Toon posts:

[ps7] Staal en glans effect.

Pagina: 1
Acties:
  • 130 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

Verwijderd

Topicstarter
Ik krijg geen mooi staaleffect in photoshop. Ik wil dus gewoon een mooie zilvere plaat met van die dunne lijntjes erin. Ik heb gezocht op een aantal tutorial sites, maar ik krijg niet het gewenste effect. Ik weet zo alleen een beetje een onduidelijk voorbeeld:

http://www.liquid2d.com/store/moreinfo.cfm?Product_ID=30

Daar in het groote rondje, dat zilverachtige wil ik bereiken.

En dan zit er in het zelfde plaatje ook een mooi glans effectje. Zoals de knop waar 2D in staat. Nou heb ik het vermoeden dat dit apple's aqua look moet zijn, maar daar staan echt 100-en tutorials van op internet. Maar de meeste van die tutorials werken alleen met ovale vormen enzo.

Kan iemand mij misschien een duw in de goede richting geven, of weet iemand linkjes waar ik wel deze effectjes kan bereiken. Een filter is eventueel ook goed, maar ik denk niet dat een filtertje aan mijn wensen zal kunnen voldoen.

• Scipionyx
  • Registratie: Maart 2001
  • Niet online
voor dat staaleffect: "Add Noise" -> "Motion Blur" en experimenteer met de waardes.
Volgens mij stond er ook een tutorial op www.fotosoep.nl

Voor die sweet-look buttons verwijs ik je door naar www.phong.com, daar staat een tutorial dat ePlastic heet. Doe die maar 's.

Top 4 Anti-Stress regels:
1) Doe zo weinig mogelijk of laat het anderen doen.
2) Als je plots zin hebt om te werken, ga dan zitten en wacht tot het over gaat.
3) Als je iemand ziet rusten...help hem!!
4) Doe vandaag niet wat morgen kan.

Verwijderd

Topicstarter
Ik moet nu werken dus ik heb geen tijd ze nu te proberen, maar dat zal ik zeker doen als ik terug ben, bedankt!

Als iemand nog verder mooie tutorials heeft in deze richting, be welcome to post :)

• Tux
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 21-08 06:33

Tux

The NS has launched a new space transportation service, using German trains which were upgraded into spaceships.

• Yoozer
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 20-01 22:02

Yoozer

minimoog

Verwijderd schreef op 27 oktober 2002 @ 11:28:
Ik krijg geen mooi staaleffect in photoshop. Ik wil dus gewoon een mooie zilvere plaat met van die dunne lijntjes erin. Ik heb gezocht op een aantal tutorial sites, maar ik krijg niet het gewenste effect. Ik weet zo alleen een beetje een onduidelijk voorbeeld:

http://www.liquid2d.com/store/moreinfo.cfm?Product_ID=30

Daar in het groote rondje, dat zilverachtige wil ik bereiken.

En dan zit er in het zelfde plaatje ook een mooi glans effectje. Zoals de knop waar 2D in staat. Nou heb ik het vermoeden dat dit apple's aqua look moet zijn, maar daar staan echt 100-en tutorials van op internet. Maar de meeste van die tutorials werken alleen met ovale vormen enzo.

Kan iemand mij misschien een duw in de goede richting geven, of weet iemand linkjes waar ik wel deze effectjes kan bereiken. Een filter is eventueel ook goed, maar ik denk niet dat een filtertje aan mijn wensen zal kunnen voldoen.
met eyecandy 3000 kom je al een heel eind. maar voor tutorials (had je trouwens niet even voor tutorials kunnen zoeken hier in dit forum?) - http://www.designsbymark.com/ en http://www.wastedyouth.org hebben een bootlading van die dingen.

wat jij wil doen heb ik in PS zo voor elkaar (maar ik zit even op 't werk, dus geen PS), maar het is niet een 'default'-metaal tutorial. ik wil je wel een PSD'tje sturen als 't echt niet lukt.

teveel zooi, te weinig tijd

• Y0ur1
  • Registratie: Oktober 2000
  • Niet online
Afbeeldingslocatie: http://www.liquid2d.com/store/images/products/full-027.jpg
Kan iemand mij vertellen hoe ze ongeveer die buttodn hebben gedaan?

