Toon posts:

[Fotografie] Filters in Nederland?

Pagina: 1
Acties:
  • 101 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

Verwijderd

Topicstarter
Weet iemand hier waar ik online filters (om voor een lens te plaatsen) kan kopen? Maar dan wel bij een Nederlandse webshop? Ik zag al iets bij foto-video-shop.nl, maar ik vind die site zo onbetrouwbaar overkomen....

Alvast bedankt!

Verwijderd

Alweer een n00b vraagje van mij...(sjah..iedereen moet het nou eenmaal leren)
Wat doet een filter precies ?

Alvast thankzzzz, Bluhhhh

Verwijderd

Topicstarter
Verwijderd schreef op 27 oktober 2002 @ 19:33:
Alweer een n00b vraagje van mij...(sjah..iedereen moet het nou eenmaal leren)
Wat doet een filter precies ?

Alvast thankzzzz, Bluhhhh
Hier dit is wel duidelijk, je schroeft een filter voor je lens. Deze heeft een kleur, of een functie die het beeld beïnvloed, deze foto is genomen met verschillende filters van het zelfde object.
Afbeeldingslocatie: http://www.photographytips.com/Images/xfilter%5Fcolor%5Fb%2Dw%2Ejpg

• Mooody
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 18-02 21:14

Mooody

elmoody

Verwijderd schreef op 27 oktober 2002 @ 19:45:
[...]

Hier dit is wel duidelijk, je schroeft een filter voor je lens. Deze heeft een kleur, of een functie die het beeld beïnvloed, deze foto is genomen met verschillende filters van het zelfde object.
[afbeelding]
ik denk/hoop dat de ts het hier niet heeft over kleurenfilters, want die zijn niet echt interessant voor een fotograaf :)

ik denk dat je meer zoekt in de richting van een ND filter, deze blokkeert het felle licht van bijv. de zon en flits...een echt heel handige filter voor een fotograaf...

wel wordt automatisch de shuttertime langer (omdat de lens meer licht 'nodig heeft') en is gebruik van statief aan te raden...

deze filter is trouwens standaard ingebouwd in de nieuw Canon G3, maar deze filters zijn volgens mij ook niet echt duur om los te kopen....'t is gewoon zonnebrilplastic :)

btw...foto-video-shop is wel betrouwbaar hoor :)

Disclaimer: Alles wat ik hier zeg, moet je met een korrel zout nemen. Met name deze disclaimer.

Verwijderd

Topicstarter
Mooooody schreef op 27 oktober 2002 @ 20:04:
[...]

ik denk/hoop dat de ts het hier niet heeft over kleurenfilters, want die zijn niet echt interessant voor een fotograaf :)

ik denk dat je meer zoekt in de richting van een ND filter, deze blokkeert het felle licht van bijv. de zon en flits...een echt heel handige filter voor een fotograaf...

wel wordt automatisch de shuttertime langer (omdat de lens meer licht 'nodig heeft') en is gebruik van statief aan te raden...

deze filter is trouwens standaard ingebouwd in de nieuw Canon G3, maar deze filters zijn volgens mij ook niet echt duur om los te kopen....'t is gewoon zonnebrilplastic :)

btw...foto-video-shop is wel betrouwbaar hoor :)
Oh ok, maar ik vond de filters zo heeeeel goedkoop, iets van 6 euro, vraag me af of dat wel iets kan zijn...

• Mooody

Mooody

elmoody

Verwijderd schreef op 27 oktober 2002 @ 20:52:
[...]

Oh ok, maar ik vond de filters zo heeeeel goedkoop, iets van 6 euro, vraag me af of dat wel iets kan zijn...
een filter is niets meer dan een stukje plastic (of glas), dus echt hoog kunnen de productiekosten niet zijn :)

Disclaimer: Alles wat ik hier zeg, moet je met een korrel zout nemen. Met name deze disclaimer.

• -Stef-
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 01-03 20:42

-Stef-

Slainthe!

Konijnenberg en Kamera-Express uiteraard. Daar heb ik o.a. mijn B+W polfilter gekocht.

Yamaha - Chario - MJ Acoustics - Squeezebox - Trends Audio - Beresford

Verwijderd

Topicstarter
-Stef- schreef op 27 oktober 2002 @ 22:11:
Konijnenberg en Kamera-Express uiteraard. Daar heb ik o.a. mijn B+W polfilter gekocht.
Woei die B&W's zijn wel duur zeg :|
Kweet niet of ik me dat kan veroorloven....

Verwijderd

Indd.... ;-))

Verwijderd

ff wat anders... Hoe duur is een telelens voor de A40 ?

