[SCSI] Instabiliteit door brakke kabel?

Pagina: 1
Acties:

• vanDaal
  • Registratie: November 1999
  • Laatst online: 29-03 14:39

vanDaal

-ismeereentje

Topicstarter
Sinds een paar maanden draai ik een setup met de volgende specs (zie hier). Echter, zo om de zoveel tijd krijgt de SCSI Raid array kuren. Op onverklaarbare wijze worden bepaalde schijven niet herkend. Eerst was dat de 2de schijf en later (en op dit moment weer) de 1ste en 3de schijf. Meestal startte het systeem na een paar uur (en veel rebooten) wel weer op, maar echt prettig werkt het niet. Vanmiddag keek ik nog eens goed naar de kabel en zag het volgende:

Afbeeldingslocatie: http://www.hetrsg.nl/zooi/test/IMG_4304_kl.jpg
(aanklikbaar)

en

Afbeeldingslocatie: http://www.hetrsg.nl/zooi/test/IMG_4305_kl.jpg
(niet aanklikbaar)

Overigens gaat het om deze kabel. Het is een kabel met 3 aansluitingen, waarop een SCA converter is gezet (zie rechts) en een losse terminator (zie links).

Afbeeldingslocatie: http://www.hetrsg.nl/zooi/test/IMG_4298_kl.jpg
(aanklikbaar)

Vooral de eerste beschadiging lijkt mij een oorzaak voor de genoemde instabiliteit. Der zitten namelijk redelijk diepe putten in, alsof er met een naald oid is ingeprikt. Dus mijn vraag is in hoeverre dit een oorzaak zou kunnen zijn voor het niet herkennen van de SCSI schijven?

• BalusC
  • Registratie: Oktober 2000
  • Niet online

BalusC

Carpe diem

Dikke kans dat het aan de kabels ligt. SCSI is wat dat betreft inderdaad zeer gevoelig voor.

• vanDaal

vanDaal

-ismeereentje

Topicstarter
Ja, dat vermoedde ik al :)

Maar de vraag is meer hoe ik zoiets zeker te weten kom voordat ik een (dure) nieuwe kabel ga aanschaffen.

• Zwelgje
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 20-01 19:37
tip: koop gelijk even LVD kabels, die heb je wel nodig met die raid kaart en drives,

je hebt nu een max van 40mb op die kabel die je nu hebt, en das dus zonde...

met lvd kabels kom je tot 160mb

A wise man's life is based around fuck you

• vanDaal

vanDaal

-ismeereentje

Topicstarter
zwelgje schreef op 27 oktober 2002 @ 20:51:
tip: koop gelijk even LVD kabels, die heb je wel nodig met die raid kaart en drives,

je hebt nu een max van 40mb op die kabel die je nu hebt, en das dus zonde...

met lvd kabels kom je tot 160mb
Goeie tip! :)

Ik had al zo het vermoeden dat ik een kromme kabel had. Echter was ik er nog niet aan toegekomen om dat verder te onderzoeken. Maar bij deze is het bevestigd.

Overigens heb ik wel een LVD kabel liggen. Zie hieronder:

Afbeeldingslocatie: http://www.hetrsg.nl/zooi/test/IMG_4307_kl.jpg

Lijkt mij de goede kabel, alleen krijg ik de schijven hiermee niet aan de praat. Het is namelijk een andere kabel. Namelijk eentje met 4 aansluitingen (staan ook op de onderstaande foto (laatste aansluiting zit vlak naast de terminator)) en een vaste terminator. Als ik deze kabel aansluit, wordt geen enkele schijf herkend, terwijl dat met de andere kabel wel goed ging. Weet je (of iemand) toevallig waar dit aan ligt?

• Stefano
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 29-03 16:09

Stefano

Ondertitel Not Found

Dat zou de goede kabel moeten zijn, werkt bij mij prima. Misschien is de terminator niet goed? Kan je een andere proberen?

• Zwelgje
die schijven van je zijn SCA disken? met bijbehorende connector? die connectoren kunnen nog wel eens je probleem zijn!, er zijn er namelijk ook welken bij die niet hoger als 40mb kunnen en als je dan een lvd kabel gaat gebruiken op een u160 controller gaat het mis..

maw: je moet dus een een SCA connector hebben wel u160 snelheden aankan

• Stefano

Stefano

Ondertitel Not Found

Juist, ik denk dat zwelgje jouw probleem gevonden heeft. Nieuwe converters zullen wel een leuk duitje kosten ben ik bang.

