Toon posts:

Achterlijk probleem met CPU cooler

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
Hallo,

Wat ik nu ga vertellen slaat nergens op maar het is echt waar.

In de strijd om een stillere PC kocht ik twee "Coolermaster CP5-7JDIB-OL (24dBa) Low noise t/m 2,2GHZ" coolers (ik heb een dual AMD 1700+).
Deze cooler is net uit en ik hoor er goede verhalen over. Dus ikke naar de winkel. Portomonee getrokken en viola.

Nu heb ik het volgende probleem. Als ik de cooler monteer doet m'n systeem het niet. Hij post vaak niet eens. Het scherm blijft zwart. Helemaal dood.
Als ie wel post krijg in bij het booten van Linux willekeurige kernel-panics en in Windows XP bij het booten allerlei bluescreens. Ik haal nooit een inlogscherm.

Zet ik m'n oude cooler terug (ouder model coolermaster) dan doet ie het weer perfect.

Dus:
Oude cooler: systeem werkt goed.
Nieuwe cooler: systeem is dood of crasht bij booten OS.

Het probleem is 100% consequent. Ik zat te denken aan een metalen deel (de clip) die het moederbord raakt, 2 componenten met elkaar verbind en zo de werking van het systeem verstoord. Dit is niet het geval (grondige controle). Er is geen contact.

De nieuwe cooler zit goed op de CPU. Dit heb ik goed gecontroleerd.

Ik heb 1 CPU verwijderd en beide nieuwe coolers op de overgebleven CPU gezet. Met beide coolers het zelfde probleem. Het is dus niet exemplarisch.
Ik heb de CPU's omgewisseld gehad.
Ik heb alles al omgeruild gehad enz.

Met die nieuwe coolers post het systeem niet eens op maar ik kan niet beredeneren waarom niet en daar baal ik stevig van.
Het heeft voor mij een heel hoog twiligt-zone / X-files gehalte. Ik snap er geen ruk van :?

Ik heb nu de oude coolers maar weer terug gezet en het systeem draait weer als een zonnetje.

Ik ben al dik 11 jaar met computers in de weer en heb een hoop gezien maar dit slaat alles :(

Verwijderd

misschien koele de coelers niet goed genoeg want als ik me processor overclock en het wordt te hoog heb ik dezelfde problemen als jij beschrijft

Verwijderd

Topicstarter
Nee, als het systeem wel post (ik zeg "als") dan kan ik geen OS opstarten maar wel het BIOS in. En daar kan ik blijven zolang als ik wil.

In het bios kan ik de temperaturen uitlezen en die komen niet boven de 50 graden. Dus oververhitting is geen issue.

Ik klok trouwens niet over (omdat het geen merkbare winst oplevert).

Verwijderd

En als je de kooler is aan zo'n kabel aansluit die je normaal in de harddisk doet? Dan kan je mobo de koeler niet herkennen en kan je zien of het misschien niet compatible is ofzo.

Verwijderd

Topicstarter
Fan RPM's zijn netjes zichtbaar in het bios.

Wat jij voorsteld heb ik overigens al wel gedaan. Puur de heatsink gepakt (dus fan eraf) en daar een losse 80mm fan aan een harddisk-aansluiting op gelegd. Het maakt geen verschil.

• Total-Control
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 03-06-2025
Heb je wel gechecked of je moederbord het vermogen kan leveren voor de coolers. Sommige coolers trekken te veel stroom en dat kan je mobo schakelingetje niet leveren. Meestal staat in je moederbord handleiding het
vermogen dat de coolers mogen hebben.

Verder zou het kunnen zijn, dat de koelers te strak op je proc zitten. Alhoewel
me dit 'haast' onmogelijk lijkt. Je zou aan de onderkant van je cooler de boel
met tape kunnen afplakken, behalven bij het midden stuk waar contact met de cpu natuurlijk noodzakelijk is!

Succes!

Getting it hot makes it work, keeping it cold makes sure it stays that way.

• smvs
  • Niet online
Wat jij voorsteld heb ik overigens al wel gedaan. Puur de heatsink gepakt (dus fan eraf) en daar een losse 80mm fan aan een harddisk-aansluiting op gelegd. Het maakt geen verschil.
bedoel je hiermee dat alleen de heatsink van je nieuwe coolers de problemen veroorzaakt?

• AvK
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 20:55

AvK

Ready Set Go

Zit de heatsink niet te strak op de processor zodat die contact maakt met de 'contactvlakjes' op de core?

AopenHX08 ZM400B Athlon64-X2-3800+ ArticFreezer64pro Asrock939Dual-Sata2 2x512MbDDR400 GigabyteR9700pro SBAudigy2 Inspire6700modded PCTVpro ADSL 6Mb/768 NEC2500a Pioneer105DVDrom iiyamaVMPro450 CanonIP4000 LogitechG5 200GbWD7200 80GbWD7200 WinXPhome

• dion_b
  • Laatst online: 22:35

dion_b

Moderator Harde Waren

say Baah

Dit ken ik- volgens mij staan de klemmetjes van die ene koeler zo strak dat ze de contacten in de socket lostrekken. Na een dergelijke actie met een So7 plank moet ik iedere keer de socket vanuit een bepaalde hoek indrukken om te kunnen booten.

