[NW6] Werken met printbudgetten

Pagina: 1
Acties:

• Steven
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 15-04 10:17
Hey,

Ik werk op een middelbare school van 1200 man met een paar HP4xx0N en we willen naar een systeem toe waarbij elke leerling zijn eigen printbudget heeft. Nu heb ik is de hele Novell site overhoop gehaald en ik ben eigenlijk helemaal niets tegen gekomen, zelfs niet bij cool solutions. Eerst dacht ik dat iPrint mogelijkheden biedt maar dat blijkt alleen geschikt te zijn voor het distribueren van printer-drivers. Via google vond ik wel een paar 3rth-party mogelijkheden van o.a. OCÉ en nog wat kleine bedrijfjes, maar die oplossingen kosten allemaal geld en we hebben o.a. Netware6 aangeschaft voor zijn compleetheid.

Dus wie weet een manier om printbudgetten aan gebruikers toe te kennen het liefst op een manier dat de budgetten netjes in de NDS opgeslagen worden. We maken nu overigens gebruik NDPS maar een overstap naar een ander systeem is niet zo'n groot probleem,
Als iemand trouwens goeie ervaringen heeft met 3rth party software ben ik daar ook erg benieuwd naar.

• Jan Jaap
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 20:51
Ik weet niet HOE, maar bij ons op school doen ze het ook..

Misschien ff mailen naar info@gsr.nl ?

• Xiphalon
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 16:30
op de gsr hadden ze (3 jaar geleden) nog windows 2000 servers...

hellaas dus nog geen Novell

Maar, kan je niet iets creatiefs doen met printerqueue's in de NDS?

• Steven
darkmage schreef op 27 oktober 2002 @ 14:01:

Een leuke oplossing zou zijn om de Queue niet naar een printer te laten verwijzen maar naar een soort "Counter" met rechten om een getalletje te wijzigen. En die Counter dan weer naar de printer. Maar ik ben bang dat ik net iets te weinig kennis heb om dat te kunnen...

• Xiphalon
Ik zal hier even een test nw6 servertje maken (moest toch al ivm testen van ISDN-kaart), en even onderzoek doen.

ben nu de 6sp2 overlay aan downen (al op 75% met 517k/sec) en dan installen.

Ik houd je op de hoogte.

• Onno
  • Registratie: Juni 1999
  • Niet online
Pcounter is toch wel zo'n beetje het standaardprogramma hiervoor.

Verwijderd

Wij gebruiken een pasjes-systeem van I2GBS voor de horeca, drank-automaten, copieren, internetten en printen. Het staat nog in de kinderschoenen bij ons, maar het gaat vast alemaal wel lukken. We hebben er het volste vertrouwen in.

• QBiT
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 08-01 23:44
Onno schreef op 27 oktober 2002 @ 18:17:
Pcounter is toch wel zo'n beetje het standaardprogramma hiervoor.
Dat gebruiken we ook bij mij op school. Werkt goed (afgezien van het feit dat ik het kut vind om te moeten betalen voor printen.)

Is er ook voor allerlei smaken. Ook Netware.

• Jan Jaap
darkmage schreef op 27 oktober 2002 @ 14:01:

Ex-gsr-leerling?

Ben jij toevallig een broer van Daan Valkema?

• dust | zone
  • Laatst online: 25-03 13:34

dust | zone

don't ask...

Wij gebruiken ook Pcounter als printserver. Deze hebben we uitgeprobeerd omdat we gek werden van alle nukken die Maggy van Aenova gaf.

Tot dusver werkt het perfect.....oh ja....en de prints zijn gratis hier in Heerlen :*) , het is maar om te voorkomen dat leerlingen gigantisch veel onzin uitprinten ( songteksten, foto's van de lokale disco, e.d. |:( )

Asus A7V266 | AMD Dondervogel 1400 | >200 GB aan schijfjes

• Xiphalon
helaas niks kunnen vinden adhv de nds, je zal dus toch zoiets al pcounter moeten gaan gebruiken

offtopic:
yup, de oudste! Ken jij daan dan?

• Jan Jaap
darkmage schreef op 28 oktober 2002 @ 21:12:
helaas niks kunnen vinden adhv de nds, je zal dus toch zoiets al pcounter moeten gaan gebruiken

offtopic:
yup, de oudste! Ken jij daan dan?
Ja :D

Ik vroeg het hem gisteren, en hij zei al dat jij een broer van hem was.

• Arfman
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 00:24

Arfman

Drome!

Maggy van Aenova Software in Delft doet precies wat jij wilt, we gebruiken het hier onder NetWare 5.1 op het ROC Twente Plus :)

DRoME LAN Gaming | iRacing profiel | Kia e-Niro 64kWh | Hyundai Ioniq 28kWh | PV 5.760Wp |

Verwijderd

Er zijn proggie's voor, maar zou het misschien ook lukken met een php script? dat ze moeten inloggen, dat php script weet de gebruikersnaam en paswoord en doet steeds aantal prints - 1? ik weet het niet hé, het is maar een ideetje