• smvs
  • Registratie: September 2000
  • Niet online
Als je UW kabels gebruikt voor een set welke voor de rest helemaal U2W of U160 is heb je kans dat de set wel op U2W of U160 snelheid gaat draaien, maar met een zeer grote kans op fouten. Ik heb dit een keer gehad. U2W kaart, UW kabel, U2W Schijf. Data corruptie etc. was het gevolg. Dat kan jouw probleem misschien weleens zijn.

• vanDaal

vanDaal

-ismeereentje

Topicstarter
zwelgje schreef op 27 oktober 2002 @ 21:17:
die schijven van je zijn SCA disken? met bijbehorende connector? die connectoren kunnen nog wel eens je probleem zijn!, er zijn er namelijk ook welken bij die niet hoger als 40mb kunnen en als je dan een lvd kabel gaat gebruiken op een u160 controller gaat het mis..

maw: je moet dus een een SCA connector hebben wel u160 snelheden aankan
Okee, het zijn volgens mij wel gewoon SCA disken. Er zit ook een connector/convertor op. Alleen weet ik niet zeker of dat wel de goede connectoren zijn. Het staat er namelijk niet echt op. Dus ik heb maar weer eventjes wat fotootjes geschoten :)

Afbeeldingslocatie: http://www.hetrsg.nl/zooi/test/IMG_4308_kl.jpg
(aanklikbaar)
De SCA disk (links) en de convertor (rechts) eventjes losgehaald.

Afbeeldingslocatie: http://www.hetrsg.nl/zooi/test/IMG_4309_kl.jpg
Twee SCA disks

Afbeeldingslocatie: http://www.hetrsg.nl/zooi/test/IMG_4310_kl.jpg
De voorkant van de convertor (waar de kabel dus aan zit)

Wat zou het probleem kunnen zijn? :?

• Stefano

Stefano

Ondertitel Not Found

Die convertors lijken mij U2W (80MBs), de blauwe kabel is geschikt voor 160MB en je hdd's en controller (waarschijnlijk) ook. Kan je de controller dwingen op 80MB te draaien? Als je schijven dan wel gevonden worden zijn deze convertors niet geschikt voor jouw config.

• P5ycho
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 06:53
Stefano schreef op 28 oktober 2002 @ 13:12:
Die convertors lijken mij U2W (80MBs), de blauwe kabel is geschikt voor 160MB en je hdd's en controller (waarschijnlijk) ook. Kan je de controller dwingen op 80MB te draaien? Als je schijven dan wel gevonden worden zijn deze convertors niet geschikt voor jouw config.
als je dat afleidt uit dat sca80: dat is dus het connectortype :)
Ik heb alleen nog maar 40MB/s en u160 converters gezien, geen 80MB/s... maar dat kan ook aan mij liggen.

12x 280Wp ZW, 12x 280Wp ZO, Zubadan SHW80YAA 8kW, Zehnder Q450 ERV

• Stefano

Stefano

Ondertitel Not Found

Dat deed ik inderdaad, :)

Het blijft de moeite waard om eens een lagere snelheid te proberen, die kabel moet namelijk goed zijn dus het probleem moet in de convertors of terminator zitten.

• vanDaal

vanDaal

-ismeereentje

Topicstarter
Stefano schreef op 28 oktober 2002 @ 13:12:
Kan je de controller dwingen op 80MB te draaien? Als je schijven dan wel gevonden worden zijn deze convertors niet geschikt voor jouw config.
Dat zou dan hardwarematig moeten, want softwarematig is volgens mij niet mogelijk. Via de BIOS van de controller kan ik alleen array aanmaken en verwijderen.

Maar die kabel is dus sowieso goed? Hoe zou het dan theoretisch aangesloten moeten worden? Want er zijn dus 4 aansluitingen voor 3 schijven. Moet ik dan de laatste drie of de eerste drie gebruiken? En met de aansluiting die overblijft hoef je verder niks te doen?
P5ycho schreef op 28 oktober 2002 @ 13:20:
als je dat afleidt uit dat sca80: dat is dus het connectortype :)
Ja, volgens mij is het gewoon van SCA-80pins naar SCSI-68pins. Maar hoe kom ik nou te weten of dit UW, Ultra2W of U160 is? Het gaat om deze convertor
Overigens staat hier een aantal verschillende adapters onder elkaar. Alleen zie ik het verschil niet echt tussen de middelste 3. Waar zou dat verschil dan in moeten zitten?