• Yoozer

Yoozer

minimoog

-welke- button? dat glasachtige logootje, de tabblaadjes, of de 'more' knoppen aan de rechterkant?

• Y0ur1
  • Niet online
Nou die links onderaan met services, product enz... die zijn best mooi :P

Verwijderd

lijkt mij gewoon de vorm van die button met een wit-grijs gradient en een border

• Y0ur1
  • Niet online
Verwijderd schreef op 27 oktober 2002 @ 16:19:
lijkt mij gewoon de vorm van die button met een wit-grijs gradient en een border
Ja dat lukt nog wel, mar hoe doe je die ronde afwerking?

• Scipionyx
  • Niet online
Met de Pen-tool...

2) Als je plots zin hebt om te werken, ga dan zitten en wacht tot het over gaat.

Verwijderd

YT-Croc schreef op 27 oktober 2002 @ 16:21:
[...]

Ja dat lukt nog wel, mar hoe doe je die ronde afwerking?
D'r zit een shape-tool in Photoshop.
Probeer 't es met de Rounded Rectangle Tool (U) zou ik zeggen.

Verwijderd

Of een nieuw channel aanmaken, een rechthoek tekenen, inkleuren, gaussian blur (3,0px?) eroverheen en vervolgens met adjustments -> levels de levels zo aanpassen dat je een ronde hoek krijgt, wordt erg veel gebruikt :)

• Scipionyx
  • Niet online
Ja kan ook. :)
En er zijn nog wel meer manieren om een ronde vorm te maken.

• Y0ur1
  • Niet online
Weet misschien ook iemand waar ik die "standaard" huisjes, brief, pijltje, en i teken kan krijgen. Of maken jullie deze altijf zelf?

• Scipionyx
  • Niet online
Het beste is natuurlijk om ze zelf te maken. Leer je ook van. :)

Persoonlijk vind ik het lame om andermans werk voor mezelf te gebruiken.

Verwijderd

Scipionyx schreef op 27 oktober 2002 @ 18:14:
Het beste is natuurlijk om ze zelf te maken. Leer je ook van. :)

Persoonlijk vind ik het lame om andermans werk voor mezelf te gebruiken.
hoewel die hier op GoT er wel erg goed uitzien... }) :Y)

• Acid_Burn
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 21-08 11:09

Acid_Burn

uhuh

YT-Croc schreef op 27 oktober 2002 @ 17:50:
Weet misschien ook iemand waar ik die "standaard" huisjes, brief, pijltje, en i teken kan krijgen. Of maken jullie deze altijf zelf?
Kijk eens in het font Wingding of Webdings

Glass Eye Photography | Zelfbouw wireless fightstick | Mijn puzzel site

• Bosmonster
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 29-08 19:47

Bosmonster

*zucht*

Of leer er Illustrator ofzo bij.. dan ben je nooit meer beperkt in je 'vormen' ;)

• Kittekat
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 28-08 17:01

Kittekat

Kittekat voor een Fitte kat

Je kan met photoshop proberen met een Q quikemask of zo kan je zoon vorm maken en daar een layer van maken of zo ?

Kittekat.net ....

• Yoozer

Yoozer

minimoog

okee, ome yooz heeft weer eens over z'n hart gestreken. hier hebben jullie een pee-es-deetje waar je mee vooruit zou moeten kunnen. absolute noobs : pech gehad. dit is voor de semi-gevorderden die wat truukjes willen leren. ronde vormen maak je met paths, en dat is een vak apart dat ik niet behandel. het font is my very own "bauwerck" - ( http://www.deviantart.com/deviation/790395 < daar neer te laden)

zo ziet 't eruit:

Afbeeldingslocatie: http://yoozer.shodown.net/img/hoedoenikdat.jpg

en hier kan je het neerladen...

let vooral op kleurgebruik, gradients, en het gebruik van 1-px scanlines op 200% in de hoogte gescale'd; gebruik de paths om vloeiende vormen te maken en de 'make selection' om met selection > feather > 6 px een 'zachte rand' te maken. "inner glow" helpt natuurlijk ook.

en ja, de volgorde, superbelangrijk. file is PS7-compatible. ik weet niet wat 6 er van overlaat, en ik zou het zeker niet in 5 proberen.