• Steven
Voor alle mensen die PCounter, heel erg bedankt voor het advies. Ik heb er al wat informatie over bekeken en ik ben er tot nu toe erg enthousiast over. Die € 600,- (ofzoiets) is wel op te hoesten voor een school.
Arfman schreef op 30 oktober 2002 @ 16:15:
Maggy van Aenova Software in Delft doet precies wat jij wilt, we gebruiken het hier onder NetWare 5.1 op het ROC Twente Plus :)
Ga ik even naar kijken, bedankt :)
Verwijderd schreef op 30 oktober 2002 @ 17:09:
Er zijn proggie's voor, maar zou het misschien ook lukken met een php script? dat ze moeten inloggen, dat php script weet de gebruikersnaam en paswoord en doet steeds aantal prints - 1? ik weet het niet hé, het is maar een ideetje
Ehh, ik denk dat je wat dingen over het hoofd ziet:
• Hoe registreer je hoe veel pagina's een print is?
• Hoe registreer je of iemand print?
• En dat inloggen met php heeft ook een paar grote nadelen, zoals twee keer je wachtwoord invoeren (één keer voor Netware en één keer voor printen) buiten dat valt het ook nog is lastig in een GUI te vangen met php.

• bitwizz
  • Laatst online: 10-03 13:06
• Hoe registreer je hoe veel pagina's een print is?
• Hoe registreer je of iemand print?
Als er prints in de queue staan, dan is het mogelijk om uit te lezen met welke printtaal er wordt geprint (bv PS, PCL5e of PCL6). Deze talen hebben een code om aan te duiden waar een pagina begint en waar dat deze eindigd. Pcounter leest deze code en telt hoevaak het voorkomt.

Ook zit er een wordt er door de printtaal een header mee gegeven met info over de print. Hier in staat bv de naam van het document en tijd dat deze is afgedrukt. Maar ook de gebruiker die deze afdrukt.
Dus wil je novell de prints laten afhandelen op gebruikers naam moet je in jou geval 1200 gebruikers defineren in de novell tree.

Maggie kan in samen werken met kaartlezers van andere partijen. Een leerling koopt een kaart waarmee hij/zij zowel kan printen als kopieëren.

Bestuurder van een KIA EV6 77,4kwh RWD GT-Line - Yacht Blue

• jurri@n
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 15:38
Op de Hogeschool Rotterdam maken ze gebruik van Maggy. Als je een printjob geeft krijg je een nummer. Vervolgens loop je naar een print-station, steekt je betaalkaart (die je ook gebruikt voor kopieren, cantine, enz.) in de kaartlezer, geeft je nummer in en je printjob wordt geprint en afgerekend.

Werkt prima, hoewel het natuurlijk voorkomt dat je je nummer vergeet >:)

Naast een printer is er dan dus nog een (oude) pc met (evt. alleen nummeriek) toetsenbord en scherm nodig en een kaartlezer. Je hebt echter weer geen printserver nodig, omdat je de printer gewoon aan de printerpoort van de pc kunt hangen.

• jurri@n
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 15:38
Ik zie net bij Novell dat je vanaf december gebruik gaan maken van MySQL voor het opslaan van gegevens. Ik weet niet wat exact in die gegevens staat, maar als daar b.v. de gebruikers van een printqueue (of een log daarvan) in worden opgeslagen, dan kun je met iedere favoriete programmeertaal iets leuks maken om het printgebruik bij te houden :)

• Onno
  • Registratie: Juni 1999
  • Niet online
jurri@n schreef op 31 oktober 2002 @ 09:30:
Ik zie net bij Novell dat je vanaf december gebruik gaan maken van MySQL voor het opslaan van gegevens.
Interessante formulering om te zeggen dat MySQL naar NetWare geport is. :)
Ik weet niet wat exact in die gegevens staat,
:?

• Steven
bitwizz schreef op 31 oktober 2002 @ 09:05:
[...]

Als er prints in de queue staan, dan is het mogelijk om uit te lezen met welke printtaal er wordt geprint (bv PS, PCL5e of PCL6). Deze talen hebben een code om aan te duiden waar een pagina begint en waar dat deze eindigd. Pcounter leest deze code en telt hoevaak het voorkomt.

Ook zit er een wordt er door de printtaal een header mee gegeven met info over de print. Hier in staat bv de naam van het document en tijd dat deze is afgedrukt. Maar ook de gebruiker die deze afdrukt.
Dus wil je novell de prints laten afhandelen op gebruikers naam moet je in jou geval 1200 gebruikers defineren in de novell tree.

Maggie kan in samen werken met kaartlezers van andere partijen. Een leerling koopt een kaart waarmee hij/zij zowel kan printen als kopieëren.
Ik snap wel hoe PCounter het doet. Alleen ik zou niet weten hoe ik dat in PHP dat doet... (dat was namelijk wat mrdog voorstelde)

Verwijderd

moet je eens vragen aan SAXION hoegeschool enschede, want daar zit ik op school ;), en daar hebben ze het ook!

• reddog33hummer
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 25-04 19:21

reddog33hummer

Dat schept mogelijkheden

Verwijderd schreef op 31 oktober 2002 @ 18:53:
moet je eens vragen aan SAXION hoegeschool enschede, want daar zit ik op school ;), en daar hebben ze het ook!
Op de hogeschool doen ze dat het programma maggy
Dat is programma wat extern bro geschreven is :)

www.aenova.nl/maggy/

Backup not found (R)etry (A)bort (P)anic<br\>AMD 3400+ 64, 2 GB DDR, 1,5 TB Raid5

Pagina: 1