P4 word wel erg snel warm

Pagina: 1
Acties:

• prisselada
  • Registratie: September 2002
  • Laatst online: 22-11-2025
Ik heb her en der gezocht naar topics met hetzelfde probleem ,kon niets vinden. Vandaar dus dit topic maar even.

Het probleem : mn game-PC (P4-1.4) word erg snel warm. Ik heb al verschillende CPU-koel-progs geprobeerd, extra fan tegen het koelprofiel geschroefd, werkt niet. Tijdens het spelen van een demo-versie van Die Hard Nakatomi Plaza kan ik ent het eerste level afmaken, jet 2e level kan ik 2 passen doen en dan begint het alarm te loeien. Zoals gezegd heb ik al diverse opties uitgeprobeerd, geen van alle werkte. Ik gok dat de oplossing "een zwaardere koeler" (binnenkort weer HCC) is, maar dit is toch ook niet normaal?

Specs:
P4-1.4 (S423)
128MB RIMM PC800
Quantum 4.3Gb / IBM 30 Gb
GeForce 2MX... ? (even onbekend)

if you're gonna be dumb you gotta be though

• BalusC
  • Registratie: Oktober 2000
  • Niet online

BalusC

Carpe diem

Waarom vermeld je niet even de merk/type koeler bij zo'n cooler-gerelateerd probleem :? :X

• RocketKoen
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 17-02 20:58
en je temps?
koelprogs werken niet stressed
ik denk aan een verkeerd gemonteerde heatsink

TheS4ndm4n#1919

• job
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 14-02 18:37

job

hoe warm is dan warm...
je hebt een williamette die wordt idd wel wat warmer dan een northwood.
maar moet gewoon met de standaard koeler van intel prima te koelen zijn.

zit er misschien te veel pasta tussen cpu en koeler. er moet namelijk echt heel weinig tussen.
voel eens aan je heatsink. is die warm of koel?

Verwijderd

ehm, koelpasta gebruikt? , ennuh wat vind jij warm, 45 graden is niet heet voor een p4 hoor

• prisselada
Het bakje was helemaal opgebouwd toen ik m kreeg, maar ik kan er toch wel vanuit gaan dat het een "Intel-gecertificeerd" koelertje is? Temp zit tegen de 70 graden aan geloof ik...

• Rostvertol-Mil
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 12:06
70 graden is inderdaad heet voor een pentium 4

dot.blaat

• BalusC
  • Registratie: Oktober 2000
  • Niet online

BalusC

Carpe diem

70 graden? Da's wel érg heet voor zo'n P4! Haal de cooler af en monteer hem op verantwoorde wijze terug. De beste methode is wel ergens in de DOC FAQ terug te vinden :)

Cooler-gerelateerde problemen horen eigenlijk eerder in DOC, hiervoor krijg je dus een move PMG > DOC :)

• job

job

prisselada schreef op 27 oktober 2002 @ 20:08:
Het bakje was helemaal opgebouwd toen ik m kreeg, maar ik kan er toch wel vanuit gaan dat het een "Intel-gecertificeerd" koelertje is? Temp zit tegen de 70 graden aan geloof ik...
70 graden is echt veel en veels te warm
zal waarschijnlijk een contact probleem tussen de cpu en heatsink zijn.

voel eens aan de heatsink. is deze warm. prima dat hoort zo
is deze koel. dan maakt hij niet goed contact -> loshalen. pasta eraf en nieuwe op.
maar echt heel weinig pasta

Verwijderd

nieuwe koelpasta kopen?
en die ventilator er op nieuw inzetten

Verwijderd

Zit er niet teveel stof tussen de koelvinnen?
Had ik ook , waardoor de ventilator geen lucht meer tussen koelvinnen door kreeg

• prisselada
Ventilator is verder wel schoon, ik heb alleen nooit gecontroleerd hoe het tussen CPU en fan zat... Zal dat maar als eerste checken, ik hoop dat ze niet zo dom zijn geweest met assembleren, maar ja... je weet maar nooit...

• prisselada
De ventilator (ik heb 'm nu voor me liggen) is een Coolermaster. Blokje aluminium van circa 8x6 centimeter en 4..5 centimeter hoog. Temperatuurgeregeld, dus verder lijkt het me wel okee. Dus toch maar op zoek gaan naar een ander blok aluminium en fan?!?

edit :
hij lijkt erg veel (afgezien van de montagebeugels dan) op deze:
http://www.coolermaster.c...ducts/cooler/aac-001.html

• job

job

[snap niet dat ze er niet de standaard intel fan er op hebben gezet.
die is toch een stuk beter en betaal je veel minder voor.

maarre heb je gekeken of er niet te veel koelpasta tussen zat?