Verwijderd

Topicstarter
Mmhh ik wist niet dat ik zoveel reacties zou krijgen, alhoewel de meeste voor YT-Croc bestemd zijn. :)

Photoshop is imho een kwestie van veel doen, idem geld voor illustrator, max en de meeste andere teken/bewerk programma's. Maar een boekie of een tutorial op zijn tijd kan geen kwaad :)

Verwijderd

Topicstarter
Ik wilde yoozer even bedanken voor zijn bijdrage, bij deze :)

En dan meteen een vervolg vraagje erbij:
Je hebt op dat staal stuk zeg maar 4 lagen (even de gradients en structuur weggelaten).
1 shaduw (volgens mij de staalshape ietsjes omlaag achter het staal gezet in een grijstint en wat minder opacy)
2 staal: IK heb dus gewoon een shape gemaakt met een pentool, deze gerasterd, dan geselecteerd met de toverstaf, en dan de texture gemaakt. Nadeel is dat je dus van die gekartelde randen krijgt. Maar daar zou ik dan de donkere laag (onderkant glow) en de glow overheen kunnen plakken.
3 onderkant glow (donker). Dat lukt me dus niet echt. Ik ga dan een nieuwe shape maken met de pentool. Dus die donkere lijn is dus een nieuwe shape. Het lukt wel, maar ik heb zo'n vermoeden dat dit niet de makkelijkste weg is.
4 dan de glow. Nou kopier ik laag 3 en die maak ik wit -> raster -> blur. Maar ik denk dat dit ook niet echt de goede manier is.

Zou je mij misschien kunnen vertellen wat ik fout doe? Ik bedoel ik krijg het resultaat (min of meer) maar volgens mij maak ik erg lange omwegen en fouten.

• Yoozer

Yoozer

minimoog

Verwijderd schreef op 05 november 2002 @ 04:37:
Ik wilde yoozer even bedanken voor zijn bijdrage, bij deze :)

En dan meteen een vervolg vraagje erbij:
Je hebt op dat staal stuk zeg maar 4 lagen (even de gradients en structuur weggelaten).
1 shaduw (volgens mij de staalshape ietsjes omlaag achter het staal gezet in een grijstint en wat minder opacy)
2 staal: IK heb dus gewoon een shape gemaakt met een pentool, deze gerasterd, dan geselecteerd met de toverstaf, en dan de texture gemaakt. Nadeel is dat je dus van die gekartelde randen krijgt. Maar daar zou ik dan de donkere laag (onderkant glow) en de glow overheen kunnen plakken.
gekartelde randen kun je op 2 manieren voorkomen. 1: als je met de pentool aan het werken bent kun je je path omzetten naar een selection (rechtsklik op path layer in "paths"). ook kun je selection > load selection doen, en dan gaat hij van de "opacity' uit - als je dan een figuur weer vult heb je weer precies hetzelfde. toverstaf is zeer inadequaat vergeleken met load selection.

schaduwen maak ik zelf liever door de onderste laag even met image > adjust > hue/sat (lightness helemaal omlaag schroeven), dan een gauss blur erover, en dan kijken hoeveel 'ie verschoven moet worden om er goed uit te zien.
3 onderkant glow (donker). Dat lukt me dus niet echt. Ik ga dan een nieuwe shape maken met de pentool. Dus die donkere lijn is dus een nieuwe shape. Het lukt wel, maar ik heb zo'n vermoeden dat dit niet de makkelijkste weg is.
oh, ik pak dan gewoon de shape, maak er een selectie van, doe selection > feather > 12 pixels (of 24, ligt een beetje aan 't formaat van 't ding), en druk dan 'delete'.
4 dan de glow. Nou kopier ik laag 3 en die maak ik wit -> raster -> blur. Maar ik denk dat dit ook niet echt de goede manier is.

