Toon posts:

Alleen root kan via vfat schrijven op fat32 partitie [linux]

Pagina: 1
Acties:
  • 107 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

Verwijderd

Topicstarter
Ik heb RedHat 8.0 geïnstalleerd op een laptop met een fat32 partitie. Nu heb ik deze partitie via /etc/fstab gemount onder de naam /fat, maar alleen root kan nu schrijven op deze partitie. Als ik als root probeer de rechten aan te passen (chmod 777 /fat) dan krijg ik de melding dat "(requested: 0777, actual: 0755) Operation not permited". Dat begrijp ik niet. (Als ik als root nautilus opstart om de rechten aan te passen en de schrijfrechten aanvink, dan vinken zij vanzelf weer uit.)

Ik begrijp niet waar het fout gaat. Het is mij als root gelukt om een bestandje naar /fat weg te schrijven, dus het kan wel. Waarom kan ik de rechten van users dan niet aanpassen??

Ik heb de partitie als volgt gemount via /etc/fstab:

/dev/hda5 /fat vfat default 0 0

(/etc/mtab geeft aan: /dev/hda5 /fat vfat rw,default 0 0)

Heeft iemand een suggestie waar het fout gaat??

• Jordi
  • Registratie: Januari 2000
  • Niet online

Jordi

#1#1

[nohtml]
Verwijderd schreef op 27 oktober 2002 @ 13:04:
Waarom kan ik de rechten van users dan niet aanpassen??
Omdat FAT geen permissies ondersteunt zoals EXT2 (e.a.) dat heeft. Je zal bij het mounten bv "uid" of "gid" optie mee moeten geven, evt met "umask" optie. Ter illustratie mijn fstab entry:

code:
1
/dev/hda1 /mnt/windisk  vfat  defaults,user,noexec,uid=1000,gid=1000,umask=007   0  0

Dat betekent dat ie bij het mounten de owner op userid 1000 (in mijn geval 'jotti', zie /etc/passwd of het commando 'id'), de group op gid 1000 (group jotti hier, kan je bv ook 'users' of 'staff' van maken of wat dan ook, zie /etc/group) en de permissions op 770 (het omgekeerde van 007, umask 002 geeft bv permissies 775).

Het zal wel niet, maar het zou maar wel.

Verwijderd

/dev/hda5 /fat vfat umask=000 0 0

en gebruikers kunnen ook schrijven :)

Verwijderd

Topicstarter
umask=000, dat werkt!!

Dankjewel :*)

• TheFirepit
  • Registratie: April 2004
  • Laatst online: 05-02 11:13

TheFirepit

Vuurbal

Ik heb ook het probleem dat ik alleen als root kan schrijven naar een map op een FAT32 partitie. De bovenstaande mogelijkheden heb ik al geprobeerd, maar deze werken allemaal niet. Het rare is dat ik naar de rest van de FAT32 partitie wel normaal kan schrijven.

Hiernaast heb ik nog geprobeerd als root via de terminal met chown de eigenaar van de directory te wijzigen, maar dat wil niet, dat krijg ik de melding: "Operation not permitted"

Het commando waarmee ik het geprobeerd heb is: chown -hR engel /mnt/hda5/muziek/

Iemand suggesties?

It's nice to be important, but it's more important to be nice.

• Sallin
  • Registratie: Mei 2004
  • Niet online
kan je misschien de output van:
ls -l
laten zien? Dan weten we wat de permissies zijn op dit moment. Welke distro gebruik je trouwens?

This too shall pass
Debian | VirtualBox (W7), Flickr

• TheFirepit

TheFirepit

Vuurbal

Ik gebruik Fedora Core 5.

De output van ls -l is:

drwxrwxrwx 2 root root 16384 Mar 23 10:52 backup_desktop
-rwxrwxrwx 1 root root 2359350 Jan 4 15:14 Bureaubladachtergrond.bmp
drwxrwxrwx 3 root root 16384 Mar 26 16:12 FC5_install_files
-rwxrwxrwx 1 root root 11555 Dec 20 15:25 FCGroningen1.jpg
-rwxrwxrwx 1 root root 183036 Mar 12 18:14 fordmustanggt.jpg
drwxrwxrwx 55 root root 16384 Mar 14 08:03 Foto's Willy
-rwxrwxrwx 1 root root 61442 Sep 26 2005 pic_22.jpg
-rwxrwxrwx 1 root root 405495 Apr 4 14:52 tux-032-1024x768.jpg
-rwxrwxrwx 1 root root 4279 Mar 31 12:56 tux-hits-msn.gif
-rwxrwxrwx 1 root root 5549 Mar 24 19:09 tux.png
-rwxrwxrwx 1 root root 101210 Mar 5 16:50 water-landschap.jpg
-rwxrwxrwx 1 root root 403972 Mar 5 16:54 world-in-globe.jpg
dr-xr-xr-x 2 root root 212992 Apr 4 16:07 Liedjes

Om de onderste directory gaat het.

