"Computer games don’t affect kids: I mean if Pac-Man affected us as kids, we’d all be running around in darkened rooms, munching magic pills and listening to repetitive electronic music."
de HS500 dus
Ook heb je wat meer reserve bij zware laagdoorgangen.
HS-500 subwoofermoduul 500 Watt € 795,-
Is die meerprijs van € 425,- het wel waard?
"Computer games don’t affect kids: I mean if Pac-Man affected us as kids, we’d all be running around in darkened rooms, munching magic pills and listening to repetitive electronic music."
als het maar een middelmatig hok is, zou ik gewoon voor die 200W gaan...
gaat best wel blazen...
als je het geld er aan uit wil geven kan die 500 natuurlijk geen kwaad
¯\_(ツ)_/¯
Ik heb altijd gehoord dat een gesloten behuizing iets "nauwkeuriger" klinkt, dus doen we dat maar... (Ik weet meer van de constructieve kant dan van het electronische gedeelte)
Vas 133 Litres
Fs 20 Hz
Qts 0.29
Box Q 0.707 (ideal?)
Box Volume 22.61 Litres
Tuning frequency 52.47 Hertz
F3 72.44 Hertz
Dit heb ik op deze pagina berekend...
Vermogen heb je nooit teveel.
Aannames zijn fataal.
Verwijderd
Download winisd eens van liniear team. Daarmee kan je de freq. resp. voorspellen.
met een kast van 22 liter gaat ie niet laag komen vrees ik. Je zult een linkwitz-riley bassboost filter nodig hebben.
Heeft die Hypex niet zo'n filter dan?
Die RCM heeft trouwens wel meer uitgangsvermogen, voor een lagere prijs... Is de kwaliteit wel goed / vergelijkbaar met die Hypex?
Alhoewel jouw speaker mij iets te zwaar lijkt (400 W vs de Hypex 200 W)
http://www.hypex.nl/products/HS200/HS200.pdf
Nee, ik vind van niet, ik heb zelf de HS200 en heb er een unit met een nom. impendantie van 8 ohm achterhangen. De versterker kan meer dan genoeg output geven zonder te klippen. Ik denk dat je niet zult klagen als je de HS200 neemt.Skef schreef op 27 oktober 2002 @ 13:09:
HS-200 subwoofermoduul 220 Watt € 370,-
HS-500 subwoofermoduul 500 Watt € 795,-
Is die meerprijs van € 425,- het wel waard?
Een ding moet ik wel zeggen, ik ben niet echt tevreden over de betrouwbaarheid van de Hypex versterkers, mijne is al 2x kapot geweest, en nu begint hij ook weer wat raar te doen, relais die af en toe gewoon uitslaan en dan heel snel weer aanslaan. Garantie is wel goed geregeld, als je even belt met Hypex en je stuurt hem op, heb je hem normaal binnen een week weer terug.
Die speaker ziet er trouwens behoorlijk lekker uit, kost dat ?
"What are you doing ?" "Filming this dead bird." "Why ?" "Because it's beautiful." Gratis mij quoten is verleden tijd, iedere quote van mij kost vanaf nu €1,79 excl. 19% btw ©
Is eigenlijk een car-hifi-speaker, maar ja, je kan hem ook wel thuis gebruiken dacht ik...
Hij is geschikt voor in erg kleine gesloten en bass-reflex behuizingen...
Niemand verder ervaringen met die RCM-amp? Want die heeft meer output-vermogen voor minder geld...
Wat voor filters heeft de Hypex aan boord? Werken die goed verder?
Op de filters van de Hypex is echt helemaal niets aan te merken, die zijn erg goed vind ik persoonlijk. Linkwitz Riley 4th order butterworth, 12db per octaaf.Skef schreef op 28 oktober 2002 @ 12:23:
Speaker kost € 419,- bij www.rondevries.nl...
