Toon posts:

Grond/water temperatuur

Pagina: 1
Acties:
  • 1.270 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

Verwijderd

Topicstarter
Nav deze 2 verhalen http://www.dwpg.com/content.php?contid=3&artid=57 en http://www.dynopower.freeserve.co.uk/overclocked/ dacht ik ook ns te kijken wat de temperatuur onder mn vloer is. Dus luik open in de vloer en eerst de sensor op 10cm diepte gelegd; 18.6C. De verhalen nog ns lezen, ow 1 meter dus, ik op mn knieen en verder graven, en toen raakte ik op 85cm diepte water, grondwater dus... Sensor in een plastic tas gewikkeld en op die plek begraven, alles weer dicht gemaakt en nu wachten... 18.6C...nog steeds...grondwater is te warm |:(
Dieper graven lijkt me weinig zin hebben omdat ik dus al in t water zit.
Aan de andere kant, als ik daar een mega reservoir leg is dat dus wel altijd koeler als die nu in de pc zit. (watertemperatuur in systeem nu weet ik niet) En/of 1 (of meerdere) radiator(s) onder de vloer plaatsen, alleen weet ik van die kruipruimte niet de temperatuur t hele jaar door. Ik wil gewoon iets lagere temperaturen zonder condensvorming en dit is wel een leuke uitdaging, al zal wellicht een Maze3 ook helpen...

• 3lmowww
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 17-06-2022

3lmowww

edit:

weetje zeker dat jou temp sensor klopt?? en hoe lang hield je em op die diepte?

Electronics development

Verwijderd

Topicstarter
Volgens mn cv sensor is kamertemp 21C, 70cm lager staat de binnen/buitenthermometer en die geeft kamertemp 22.2C.
De sensor ligt er begraven voorlopig (3mtr snoer aan)

Verwijderd

jij wil net zoals deze gozer gaan doen die heeft een tank van een paar honderd liter in zijn tuin http://www.zerofanzone.co.uk/default.asp

• intoxicated
  • Registratie: Januari 2001
  • Niet online

intoxicated

Haaaai :w | ALT-S

'k Heb een tijdje terug een artikel gelezen over het koelen van hele huizen met behulp van de grond en het grondwater. In Petten op het ECN-terrein worden daar proeven mee gedaan. Het idee erachter is ook dat de grond op enkele meters diepte een min of meer constante temperatuur heeft, waardoor in de zomer een airco minder energie kost.

Maar goed, 'k denk niet dat dit praktisch toepasbaar is voor een waterkoelingsproject, zeker niet wanneer je PC'tje op de eerste verdieping of op zolder staat. Om het water met een redelijke snelheid omhoog te pompen heb je volgens mij net zoveel vermogen nodig als wanneer je het water naar een naastgelegen kamer pompt om het daar met een vriezer te koelen.

Maar goed, je bent natuurlijk wel 1337 als je zoiets maakt :)

"Anyone who does not agree with me is mentally sick, and should be shot I'm afraid to say."
- Pastor Richards @ VCPR

Verwijderd

Topicstarter
Hoogteverschillen wegens ondergronds lijken me een groter probleem als afstand vooral ook omdat een pomp meen ik alleen duwende kracht en geen zuigende kracht heeft en dus de pomp dan ook zo laag mogelijk zou moeten komen. De pc staat tegen de keukenmuur aan, maar ik wil niet vriezen. Ik wil op een feitelijk eenvoudige manier mn algehele temps lager, cpu richting 30-35C ipv 43C nu. Ik moet dus eigenlijk nog ff wat dieper graven en temp testen.

