220V fans?

Pagina: 1
Acties:
  • 729 views sinds 30-01-2008

• tazzman
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 05-01 10:48

tazzman

a real boardmonkey

Topicstarter
Waar sleep je die 220V fans vandaan? (60/80/120mm) en hoe moet je die eigenlijk aansluiten?

Het nieuwe speelgoed: een Saab 9-3 Aero (absoluut, helemaal en compleet fantastisch....)

• Koffie
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 12:54

Koffie

Koffiebierbrouwer

Braaimeneer

Wat bedoel je precies?
Als je het over de 'standaard' casefans hebt van 80/90/120 mm , die draaien op 12 volt.
Vaak zit er al een HD stekkertje op zodat je kunt doorlussen.
Als dat niet zo is dan moet je dat zelf ff aan elkaar knopen.
Kijk voor de juiste aansluitingen ff achterop je HD onder de aansluiting (daar staat welk draadje hoeveel V is).
MAar dat laat ik liever aan de luitjes over die er meer verstand van hebben dan ik.

Suc6
Koffie

Braaikamer - Smoke&BBQ

• DynaMikeY
  • Laatst online: 31-07 11:56

DynaMikeY

1976 Kever 1300

Geel = 12Volt
Zwart= aarde
Rood = 5 volt

Banaan (W11): Ryzen7 5800x / Asrock B550M Pro4 / Radeon RX7800 XT / 32GB DDR4 / 1TB M2 980Pro + 2TB WDBlue M2 + 1TB SSD 970Pro | AnaNAS (UnraidOS): - Core I5-10500T (2.3GHz) / Asrock H510-M / 32GB DDR4 / 1x 1TB SSD + 250GB M2 + 1x 6TB HDD + 7x 4TB HDD

Verwijderd

Veel moederborden hebben ook een aansluiting voor een 12V casefan, cpufan en nog een casefan

• tazzman

tazzman

a real boardmonkey

Topicstarter
Als ik het over 12V fans heb dan zou ik het topic ook geen 220V fans genoemd hebben.. duh :)

(geintje). Anyway, je hebt 60/80/120mm casefans die op 12V lopen en die hang met je een modex aansluiting aan je PSU of los 'm door etc etc bla bla.. maar je hebt OOK fans die gewoon op 220V lopen.

Ik zou graag willen weten waar je deze kan krijgen, hoe je ze moet aansluiten op je voeding en,... erhm.. was het voordeel eigenlijk?

Ik zag dat verschillende mensen 220V 120mm fans gebruiken in hun kast, ik ben benieuwd wat het verschil is tussen een 220V 120mm fan en een 12V 120mm fan (en "de een loopt op 220V, de ander op 12V" telt niet als een goed antwoord :P )

Het nieuwe speelgoed: een Saab 9-3 Aero (absoluut, helemaal en compleet fantastisch....)

• Vm1heA
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 25-06 11:39
Display electronica

Conrad

en dat soort leveranciers

• tazzman

tazzman

a real boardmonkey

Topicstarter
En die stop je in het stopcontact? :) Wat voor aansluiting zit er aan? Frommel je die tussen je powerkabel en je PSU? Ik kan me d'r ff niets bij voorstellen. :)

Verwijderd

Ik weet wat jij bedoel, in Delft zit zo'n Winkeltje ze heten HEC Hoogh Elektrinics Components ziiten op de Molenstraat4 2611 KA in Delft telefoonL: 015 214 03 71. Daar koop ik meestal mijn kleine onderdeeltjes, daar hebben ze ventilatoren van PAPST (echt verschikkelijk goed!!)) volgens mij op 220 Volt. Moet je daar maar even naar toe bellen voor informatie die gasten zijn echt vriendelijk en leggen het je vastwel uit.
Die PAPST vertilator van 120mm x 120 mm is volgens mij 99.- maar ik weet het niet zeker.
Succes........de PAPST vertilatoren zijn echt een stuk beter als die Sunon dingen.
(prijsverschil is groot maar de levensduur ook)
Plezier

• MrDummy
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 25-07-2025

MrDummy

Nog steeds gek op anime...

Voor zover ik weet is de motor van 220 V fan nogal dikker is dan 12 V fan. Je zou denken dat er weinig ruimte over is voor de wieken om genoeg lucht te blazen.

Kleine 220 V fans zijn er dus niet (minder dan 60 mm)

Voordeel is wel ontlasting van computervoeding. 220 V fans zijn iets sterker en kunnen ook veel groter. Desnoods hele zijkant. :)

Ander voordeel van 12 V fan is dat je spanning beetje kunt opvoeren zodat ie harder blaast. Zet je 'm op 15 V, dan merk je dat ie meer werk doet. Dat is niet zo bij 220V fan. Langzamer wel, harder niet.