Is eigenlijk een car-hifi-speaker, maar ja, je kan hem ook wel thuis gebruiken dacht ik...
Hij is geschikt voor in erg kleine gesloten en bass-reflex behuizingen...
Niemand verder ervaringen met die RCM-amp? Want die heeft meer output-vermogen voor minder geld...
Wat voor filters heeft de Hypex aan boord? Werken die goed verder?
Heb je info over die RCM versterker ?
En ik heb altijd begrepen dat er een wezenlijk verschil tussen hifi en auto-hifi zit. Al zou ik dat in dit geval niet kunnen onderbouwen. Speaker ziet er zwaar robuust uit, en mits je de goede amp en behuizing gebruikt zal het ws. hartstikke goed werken.
"What are you doing ?" "Filming this dead bird." "Why ?" "Because it's beautiful." Gratis mij quoten is verleden tijd, iedere quote van mij kost vanaf nu €1,79 excl. 19% btw ©
De RCM staat hier: http://www.lautsprechershop.de/hifi/det300.htm
Is wel iets goedkoper
En hij kan qua high-pass niet lager dan 50? Dat schiet ook al niet echt op. (Voor de meeste mensen wel, daar niet van....)
Aannames zijn fataal.
Skef schreef op 27 oktober 2002 @ 19:30:
Die RCM ziet er idd erg leuk uit, en die heeft zo'n Linkwitz-Riley-filter ingebouwd...
Een linkwitz transform is iets anders dan een linkwitz-riley filter.
Linkwitz transform (beetje plat gezegd) is een bassboost. Een linkwitz-riley filter is een filter (high of lowpass).
Dus die RCM is dus niet beter dan de Hypex, behalve dan dat ie wat meer output-power heeft...GaMeOvEr schreef op 28 oktober 2002 @ 14:37:
Mja, Lekker dan, een Sub-Amp die niet lager gaat dan 20Hz. Dat is dom zeg.
En hij kan qua high-pass niet lager dan 50? Dat schiet ook al niet echt op. (Voor de meeste mensen wel, daar niet van....)
De Hypex HS500 laat ik echt varen, die's me gewoon echt te duur, voor die meerprijs heb ik ook al (bijna) een stel Minipod's (wat ook op m'n verlanglijstje staat)...
Vanavond maar eens ff lood, gipsvezelplaat en plamuur halen...
Ehm, dat is de cutt-off frequentie van het filter.GaMeOvEr schreef op 28 oktober 2002 @ 14:37:
Mja, Lekker dan, een Sub-Amp die niet lager gaat dan 20Hz. Dat is dom zeg.
Dus dat hij alles boven de 20hz wegfiltert. In werkelijkheid zijn die filters niet zo stijl dat dat werkelijk lukt, maar goed.
Die detonation want dat is het merk zijn aanzienlijk minder in kwaliteit dan het oerhollandse Hypex.
Als je alleen al naar de ringkerntrafo kijkt van die DT300.. mijn Hypex zou minder vermogen moeten hebben, maar heeft wel een veel grotere trafo, bovendien is de hypex wat netter kwa opbouw.
Hypex is volgens mij dus iets "conventioneler" opgebouwd, volgens bewezen principes...
Ik zou best graag pics willen maken, maar ik heb geen digicam, ik kan m'n centen wel beter gebruiken
Op de site zie ik bij de specs toch duidelijk staan dat het frequentiebereik van de Amp vaststaat op 20-150 Hz. (Dat ik dat vreemd vind en onlogisch doet er ff niet toe.tbusquet schreef op 28 oktober 2002 @ 16:49:
Ehm, dat is de cutt-off frequentie van het filter.
Aannames zijn fataal.