Oslik blyat! Oslik!

Verwijderd

Topicstarter
bedoel je hiermee dat alleen de heatsink van je nieuwe coolers de problemen veroorzaakt?
Ja.
Zit de heatsink niet te strak op de processor zodat die contact maakt met de 'contactvlakjes' op de core?
Dat kan toch helemaal niet. Die 'contactvlakjes' heeft een palomino CPU niet. Die heeft alleen de "L" bruggetjes en niet die rechthoekige kleine dingetjes zoals de Duron ze bv. heeft.

Ik moet zeggen dat het opzetten van de heatsink op een normale manier gaat (dus netjes recht er op, niet overhellend naar een een kant) maar dat het aanspannen van de clip erg zwaar gaat. Er is behoorlijk veel kracht voor nodig. Meer dan ik ooit heb hoeven toepassen.
Ik heb op een gegeven moment een hele grote schroevendraaier gepakt want met een kleintje kon ik niet genoeg kracht zetten.
Zou die theorie van "te strak" op de core zitten dan kloppen. Kan dat uitmaken ?
De druk wordt evenredig over de core verdeeld.

• smvs
  • Niet online
Je kan misschien met een tangetje ofzo de clipjes van de heatsink iets minder strak zetten.

• Fairy
  • Registratie: Januari 2001
  • Niet online

Fairy

13kWp

Lijkt wel op een gevalletje dat je koeler te strak aantrekt ja, zoals smvs al zegt, probeer de clips eens wat te verbuigen?

• generation
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 20-06-2024
ik heb dat geintje ook al eeens gehad en geloof de oorzaak was echt lullig
zalman cooler met 60 mm fan heb ik vervangen door een coolermaster 80mm neon fan
zet ik de computer aan en hopa gebeurt helemaal niets meer. oude fan er weer op doet ie het weer.
maar goed na lang zoeken kwam ik er achter dat mijn moederbord FOC heeft wat dus inhoud dat ie naar het toerental van de fan kijkt voordat ie verder boot.
en die 60mm fan was dus 6000RPM en die 80mm maar 2500RPM.
toen heb ik dus de oude fan er op gedaan en de bios in gegaan en dat FOC gelul uit gezet.

en vanaf toen loopt ie als een zonnentje met blauwe stralen.

Verwijderd

Topicstarter
Nou, ik geef het op. Ik heb de clip behoorlijk versoepeld dus no f*cking way dat ie nog te strak zit (andere heatsinks zitten nu echt veel strakker) maar ik heb nog steeds het zelfde probleem.

Het is echt ongelofelijk.

Ik pleur ze de vullisbak in. 2 x 16 euro down the drain :(

• mlevd
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 11-02-2025
Je leest volgens mij over een post heen:
Heb je wel gechecked of je moederbord het vermogen kan leveren voor de coolers. Sommige coolers trekken te veel stroom en dat kan je mobo schakelingetje niet leveren. Meestal staat in je moederbord handleiding het
vermogen dat de coolers mogen hebben.
Lijkt me niet onbelangrijk en het checken waard, alhoewel ik denk dat dat haast niet zou moeten kunnen.

• Rollerjooster
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 25-06-2023

Rollerjooster

OhNoNotHim

Verwijderd schreef op 06 november 2002 @ 23:20:
Ik pleur ze de vullisbak in. 2 x 16 euro down the drain :(
Doe dat nou niet :) Er zijn vast wel klussers in de buurt ;)

Maar zoals mlevd al zegt: Heb je het vermogen nou al gecheckt?

Forza Mucca!

Verwijderd

Topicstarter
Je leest volgens mij over een post heen
Sorry maar jij bent de gene die over een post heen kijkt. Zie mijn post van 20-10-2002 20:54u

[q]Heb je het vermogen nou al gecheckt?]/q]

Zoals ik al heb gezegd is de heatsink de enige schuldige. Zonder fan of met fan aangesloten op een HD aansluiting gaat het ook fout.

• XoReP
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 21:02
Misschien is de treshold te laag ingesteld in de bios en gaat hij in zijn beveiligging (had kook ;) )

• mlevd
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 11-02-2025
[quote]Verwijderd schreef op 06 november 2002 @ 23:33:
[...]

Sorry maar jij bent de gene die over een post heen kijkt. Zie mijn post van 20-10-2002 20:54u
Heb je het vermogen nou al gecheckt?]/q]

Zoals ik al heb gezegd is de heatsink de enige schuldige. Zonder fan of met fan aangesloten op een HD aansluiting gaat het ook fout.
Volgens mij ben je het topic pas de 27e gestart :?

• Kapitein Prozac
  • Registratie: September 2002
  • Laatst online: 09-01 00:36
Aluminium cq. koperen spacers geprobeerd? Misschien helpt het.