• -Stef-
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 01-03 20:42

-Stef-

Slainthe!

Tja, het is dan ook niet zomaar een stukje glas. :)

Yamaha - Chario - MJ Acoustics - Squeezebox - Trends Audio - Beresford

• Sander0105
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 27-02 17:06
Verwijderd schreef op 27 oktober 2002 @ 22:50:
ff wat anders... Hoe duur is een telelens voor de A40 ?
Ik zag laatst iets van 130 euro staan, erg veel dus.

Ik heb zelf een Pol. filter van Keizer, kostte iets van 30-40 euro gewoon bij de fotowinkel gehaald. Ik gebruik em regelmatig in Nederland. Vooral bij architectuur en landschapsfoto's zijn ze handig. Je kan je foto's een stuk mooier laten lijken dan et werkelijk is (bijvoorbeeld een strakke blauwe lucht terwijl deze in werkelijkheid wat witter en valer is )
UV filters zitten meestal al ingebouwd (stukje coating op de lens of voor de ccd)
En kleurenfilters zul je weinig gebruiken. voor digitale fotografie is photoshop makkelijker. ze zijn wel leuk om mee te experimenteren!

tja...

• Korakal
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 14:54

Korakal

Up up up!

Bij sommige camera's heb je ook nog een adapterring nodig voor het gebruik van de filters (die verder gewoon standaardmaat kunnen zijn). Totaal voor een polarisatiefilter voor mijn camera kwam ik uit op 130 uro :(

En inderdaad, zoals de ts zegt... 6 uro voor een filter? Lijkt mij voor een goed filter wel erg weinig.

Verwijderd

Topicstarter
Ik moet idd ook nog een converter kopen.....tja...maar daar valt de prijs nog wel van mee...
Weet iemand trouwens het verschil tussen een circulair en een lineair polarisatiefilter?

• BaRF
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 14:07

BaRF

bijna kerst

ik ben zelf wel geintresseerd in een infrarood lens. Ik heb al wat coole IR plaatjes gezien, en aangezien mijn dimage 5 IR kan opvangen, lijkt me dit wel lachen. Iemand die weet waar je zulke dingen kunt krijgen? bij de kamera express 90 euro :X

The space between is where you'll find me hiding, waiting for you

Verwijderd

Mooooody schreef op 27 oktober 2002 @ 20:04:
[...]

Onzin, je hebt zeker nog nooit zwartwit gefotografeerd. Daarbij zijn kleurenfilters vaak juist heel nuttig. Rood en oranje filters worden in de landschapsfotografie veel gebruikt, omdat je daar hele mooie luchten mee krijgt.

Verder hangt de prijs van een filter samen met zijn functie, een kleurfilter zal niet extreem duur zijn. Een polarisatiefilter (om schitteringen in non-ferro materialen mee weg te werken) is al wat duurder. En als je een Zeiss Softar van B&W wilt hebben, dan ben je helemaal een hoofdprijs kwijt, maar dan heb je een heel mooi filter voor gesofte portretopnamen.

Verder is de prijs natuurlijk ook nog afhankelijk van het merk. B&W is een absolute topper op filtergebied. Hoya is al wat goedkoper, en Cokin is helemaal goedkoop (maar deze werken met een ander soort systeem)

Verwijderd

Korakal schreef op 28 oktober 2002 @ 07:25:
Bij sommige camera's heb je ook nog een adapterring nodig voor het gebruik van de filters (die verder gewoon standaardmaat kunnen zijn). Totaal voor een polarisatiefilter voor mijn camera kwam ik uit op 130 uro :(

En inderdaad, zoals de ts zegt... 6 uro voor een filter? Lijkt mij voor een goed filter wel erg weinig.
Ik zag dat jij ook een S75 hebt. Merk jij veel verschil qua kwaliteit etc met zo'n polarisatiefilter? of merk je alleen maar dat die zonweerkaatsingen niet op foto's worden weergegeven?

• Mooody

Mooody

elmoody

Verwijderd schreef op 28 oktober 2002 @ 09:57:
[...]

Onzin, je hebt zeker nog nooit zwartwit gefotografeerd. Daarbij zijn kleurenfilters vaak juist heel nuttig. Rood en oranje filters worden in de landschapsfotografie veel gebruikt, omdat je daar hele mooie luchten mee krijgt.
geen onzin, want het gaat hier om digitale fotografie en in de meeste prosumer (en professionele) digicams zit een digitale zwartwit-filter of andere digitale filters (die hetzelfde resultaat geven als fysieke filters...