• Huigie
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 20-02 20:55

Huigie

ㅤㅤKAIZEN

Het kan zijn dat er te weinig koelpasta tussen blok en proc zit. Ik had in het kader van hoe dunner hoe beter een dun laagje op m'n p4 gedaan en zag de temp inderdaad meteen omhoog schieten. In mijn geval bleek de proc totaal niet vlak. Het was meer een slot met eromheen een gracht en daar weer een wal omheen. Heb m'n proc 10 minuten gelapt op standje 1000 totdat ik alleen koper zag en nu kan ik inderdaad met een heel dun laagje volstaan. Nu wordt mijn proc geleidelijk warmer en koelt het na gebruik ook weer geleidelijk af.

Specs

Verwijderd

Thermaltake P4 Vulcano 478 nodig? daarmee was mij P4 1,7 35 graden... maakt alleen wel herrie (vond ik), heb hem vervangen voor Zalman :)

• Silentpuma
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 30-11-2025

Silentpuma

To much mind...

Ik heb ook een P4 Willamette (S423) met strd koelertje en die is niet warm te krijgen. Zelfs met mijn overclock en Vcore hoger dan normaal is mijn temp NIET gestegen :o Dus zo`n strd koelertje moet voldoende zijn hoor. ;)

Alleen denk ik dat de hitte niet weg kan. Kan 2 dingen zijn:
1: Geen of super slechte koelpasta. Kan zeer veel schelen!
2: Je hebt weinig of geen airflow in je case. Mod een extra fan als outtake in je case zodat de warme lucht niet blijft rond circuleren, zodat de koeler zich staat te koelen met warme lucht...

Probeer een te spelen terwijl je case open staat? Werkt het dan wel?
(70 graden is te heet hoor voor een P4 btw! :X)

Use the Search Luke...

Verwijderd

Koelprogjes werken niet... meeste os'en hebben de functie al ingebouwd net zoals laptop's. Ook doen ze alleen iets in de idle tijd van de pc, als je dus iets doet werkt het niet en stijgt de temp alleen maar harder.

• prisselada
Okee, ff een korte samenvatting:
- Ventilator zit strak en recht op de proc
- er zit pasta tussen cpu en aluminium
- airflow zit wel goed

Waar ik nog aan zat te denken was eventueel een BIOS-upgrade, misschien dat daarmee de cpu wat koeler blijft... Ik weet het anders ook niet meer... Probeer t dan wel een maandje, als t geen succes is, dan koop ik er wel 1tje op de HCC...

• prisselada
Verwijderd schreef op 28 oktober 2002 @ 16:43:
Thermaltake P4 Vulcano 478 nodig? daarmee was mij P4 1,7 35 graden... maakt alleen wel herrie (vond ik), heb hem vervangen voor Zalman :)
Dat is dus blijkbaar een koeler voor een S478, past deze dan ook op een S423?

Verwijderd

75 °C is de max van een p4 williamette dus 70 is idd wel ergg hoog...

• job

job

prisselada schreef op 29 oktober 2002 @ 20:17:
- airflow zit wel goed

Waar ik nog aan zat te denken was eventueel een BIOS-upgrade, misschien dat daarmee de cpu wat koeler blijft... Ik weet het anders ook niet meer... Probeer t dan wel een maandje, als t geen succes is, dan koop ik er wel 1tje op de HCC...
ik zal er gewoon mee terug gaan naar de winkel.
je kan wel een andere koeler gaan halen.
maar als deze al zo slecht koelt zal je met een veer duurdere koeler misschien op de 60 graden komen. is het zomer en 30 graden. heb je weer hetzelfde probleem

kijk eens of de heatsink en processor wel vlak zijn.
verwijder eens wat koelpasta. het moet echt een heel dun laagje zijn waar je bijna doorheen kan kijken.
is dat allemaal het geval. terug brengen dat ding laten testen en een nieuwe proc danwel koeler kopen.

• job

job

prisselada schreef op 29 oktober 2002 @ 20:17:
- airflow zit wel goed

ik zal er gewoon mee terug gaan naar de winkel.
je kan wel een andere koeler gaan halen.
maar als deze al zo slecht koelt zal je met een veer duurdere koeler misschien op de 60 graden komen. is het zomer en 30 graden. heb je weer hetzelfde probleem

kijk eens of de heatsink en processor wel vlak zijn.
verwijder eens wat koelpasta. het moet echt een heel dun laagje zijn waar je bijna doorheen kan kijken.
is dat allemaal in orde. proc en koeler terug brengen en nieuwe eisen.
blijf nou niet aanmodderen met een slecht systeem.
die standaard koeler is ook nog eens een van de betere koelers die er is.
Pagina: 1