[Output videokaarten]Waar zijn de pinnen voor?

Pagina: 1
Acties:

• Adonias
  • Registratie: Juni 2000
  • Laatst online: 07-07 21:20

Adonias

Oe! Buttons :9

Topicstarter
Deze vraag geld niet alleen voor mijn kaart (een Ati Radeon 8500) maar denk ik ook voor meerdere kaarten. Ik ben al een poosje aan't zoeken geweest, maar ik kan niet achterhalen hoe de pinout van de "svideo" uitgang van mijn kaart is. Svideo (of SVHS) gebruikt nl 4 pinnen. ("Gewoon vhs" gebruikt er daar 2 van, en als je de verkeerde neemt dan krijg je zwart wit op een TV die SVHS niet snapt, maar dat is een ander topic)

Maar, nu zitten er op de TV out meer dan 4 pinnen, namelijk 9.
Afbeeldingslocatie: http://www.digit-life.com/articles/guillemotconverterdeluxe2/deluxe2-2.jpg
(De meest linkse dus, dit is welliswaar niet de kaart zelf, maar deze uitgang zit er wel op) (de meest rechtse is dus de normale svhs uitgang)
Nu is dit volgens mij om een RGB signaal naar de TV te sturen, welk een VEEL scherper beeld levert dan vhs en ook Svhs. Of vergis ik mij? En als het zo is, wat is dan de manier om hier een Scart cabeltje aan te klussen (zoals dat ook kon met de G400 dualhead (ben ff linkje kwijt)), en als het niet zo is, waar zijn al die pinnen dan wel voor?

• Kakaroto
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 18-08 22:43
S-video heeft 4 pinnen, dus de rechtste connector.
De linkse is RGB uit, zit niet op een videokaart met TV-out.
In de winkel (kijk maar op pricewacht) kan je S-video>SCART kopen.

• laurensl
  • Niet online
jah, maar rgb out is toch wel voor je televisie? Heb ik meerdere keren gelezen... volgens mij zelfs hier in de faq.. maarjah, anywayz, bij mij heb je dus alleen zo'n tv-out, met 9 pinnetjes.. daar kan s-video op, composite (via verloop), en dus ook die rgb... maar welke kabel heb je daarvoor nodig? en kan het op een scart blok? of moet je tv andere dingen ondersteunen oid? En wat is het voordeel?

• The PyroPath
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 17-08 09:29

The PyroPath

Go Tweak your ass off

die extra pinnen zijn inderdaad RGB over SVHS uitgang, ATi gaf daar covertertje voor zodat ze een uitgang bespaarde, helaas hebben 3rd party producenten het vaak niet meegeleverd en het juiste en goed werkende kabeltje is nergens te krijgen los...

Breek je nek voorzichtig

• Adonias

Adonias

Topicstarter
Zeer interessant! Dat van die eerste link wist ik al :) Die 2e brengt me op geeft wat meer inzicht... nu nog ff uitzoeken waar die sync zit.... iemand?

• justice strike
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 22-07 21:21
een beetje lezen brengt je op deze webpage

http://tvtool.info/english/rgb_chrontel2_e.htm

U can call me sir.... or justice as long as u bow down ;)

• sarlo
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 18-08 20:24
rbg word ook bij consoles gebruikt etc en gaat via een scart verloopje je tv in

• Adonias

Adonias

Topicstarter
Idd, maar hier wordt vanuit gegaan dat je een 4 pinnige svideo out hebt, (en een video out) Maar ik heb dus een 9 pinnige uitgang. Ik snap dat dit wel een RGB uitgang zal zijn, maar hoe kom ik achter welke pinnen welk signaal zijn?
Ik heb namelijk nodig voor RGB:
Rood, Rood aarde,
Groen, Groen aarde,
Blauw, Blauw aarde,
sync (h/v ?)
en eventueel:
blanking signaal, blanking aarde en schakelsignaal.

(http://home.wxs.nl/~staphorst/scart.htm)

• Devil N
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 14-08 16:15
Adonias schreef op 28 oktober 2002 @ 11:32:
[...]

Idd, maar hier wordt vanuit gegaan dat je een 4 pinnige svideo out hebt, (en een video out) Maar ik heb dus een 9 pinnige uitgang. Ik snap dat dit wel een RGB uitgang zal zijn, maar hoe kom ik achter welke pinnen welk signaal zijn?
Ik heb namelijk nodig voor RGB:
Rood, Rood aarde,
Groen, Groen aarde,
Blauw, Blauw aarde,
sync (h/v ?)
en eventueel:
blanking signaal, blanking aarde en schakelsignaal.
Als je een converter kunt vinden die zo'n RGB aansluiting kan omzetten naar een Scart aansluiting, dan kun je met behulp van dit schema en door te kijken hoe die converter alles verbindt, zien welk pinnetje welk signaal doorvoert.
BTW, dat schema is van de soldeerkant van een Scart-stekker, de binnenkant dus.

• Adonias

Adonias

Topicstarter
gfo schreef op 28 oktober 2002 @ 11:31:
rbg word ook bij consoles gebruikt etc en gaat via een scart verloopje je tv in
Dat is of svhs, of het is een bijgeleverd verloopstukje dat niet te krijgen valt ;)
Ik heb nl ook zo'n verloopblokje (dus deze:
Afbeeldingslocatie: http://faq.tweakers.net/vb/scartblok_voor.jpg
Maar daar zit slechts Svhs, vhs en audio op... geen RGB mogelijkheid dus....

• Adonias

Adonias

Topicstarter
Devil N schreef op 28 oktober 2002 @ 11:38:
[...]

Als je een converter kunt vinden die zo'n RGB aansluiting kan omzetten naar een Scart aansluiting, dan kun je met behulp van dit schema en door te kijken hoe die converter alles verbindt, zien welk pinnetje welk signaal doorvoert.
BTW, dat schema is van de soldeerkant van een Scart-stekker, de binnenkant dus.
idd, dit heb ik ook al kunnen doen met mijn Matrox G400 dualhead, maar ik moet nu wel weten welk signaal op welk van de 9 pinnen van mijn output zit...

• Devil N
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 14-08 16:15
Adonias schreef op 28 oktober 2002 @ 11:39:
[...]

Dat is of svhs, of het is een bijgeleverd verloopstukje dat niet te krijgen valt ;)
Ik heb nl ook zo'n verloopblokje (dus deze:
[afbeelding]
Maar daar zit slechts Svhs, vhs en audio op... geen RGB mogelijkheid dus....
RGB gaat meestal direct naar de Scart-stekker, zonder verloopstukje dus. Althans, dat is zo bij de RGB-kabel voor mijn PS2, en volgens mij zijn vrijwel alle RGB-kabels zo.

• Adonias

Adonias

Topicstarter
Iemand nog enig idee wat de pin-assignments zijn op de TV out van een Hercules Radeon 8500?
Pagina: 1