Verwijderd

Topicstarter
Volgens mij ben je het topic pas de 27e gestart
Oeps, je hebt gelijk.
Misschien is de treshold te laag ingesteld in de bios en gaat hij in zijn beveiligging
Nee, die staat op 70 graden en de CPU wordt niet warmer dan 46 graden.
(ik heb een heel stil systeem dus relatief weinig airflow maar alle temps zitten ruim binnen specs).

Ik krijg met die nieuwe heatsink in WinXP altijd, nog voor dat het logo verschijnt met dat blauwe "heen en weer" balkje, al een STOP error 0x0000007A.
In Linux krijg ik altijd bij het initialiseren van de CPU's (melding welke CPU hij gevonden heeft en clockspeed etc) een kernel-oops inzake IRQ problemen enz.

Er mankeert verder dus niets aan het systeem want stop ik m'n oude coolermaster er weer op dan loopt de machine weer vlekkeloos.
Ik begrijp werkelijk niet hoe een heatsink zulke invloed kan uitoefenen. De clip raakt geen metalen delen. Het enige wat de CPU raakt is het koperen contact-vlak. Het is onbegrijpelijk.

• EternalDragon
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 06-03-2013
Hmm, heb je de heatsink al op een andere MB geprobeerd? Misschien dat de heatsink toch nog wat ontwerpfoutjes heeft? Of misschien dat het te zwaar is?

Spec: {XP 1800+ Thoroughbred A} {512 DDR} {Leadtek K7 NCR18D pro} {Radeon 7500} {WD 80GB JB (8MB cache)} {Alpha 8045 + Papst}

• The_Greater
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 08:48
Misschien dat die de socket scheef getrokken wordt of de clip maakt ergens contact maakt.

Working in the IT : "When you do things right, people won't be sure you've done anything at all"

• Ocelot
  • Registratie: Augustus 2002
  • Laatst online: 10-08-2011

Ocelot

What The Frag?

CPU fan control al uitgezet in de BIOS? (Als je dit al hebt... :))

System Specs

• gabberjoost
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 13:40
Heb je al eens geprobeert om je cpu onder te klokken door bijvoorbeeld de fsb op 100 te zetten (en als dat mogelijk is je mp te verlagen)?
Als hij het dan wel doet, moet het haast wel een temperatuurprobleem zijn...

Verwijderd

Kijk eens naar de RPMs van de coolers. Bij mijn a7v133 moet de cooler >2500 toeren draaien, anders boot het systeem niet. Als de coolers te lange tijd < 2500 draaien, zal het systeem zichzelf uitzetten. Deze beveiliging kan worden uitgezet.

• motormuisje
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 13-03-2024
Het is een vaag probleem maar weggooien zou ik niet doen ...
Neem de handel mee naar de winkel en laat je probleem zien . Als hun niks vinden kunnen krijg je vast je 2 x 16 euro terug ...
En zondermeer als ik zo lees zal je geen n00b zijn die wat over het hoofd ziet.

Het is een raar maar waar verhaal en misschien een niet goed geld terug verhaal :)

• demisoft
  • Registratie: Mei 2000
  • Laatst online: 10-11-2021
Ik heb een asus a7m266-D met veel problem. Ik had op mijn koeler 2x 80mm fans zitten op 7 volt en mijn systeem werd steed instabieler. Ik heb toen 2 koeler met een 60mm fan erop gezet en alle problem waren over. Terwijl de temp hoger lag. dus ik de oude terug erop en de 6cm fans op het moederbord aangesloten. Wat bleek de fan monitor wou gewoon een bepaalt toerental meten anders was hij instabiel waarom ???? maar het was zo.

Acer 1501 : P4 bak

Verwijderd

Topicstarter
Misschien dat die de socket scheef getrokken wordt of de clip maakt ergens contact maakt.
CPU fan control al uitgezet in de BIOS?
moet het haast wel een temperatuurprobleem zijn...
Kijk eens naar de RPMs van de coolers.
Jongens plies, ik waardeer jullie effort maar al deze vragen zijn al beantwoord.
Het is geen temp. probleem (46 graden max).
Het is alleen de heatsink. Het geeft niets te maken met fan's
Er zijn geen metalen delen die contact maken. Los van dat heb ik de clips al met een paar lagen plakband geisoleerd.
Als de coolers te lange tijd < 2500 draaien, zal het systeem zichzelf uitzetten
Nee hoor, ze (de 70x70x25 fans van de nieuwe heatsinks) draaien bij mij op 2100 toeren.

Laat maar jongens. Ik heb m'n oude heatsinks gepakt en daar de 70x70x25mm fan's van de nieuwe coolers op gemod.
Het systeem draait nu perfect stabiel (omdat ik niet de nieuwe heatsinks gebruik edoch wel de nieuwe fan's)

Bedankt voor het meedenken _/-\o_
Ik geef het op. Drie weken ellende is meer dan genoeg. Ik heb dit nog nooit meegemaakt en hoop het ook nooit meer mee te maken.
Een heatsink die een systeem laat crashen... tsk tsk tsk.
Pagina: 1