• KaMiKaZe
  • Registratie: Mei 2000
  • Laatst online: 27-03 17:49
bij adaptec kun je in de controller bios gewoon per id instellen wat de snelheid is.
klote als je kabels kapot zijn, dingen zijn niet echt cheap :(

Humanity is acquiring all the right technology for all the wrong reasons.

• vanDaal

vanDaal

-ismeereentje

Topicstarter
Trouwens, er vanuit gaande dat mijn kabel UW (40mb/s max) is, kan het dan niet anders dan dat ik SCA naar UW adapters heb in plaats van SCA naar U160? Want zoals te zien is bij deze pagina van Alternate, zijn er 3 verschillende SCA-adapters die ik zou kunnen hebben. En stel dat ik wel gewoon SCA naar U160 adapters zou hebben, dan zou het toch nooit moeten hebben kunnen werken met een UW-kabel? Dus dan lijkt het me dat ik wel SCA naar UW adapters moet hebben. Of zie ik dat verkeerd?

• vanDaal

vanDaal

-ismeereentje

Topicstarter
*kick*

Heeft iemand antwoord op de bovenstaande vraag? (of de 2de post daarboven)

-edit-
Ik zou toch zeggen dat mijn adapters wel geschikt zijn voor LVD, zeker als je het vergelijkt met de onderstaande plaatjes:

Afbeeldingslocatie: http://www.cable4pc.com/jpg/scsi211.jpg
Plaatje afkomstig van deze site. Er staat bij:
"SCA80F - HP68F, Support LVD/SE & Differential"

Afbeeldingslocatie: http://www.hetrsg.nl/zooi/test/IMG_4310_kl.jpg
Mijn adapter.

Zit volgens mij weinig verschil tussen de 2 plaatjes.

• Zwelgje
mmm dat type komt me bekent voor :(

die heb ik op het werk ook ooit eens in een server gebouwd, die dingen kunnen wel 80mb aan maar geen 160mb, ik had ze op een Intel Raid controller aangesloten, in de bios van die Raidkaart netjes 160mb aangegeven,...volgende reboot... weer op 80mb... bleek dus aan die convertoren te liggen,

oplossing toendertijd: andere disken (non sca) aangesloten, maar das geen oplossing voor jouw probleem

• vanDaal

vanDaal

-ismeereentje

Topicstarter
zwelgje schreef op 29 oktober 2002 @ 18:40:
mmm dat type komt me bekent voor :(

die heb ik op het werk ook ooit eens in een server gebouwd, die dingen kunnen wel 80mb aan maar geen 160mb, ik had ze op een Intel Raid controller aangesloten, in de bios van die Raidkaart netjes 160mb aangegeven,...volgende reboot... weer op 80mb... bleek dus aan die convertoren te liggen,

oplossing toendertijd: andere disken (non sca) aangesloten, maar das geen oplossing voor jouw probleem
:(

Toch vreemd. Dat zou betekenen dat ze bij Alternate adapters verkopen onder de naam "Adapter van SCA naar U160" die geen 160mb, maar 80mb aankunnen. Toch?

Maar deden de schijven het bij jou toen wel? Want dat zou betekenen dat het bij mij wel zou moeten werken (alleen niet op volle snelheid).

En inderdaad, de schijven vervangen is helaas geen oplossing. De adapters vervangen eventueel wel, maar dan moet ik wel volledige zekerheid hebben dat een andere adapter sowieso werkt.

• Zwelgje
die schijven werkten wel ja, (80mb dus) maar dat was me te traag, (ging om een Raid5 array)

• vanDaal

vanDaal

-ismeereentje

Topicstarter
zwelgje schreef op 29 oktober 2002 @ 20:23:
die schijven werkten wel ja, (80mb dus) maar dat was me te traag, (ging om een Raid5 array)
Hmm.. ok, bij mij werkt het helaas dus niet. Maar waar zou ik dan kunnen proberen volgens jou?

• vanDaal

vanDaal

-ismeereentje

Topicstarter
En misschien maak ik nog steeds wel een fout bij het aansluiten van de drives. Want ik weet nog steeds niet precies hoe ik hem moet terminaten. Ik las ergens dat een LVD-kabel en aan het uiteinde en aan het begin van de kabel geterminate moet worden. Aan het uiteinde zit een vaste terminator. Daarnaast zijn op de laatste 3 (van de 4) aansluitingen HD's aangesloten. Alleen de eerste aansluiting is nu leeg. Moet die ook geterminate worden?

Op dit moment heb ik het als volgt aangesloten.

