Toon posts:

pc boot niet meer na overclocken

Pagina: 1
Acties:
  • 91 views sinds 30-01-2008

Verwijderd

Topicstarter
na het opnieuw in elkaar zetten van een pc (celeron 800 op een chaintech mb) 192 mb geheugen en 2 hd ,cdrom,cdrw draaide alles weer als vanouds!
maar ik wilde natuurlijk met mijn apekop lekker overklokken in het bios en zo geschiede! maar helaas wat gebeurde er.....van alles maar de monitor kreeg geen signaal meer!
ik heb alles uit elkaar gehaald tot aan de voeding en al maar helaas...pindakaas.
cpu fan slaat aan de fan van de psu slaat aan de hd beginnen te ratelen en c'est tout.
ik heb alles los gehaald complete voeding eruit hd's eruit alleen de cpu heb ik laten zitten omdat ik de koeler niet los kreeg zonder veel geweld!
het lullige is dat het een vriendendienst is en de pc het ook gewoon deed op wat kleine gekkigheidjes na....
en nu dus nada niente noppes..
als iemand een id heeft please let me know!!!!!!!!!!!!
p.s ben er al een aantal uurtjes zoet mee geweest ;(
p.s 2 heb ook andere monitor en vgakaart geprobeerd uiteraard.

• sjroorda
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 19-08 16:08
Probeer eens m.b.v. een jumpertje de BIOS te resetten, als het een overclockprobleem is moet dit helpen

Verwijderd

Topicstarter
sjroorda schreef op 27 oktober 2002 @ 07:27:
Probeer eens m.b.v. een jumpertje de BIOS te resetten, als het een overclockprobleem is moet dit helpen
ik heb ook de batterij er al uitgehaald van het bios...
en die maat van me heeft het boekje niet dus welke jumper je dan hebben moet is dan weer een grote gok ben ik bang
er zaten wel wat dipswiches die heb ik omgezet maar maakte geen verschil ;(

• Aetje
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 18-12-2025

Aetje

Troubleshooting met HAMERRR

Umm... Dit is echt een lees de neukende gebruikershandleiding vraagje...

Welk mobo hebben we het over? Functie en locatie van jumpers staan in elke zichzelf respecterende manual.

Forget your fears...
...and want to know more...

Verwijderd

Topicstarter
Aetje schreef op 27 oktober 2002 @ 07:31:
Umm... Dit is echt een lees de neukende gebruikershandleiding vraagje...

Welk mobo hebben we het over? Functie en locatie van jumpers staan in elke zichzelf respecterende manual.
en wat had ik ook alweer niet?
juist..
ik heb geen id welk bord het is van chaintech maar ik weet wel dat er een celeron op zit en het een via-chipset is.

• Dol_Fijn
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 02-08 21:33

Dol_Fijn

ToeTerdeToeT

Vaak kun je dat wel op het bord zelf vinden. Staat vast wel ergens een typenummer. Zoek je op dat typenummer op de site van de fabrikant en waarschijnlijk kom je dan vast wel ergens iets tegen van "Download manual".

Tip: vraag in het vervolg alle handleidingen mee....zeker die van het mobo.

• Nulnulnix
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 05-06 13:04

Nulnulnix

BOFH

Hehe, hoe zei Babe het ook al weer???

Tja dan maar op het i-net bij de fabrikant de handleiding downloaden.
Veelal staat bij de reset jumper CMOS Reset, CMOS Clear of iets dergelijks.

Waarom schiet ik de lach al ik dit lees...? }:O

We have just one world, but we live in different ones...

Verwijderd

Verwijderd schreef op 27 oktober 2002 @ 07:30:
[...]

ik heb ook de batterij er al uitgehaald van het bios...
en die maat van me heeft het boekje niet dus welke jumper je dan hebben moet is dan weer een grote gok ben ik bang
er zaten wel wat dipswiches die heb ik omgezet maar maakte geen verschil ;(
De batterij eruit halen helpt bij de meeste moederborden niet. Of je moet hem wel zeker 1 week zonder batterij laten staan. De enige oplossing voor is dus de jumper. Je moet eens op je moederbord kijken. En zoek daar een jumper of iets dergelijks waaronder CMOS staat. Als je een jumper aantreft met CMOS eronder moet je hem simpel even op 2-3 zetten. En daarna weer terug op 1-2. Als ik me niet vergis heten die jumpers meestal JP4 (dit weet ik niet zeker :? ). Als je de bios hebt gereset en het werkt nog niet... Dan heb je een probleem.... Dan zal waarschijnlijk iets kapot zijn gegaan. Denk hierbij aan je proccesor of je videokaart. Als je gaat overclocken worden de PCI slotjes automatisch ook overgeclockt... Dus het kan zijn dat je videokaart beschadigt is... :'(

edit:
spelling :)

