Persoonlijk vind ik de meeste filters bij digitaal gebruik onzin. Het effect van kleurfilters kun je goed namaken in photoshop, en dit geldt nog meer voor veel effectfilters.
Filters die ik wel nuttig vind:
- UV, vooral als bescherming
- Pola, is niet na te maken met photoshop
- ND, bv weinig voor scherptediepte in felle zon, of een graduated filter om beter gebruik te kunnen maken van het dynamisch bereik van de cam. Heb ik zelf (nog) niet, meestal zorg ik er wel voor dat de lichte delen niet overbelichten, dan kan ik het altijd nog bijregelen in photoshop. En een pola filter is ook al een aardig 2 tot 3 stoppen ND filter.
Wat merken betreft heb ik ervaring met Hoya (UV filter van Super HMC Pro1 series), en B+W (UV filter van MRC series en een Kaesemann Circulair pola filter). De Hoya is erg dun, en op het oog lijkt deze minder reflectief te zijn dan de B+W, maar dat is subjectief. De Hoya is iets makkelijker schoon te maken vind ik, bij de B+W blijft er nogal snel een witte "waas" achter. Men zegt wel vaak dat de B+W duurzamer is dan de hoya, en dat vooral de coating na veel schoonmaken langer meegaat. Ik heb echter met beide nog geen problemen gehad.
Verwijderd schreef op 28 oktober 2002 @ 15:49:
[...]
Alleen het hangt van je camera af welke je nodig hebt. Heb je Autofocus, dan heb je echt een Circulair filter nodig. Je Autofocus systeem kan namelijk niet overweg met een Lineair PolFilter. Precieze redenering erachter ken ik ook niet, daar moet je een Natuurkundige voor hebben. En een Manual Focus maakt het dus niet bij uit, daar kan je de wat goedkopere lineaire Polfilters op gebruiken.
Dit klopt niet.
Het is de combinatie van autofocus en spiegelreflex die het een probleem maakt. Autofocus spiegelreflex camera's hebben namelijk een halfdoorlatende spiegel, een deel van het licht gaat naar de autofocus-sensoren, een deel naar het matglas en de lichtmeting. Door de polarisatie gaat het fout bij de halfdoorlatende spiegel, en kan je problemen krijgen met de lichtmeting en/of de autofocus.
De meeste digicams hebben geen spiegel, dus je kunt met een gerust hart een lineair filter kopen. (De Olympus E10/E20 hebben een halfdoorlatend prisma, ik weet niet zeker of dit problemen geeft, maar in dat geval zou ik het zekere voor het onzekere nemen en een circulair filter kopen)
Het verschil tussen een circulair en een lineair polarisatiefilter is, dat bij het circulaire filter achter het lineaire filter nog een kwart-lambda plaatje geplaatst is, welke het lineair gepolariseerde licht "ontpolariseert" en omzet in elliptisch of circulair gepolariseerd licht.