Zou je mij misschien kunnen vertellen wat ik fout doe? Ik bedoel ik krijg het resultaat (min of meer) maar volgens mij maak ik erg lange omwegen en fouten.
omwegen maken niets uit, als je maar bij je doel terecht komt en weet hoe je er terecht komt. de scherpe glans (neem aan dat je die bedoelt) is gemaakt door de shape eerst met wit te vullen, dan de selection ervan een paar pixels omhoog te doen, en dan om delete te drukken, zodat je een streep van een stuk of 10 px dik overhoudt. dan een gauss blur doen, klaar. zo doe ik 't iig.

ik heb het bestand hiervoor nog niet zelf doorgekeken, maar ben een beetje op je woorden afgegaan. hoop dat hiermee het gros beantwoord is.

Verwijderd

Topicstarter
Erg bedankt yoozer, zal me in de toekomst veel tijd besparen.
Ik ben nu ook een paar weken met illustrator bezig, maar ik denk dat ik daar toch maar een boek voor ga aanschaffen :) Dat heb ik bij 3dmax ook gedaan toen ik daarmee begon, want anders kom je er gewoon niet uit denk ik :)

• Yoozer

Yoozer

minimoog

boeken aanschaffen is over het algemeen geen gek idee. ik heb illustrator zelf veroverd (om het maar zo te zeggen), maar dat heeft vrij lang geduurd, en ik ken nu nog niet alle opties.

voor 3dsmax is het zeker onontbeerlijk (gewoon -te- veel opties), en hey, wat is een boek van 30 euro nu als je kijkt dat je al 3500 euro op 't programma zelf hebt bespaard (in de meeste gevallen) >:).

Verwijderd

Topicstarter
Hehe klopt, alhoewel ik binnenkort wel photoshop ga kopen. Max blijft te duur, maar de makers vinden het toch niet erg als er een studentje mee zit te klooien. Voor 3d max heb ik inmiddels 5 boeken :) 1 'film' tutorial' op dvd (je ziet gewoon een desktop waarop gewerkt word en iemand legt uit ondertussen) en een hele dijk tutorials, acrobat 'boeken' etc :)

De reden van mijn post is dat ik even het resultaat (voorlopig) wilde laten zien. Er moet nog veel gedaan worden en aangekleed worden maar wat hier besproken is is me goed gelukt imho.

Een schraal screenshotje hier:

http://www.waxweazle.com/hosting.jpg

Ik heb van de glow meer een rand gemaakt verder is het ongeveer gelijk. Op de knoppen na enzo, maar dat was zoiezo geen probleem.

Verwijderd

Dat ziet er erg netjes uit moet ik zeggen! :)

Alleen die knopjes vind ik niet echt in de rest van het design passen, ik denk dat je de rechter inner shadow wat minder sterk mag maken, en de reflectie van de buttons is ook wat groter dan bij de rest :) Ik zou zelf overigens hiervoor waarschijnlijk geen rounded rectangles gebruiken, of misschien rounded rectangles met een zeer kleine hoek :) Kijk maar of je het hier mee eens bent, misschien kun je er wat mee :)

Verwijderd

Topicstarter
FoOL > Ik ben gewoon een beetje aan het spelen geslagen. Het word geen echte site ofzo, misschien later als ik er heel tevreden over ben. Ik heb wel in mijn achterhoofd gehad een site te maken, en aangezien ik het boog idee al gebruikt heb, wil ik niet dat de site teveel op het origneel gaat lijken.

Maar je hebt wel gelijk, die knoppen passen niet helemaal lekker, vanavond als ik terug ben van mijn werk, ga ik weer lekker spelen en de shaduw minder maken en het rounded ook :)

Bedankt voor je opmerking, opbouwende kritiek leer je veel van imho :)
Pagina: 1