• Gullie007
  • Registratie: Januari 2002
  • Niet online
Wat intoxicated zegt klopt idd, een aquifer heet dat in de Bouwkunde: http://www.edwardsaquifer.net/. Maar daar heb je voor je computer helemaal niets aan, werkt namelijk alleen op de lange termijn: Relatief koel water wordt in de zomer opgepompt (door zuigende pompen) en het opgewarmde water wordt de grond in gepompt. In de winter gebeurd precies het tegenovergestelde: het relatief warme water wordt opgepompt (scheelt daarmee een hoop verwarming), en het afgekoelde water wordt weer de grond in gepompt. Je kunt het dus zien als een soort accu voor de opslag van zowel relatief warm, als relatief koud water, men noemt het milieuvriendelijk...

Weer wat geleerd hè!? B) :P

System Specs Desktop | System Specs Laptop

Verwijderd

Topicstarter
Ik heb er alleen zo weinig aan in de praktijk hiero, tenzij een Eheim ook goed kan zuigen, of het waternivo moet hoe dan ook boven de pomp blijven, bv door het ondergrondse reservoir volledig af te vullen en niet zoals nu dat er lucht bovenin zit, wordt alleen een erg kliederige boel als je dr ooit aan moet sleutelen, of moet ik dan 2 pompen gebruiken, 1 voor de pc en 1 voor t ondergrondse gebeuren...

Verwijderd

Verwijderd schreef op 27 oktober 2002 @ 23:24:
Ik heb er alleen zo weinig aan in de praktijk hiero, tenzij een Eheim ook goed kan zuigen, of het waternivo moet hoe dan ook boven de pomp blijven, bv door het ondergrondse reservoir volledig af te vullen en niet zoals nu dat er lucht bovenin zit, wordt alleen een erg kliederige boel als je dr ooit aan moet sleutelen, of moet ik dan 2 pompen gebruiken, 1 voor de pc en 1 voor t ondergrondse gebeuren...
kijk ff op die site die ik je gaf die goof gebruikt ook gewoon een simpel pompje

Verwijderd

Verwijderd schreef op 27 oktober 2002 @ 20:19:
Nav deze 2 verhalen http://www.dwpg.com/content.php?contid=3&artid=57 en http://www.dynopower.freeserve.co.uk/overclocked/ dacht ik ook ns te kijken wat de temperatuur onder mn vloer is. Dus luik open in de vloer en eerst de sensor op 10cm diepte gelegd; 18.6C. De verhalen nog ns lezen, ow 1 meter dus, ik op mn knieen en verder graven, en toen raakte ik op 85cm diepte water, grondwater dus... Sensor in een plastic tas gewikkeld en op die plek begraven, alles weer dicht gemaakt en nu wachten... 18.6C...nog steeds...grondwater is te warm |:(
Dieper graven lijkt me weinig zin hebben omdat ik dus al in t water zit.
Aan de andere kant, als ik daar een mega reservoir leg is dat dus wel altijd koeler als die nu in de pc zit. (watertemperatuur in systeem nu weet ik niet) En/of 1 (of meerdere) radiator(s) onder de vloer plaatsen, alleen weet ik van die kruipruimte niet de temperatuur t hele jaar door. Ik wil gewoon iets lagere temperaturen zonder condensvorming en dit is wel een leuke uitdaging, al zal wellicht een Maze3 ook helpen...
Ik weet uit ervaring met de kelder van mijn vader dat de temperatuur daar door het hele jaar varieert tussen de 10 en de 18 graden (10 in de winter, 18 in de zomer (30+)) jouw temperatuur kan dus best wel kloppen. Je moet de grond zien als een gigantisch reservoir dat een heel stabiele temperatuur heeft en als je 1 meter onder de grond zit, in het grondwater, dan kan dat heel stabiel zijn.

Verwijderd

Topicstarter
Madtraxx: ik gaf zelf al een url naar t zelfde project/article waar jij nu 2x naar verwijst, en daar schrijft hij, ondanks dat in zn systemspecs staat dattie een 1060 gebruikt, wat ik -nu- niet eens zou gebruiken:

-The Eheim 1250 is giving reasonable flow so far, but I will be using a domestic UK central heating pump on the finished build.