Afbeeldingslocatie: http://www.hetrsg.nl/zooi/test/IMG_4313_kl.jpg
(aanklikbaar)
Helemaal onderaan kun je de terminator zien zitten. Bovenaan zie je nog een aansluiting die leeg is.

In ieder geval, zoals het nu aangesloten is, werkt het niet :(. De RAID controller vindt geen drives (0 logical arrays).

• Zer0
  • Registratie: September 1999
  • Niet online

Zer0

Destroy 2000 Years Of Culture

Spinnen de disks wel op? Ik heb soortgelijke problemen gehad met een gewone SCSI controller en een SCA disk en moest in het SCSI bios specifiek aangeven dat de disk een spin-up signaal moest krijgen.

maybe we sit down and talk about the revolution and stuff
but it doesn't work like that
you can't turn back now there's no way back
you feel the power to destroy your enemy..

• vanDaal

vanDaal

-ismeereentje

Topicstarter
Zer0 schreef op 30 oktober 2002 @ 15:32:
Spinnen de disks wel op? Ik heb soortgelijke problemen gehad met een gewone SCSI controller en een SCA disk en moest in het SCSI bios specifiek aangeven dat de disk een spin-up signaal moest krijgen.
Ja, ze spinnen wel op (en de lichtjes gaan aan). En daarnaast heeft het ook allemaal gewoon gewerkt (alleen met slechte/instabiele kabel), dus ik denk niet dat daar het probleem ligt.

• vanDaal

vanDaal

-ismeereentje

Topicstarter
Als ik het zo lees op scsifaq.org, dan is mijn huidige opzet (zie laatste foto een paar posts hoger) in principe goed. Het begin van de SCSI-keten wordt geterminate door de controller en op het einde van de keten zit een vaste terminator. De termination is dus volgens mij in orde. Dus zo te zien hoef je met die ene overgebleven aansluiting verder niks te doen.

Wat kan dan in godsnaam het probleem zijn? :? :?

• P5ycho
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 06:53
Je setup is goed inderdaad, maar ik kan zo niks vinden wat ik anders had gedaan, sorry :(

Misschien dat Alternate zelf weet hoe het zit met die converters? eer info inwinnen over die converdters lijkt me het beste plan.

12x 280Wp ZW, 12x 280Wp ZO, Zubadan SHW80YAA 8kW, Zehnder Q450 ERV

• 80000
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 29-03 18:13

80000

mrox

Als ik het probleem kort mag beschrijven:
1 Brakke kabel
2 Wil je vervangen met een LVD kabel
3 Uitgaande dat dit 3x U160 disks zijn, werkt het niet want je weet niet zeker of de SCA connectors LVD zijn?

Verbeter me maar als ik het mis heb.

Mijn 2 dollarcenten:
1 - SCA u160 van alternate werken, tenminste ik heb er hier 1.
De harddisk wordt in de bios herkend en meldt zich als een U160 device.
Vraag is of jij dit ook in je bios ziet
2 - Op je plaatje van de 3 disks lijkt het alsof de onderste 2 connectors een jumper hebben op ID0. Dat zou betekenen, dat ze beide dezelfde SCSI id krijgen. Dat lijkt me niet jouw bedoeling, maar kan dat uit het plaatje niet goed zien. De bovenste heeft in ieder geval 2 jumpers.

Vraagjes:
Het is me ook onduidelijk of de SCA convertors nou nieuwe of oude zijn. Als het oude zijn en op een UW kabel hebben gewerkt, dan lijkt me dat dit geen LVD zijn.
Wat zijn je foutmeldingen en wat werkt er nou niet en wat zie je de bios melden?
Kan de bios uberhaupt de drives vinden?

• vanDaal

vanDaal

-ismeereentje

Topicstarter
P5ycho schreef op 31 oktober 2002 @ 00:11:
Misschien dat Alternate zelf weet hoe het zit met die converters? eer info inwinnen over die converdters lijkt me het beste plan.
Toevallig :), ik heb Alternate gisteren hierover gemaild

• vanDaal

vanDaal

-ismeereentje

Topicstarter
80000 schreef op 31 oktober 2002 @ 00:40:
Als ik het probleem kort mag beschrijven:
1 Brakke kabel
2 Wil je vervangen met een LVD kabel
3 Uitgaande dat dit 3x U160 disks zijn, werkt het niet want je weet niet zeker of de SCA connectors LVD zijn?

