele condensatoren meer erop :/

Daarvoor heb ik met mijn DDR333 van Twinmos al laten benchmarken op 200Mhz 2-3-3-4 RAM-timings en de CPU tegen de 2.766Ghz aan laten draaien.
Geen lock-ups, niks problemen. Ik hoop dat ik er nu niet meer krijg ten koste van een wel werkend 'BIOS' (-meting).

• ReLexEd
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 16-10-2025

ReLexEd

2 ReLexEd or not 2 ReLexEd???

Ik heb het board (en de CPU & geheugen) op de HCC ingeslagen....

Ze hebben er ondertussen wel toegegeven dat de verkoper die me die TwinMos/MTec heeft aangeraden beter had moeten weten, maar geven toch het "board is zo nieuw, dat konden wij ook niet ruiken"-argument nog steeds...
Naja, er zit ondertussen een plak TwinMos/Samsung in, dus daar hoor je mij niet meer over...

Alles die dooie BIOS, dat heeft me echt een sik bezorgd zeg..... sjeezus...
Ze gaven in Z'meer aan, dat het tussen de 2 en de 7 (!!!!) weken zou kunnen duren, en op de vraag of ik dan wel zekerheid op een werkend systeem had, konden ze niet eens ja zeggen....
Dat moesten we maar afwachten.....
MAAR!, als het zou blijken dat het board dus niet alleen door de BIOS overleden zou zijn, dan zou het board wel direct weer terug kunnen, en dan zou ik ala minute een nieuwe mee krijgen....

Daar had ik dus niet al te veel goeie gedachten over, en op mij kwam het allemaal over als prutsen eerste klas...

Maarja, na wat zoekwerk, www.flashbios.org gevonden, en na even een mailtje, en contact met PowerLine, raden zelfs zij me dit aan, en geven erna zelfs nog garantie op het board...
(op zich een aardige redding in de marge voor Powerline, in mijn ogen ;))

De BIOS gaat dus morgen eruit, en nog deze week op de post, en hopelijk werkt alles volgende week dan weer zoals het zou moeten.

Mochten er na de BIOS-re-program nog steeds problemen zijn met de P4S8X, dan heeft deze wat mij betreft afgedaan, en ga ik dus ook niet een andere revisie, nieuw board, maar gewoon voor een compleet anderen... waarschijnlijk de P4S533 of iets in die trant....

To Be Continued.... :(
Pagina: 1