Ander punt wat me opviel bij de 1e link heeft ie t over een gelijkmatige temp va 2-3 feet, alleen beiden hebben t gat rond de 8 feet diep gemaakt. Eerst ns verder graven en de sensor dieper steken en vast nadenken over wat te gaan gebruiken als reservoir, een duikfles of een kleine cv-radiator bv...

edit: Foutje, de 1060 is een 2280l/h pomp...

• Oxi
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 14-11-2022

Oxi

in een gesloten systeem is er netto een hoogteverschil van 0m. Maar wel veel meer weerstand B)

I wouldn't give his troubles to a monkey on a rock

Verwijderd

Verwijderd schreef op 28 oktober 2002 @ 02:52:
Madtraxx: ik gaf zelf al een url naar t zelfde project/article waar jij nu 2x naar verwijst, en daar schrijft hij, ondanks dat in zn systemspecs staat dattie een 1060 gebruikt, wat ik -nu- niet eens zou gebruiken:

-The Eheim 1250 is giving reasonable flow so far, but I will be using a domestic UK central heating pump on the finished build.

Ander punt wat me opviel bij de 1e link heeft ie t over een gelijkmatige temp va 2-3 feet, alleen beiden hebben t gat rond de 8 feet diep gemaakt. Eerst ns verder graven en de sensor dieper steken en vast nadenken over wat te gaan gebruiken als reservoir, een duikfles of een kleine cv-radiator bv...
oops sorry zat een beetje te slapen ;)

Verwijderd

MGGEKKIE heeft gelijk.
Vroeger zat ik in de bodemsanering en daarbij is onder andere de temperatuur belangrijk wanneer je de biologie aan het werk wil zetten (olievretende bacteriën en zo meer). Uit heel veel metingen en jarenlange ervaring kan ik jullie zeggen dat de temperatuur van het grondwater bijna overal in Nederland 11 graden bedraagt, plus of min 1 graad. Als je meer meet (bijvoorbeeld 18 graden), dan is er sprake (geweest) van een warmtebron. Water heeft heel veel energie nodig om op te warmen; dat lukt je niet zomaar. Dat geld ook voor afkoelen, dat duurt ook lang (zie zeewater dat nu nog relatief warm is maar in het voorjaar erg koud is). Waarschijnlijk is die 18 graden te danken aan de warme zomer (al is het wel heel erg hoog voor mijn gevoel). Dieper in de grond (zeg een meter of meer onder de grondwaterstand) is de temepratuur echter vrij constant (rond die genoemde 11 graden), ook al doordat het grondwater langzaam en nagenoeg alleen maar horizontaal stroomt en dus nauwelijks wordt opgewarmd uit de bovenliggende lagen.
Het water in mijn kruipruimte is gewoon altijd koud, en natuurlijk varieert dat wel wat gedurende het seizoen. Met een gemiddelde kruipruimte met wat water er in (komt voor, bij mij altijd minstens een halve meter water...) kan je er prima een PC'tje of 1000 mee koelen (wel even voor de zekerheid een filter en een zandvangertje tussen zuigslang en pomp zetten). En anders kan je ook een grote speciekuip ingraven net onder de grondwaterstand, dan heb je een reservoir van 600 liter, lijkt me genoeg toch?

En dat van warmteopslag in diepere lagen klopt ook; met doet het tegenovergestelde ook (heet dan koudeopslag). Onder meer NUON en enkele waterleidingbedrijven zijn daar mee bezig.

Verwijderd

Topicstarter
Sensor bevestigd met tie-rap en plakband aan een stuk bamboe de grond in gejaagd (2mtr als de sensor nog op zn plek zit) en verdorie (zelfs na vervangen batterij) 26C, sensor zeer wsch dood.

Of ik heb een warme bron...