Verbeter me maar als ik het mis heb.
Zo zit de vork in de steel inderdaad :)

Overigens zijn dit gewoon U160 drives volgens de specs
De harddisk wordt in de bios herkend en meldt zich als een U160 device.
Vraag is of jij dit ook in je bios ziet
Nee, dit zie ik niet in de BIOS. Momenteel is de opstartvolgorde zo: eerst worden gewoon alle IDE-apparaten geidentificeerd. Daarna wordt de controller gedetecteerd en die gaat proberen een array te zoeken. Met de brakke kabel was het zo dat er wel een array werd gevonden, maar daar werd aangegeven dat SCSI ID1 en 3 niet gevonden werden (en vervangen moesten worden).
Met de LVD kabel wordt helemaal geen array gevonden (0 logical drivers). Je kunt daarna de setup van de controller ingaan. Hierin kun je evt array aanmaken, aanpassen of verwijderen. Als ik dan een array wil aanmaken of aanpassen, wordt er aangegeven dat er geen physical drives gevonden worden.
Oftewel, ik kan niet controlleren of de harddisk wordt herkend als een U160 device.
2 - Op je plaatje van de 3 disks lijkt het alsof de onderste 2 connectors een jumper hebben op ID0. Dat zou betekenen, dat ze beide dezelfde SCSI id krijgen. Dat lijkt me niet jouw bedoeling, maar kan dat uit het plaatje niet goed zien. De bovenste heeft in ieder geval 2 jumpers.
Het is inderdaad gezichtsbedrog. De onderste staat op ID0 (=1), die daarboven op ID1 (=2) en die daarboven op ID0 + ID1 (=3).
Vraagjes:
Het is me ook onduidelijk of de SCA convertors nou nieuwe of oude zijn. Als het oude zijn en op een UW kabel hebben gewerkt, dan lijkt me dat dit geen LVD zijn.
Ja, dit snap ik dus ook nog niet. Feit is inderdaad dat deze convertors gewerkt hebben in combinatie met een UW-kabel (die kabel van mijn eerste post dus). En die kabel zal inderdaad geen LVD zijn. Maar kan het niet zijn dat deze adapters dan zowel geschikt zijn voor UW en U160 en voor zowel LVD als non-LVD?
Het zijn trouwens nieuwe adapters.
Wat zijn je foutmeldingen en wat werkt er nou niet en wat zie je de bios melden?
Kan de bios uberhaupt de drives vinden?
De foutmelding is dus dat er 0 logical drives gevonden worden (0 arrays dus), terwijl er gewoon wel een array is aangemaakt die ook heeft gefunctioneerd. En de drives worden dus niet gevonden.

• 80000

80000

mrox

vanDaal - Thursday 31 October 2002 11:02
Ja, dit snap ik dus ook nog niet. Feit is inderdaad dat deze convertors gewerkt hebben in combinatie met een UW-kabel (die kabel van mijn eerste post dus). En die kabel zal inderdaad geen LVD zijn.
Daarmee geef je dus zelf het antwoord: SCA convertor zijn niet LVD, want
ze doen het niet op een LVD kabel.
Maar kan het niet zijn dat deze adapters dan zowel geschikt zijn voor UW en U160 en voor zowel LVD als non-LVD?
Een (SCA) LVD device meldt zich op de bus als single ended, als er ook maar 1 apparaat op de bus single ended is, dat is inclusief terminator. (In jouw geval had je UW kabel een s.e. terminator waardoor je drives zich sowieso s.e. melden.)
Andersom een SCA s.e. zal zich niet als LVD melden op de bus.

zie http://scsifaq.org:9080/scsi_faq/scsifaq.html#_Hlk413731576

SCA adapters for LVD dienen DIFFSENS signal door te geven
Het zijn trouwens nieuwe adapters.
Ik denk dat het balen voor je wordt.

• vanDaal

vanDaal

-ismeereentje

Topicstarter
80000 schreef op 31 oktober 2002 @ 19:43:
Daarmee geef je dus zelf het antwoord: SCA convertor zijn niet LVD, want
ze doen het niet op een LVD kabel.
Ik ben er ook bang voor helaas. Maar ik heb het even gecheckt en uit deze link blijkt dat mijn oude kabel een "3-device Wide terminated SCSI cable" is. Helaas staat er verder niet bij of deze kabel geschikt is voor LVD, maar daar ga ik dan maar niet vanuit.
Een (SCA) LVD device meldt zich op de bus als single ended, als er ook maar 1 apparaat op de bus single ended is, dat is inclusief terminator. (In jouw geval had je UW kabel een s.e. terminator waardoor je drives zich sowieso s.e. melden.)
Andersom een SCA s.e. zal zich niet als LVD melden op de bus.
Nee, en daarom worden er dus ook geen drives gevonden door de controller lijkt me.
zie http://scsifaq.org:9080/scsi_faq/scsifaq.html#_Hlk413731576

