[sis chipset] Hoop dingen werken niet

Pagina: 1
Acties:
  • 122 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

• _-= Erikje =-_
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 18-05 14:38
Owkee, ik heb een ECS K7SOM bordje met onboard LAN etc.
Dit bord is voorzien van een sis chipset en volgens de spec zou het lan kaartje een sis900 moeten zijn,
owkee, Ik de kernel module gebakken, modprobe sis900 en KADENG, een waslijstje met errors (init_module: no such device)

Ik nog wat verder klooien en ik denk, kom laat ik de DMA van de harde schijf es aanzetten (samsung ATA-100 schijfje) dus ikke hdparm -d1 /dev/hda krijg ik de foutmelding dat ik DMA niet aan kan zetten op die schijf?
Toen ben ik me dmesg maar eens ingedoken en kwam daar onder ander de volgdende regel tegen:

PCI : System does not support PCI

ehm? dat kan toch niet goed zijn denk ik? als dit niet goed is lijkt mij dit de reden dat de onboard NIC niet werkt ('t is tenslotten een PCI ding) en de IDE controller niet lekker werkt

• N8w8
  • Registratie: Mei 2000
  • Niet online
Het is misschien handig om erbij te zetten welk OS je gebruikt.

Misschien support je kernel geen IRQ sharing, of PCI.

• _-= Erikje =-_
slakware 8.1, met de out-of-the-box kernel 2.4.18

Verwijderd

Probeer de 2.4.19 kernel dan eens. 2.4.18 heeft het nogal heel lang moeten uithouden, en daardoor zijn er veel southbridges (ICH4 bv., misschien ook deze SiS-chipset) die pas in 2.4.19 worden ondersteund.

Er zijn hier nog users die problemen hebben (gehad) met hun SiS chipset, search es rond zou ik zo zeggen.

• igmar
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 12-05 15:46

igmar

ISO20022

_-= Erikje =-_ schreef op 27 oktober 2002 @ 13:02:
PCI : System does not support PCI

ehm? dat kan toch niet goed zijn denk ik? als dit niet goed is lijkt mij dit de reden dat de onboard NIC niet werkt ('t is tenslotten een PCI ding) en de IDE controller niet lekker werkt
Wil je die melding krijgen dan zijn er twee mogelijkheden :

- Geen PCI support in de kernel
- Zwaar incompatibele hardware

Ik ga voor de eerste optie, aangezien er wel degelijk mensen zijn die z'n bord werkend hebben. Ik vermoed dus dat er een custom kernel in zit die geen PCI support heeft.

• igmar

igmar

ISO20022

Verwijderd schreef op 27 oktober 2002 @ 14:36:
Probeer de 2.4.19 kernel dan eens. 2.4.18 heeft het nogal heel lang moeten uithouden, en daardoor zijn er veel southbridges (ICH4 bv., misschien ook deze SiS-chipset) die pas in 2.4.19 worden ondersteund.
Hij moet iig z'n PCI bus herkennen, chipset support of niet. Standaard gebeurd de PCI detectie met direct access, gezien de hoeveelheid buggende BIOS'sen. Dat je chipset niet volledig wordt ondersteund is geen probleem, je mist dan alleen wat features, en zaken zoals DMA support lopen de kans dat ze niet werken.

Verwijderd

Ik draai redhat 8.0 met ecs k7s5a, alles detect tie en de nic is werkelijk supersnel. ziek gewoon.

• _-= Erikje =-_
K7SOM (SiS 740 Chipset) (<-- mijn bordje)
K7S5A V3.X (SiS 735 Chipset)
dus een andere chipset :/

Ik ben nu ff de 2.4.19 kernel aan het dlen

Verwijderd

sorry, mijn fout :)

• _JGC_
  • Registratie: Juli 2000
  • Nu online
Schijnt dat er ook ECS K7S5A's met LAN zijn die een Realtekje gebruiken, daarvoor heb je dan niet de sis900 driver nodig, maar de 8139too driver.

Wat betreft de chipsetsupport: 2.4.18 ondersteunt de IDE controller van de SiS735 en hoger idd niet, dat is pas sinds 2.4.19 erin gekomen (wel verdraaid laat: de IDE driver ervoor was in Mei al af).

Wat betreft die SiS740 chipset: die is hetzelfde als de SiS745 maar dan met onboard video. Ik heb em hier ook, en die werd pas ondersteund door 2.4.19 na het kopieren van een losse SiS IDE driver in mn kernel source. Debian had er een paar slashes ingezet (SiS5513: Unknown IDE controller, etc). Open ik dat sis5513.c bestand: //SiS745 [stukkie C code], heb ik direct vervangen, niet zo vreemd dat ie sloom was :P

• _-= Erikje =-_
K7SOM heb ik (ik werk in PC shoppie) alleen nog maar met sis900 lan gezien, de Matsonic variant idd ook met realtec tjippie

2.4.19 is binnen dus ik ga em ff bakke

• _-= Erikje =-_
Nou, 2.4.19 help dus nix, nog steeds die PCI: This system does not support PCI in me dmesg staan, me sis900 module doet het nog steeds niet (no such device) en me hdd wil nog steeds geen DMA doen :(

• igmar

igmar

ISO20022

_-= Erikje =-_ schreef op 27 oktober 2002 @ 18:58:
Nou, 2.4.19 help dus nix, nog steeds die PCI: This system does not support PCI in me dmesg staan, me sis900 module doet het nog steeds niet (no such device) en me hdd wil nog steeds geen DMA doen :(
Wat zegt grep PCI /usr/src/linux/.config ??

• _-= Erikje =-_
CONFIG PCI=y
CONFIG PCI GOANY=y
CONFIG PCI NAMES=y
CONFIG NET PCI=y

en nog een aantal

• _-= Erikje =-_
YES, oplossing:

voeg bios=pci toe aan de kernel commandline parameters (in je lilo.conf append="pci=bios"

en opgelost, bedankt voor jullie tijd
Pagina: 1