Verwijderd

Topicstarter
Nieuwe sensor gekocht http://www.velleman.be/Product.asp?lan=1&id=343516 en dit keer 2m40 de grond in gejaagd (na de sensor iets beter beschermd te hebben) en zit nu op 16.7C vink nog best wel warm...

Verwijderd

des te dieper je in de grond gaat des te warmer het weer word he :?

Verwijderd

Verwijderd schreef op 07 November 2002 @ 17:49:
des te dieper je in de grond gaat des te warmer het weer word he :?
ja als je lang genoeg graaft klopt dat ja B)

Ik ken iemand die bezig is een oude olietank (onder de grond) voor zijn wc te gaan gebruiken.

Verwijderd

Hmmm... maar dat grondwater stroomt normaal (bijna) niet, als je er dan mee gaat zitten pompen heb je een paar problemen. Wat doe je als het een beetje koud wordt en de grond bevriest? Of als het een tijdje warm is en je grondwater zakt?

En wordt de grond niet onstabiel als je water constant eruit pompt?

• Tazzy
  • Laatst online: 11:10
Dat grondwater bijna stil staat geeft volgens mij niet. De truuk is ook dat je een wat grote "slecht" geisoleerde tank ingraafd. Het water in de tank geeft zijn warmte af aan de omgeving.

Heb nu wel zoiets van bagger dat mijn PC in het nieuwe huis op zolder komt... anders had ik de heren van de bouw wel even gevraagd of ze alsvast voor me een propaan tank ofzo op een meter of 3 kunnen ingraven met wat heen en weer slang/buis/whatever d'r aan ;)

Verwijderd

Topicstarter
Oude olietank moeilijk reinigen lijkt me...
Ik zit zelf in dubio hoe groot de tank wordt die ik plaatsen ga, een CV expansievat van 18ltr (zijn nog geen 30€), een (oude) duikfles van 12 of 15ltr, of een oude LPG tank bv

• Tazzy
Veel liters lijkt me beter dan weinig?

Verwijderd

Rijks WaterStaat test een dergelijk systeem met warmte opslag in de buurt van rotterdam. Leidingnet onder het asfalt vangt de warmte af en wordt grond ingepompt. Het asfalt blijft daardoor koeler en wordt minder snel kapot gereden in de zomer. "s winters wordt het warme water opgepompt om bevriezing van het asfalt te voorkomen. Scheelt enkele tonnen zout. restantwarmte verwarmt gebouwen in de omgeving.

• _ferry_
  • Niet online

_ferry_

Moderator Tweaking

Nipple Tweaker

wij hebben ook een leegstaande mestput, heeft nooit mest in gezeten, gaan we nu misschien regenwater in opvangen om de plee mee door te spoelen, als ik een sterke pomp ken vinden zou ik t natuurlijk ook omhoog naar mijn kamer kenne pompen voor mijn computer.

• _ferry_
  • Niet online

_ferry_

Moderator Tweaking

Nipple Tweaker

vaag, dubbelpost

Verwijderd

_ferry_ schreef op 07 November 2002 @ 20:30:
wij hebben ook een leegstaande mestput, heeft nooit mest in gezeten, gaan we nu misschien regenwater in opvangen om de plee mee door te spoelen, als ik een sterke pomp ken vinden zou ik t natuurlijk ook omhoog naar mijn kamer kenne pompen voor mijn computer.
Ik denk niet dat regenwater zo slim is als je de binnekant van je blok en slangen enz. een beetje schoon wilt houden :)

• Tazzy
Aan de andere kant, hang iets van een vat in het regenwater... een laat hier je cooling door heen lopen?

Verwijderd

Topicstarter
Ja veel liters altijd beter, of beter, een zo groot mogelijk contactoppervlak.

In de winter wordt je water te koud en krijg je dus condens in je pc, drom ook onder de grond, dat blijft redelijk stabiel in temp t hele jaar door (tenzij je zulk warm grondwater als ik heb, geen idee wat t zomers doet)
Pagina: 1