SCA adapters for LVD dienen DIFFSENS signal door te geven
Ik had dat stukje inderdaad gelezen. Er staat ook in:
Some SCA adapters don't connect the DIFFSENS signal through which prevents proper sensing of whether single ended devices are on the bus.
Ik weet niet precies wat het 'DIFFSENS' signaal is, maar betekent dit nou dat sommige SCA adapters slecht zijn en daardoor niet aanvoelen of er een ander signaal op de bus zit? (hmmm... DIFFSENS staat vast voor het 'sensen' van 'differences' :) )

• Maurits van Baerle
  • Registratie: Maart 2001
  • Niet online
vanDaal schreef op 31 oktober 2002 @ 21:33:
Ik weet niet precies wat het 'DIFFSENS' signaal is, maar betekent dit nou dat sommige SCA adapters slecht zijn en daardoor niet aanvoelen of er een ander signaal op de bus zit? (hmmm... DIFFSENS staat vast voor het 'sensen' van 'differences' :) )
Dat DIFFSENS signaal wordt dus gebruikt door de controller om te bepalen of de hele bus SE (Single Ended) of LVD (Low Voltage Differential) moet gaan draaien. Als er ook maar één device op je bus geen LVD aankan zal je hele bus terugvallen naar SE. Omdat kennelijk sommige SCA-convertors dit signaal niet doorgeven komt je controller er niet uit.

Ik zou proberen één device met zo'n SCA-convertor aan te sluiten en verder je bus leeg te laten. Als dat niet werkt probeer je één convertor die wel u160 compatible is (spreek met Alternate af dat je hem terug kunt sturen als het niet werkt). Als dit het probleem oplost koop je er meer.

Ik gok trouwens dat DIFFSENS staat voor Differential Sensing. ;)

Het grote: DAB+ digitale radio topic / IPv6 topic / OpenWRT topic

• vanDaal

vanDaal

-ismeereentje

Topicstarter
80000 schreef op 31 oktober 2002 @ 00:40:
Ze werken bij jou dus wel? Op een LVD kabel? En het gaat dus neem ik aan om deze adapter?
MauritsvanBaerle schreef op 31 oktober 2002 @ 21:54:
Ik zou proberen één device met zo'n SCA-convertor aan te sluiten en verder je bus leeg te laten. Als dat niet werkt probeer je één convertor die wel u160 compatible is (spreek met Alternate af dat je hem terug kunt sturen als het niet werkt). Als dit het probleem oplost koop je er meer.
Eén device aansluiten heb ik geprobeerd (evenals 2 devices aansluiten), maar dat mocht niet baten. De controller vindt steeds '0 logical arrays'.

Maar goed, het is inderdaad een goed idee om nieuwe adapters te testen. Ik kan ze bij Alternate gaan halen (Ridderkerk is een uurtje met het OV), maar misschien ook ergens anders. Aan de andere kant geeft 80000 aan dat de Alternate adapters voor mijn setup zouden moeten werken, dus waarschijnlijk ga ik morgen dan even naar Ridderkerk :)

• vanDaal

vanDaal

-ismeereentje

Topicstarter
Helaas, echt verder gekomen ben ik nog niet.... :(

Voor mezelf heb ik nu de volgende opties bedacht:

1. Drie nieuwe adapters kopen
2. Een SCA-backplane (drive bay) kopen

Zou een backplane mijn problemen oplossen? Dat is de vraag namelijk. Ik heb nog steeds het zware vermoeden dat het ligt aan mijn adapters. Het ligt in ieder geval niet aan de kabel, die is goed. En als ik een backplane koop, heb ik die adapters niet meer nodig. Qua kosten ligt een backplane wel wat hoger, maar ik probeer er ergens één tweedehands te kopen. Dan is het wel betaalbaar.
Weet iemand trouwens of een backplane uit een (bv Compaq) server gewoon te gebruiken is op een workstation?

• 80000

80000

mrox

Door vanDaal - Thursday 31 October 2002 22:24
Ze werken bij jou dus wel? Op een LVD kabel? En het gaat dus neem ik aan om deze adapter?
Ik heb helaas geen digitale camera, maar ik heb mijn kast even geopend, kabeltjes verwijderd, de convertor er voor je uit gehaald. Ik zie geen visuele verschillen.
Wel moet ik aantekenen, toen ik de convertor meekreeg, dit in een zakje zat, waar expliciet opstond dat deze voor U160 was.

