Toon posts:

Passieve HDD Cooler / gerluidsisolatie

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
Hallo allen,

Ik heb het volgende probleem. Ik heb een lawaaierige SCSI U320 HDD (Seagate Cheetah 15K 36.3 GB). Daarom heb ik besloten om een houtenkastje onder in de kast van mijn PC te bouwen. Dit kastje zal binnen en buiten voorzien worden van geluidsisolatie. Probleem is nu natuurlijk dat mijn HDD gekoeld moet worden. Daarom heb ik een groot passief koellichaam nodig die ik op mijn schijf kan monteren. Het is de bedoeling dat er vervolgens lucht langs het koellichaam door dat kastje wordt geleid.

Voor diegene die dit intressant vinden heb ik een tekening gemaakt van het zijaanzicht van mijn isolatiekast die ik wil gaan maken.
Afbeeldingslocatie: http://www.xs4all.nl/~braker/Image2.jpg

Blauw: houten wanden
Roze: Laag isolatie (is bovenin helemaal opgevult)
Wit: HDD/ventilatoren
Rood: Rubber doppen
Geel: Koellichaam
Groen: Airflow

Als iemand een beter idee heeft om het geluidsniveau terug te dringen... is dit ook welkom.

Alvast bedankt.

• Robino
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 19-02 11:39
Hoe groot worden je ventilatoren?

Verwijderd

ik dacht eigenlijk dat hout altijd als klankkast werkt en het geluid alleen maar versterkt.

• bredend
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 00:05
Je kan denk ik beter je hdd helemaal inpakken in koelblokken(kjes) en daar een fan rustig lucht doorheen blazen laten. Daar omheen doe je dan zacht rubber ofzo.

Verwijderd

Topicstarter
Rave17 schreef op 27 oktober 2002 @ 16:01:
Hoe groot worden je ventilatoren?
110 mm papst

Verwijderd

Topicstarter
Bredend schreef op 27 oktober 2002 @ 16:02:
Je kan denk ik beter je hdd helemaal inpakken in koelblokken(kjes) en daar een fan rustig lucht doorheen blazen laten. Daar omheen doe je dan zacht rubber ofzo.
Ja das een leuk plan. En wat als ik mijn HDD wil verwisselen?

Verwijderd

Verwijderd schreef op 27 oktober 2002 @ 16:44:
[...]

Ja das een leuk plan. En wat als ik mijn HDD wil verwisselen?
Maar het plan van Bredend is wel oke.
Ik stel een variant voor:
Koop een cooler master DCD-4002 harddisk cooler bij bijv. informatique. (effe zoeken in pricewatch). Dan wordt je schijf zo koel dat je geen eens een fan meer nodig hebt.
Vervolgens pak je die in in isolatiemateriaal. Resultaat een koele en vooral stille hdd.

Verwijderd

Topicstarter
Verwijderd schreef op 27 oktober 2002 @ 17:56:
[...]

Maar het plan van Bredend is wel oke.
Ik stel een variant voor:
Koop een cooler master DCD-4002 harddisk cooler bij bijv. informatique. (effe zoeken in pricewatch). Dan wordt je schijf zo koel dat je geen eens een fan meer nodig hebt.
Vervolgens pak je die in in isolatiemateriaal. Resultaat een koele en vooral stille hdd.
ja geweldig plan. Ik wil niet veel zeggen hoor, maar als je je HDD helemaal gaat inpakken in isolatie, dan kun op je harddisk koellichamen plaatsen tot je een ons weegt, maar de warme lucht kan dan toch niet weg!!!!! |:(

Verwijderd

wel via het metaal wat er dan overheen zit.
Ik heb het zelf ook en het werkt als een tiet. Doe het nou maar.
Pagina: 1