Verwijderd

Topicstarter
Mooooody schreef op 28 oktober 2002 @ 10:35:
[...]

geen onzin, want het gaat hier om digitale fotografie en in de meeste prosumer (en professionele) digicams zit een digitale zwartwit-filter of andere digitale filters (die hetzelfde resultaat geven als fysieke filters...
?? bij mij niet hoor :o

Verwijderd

Topicstarter
Verwijderd schreef op 28 oktober 2002 @ 09:57:
[...]

Verder hangt de prijs van een filter samen met zijn functie, een kleurfilter zal niet extreem duur zijn. Een polarisatiefilter (om schitteringen in non-ferro materialen mee weg te werken) is al wat duurder. En als je een Zeiss Softar van B&W wilt hebben, dan ben je helemaal een hoofdprijs kwijt, maar dan heb je een heel mooi filter voor gesofte portretopnamen.

Verder is de prijs natuurlijk ook nog afhankelijk van het merk. B&W is een absolute topper op filtergebied. Hoya is al wat goedkoper, en Cokin is helemaal goedkoop (maar deze werken met een ander soort systeem)
Tnx! Ik zal even die merken gaan bekijken....
Maar ik stel nog een keer een vraag die ik een paar replies terug al noemde: Wat is het verschil tussen een circulair en een lineair polarisatie filter?

Verwijderd

Verwijderd schreef op 28 oktober 2002 @ 11:24:
[...]

Tnx! Ik zal even die merken gaan bekijken....
Maar ik stel nog een keer een vraag die ik een paar replies terug al noemde: Wat is het verschil tussen een circulair en een lineair polarisatie filter?
Pardon, daar had ik overheen gelezen. Het is vrij simpel:
Ze hebben dezelfde functie. Ze kunnen beiden schitteringen wegwerken, en luchten blauwer maken, ze kunnen alleen de schittering van metalen niet weghalen.
Alleen het hangt van je camera af welke je nodig hebt. Heb je Autofocus, dan heb je echt een Circulair filter nodig. Je Autofocus systeem kan namelijk niet overweg met een Lineair PolFilter. Precieze redenering erachter ken ik ook niet, daar moet je een Natuurkundige voor hebben. En een Manual Focus maakt het dus niet bij uit, daar kan je de wat goedkopere lineaire Polfilters op gebruiken.

Verwijderd

Topicstarter
Verwijderd schreef op 28 oktober 2002 @ 15:49:
[...]

Pardon, daar had ik overheen gelezen. Het is vrij simpel:
Ze hebben dezelfde functie. Ze kunnen beiden schitteringen wegwerken, en luchten blauwer maken, ze kunnen alleen de schittering van metalen niet weghalen.
Alleen het hangt van je camera af welke je nodig hebt. Heb je Autofocus, dan heb je echt een Circulair filter nodig. Je Autofocus systeem kan namelijk niet overweg met een Lineair PolFilter. Precieze redenering erachter ken ik ook niet, daar moet je een Natuurkundige voor hebben. En een Manual Focus maakt het dus niet bij uit, daar kan je de wat goedkopere lineaire Polfilters op gebruiken.
ah kijk eens aan, dankje voor je heldere uitleg _/-\o_

• menn0
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 13:14
hmm filters geven de realiteit niet weer beetje jammer dus, ze zouden verboden moeten worden haha :P

Verwijderd

Topicstarter
menn0 schreef op 28 oktober 2002 @ 19:56:
hmm filters geven de realiteit niet weer beetje jammer dus, ze zouden verboden moeten worden haha :P
dat is toch het idee van een filter? :?

Verwijderd

menn0 schreef op 28 oktober 2002 @ 19:56:
Dit hangt helemaal van het filter af natuurlijk. Kleurenfilters in de zwart/wit fotografie veranderen niets aan de realiteit hoor, maar zorgen alleen maar dat het beeld beter overkomt door wat hogere contrasten te geven.

Een UV filter doet niets af aan de realiteit maar is een uitstekende bescherming voor je frontlens.

De zogenaamde prisma filters veranderen natuurlijk wel degelijk wat aan het beeld ;) Maar dat effect gebruikt 99% van de fotografen niet.

Verwijderd

Topicstarter
Verwijderd schreef op 28 oktober 2002 @ 20:55:
[...]

Dit hangt helemaal van het filter af natuurlijk. Kleurenfilters in de zwart/wit fotografie veranderen niets aan de realiteit hoor, maar zorgen alleen maar dat het beeld beter overkomt door wat hogere contrasten te geven.

Een UV filter doet niets af aan de realiteit maar is een uitstekende bescherming voor je frontlens.