Hier de sub, met daarbij het tussenpaneel wat er dus nog in geplaatst moet worden. Dit tussenpaneel is als het volgt opgebouwd: 22mm MDF - 3mm LOOD - 22mm MDF - 3mm LOOD - 10mm GIPSVEZELPLAAT... De kist zelf is van 40mm MDF

Hier het voorpaneel, waar de speaker in gemonteerd gaat worden. Deze is van 40mm MDF, en zal op de kist gemonteerd worden dmv 12 inbus-bouten. Dit om montage gemakkelijker te maken, en de mogelijkheid te behouden ooit een ander frontpaneel te nemen (mocht dit nodig zijn ivm een andere luidspreker oid)

Nou, wordt het wat?
Verwijderd
"Today we are going to design and build a subwoofer to go with a computer’s sound system"
http://www.monster-hardwa...cles/diysubwoofer%201.htm
Je luidspreker fungeert nu eigenlijk al lang niet meer als een gesloten box, maar meer via het elf/bag-end principe.
Nu is dat niet zo heel erg, aangezien je behoorlijk wat vermogen uit zo'n hypex kan trekken (en in die phase-lineair kan stoppen).
Er zijn dan (voornamelijk) 2 dingen die van belang zijn: je xmax van je luidspreker (die helaas niet gegeven worden) en de totale maximale slag (wordt ook niet gegeven, maar dat zit bij car woofers meestal wel goed).
Nadeel is dat bij elf/bag-end het impulsgedrag zo beroerd slecht is. Dit kan je wel enigzins compenseren met een enorme hoge dempingsfactor (als je die hypex nog niet gekocht hebt, kan je daar ook ff naar kijken), maar daarmee is het probleem nog lang niet verholpen.
Er zijn hiervoor wel aktieve correctiefilters te bouwen (bijv. volgens linkwitz), maar dat is behoorlijk heavy stuff (moeilijk dus).
Wel vet stevige kast trouwens..
deze kan je dus wel gebruiken:
"man is not truly one, but truly two,"
Hier staat wat meer info over de speaker, ook de Xmax...
ff iets anders: wat is "elf/bag-end principe"
Het elf principe ('k geloof dat dat voor extended low frequenty staat; en bag end is een merk dat dat al lang toepast), gaat er van uit dat het complete frequentiebereik van de sub onder de res. freq. van de kast ligt.
Voordelen hiervan is dat in dat gebied het frequentieverloop nagenoeg recht is, in theorie tot ver onder de fres van je woofer (is wel theorie hoor).
Normaal wordt bij luidsprekerberekeningen dit gebied helemaal niet beschouwd, omdat in dit gebied het rendement bedroevend is, en de conus ontzettend staat te wapperen (slecht impulsgedrag, geen demping). Dit wordt dus opgelost door woofers met een enorme uitslag, en die een enorm vermogen kunnen verwerken, tesamen met een enorme versterker (om het slechte rendement te compenseren), bij voorkeur met een aktief filter dat compenseert voor het slechte impulsgedrag.
Overigens is er voor die woofer ook nog wel een redelijk br kastje te bouwen. Voor gesloten kasten is ie ongeschikt, dat kan je ook zien aan het ebp en de qts (die erg laag is).
Een goed freeware proggie om te rekenen kan je vinden op http://www.linearteam.org/ (WinISD)
"man is not truly one, but truly two,"
Verwijderd
Je zou hem evt reflex kunnen maken.
Die aliante ziet er mooi uit, heeft een aardige spreekspoel, maar die xmax staat me een beetje tegen, kijk maar eens in winisd onder max power.
Verwijderd
Als je kijkt naar de datum van de post boven je zie je dat je redelijk nutteloos bezig bent. Het is niet de bedoeling dat zulke oude topics weer omhoog worden gehaald omdat je er iets op wil aanvullen.
Ik raad je aan om de verschillende Faq's even door te nemen, deze bijvoorbeeld:
Algemene regels hoe je op het forum te gedragen (Netiquette)
Verwijderd
[ Voor 92% gewijzigd door Verwijderd op 17-04-2003 18:44 ]
Dit topic is gesloten.
![]()