• Dezjay
  • Registratie: Oktober 1999
  • Laatst online: 18:23
En een 220 "trilt" over het algemeen meer vraag maar aan me buren :)

• aatos
  • Registratie: Mei 2000
  • Laatst online: 25-08-2024
220 v wordt over het algemeen geleverd in hogere vermogens.

waar je de 220 voeding vandaan haalt zal de fan worst wezen, maar het handigst is om je voeding open te maken en daar de 220 vandaan te halen. deze 220 is dan ook meteen geschakeld (de fan staat alleen aan als de computer aanstaat).

een 220 fan is net zo goed te dimmen als een 12 v fan. koop gewoon een dimmer bij de praxis of zoiets. misschien heb je een (dure) elektronische nodig maar lukken zal het zeker.

• tazzman

tazzman

a real boardmonkey

Topicstarter
Ah we komen al ergens... hmm jah, Conrad.. dat andere zaakje (making notes).. aansluiting voeding .. erhm hebbie daar een schets van? :)

Okay.. andere vraag.. wat is nou het verschil tussen een 120mm 12V en een 220V fan? RPM en daarom ook CFM? of Decibel? Trillingen?

Iemand ervaringen met 220V fans in z'n kast?

• Dezjay
  • Registratie: Oktober 1999
  • Laatst online: 18:23
Ik heb dus 2 220V fan in me kast gehad werkt goed verplaatst veel lucht maar...

veel resonantie erug veel de buren hadden er nog last van erg irritant gezoem. hoor je alleen op een verdieping lager trouwens

• CORVETTE
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 01-07 12:12

CORVETTE

---- American V8 ---

ik heb 4 ( meestal maar 1 of 2 aan ) 220 volts blazers. Decibellen vallen wel mee omdat het kwalitatief super goed is. en cfw's enzo hoef je je niet meer druk om te maken, een zoŽn kreng blaast net zoveel als 50 van die kleine :) PS je moet eens kijken bij de betere audio zaak , misschien hebben die van die kracht versterker koelers ( daar komen de mijne vandaan )

zoveelste slachtoffer van Casema................... :(

Verwijderd

Bij mij zat een extra 8cm 220 volt ventilator direct met de draden aan de netentree (binnen in de voeding)vastgesoldeerd. Dus aan de achterzijde van waar je het netsnoer insteekt.

Maar ik vind het nogal eng om 220 volt draden (met enkele isolatie!) los door je pc-kast te hebben lopen.
Het leuke van de pc-onderdelen is dat het met laagspanning werkt en dus ongevaarlijk is --zolang je niet in de voeding zelf gaat zitten klooien. Je moet toch elektronicakennis hebben voordat je 220 volt gaat toepassen. Ik vind 220 volt-ventilatoren enger!

N.b.: amerikaanse ventilators (115 volt ac) kun je met een +/- 1uF/400volt condensator in serie op 230 volt ac laten draaien. Of zet twee 115volt ventilators in serie. Goedkoop bij de dump te krijgen.

• aatos
tazzman,

meestal hebben 220 v fans dus een hoger vermogen dan 12 v fans.

dus meer cfm

meestal niet meer rpm, maar anders gevormde bladen zodat bij dezelfde rpm meer cfm gehaald wordt.

ze maken meestal niet meer lawaai dan 12v

over het algemeen zal je wel meer trillingen hebben door het hogere vermogen.

voor de aansluiting van een 220v fan kan je het beste de geschakelde 220 nemen. dit is te vinden in de voeding aan de achterkant. hier zit de 220 ingang, maar ook een doorlusstopcontact (euro) en van de aansluitingen daarvan binnenin haal je je geschakelde 220.

• php
  • Registratie: Juni 1999
  • Niet online

php

Ik heb twee 220 fans, welke nooit in mijn kast zijn beland, maar ik eens in een hor van mijn raam heb gebouwd. (Kamer was pal zuid) 's-avonds scheelde dit toch een graad of 4-5.

Die dingen die ik heb komen van COnrad (nog uit de winkel in Rotterdam), maken een klereherrie, en er zitten gewoon 2 metaal-stripjes op, met een klein gaatje erin, waar je het snoer op vast kan solderen. Verder een M4 boutje waaronder de aardedraad kan (aluminium fans)

Toerental van een 220 fan kan je trouwens alleen regelen door de frequentie te regelen. (normaal 50 Hz)

• aatos
herman wat gebeurt er dan als je ze op bv. 110 volt zet?

• php
  • Niet online

php

Dan heb je kans dat ze draaien, maar ook de kans dat ze niet draaien. Ze hebben dan echter minder vermogen.

Zie het zo:
Als je met een auto met grote aanhanger rijdt, dan kan je zachter door minder gas te geven, maar ook door terug te schakelen. Minder gas geven houd een keer op, want dangaat de auto hoesten en kapt er mee. Terugschakelen gaat echter prima.

