Toon posts:

Storing in digital foto's (pic 1024x768)

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
Het is mij opgevallen dat er regelmatig storing zit op mijn digitale foto's tijdens binnenopname. Ik denk dat het de invloed is van TL-verlichting. Het zijn rare circles in de foto's.

Mijn camera is de Canon S30. Het maakt niet uit in welke resolutie ik de foto's maak.

Kent iemand dit probleem en is hier iets aan te doen?

Afbeeldingslocatie: http://members.home.nl/hb.brand/101-0169_1IMG.jpg

Verwijderd

Is het alleen bij TL-licht :?

Of is het met goede bestudering van de foto's ook op andere foto's ?

Lijkt mij eerder invloed van stof op of erger in de lens.

• Gizz
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 06:28

Gizz

Dunder-Mifflin, Inc.

Heb ik soms als ik de flitser gebruik terwijl de lucht niet helemaal schoon is. Dan weerkaatst het licht van de flitser tegen stof/water

Canon EOS 5Dm3 + 5D + 7D + 300D + 1000FN + EF 17-40 4L + EF 35 1.4L + EF 50 1.8 + EF 80-200 2.8L + 550EX

Verwijderd

Deze verschijnselen noemen ze ook vaak spoken, toch? :)

Verwijderd

Topicstarter
Verwijderd schreef op 27 oktober 2002 @ 11:15:
Is het alleen bij TL-licht :?

Of is het met goede bestudering van de foto's ook op andere foto's ?

Lijkt mij eerder invloed van stof op of erger in de lens.
Voor zover ik het kan beoordelen alleen bij TL-verlichting. Alle andere foto's zijn perfect.
Stof is het zeker niet. Ik ben al enige tijd bezig met het probleem en heb alles al geprobeerd waaronder ook het schoonmaken van de lens.

Het komt trouwens ook voor bij andere merken cameras. Daarmee heb ik uitgesloten dat het een probleem van mijn camera is.

Verwijderd

Topicstarter
Gizz schreef op 27 oktober 2002 @ 11:18:
Heb ik soms als ik de flitser gebruik terwijl de lucht niet helemaal schoon is. Dan weerkaatst het licht van de flitser tegen stof/water
Dit kan een goede reden zijn. Hier had ik nog niet aan gedacht.
Er bij deze foto,s naast de TL-verlichting altijd sprake van flitslicht en stof.

Verwijderd

Verwijderd schreef op 27 oktober 2002 @ 11:21:
[...]

Voor zover ik het kan beoordelen alleen bij TL-verlichting. Alle andere foto's zijn perfect.
Stof is het zeker niet. Ik ben al enige tijd bezig met het probleem en heb alles al geprobeerd waaronder ook het schoonmaken van de lens.

Het komt trouwens ook voor bij andere merken cameras. Daarmee heb ik uitgesloten dat het een probleem van mijn camera is.
Hoe maak je die foto's ?

• Met flitser ?
• Iso waarde (s30 kan toch tot 400 dacht ik :? )
• Slutertijd en diafragma waardes.

Vooral het laatste is interessant.

Maar als ik het goed begrijp heb je dit soort effecten alleen op de manage ?

Of zijn er andere gebouwen cq. ruimtes waarin TL-licht gebruikt wordt en dit effect ook optreedt ?

• TD-er
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 16-02 22:16
Ik heb ook dergelijke vlekken in een aantal foto's zitten.
Het is me opgevallen dat het vrijwel altijd binnen is (kan ook aan het gebruik van de flitser liggen) en dat een vrijwel dezelfde opname, maar dan met een andere focus het weer niet heeft.

Ik zat te denken aan stof binnen de lens, maar dan zou je het ook buiten verwachten.

Het doet zich niet alleen bij TL-verlichting voor, maar ook bij gewone lampen.

Ik zal zo ff een fototje uploaden

Edit:
Ik heb trouwens de Fuji Finepix 2400 zoom

Foto ge-upload.
Foto met vlekken
Ik heb er eentje gevonden waarbij er geen kunstmatig licht aanwezig was (op de flitser na)
Hij is niet geresized, zodat je de EXIF-info ook nog kunt zien.

Een goedkope voeding is als een lot in de loterij, je maakt kans op een paar tientjes korting, maar meestal betaal je de hoofdprijs. mijn posts (nodig wegens nieuwe layout)

Verwijderd

Topicstarter
Verwijderd schreef op 27 oktober 2002 @ 11:27:
[...]

Hoe maak je die foto's ?

• Met flitser ?
• Iso waarde (s30 kan toch tot 400 dacht ik :? )
• Slutertijd en diafragma waardes.

Vooral het laatste is interessant.

Maar als ik het goed begrijp heb je dit soort effecten alleen op de manage ?

Of zijn er andere gebouwen cq. ruimtes waarin TL-licht gebruikt wordt en dit effect ook optreedt ?
Ik heb ook foto's gemaakt in een sporthal. Hier was het effect niet aanwezig. Hier was echter het plafond zou hoog dat ik dacht dat de afstand tussen TL-verlichting en camera te groot was. Bij manage is het plafond een stuk lager vandaar.

- Flitser is gebruikt
- Diafragma is 4.9
- Sluitertijd is 1/60
- ISO staat op auto dus helaas.

Inmiddels ben ik zelf aan twijfelen of door de verlichting komt. De tip van Gizz is volgens mij waarschijnlijker.

• Barca
  • Registratie: Juni 2002
  • Laatst online: 04-03 09:52

Barca

In Search Of Sunrise

Het foto-equivalent van graancirkels :o

Verwijderd

sjonge, alweer dezelfde vraag :) Dit is iets voor een faq!

Zoek maar eens op 'orbs' op internet. Het zijn stofdeeltjes of nevel vlak voor de lens, in combinatie met flits. Oorzaak kleine oppervlak van de ccd (daarom zie je orbs niet bij analoge cams). Wat kun je er aan doen? Niet flitsen in stoffige of nevelige omgevingen als het niet moet. Verder weinig. Misschien dat een lenskapje zou helpen, die voorkomt dat flitslicht voor de lens langs strijkt.... is maar ideetje.

• Scurra
  • Registratie: Augustus 2000
  • Niet online
FAQ zei je?? Tadaaa!! :)

• Kr3Kr
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 16-12-2025

Kr3Kr

Melpomene

Verwijderd schreef op 27 oktober 2002 @ 11:21:
Deze verschijnselen noemen ze ook vaak spoken, toch? :)
graancirkels! :P
nee, maar ff serieus, ronde dingen door storing lijkt me sterk, strepen kan wel..

Gregor van Egdom Krekr

Pagina: 1