• Spyro_the_Dragon
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 22-04-2013
Ik zeg: nooit te veel kloten aan de PC van iemand anders. Dat doen ze zelf maar.

Maar nu zit je met het probleem: als je in het BIOS hebt lopen OCen is dat ook de plaats waar je moet corrigeren, dus een BIOS reset, dus een handboek dus zoeken op inet....

Ha! Ha! Ha! That feisty little dragon Spyro thinks he and his pal can stop me? ME? GNASTY GNORC? NEVER!

Verwijderd

Verwijderd schreef op 27 oktober 2002 @ 07:33:
[...]

juist..
ik heb geen id welk bord het is van chaintech maar ik weet wel dat er een celeron op zit en het een via-chipset is.
Kijk op dat mobo en er staat vast in het groot een type nummer. Meestal staat dit in de buurt van de AGP poort. We kunnen je gewoon niet helpen als je geen handleiding of het type nummer van het moederbord hebt. :Y)

• Kawaii
  • Registratie: Oktober 2002
  • Niet online
Of je moet ff een andere cpu erin zetten, het mobo herkent um dan en dan reset ie zelf de BIOS instellingen ;)

• PipoDeClown
  • Registratie: September 2000
  • Niet online

PipoDeClown

Izze Zimpell

instellingen/jumpers terugzetten naar normaal (volgens het boekje)
ff laten rusten.
dan later maar weer eens proberen.

God weet alles, want hij is lid van de Mosad. To protect your freedom i will take that away from you. Mijn drankgebruik heeft ernstig te lijden onder mijn gezondheid.

Verwijderd

Verwijderd schreef op 27 oktober 2002 @ 07:33:
[...]

juist..
Waarom begin je er dan aan? Je weet niet eens watvoor chipset etc..en toch ga je overklokken. Niet erg handig.

Maar goed, de jumper die je moet hebben kun je fijn gaan zoeken. Gewoon lekker staren naar het mobo en zoeken naar een jumper met "CMOS" ernaast. Hij zit vaak in de buurt van de bios en of de batterij.

Zoaar aan dipswitches zitten is nog veel dommer btw!! Zo sloop je dus een mobo! Je weet niet eens wat je instelt. Misschien stelde je wel 200Mhz fsb in om maar iets te noemen :D

Succes ermee ;)

Verwijderd

DIP-switches zijn er om de FSB / multiplier / spanningen te veranderen, afblijven tenzij je weet wat je er mee doet.

Als je pc na overklokken niet meer start, dan moet je de bios resetten. Zoek in je handleiding naar CMOS clear / BIOS jumper / ... Als je geen handleiding hebt, zoek op het bord en op de laatste slot (vroeger de isa-slot) naar de typenummer en download de manuels. Als zelfs dat niet kan, zoek naar een 3 pins header, waar een jumper opstaat, liefst met het woord "CMOS".

• gangsterjoey
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 29-11-2021
Zoek op je mobo het typenummer oid...beetje googlen, beetje op chaintech.com.tw oid kijken, en dan de handleiding downloaden...en een CMOS clear doen... :O ;)

[ Voor 0% gewijzigd door gangsterjoey op 28-10-2002 07:52 . Reden: spatie ]

|| Specs ||
We don't see the things as they are, but as we see them!

• Abbadon
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 16-08 23:05
Tips te over lijkt me. Sowieso de specs opgeven als je een dergelijk topic opent, als je die niet weet ben je flink dom bezig rücksichtslos andermans PC over te clocken zonder te weten waar je mee te maken hebt.
Check ook de troubleshooter onderaan deze pagina: Technische PMG FAQ

Just pick a dead end and chill out 'till you die.

Pagina: 1

Dit topic is gesloten.