Enne, ik kan me herinneren, dat de prijs bij Alternate wat lager was dan de 30 euro.
Met goed zoeken, is misschien nog wel iets goedkoper te vinden.

• wezep
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 23-03 21:12
Koop je SCA converters bij www.mr-at.nl: 16 euro is niet duur en ze werken op U160: zelf ervaringen mee.

• vanDaal

vanDaal

-ismeereentje

Topicstarter

16 euro is inderdaad wel betaalbaar. In ieder geval beter dan bij Dunnet, waar ze 43 euro voor durven te vragen (excl BTW, maar incl terminator).

Trouwens 80000, de prijs bij Alternate is inderdaad lager, maar is nog steeds redelijk hoog. Bij mij op het zakje stond volgens mij niks over LVD/U160.

En aangezien ik op dit moment ook nog 3 Compaq brackets heb liggen, speel ik nog steeds met het idee om een (2de hands) drive bay/backplane te kopen. Wat vinden jullie van dat idee en zou het mijn probleem kunnen oplossen?

-edit-
Op het bijgevoegde papiertje (met jumperinstellingen e.d.) staat trouwens het volgende: SCA806850

Even googlen brengt mij op deze pagina. En op die pagina staat weer het volgende:
The adapter works with all speeds and types of SCA drives up to and
including U2W and U3W LVD models.
Dus het lijkt mij dat mijn adapters theoretisch wel zouden moeten werken.
-/edit-

• roelbb
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 29-09-2025

roelbb

knorretje

Volgens mij (en ik ben absoluut geen pro in scsi, werk er alleen maar 6 jaar mee)

heb je een paar verschillende scsi snelheden

scsi 1 (20 mb/s)
scsi 2 (40 mb/s) ook wel UW genaamd
scsi 3 (80 mb/s) ook wel U2W LVD genaamd
scsi 3 (160 mb/s) ook wel U160 LVD genaamd
en nu op het moment, redelijk recent op de markt, voor die gene die echt massa's geld op de plank hebben, U320 LVD (320 mb/s)

en dat LVD staat voor low voltage deferential

als je nu een Hot plug schijf die dus die 80 polige connector heeft ipv 68 polig (de 12 extra pinnetjes zijn onder andere voor de voedding die ook hot plug moet zijn)
en die voldoet niet aan de U2W of U160 specificatie heb je dus ook geen LVD terminator nodig. Dan moet je een losse terminator (passief) op het einde van de bandkabel zetten. Of je laatste disk in de array middels een jumper op terminate zetten. (tot UW hebben de schijven een interne passieve terminator) U2w (80 mb/s) en hoger hebben dit niet en hebben dus een externe actieve terminator nodig. Op dat moment is pas de bus afgesloten en zou alles volgens behoren moeten werken.

Ik hoop dat je hier wat mee kunt.

groeten en veel suk6 (hier kan je je kop echt op breken met dit mooie spul (als het eindelijk werkt))

roelbb

• 80000

80000

mrox

Door vanDaal - Wednesday 06 November 2002 21:48
Op het bijgevoegde papiertje (met jumperinstellingen e.d.) staat trouwens het volgende: SCA806850
Heb even het zakje en papiertje voor je opgezocht:
zakje: ATZ#05: Adapter von SCA auf U160
papiertje: sca806850, andere kant: SCA8068, maar jumpers hebben een andere layout.
Extra zakje met 4 jumpers

Pff, als je dus wel u160 sca convertors hebt, dan lijkt me dat er iets anders aan de hand is. Ik ga een stomme gok doen: je controller is niet U160 (lijkt me niet). Misschien is je kabel toch niet goed?

Is er iemand in de buurt met een simplele u160 controller, waar je 1 disk in kan steken,
om te zien of het nou werkt zowel met zijn kabel en met jouw kabel?

En wat betreft je backplane, leuk speelgoed (en gezien je specs past het er ook wel bij :) ), maar ik zie het nut niet. Heb je nog sca disks over om te hotswappen? Wat doe je eigenlijk met dat systeem van je? Ik vind dat dat de leidraad moet zijn om een backplane te kopen.