• TheFirepit

TheFirepit

Vuurbal

Niemand een idee waar het aan kan liggen dat ik alleen niks met die directory kan? En alleen met root ernaar kan schrijven, maar er de rechten niet van kan veranderen?

• Sallin
  • Niet online
kan je niet een nieuwe map aanmaken en de andere map deleten?
Met welk commando mount je de schijf?
Heb je de schijf al op fouten gecontroleerd?

This too shall pass

Verwijderd

EngelF schreef op woensdag 05 april 2006 @ 11:44:
Niemand een idee waar het aan kan liggen dat ik alleen niks met die directory kan? En alleen met root ernaar kan schrijven, maar er de rechten niet van kan veranderen?
Logisch dat je er alleen met root naar kan schrijven, dat zie je aan de permissies. Het gekke is alleen dat die 'Liedjes-map' andere permissies heeft dan de andere mappen die ik in het lijstje zie.. :-/ Probeer dit eens in de map uit te voeren:

code:
1
chmod 777 Liedjes

• TheFirepit

TheFirepit

Vuurbal

jaaaa :-) met het commando chmod 777 Liedjes doet hij het wel

THANKS _/-\o_

• DeMoN
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 06-01 23:13

DeMoN

Pastafari

Verwijderd schreef op woensdag 05 april 2006 @ 13:09:
[...]

Logisch dat je er alleen met root naar kan schrijven, dat zie je aan de permissies.
Ben ik nou raar / stom / blind / lijp / kortzichtig / achterlijk of zie ik nou toch echt in zijn permissies alsnog geen 'w' staan?
Zover ik kan zien heeft de user 'root' in de groep 'root' owner rechten, dus hij kan de permissies aanpassen.
Er stond alleen 'r' en 'x' dus hoe komt het dan dat hij wel naar die map kon schrijven :?

(ook al werkt het nu..)

[ Voor 9% gewijzigd door DeMoN op 05-04-2006 14:15 ]

Gamertag: Cosmicv0id
"Het woord Gods is voor mij niets meer dan een expressie en het product van menselijke zwakheid. De Bijbel is een verzamelwerk van legendes die achtenswaardig zijn maar ook primitief en kinderachtig.'' - Albert Einstein

• Sallin
  • Niet online
EngelF schreef op woensdag 05 april 2006 @ 13:19:
jaaaa :-) met het commando chmod 777 Liedjes doet hij het wel

THANKS _/-\o_
offtopic:
dan heb je dus niet alles uitgeprobeerd wat er eerder al werd gemeld...

This too shall pass

• TheFirepit

TheFirepit

Vuurbal

Sallin schreef op woensdag 05 april 2006 @ 14:51:
[...]

offtopic:
dan heb je dus niet alles uitgeprobeerd wat er eerder al werd gemeld...
offtopic:
Je hebt gelijk, ik denk dat ik er per ongeluk overheen gelezen heb, sorry...

Verwijderd

DeMoN schreef op woensdag 05 april 2006 @ 14:14:
[...]

Ben ik nou raar / stom / blind / lijp / kortzichtig / achterlijk of zie ik nou toch echt in zijn permissies alsnog geen 'w' staan?
Zover ik kan zien heeft de user 'root' in de groep 'root' owner rechten, dus hij kan de permissies aanpassen.
Er stond alleen 'r' en 'x' dus hoe komt het dan dat hij wel naar die map kon schrijven :?
(ook al werkt het nu..)
Dat was ook iets waar ik inderdaad aan dacht voordat ik postte. Ik denk eigenlijk dat de kernel-FAT module gewoon niet op dezelfde manier met permissies om gaat als de andere filesystem-drivers. Is misschien ook wel logisch: FAT kan zelf niet omgaan met UNIX-bestandspermissies.

edit:
Ik zat eigenlijk alleen naar de user te kijken. Als je de owner bent van een bestand kan je het schrijven forceren. :)

[ Voor 13% gewijzigd door Verwijderd op 06-04-2006 19:15 ]

• bakkerl
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 20-01 20:59

bakkerl

Let there be light.

DeMoN schreef op woensdag 05 april 2006 @ 14:14:
[...]

(ook al werkt het nu..)
uid 0 (root) is gewoon GOD. Die kun je niets verbieden. Ook al zet je een file op 'chmod 000' dan kan uid 0 er nog steeds van alles mee. Het is mede daarom dat je nooit standaard als uid 0 moet werken.

Dit in tegenstelling tot windows waar je Administrator wel kunt beperken.

[ Voor 28% gewijzigd door bakkerl op 06-04-2006 19:18 ]

Pagina: 1