De zogenaamde prisma filters veranderen natuurlijk wel degelijk wat aan het beeld ;) Maar dat effect gebruikt 99% van de fotografen niet.
Alleen de amateurs die profi willen lijken, mwhoehahaha

Verwijderd

Persoonlijk vind ik de meeste filters bij digitaal gebruik onzin. Het effect van kleurfilters kun je goed namaken in photoshop, en dit geldt nog meer voor veel effectfilters.

Filters die ik wel nuttig vind:
- UV, vooral als bescherming
- Pola, is niet na te maken met photoshop
- ND, bv weinig voor scherptediepte in felle zon, of een graduated filter om beter gebruik te kunnen maken van het dynamisch bereik van de cam. Heb ik zelf (nog) niet, meestal zorg ik er wel voor dat de lichte delen niet overbelichten, dan kan ik het altijd nog bijregelen in photoshop. En een pola filter is ook al een aardig 2 tot 3 stoppen ND filter.

Wat merken betreft heb ik ervaring met Hoya (UV filter van Super HMC Pro1 series), en B+W (UV filter van MRC series en een Kaesemann Circulair pola filter). De Hoya is erg dun, en op het oog lijkt deze minder reflectief te zijn dan de B+W, maar dat is subjectief. De Hoya is iets makkelijker schoon te maken vind ik, bij de B+W blijft er nogal snel een witte "waas" achter. Men zegt wel vaak dat de B+W duurzamer is dan de hoya, en dat vooral de coating na veel schoonmaken langer meegaat. Ik heb echter met beide nog geen problemen gehad.
Verwijderd schreef op 28 oktober 2002 @ 15:49:
[...]
Dit klopt niet.
Het is de combinatie van autofocus en spiegelreflex die het een probleem maakt. Autofocus spiegelreflex camera's hebben namelijk een halfdoorlatende spiegel, een deel van het licht gaat naar de autofocus-sensoren, een deel naar het matglas en de lichtmeting. Door de polarisatie gaat het fout bij de halfdoorlatende spiegel, en kan je problemen krijgen met de lichtmeting en/of de autofocus.

De meeste digicams hebben geen spiegel, dus je kunt met een gerust hart een lineair filter kopen. (De Olympus E10/E20 hebben een halfdoorlatend prisma, ik weet niet zeker of dit problemen geeft, maar in dat geval zou ik het zekere voor het onzekere nemen en een circulair filter kopen)

Het verschil tussen een circulair en een lineair polarisatiefilter is, dat bij het circulaire filter achter het lineaire filter nog een kwart-lambda plaatje geplaatst is, welke het lineair gepolariseerde licht "ontpolariseert" en omzet in elliptisch of circulair gepolariseerd licht.

Verwijderd

Verwijderd schreef op 28 oktober 2002 @ 21:39:
Dit klopt niet.
Het is de combinatie van autofocus en spiegelreflex die het een probleem maakt. Autofocus spiegelreflex camera's hebben namelijk een halfdoorlatende spiegel, een deel van het licht gaat naar de autofocus-sensoren, een deel naar het matglas en de lichtmeting. Door de polarisatie gaat het fout bij de halfdoorlatende spiegel, en kan je problemen krijgen met de lichtmeting en/of de autofocus.

De meeste digicams hebben geen spiegel, dus je kunt met een gerust hart een lineair filter kopen. (De Olympus E10/E20 hebben een halfdoorlatend prisma, ik weet niet zeker of dit problemen geeft, maar in dat geval zou ik het zekere voor het onzekere nemen en een circulair filter kopen)

Het verschil tussen een circulair en een lineair polarisatiefilter is, dat bij het circulaire filter achter het lineaire filter nog een kwart-lambda plaatje geplaatst is, welke het lineair gepolariseerde licht "ontpolariseert" en omzet in elliptisch of circulair gepolariseerd licht.
Dank u ook nog wat geleerd _/-\o_

• salutem
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 16-12-2025
mijn setje,

Afbeeldingslocatie: http://www.cowhosting.com/upload/filterlens.jpg

"Social progress can be measured by the social position of the female sex - Karl Marx"

Verwijderd

Topicstarter
Ik ga voor het Cokin-A-systeem. Bij www.geengeld.nl, lijkt me wel een aardige deal.....

Voor info, www.cokin.fr

Verwijderd

Verwijderd schreef op 28 oktober 2002 @ 22:29:
Ik ga voor het Cokin-A-systeem. Bij www.geengeld.nl, lijkt me wel een aardige deal.....