• vanDaal

vanDaal

-ismeereentje

Topicstarter
Klopt inderdaad. Dit is trouwens ook goed te lezen in dit artikel. Echter heb ik te maken met schijven die wel voldoen aan de Ultra3 (U160) specificatie, dus ik heb een actieve terminator aan het eind van de kabel nodig. Deze terminator zit in de meeste gevallen al vast aan de LVD-kabel.
80000 schreef op 07 november 2002 @ 22:04:
Heb even het zakje en papiertje voor je opgezocht:
zakje: ATZ#05: Adapter von SCA auf U160
papiertje: sca806850, andere kant: SCA8068, maar jumpers hebben een andere layout.
Extra zakje met 4 jumpers

Pff, als je dus wel u160 sca convertors hebt, dan lijkt me dat er iets anders aan de hand is. Ik ga een stomme gok doen: je controller is niet U160 (lijkt me niet). Misschien is je kabel toch niet goed?
Ik heb de kabel even bij Dunnet laten doormeten en daar bleek dat ie gewoon goed was. Overigens zul je in mijn uitleg onderaan ook zien dat het waarschijnlijk niet ligt aan de kabel (of de controller)
Is er iemand in de buurt met een simplele u160 controller, waar je 1 disk in kan steken, om te zien of het nou werkt zowel met zijn kabel en met jouw kabel?
Helaas niet direct. Anders zou ik dat direct doen.
En wat betreft je backplane, leuk speelgoed (en gezien je specs past het er ook wel bij :) ), maar ik zie het nut niet. Heb je nog sca disks over om te hotswappen?
Okee, hierbij mijn update :)

Ik heb (toevallig) heel snel een (2e-hands) backplane kunnen regelen. De kosten daarvan zijn inderdaad hoog, maar niet ontzettend veel hoger dan mijn ogenschijnlijk andere optie (3 nieuwe adapters kopen. Die had ik al in bestelling voor 43 euro per stuk bij Dunnet. :/). Dus die backplane ligt nu voor me (PN: 387090-001).
Uiteraard heb ik die direct getest. Na alles in de trays ingebouwd te hebben, kon ik de trays er gemakkelijk inschuiven. Dus ik de computer opstarten. Direct na het opstarten flikkerden 2 van de 3 lampjes even groen en de andere oranje. Dus toen had ik zoiets van hmm.. Bij het initialiseren van de controller en de schijven kreeg ik deze boodschap. Oftewel, die ene schijf reageerde niet. Na deze boodschap ging het LEDje van deze schijf permanent op oranje en de andere 2 permanent op groen. Dat zag er zo uit:

Afbeeldingslocatie: http://www.hetrsg.nl/zooi/test/IMG_4371_kl.jpg
Aan de voorkant #1

Afbeeldingslocatie: http://www.hetrsg.nl/zooi/test/IMG_4379_kl.jpg
Aan de voorkant #2

Afbeeldingslocatie: http://www.hetrsg.nl/zooi/test/IMG_4380_kl.jpg
Aan de achterkant

De RAID array is dus nog wel in tact. Helaas is ie niet meer bootable, want bij het opstarten van Windows2000 kreeg ik dit bericht.

Wat betekent dit nu? Is mijn schijf naar de haaien? En zo ja, wat kan ik daar aan doen?

• 80000

80000

mrox

Kijk nou wordt het leuk:
Je drive is inderdaad fault. Aangezien je RAID 5 hebt, hoef je hem alleen maar te vervangen en je zou weer op de rit zijn. :)

• vanDaal

vanDaal

-ismeereentje

Topicstarter
80000 schreef op 09 november 2002 @ 00:34:
Kijk nou wordt het leuk:
Je drive is inderdaad fault. Aangezien je RAID 5 hebt, hoef je hem alleen maar te vervangen en je zou weer op de rit zijn. :)
Leuk is een onhandig woord, duidelijk is denk ik beter :)

Het rare is nu dat mijn array niet meer aanspreekbaar is. Bij Raid5 zou het ontbreken van 1 HD er eigenlijk niet voor mogen zorgen dat het systeem niet meer opstart. De array zou nog steeds moeten werken. Maar vreemd genoeg is dat niet het geval. Overigens wordt bij het initialiseren van controller wel gewoon een array gevonden. Maar hoe kan dat dan dat niks mee gedaan zou kunnen worden? Mogelijk is ie corrupt. Maar ook als ik daarna de repair optie van Windows2000 (via de cd) opstart, zegtie dat er geen Windows installaties gevonden kunnen worden.

Dus misschien is er meer aan de hand dan slechts 1 HD naar de haaien :?
Pagina: 1