• aatos
herman, maar het ding draait altijd op hetzelfde toerental? dat kan toch niet kloppen.

want stel op 220 v maakt hij 3000 rmp. hij verplaatst dan een bepaalde hoeveelheid lucht.

als ik hem nou op 200 v zet, dan draait hij dus nog steeds 3000 rmp en verplaatst dezelfde hoeveelheid lucht.

dus is het afgegeven vermogen hetzelfde.

het lijkt me verder ook sterk dat als je een 220 fan zwaar belast (bijv je sluit de luchttoevoer af) dat het toerental dan niet omlaag gaat.

of heb ik het nou helemaal fout?

• php
  • Niet online

php

Eeehmm, anders:

Op 200 volt ipv 240 (ja, 220 volt is niet meer, is 240 geworden)

op 200 volt draait het ding onbelast hetzelfde aantal toeren, maar heeft minder kracht. Hij probeert hetzelfde aantal toeren aan te houden als bij 240. Hij zal afremmen door te weinig vermogen, als je de airflow blokkeert.

Als je echter de frequentie omlaag gooit, dan probeert hij niet het aantal toeren te halen wat hij normaal haalt, maar minder. Bij gelijkblijvend koppel. Frequentie omhoog (maar voltage gelijk) en het ding gaat harder draaien.

Denk aan een auto en een vrachtwagen:

De auto draait op 50 Hz en 240 volt, de vrachtwagen op 50 Hz en 380 volt. Beide rijden even snel, alleen de vrachtwagen neemt meer spullen mee.

Ze wilden in Europa de frequentie van 50 Hz naar 60 gooien, maarongeveer iedereen protesteerde: Machines zouden sneller (te snel=ongelukken etc) gaan draaien, motoren moeten opnieuw gewikkeld worden zodat ze weer langzamer zijn, etc.

Probeer eens een grote elektromotor te vinden: Hierop staat vaak (voorbeeldje):
380 V (is trouwens 400 geworden)
2 kW
50 Hz --> 2000 rpm
60 Hz --> 2200 rpm

(wegens gebrek aan creativiteit kan ik geen betere metafoor bedenken, ik hou van metaforen om e.e.a. uit te leggen.)

Herman

Verwijderd

'k heb een probleem met m'n 2 80mm fans (12V). Ik heb een beetje zitten klooien met LEDjes en daardoor is (gvd) de 2e cpu connector doorgebrand .. ik ben nu dus aangewezen op de HD connectors. Ik heb ze allebei doorgelust en aangesloten, maar ze komen nog niet op een kwart van het normale toerental. Ik heb de draden rood op rood en zwart op zwart. Ik hoop dat iemand me kan helpen.

• rjeggens
  • Registratie: Juni 2000
  • Laatst online: 06-02-2025
Bij Okaphone in good old Grunnen hebben ze Sunon 220v 12x12's. Mooie dingen. :)

• A3-D
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 23:14
<BLOCKQUOTE><font size=1 face=Verdana, Arial, Helvetica>quote:</font><HR>Op 01 november 2000 17:48 schreef Flippo-dealer het volgende:
Ik heb de draden rood op rood en zwart op zwart. Ik hoop dat iemand me kan helpen.[/quote]De draden moeten ook niet op deze wijze bevestigd worden.
De juiste aansluiting is: rood op geel, en zwart op de daarnaast gelegen zwarte draad.

Succes!

EV Skoda Enyaq | cv Wallbox Pulsar Plus V6.7.36 | PV 4720WP Zuid | PIB 2 x Marstek Venus E 5.12 kWh V157.3 - CT003 V118 | Landis+Gyr E360 SMR5.0 | Tibber

Verwijderd

oh ok, thanks A3-D (wederom) :)

• aatos
herman, dus als je een 220 (of 230 of 240, whatever) aansluit op bv. 180v, dan zal hij toch minder toeren gaan draaien. hij probeert namelijk wel hetzelfde aantal toeren te draaien, maar aangezien hij minder kracht heeft en de luchtstroom altijd enigzins geblokkeerd is, zal hij toch minder toeren draaien. of niet?

Verwijderd

aatos schreef op 31 October 2000 @ 14:50:
220 v wordt over het algemeen geleverd in hogere vermogens.

waar je de 220 voeding vandaan haalt zal de fan worst wezen, maar het handigst is om je voeding open te maken en daar de 220 vandaan te halen. deze 220 is dan ook meteen geschakeld (de fan staat alleen aan als de computer aanstaat).
ik weet niet wat voor een voeding jij hebt maar als je de stekker in je voeding hebt zitten dan staat er gewoon stroom op je voeding en mobo.... je hebt vaak zon mooi controle lampje op je mobo zitten... leuk bedacht maar werkt echt niet _/-\o_

• Abbadon
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 15:38
OMG, zie de datum eens: eind 2000! 8)7 Dit noemen we oude }:O

Just pick a dead end and chill out 'till you die.

Pagina: 1

Dit topic is gesloten.