Voor info, www.cokin.fr
Even benieuwd waarom Cokin :) Vertel es. En heb je groothoeklenzen groter dan 35 mm, dan zou ik zelf in ieder geval het P-systeem aanraden. Ook al hebben de frontlenzen van die objectieven misschien een kleinere doorsnede dan 62mm. Je hebt namelijk anders in de hoeken van je beeld de houder van de filters in beeld ;)

Verwijderd

Topicstarter
Verwijderd schreef op 28 oktober 2002 @ 22:58:
[...]

Even benieuwd waarom Cokin :) Vertel es. En heb je groothoeklenzen groter dan 35 mm, dan zou ik zelf in ieder geval het P-systeem aanraden. Ook al hebben de frontlenzen van die objectieven misschien een kleinere doorsnede dan 62mm. Je hebt namelijk anders in de hoeken van je beeld de houder van de filters in beeld ;)
Nou de Cokin-site bevalt me zowiezo wel --> van elk filter een duidelijk voorbeeld. Verder is het niet duur, het systeem lijkt me verdomde handig :D, ennuh naja dat dus, maar het wordt nog niet zo makkelijk kom ik net achter ;(

Ik heb eerst voor mn Olympus C-4000 zoom een lensadapter nodig, en daarna nog een conversiering (SUR4355), en die laatste heb ik nog niet gevonden, iig niet bij konijnenburg. En dan moet ik ff gaan kijken naar het systeem idd, maar ik heb alle tijd, dus ik ga het allemaal rustig bestuderen, misschien zelfs dat het blijkt dat een duurder systeem, zoals B&W uiteindelijk goedkoper uitkomt, omdat ik toch niet zo van plan ben met kleur filters te gaan werken.....

Verwijderd

Het leuke van fotografie vind ik juis dat je iets normaals juist op een niet realistische manier weergeeft. Bijvoorbeeld water dat met een hele korte sluitertijd is opgenomen. Vind ik in ieder geval niet realistich maar vaak wel mooier

Verwijderd

Topicstarter
Alhoewel, misschien kies ik voor de filters van Hoya, dan hoef ik namelijk niet die extra conversiering te kopen. Hoya heeft namelijk wel filters met een diameter van 43 mm

Naja, ik ga d'r eens een nachtje over slapen :z

Verwijderd

Topicstarter
Verwijderd schreef op 28 oktober 2002 @ 23:25:
Het leuke van fotografie vind ik juis dat je iets normaals juist op een niet realistische manier weergeeft. Bijvoorbeeld water dat met een hele korte sluitertijd is opgenomen. Vind ik in ieder geval niet realistich maar vaak wel mooier
Bedoel je niet lange sluitertijd?

[edit]Hmm, je zult wel in douchekoppen denken.....ik dacht in watervallen ;)

Verwijderd

ik bedoel van dat water wat stil staat, zodat je echt de druppels te zien krijgt

Verwijderd

ik zag een aantal keren +10 of +4 staan bij die macro filters. Is dit nu de negatieven zoom of wat moet ik me hier bij voorstellen

• Grrrrrene
  • Registratie: Mei 2000
  • Niet online
Ik heb mijn filters gewoon goedkoop gehaald 2e hands en een overjarig model bij combifoto. Ding lag al ruim een jaar in de etalage, zo heb ik een Circ. Pol. filter gekocht van Vanguard (schijnt een aardig merk te zijn :?) voor 10 euro. Volgens mij is dat niet duur, ik zie ze overal voor 40 euro en meer.

Mijn UV filter is van Hama, wederom geen idee of dat een goed merk is, maar 'k heb hem gekregen als kerstcadeautje van m'n vriendin :) Dat UV filter is puur voor de bescherming, dat Polaire filter is handig met het wegfilteren van verblindend reflecterend licht (behalve van metalen objecten) en het effect dat je beter door water heen kunt kijken.

Weet iemand nu precies te vertellen wat het voordeel van een Circulair polarisatie filter is?

Imitation is the sincerest form of flattery
Stressed is desserts spelled backwards

Verwijderd

Kheb een rood filter voor z/w fotografie gekocht was iets van 25-50 pleuro (was duur maar weet niet meer precies) en die gebruik je dan o.a. voor lucht, als je bv wolken beter scherper wil zien omdat bij z/w fotografie meestal de wolken wegvallen, je krijgt dan een witte lucht i.p.v dat je mooi de wolken ziet... ik weet niet of dit ook zo is met digitale camera's aangezien ik een analoge heb... de resultaten van die filter heb ik nog niet ontwikkeld, kga dit weekend een doka bij mijn ouders bouwen.. ken ik eindelijk mijn foto's van afgelopen zomer ontwikkelen |:(
Pagina: 1