Toon posts:

NiMH batterijen ipv NiCd batterijen kan dat?

Pagina: 1
Acties:
  • 223 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

Verwijderd

Topicstarter
Kijken of ik hier wel een reactie krijg.
Bij onze telefoon thuis (vaste telefoon van panasonic) gaan de batterijen altijd erg snel leeg. Je kan iets van 5 min bellen en dan zijn de batterijen al leeg zelfs als ze volledig zijn opgeladen. Nu wilde we nieuwe batterijen voor in de telefoon hebben.
Er zitten nu 3 NiCd batterijen in van 240 mAh.
Nu is mijn vraag mogen hier ook 3 NiMH batterijen in van bv. 750 mAh (of hoger), want op de binnenkant van de telefoon staat "use only with NiCd batteries".
Ik heb ook gehoord dat deze batterijen geen last hebben van het zogenaamde "geheugen effect", zodat de batterijen niet eerst helemaal leeg moeten zijn voordat je ze weer oplaad.

• Rico
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 21-12 17:51

Rico

Wie dit leest is gek....

Heb hier een Philips draadloze telefoon waar ook NiCd batterijen inzaten.
Zitten al zeker een jaar NiMh in en werkt perfect. Dus zou het zeker doen.
Telefoon word gewoon door het basisstation opgeladen. En nog nooit last gehad dat hij weer eens leeg was tijdens het bellen en dat al een jaar lang.
Dus werkt perfect.

Verwijderd

Topicstarter
Ok bedankt.

Verwijderd

Het gaat niet per definitie goed:

Can I use an older NiCd battery charger to charge NiMH batteries?

The answer to this question depends on the type of NiCd charger. Depending on the type of NiCd charger you have, the older NiCd charger may undercharge NiMH batteries (most likely), it may overcharge them (less likely), or it may charge NiMH batteries properly (but it's not likely to do so automatically and could take a very long time). Let's take a look at the three cases. ..... en blaatblaatblaat...

Wat volgens mij wordt bedoelt is dat het laadcircuit in de telefoon te vroeg denkt dat de batterijen vol zijn en ze dus onderladen blijven...

• job
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 16-12 12:05

job

dat geheugen effect wat je bedoelt. dat heb je dus alleen niet bij lithium-ion batterijen.

• Foxfire
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 26-11 21:45
ik zou het ook niet durven. Wel voor het gebruik; maar niet voor het opladen in basisstation....

Dat dan weer wel......

• marco899
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 19-01-2024

marco899

Know's what he wants.

Ze kunnen erin, echter zoals hierboven al aangegeven, zo worden niet optimaal geladen. Een nieuwe set nicad zou in dit geval net zo goed werken en ook nog eens voordeliger zijn.

Shuttle SB81P SS51G [350D Grip Canon 70-200/F2.8 1.4Ext Canon 17-55 F2.8 Canon EF-S 10-22 580Ex] PSP 1.5 [DS EZFlash] I-Mate SP5 1GB HTC Tytn

• Rico
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 21-12 17:51

Rico

Wie dit leest is gek....

Nou ze worden prima geladen hoor. Spreek uit ervaring.
Zo'n basisstation laad heel langzaam en dus met een lage output.
Dus als je je handset er een nacht op legt dan is hij echt wel opgeladen.
Mijn goedkope Philips set doet het echt perfect. Geen NiCd daar meer in.
Wel doen dus....

Verwijderd

Als het niet genoeg laad is er volgens mij geen probleem. De batterijen zijn dan iets minder vol, dat mag de pret toch niet drukken.

Voor het geval van overladen is het denk ik wat minder. Zoek es uit wat er kan gebeuren. Is dat niks ernstigs dan is er daar ook geen probleem lijkt me.

En anders laad je ze gewoon in een apart Nimh ladertje :)

• Gorefest
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 15-12 13:26

Gorefest

serial killer.

Het maakt niks uit hoor kan gewoon. Ik denk niet dat er in die telefoon een processor gestuurde lader zit. Het helemaal opladen van de nieuwe batterijen zal iets langer duren maar dat betekent ook weer dat je er langer mee kunt :)

• ReseT
  • Registratie: Maart 2000
  • Niet online
Gewoon de eerste keer 24uur in de lader zetten, en dan om de maand weer 24uur in de lader. Zo ben je om de maand verzekerd van een volle set batts.

In 24uur is tegenwoordig alles wel geladen.

ID4.1M Honey Yellow. WP: PUZ-SWM60VAA+ERST30F-VM2EE (cylinder unit)

Verwijderd

Topicstarter
damster schreef op 27 oktober 2002 @ 22:10:
dat geheugen effect wat je bedoelt. dat heb je dus alleen niet bij lithium-ion batterijen.
Ik heb de batterijen al gehaald en op de verpakking van de batterijen staat toch duidelijk dat ze geen last hebben van het geheugen effect. Het gaat hier om de 750 mAh 1,2 V AAA batterijen.

Van de site van GP Powerbank:

Hebben de GP NiMH batterijen last van geheugen-effect?

Nee, het zogenaamde "geheugeneffect" ontstaat door een chemische reactie van het cadmium in een nikkelcadmium batterij.
De GP NiMH-batterijen bevatten geen cadmium en kunnen dus geen "geheugeneffect" hebben.

Owja ze doen het tot nu toe prima.

• Croga
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 15:18

Croga

The Unreasonable Man

Verwijderd schreef op 29 oktober 2002 @ 11:03:
Van de site van GP Powerbank:

Hebben de GP NiMH batterijen last van geheugen-effect?

Nee, het zogenaamde "geheugeneffect" ontstaat door een chemische reactie van het cadmium in een nikkelcadmium batterij.
De GP NiMH-batterijen bevatten geen cadmium en kunnen dus geen "geheugeneffect" hebben.
Nou, dan zijn het grote leugenaars.... Hoewel NiMH vele malen minder last heeft van het geheugen effect (ik geloof ongeveer 5% van het effect op NiCD), blijft het zo dat ze sneller slijten als je ze niet volledig ontlaad. Li-Ion heeft helemaal geen last van dit effect. De levensduur hiervan wordt niet negatief beinvloed door afwijkend laad gedrag.....

• Gorefest
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 15-12 13:26

Gorefest

serial killer.

NiMH heeft geen last van geheugen effect. Het is wel zo dat batterijen tussendoor opladen negatief effect heeft op de levensduur. Maar de meeste NiMH batts. kunnen 500 tot 1000 keer worden opgeladen. Als je ze maar af en toe even helemaal ontlaad kom je hier makkelijk aan.
Maar ook voor Li-Ion is het niet goed om vaak tussentijds opgeladen te worden.
Pagina: 1