Ik ben de afgelopen tijd druk bezig geweest om mijn PC zo stil mogelijk te maken, zonder dat de koeling achteruit gaat.
Tot nu toe is het - op 1 ding na - goed gegaan.
Mijn hdd maakt helaas extreem veel herrie (Maxtor D740x serie) en dan heeft zo'n stil systeem verder weinig nut. Daarom wil ik mijn hdd nu gaan vervangen.
Ik heb zitten lezen op tweakers en tomshardware (VEEL te lezen daar
) en daar kwamen 2 opties uit :
1. IBM Deskstar 180GXP, 120Gb, 7200rpm U-ATA100
2. Western Digital 120Gb, 7200rpm, ATA100, 8Mb cache
Op tomshardware is te lezen, dat de WD-schijf over het algemeen een goeie keuze is. Goeie performance, redelijke temps en een geluidsniveau waar wel mee te leven is.
Over de IBM schijf kon ik weinig info vinden, de schijf wordt daar niet als "slecht" of "extreem goed " ofzo beoordeelt.....dus lijkt weinig verschil in te zitten.
De 180GXP is wel Liquid Bearing, dat kon ik wel vinden.
Dan gaan we eens langs op www.ibm.com en www.westerndigital.com
Daar lezen wij onder andere :
WD :
Idle Mode 35 dBA (average)
Seek Mode 0 39 dBA (average)
Seek Mode 3 37 dBA (average)
IBM :
Idle (Bels) : 2.6 (1 disk)
2.8 (2 disks)
3.0 (3 disks)
Dit zou dus betekenen, dat 1 IBM schijf 26 dB zou produceren en 1 WD schijf ong. 35 dB. 3 dB = verdubbeling van het geluid en dit scheelt 9 dB...........dat zou dus betekenen dat 1 WD schijf evenveel herrie maakt als 8 IBM schijven.........lijkt me sterk.
Bij IBM wordt er per disk 0.2 Bell bijgedaan......geen 0.3..........raar
Ik weet uit ervaring, dat het heel moeilijk is, om te bepalen hoeveel herrie een schijf maakt, omdat je kast en bv. demping (Magic Fleece heb ik er pas ingedaan) een grote rol spelen.
Daarom vraag ik niet dat jullie voor mij kiezen, maar alleen of jullie misschien weten of de IBM schijf ECHT zoveel stiller is en of de performance van de WD echt ZOVEEL beter is dan van de IBM.
Ik wil een goeie, snelle schijf (ik heb nu Maxtor 7200 rpm's), die liefst niet zoveel herrie maakt (Seagate Barracuda is stil maar schijnt slechte performance te hebben, dus daar gaan we het niet over hebben
)
Dus mede tweakers.................ervaringen/uitleg plz
Tot nu toe is het - op 1 ding na - goed gegaan.
Mijn hdd maakt helaas extreem veel herrie (Maxtor D740x serie) en dan heeft zo'n stil systeem verder weinig nut. Daarom wil ik mijn hdd nu gaan vervangen.
Ik heb zitten lezen op tweakers en tomshardware (VEEL te lezen daar
1. IBM Deskstar 180GXP, 120Gb, 7200rpm U-ATA100
2. Western Digital 120Gb, 7200rpm, ATA100, 8Mb cache
Op tomshardware is te lezen, dat de WD-schijf over het algemeen een goeie keuze is. Goeie performance, redelijke temps en een geluidsniveau waar wel mee te leven is.
Over de IBM schijf kon ik weinig info vinden, de schijf wordt daar niet als "slecht" of "extreem goed " ofzo beoordeelt.....dus lijkt weinig verschil in te zitten.
De 180GXP is wel Liquid Bearing, dat kon ik wel vinden.
Dan gaan we eens langs op www.ibm.com en www.westerndigital.com
Daar lezen wij onder andere :
WD :
Idle Mode 35 dBA (average)
Seek Mode 0 39 dBA (average)
Seek Mode 3 37 dBA (average)
IBM :
Idle (Bels) : 2.6 (1 disk)
2.8 (2 disks)
3.0 (3 disks)
Dit zou dus betekenen, dat 1 IBM schijf 26 dB zou produceren en 1 WD schijf ong. 35 dB. 3 dB = verdubbeling van het geluid en dit scheelt 9 dB...........dat zou dus betekenen dat 1 WD schijf evenveel herrie maakt als 8 IBM schijven.........lijkt me sterk.
Bij IBM wordt er per disk 0.2 Bell bijgedaan......geen 0.3..........raar
Ik weet uit ervaring, dat het heel moeilijk is, om te bepalen hoeveel herrie een schijf maakt, omdat je kast en bv. demping (Magic Fleece heb ik er pas ingedaan) een grote rol spelen.
Daarom vraag ik niet dat jullie voor mij kiezen, maar alleen of jullie misschien weten of de IBM schijf ECHT zoveel stiller is en of de performance van de WD echt ZOVEEL beter is dan van de IBM.
Ik wil een goeie, snelle schijf (ik heb nu Maxtor 7200 rpm's), die liefst niet zoveel herrie maakt (Seagate Barracuda is stil maar schijnt slechte performance te hebben, dus daar gaan we het niet over hebben
Dus mede tweakers.................ervaringen/uitleg plz
Canon EOS 30d & 50d - Canon 10-22, 17-85IS, 70-200L f4 IS, 580ex2, 430ex