Toon posts:

[Digitale foto's] Afdrukken groter dan 30x20

Pagina: 1
Acties:
  • 113 views sinds 30-01-2008

Verwijderd

Topicstarter
Bij hema.nl is de grootst mogelijke afdruk 30x20cm. Nu heb ik een 4 megapixel camera en zou ik sommige foto's wel op de 'image size' willen afdrukken (80x60cm). Weet iemand waar dit kan? Of kan ik dit het best laten doen bij een drukker? En zou dat resultaat dan acceptabel zijn?

Alvast bedankt

• SVDT
  • Registratie: September 2002
  • Laatst online: 19-05-2020
Ik heb de fuji finepix s602 met 4,5 megapixel (optisch 3 megapixel, via een foefje 6 megapixel, maar vergelijkbaar met 4,5 megapixel), de fotowinkel raadde het mij zelfs af om de foto's op a4 (21 x 29,7 cm) af te drukken. Ook een drukker in de buurt zei dat het niet mogelijk was vanwege een te lage resolutie en vanwege de 4,5 megapixel staan er onvoldoende details op de foto. Ik denk dat 80x60 cm dus al helemaal niet lukt.

Als je op 80 x 60 wilt afdrukken maak dan de fotos met een analoge camera en een diarol. Diarollen zijn vergelijkbaar met 12,5 megapixel.

• Tarin
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 06:50

Tarin

Just plain weird.

Image size?
Als je de foto's op die grootte uit gaat laten printen krijg je (4mpixel=>~3200*2400 schat ik? (gewoon lomp 2.1*2 gedaan)). Da's 80cm=>31,5 inch; 3200/31.5"=~100dpi.

Maar als je dit wil doen heb je denk ik wel kans bij een drukker ja, bij ons op de faculteit hebben ze van die designjets staan (kunnen a0 aan), misschien dat ze er daar ook een hebben staan. Op fotopapier 80*60 afdrukken zou ik niet weten..

Ik fiets op de accu van m'n iPod :) | Specs | Pics | Elektro: NL / EN

Verwijderd

Topicstarter
Ok, nee dan gaat het feest niet door, ik had gehoopt op posterformaat maar wel eentje waarbij je niet op 5 meter afstand moet gaan staan om te zien wat het voorstelt :D

• Arnout
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 31-01 16:29
Ga bij een lokale reclame maker langs (géén reclamebureau), die hebben meestal wel een full-colour printer staan (tot a0 meestal).

Je kan natuurlijk elk gewenste size afdrukken, 't hangt er alleen vanaf hoeveel detail je wilt zien. Bij een 4MP cam @ 80x60cm kun je precies berekenen hoe groot 1 pixel gaat worden.

Edit: ik bedoel dus dit soort "printers":
Afbeeldingslocatie: http://www.labtokyo.co.jp/image/hifi.gif

Dit is een Roland Hifi-Jet, en is vrij populair onder reklamemakers (heb er zelf ook ervaring mee, worden gewoon als LPT apparaat aangestuurd).

Verwijderd

Topicstarter
MetHod schreef op 27 oktober 2002 @ 00:21:
Ga bij een lokale reclame maker langs (géén reclamebureau), die hebben meestal wel een full-colour printer staan (tot a0 meestal).

Je kan natuurlijk elk gewenste size afdrukken, 't hangt er alleen vanaf hoeveel detail je wilt zien. Bij een 4MP cam @ 80x60cm kun je precies berekenen hoe groot 1 pixel gaat worden.

Edit: ik bedoel dus dit soort "printers":
[afbeelding]

Dit is een Roland Hifi-Jet, en is vrij populair onder reklamemakers (heb er zelf ook ervaring mee, worden gewoon als LPT apparaat aangestuurd).
Oh zóóó één! Jah, die heb ik nog wel op zolder staan! ;)

Hehe, nee bedankt voor jullie reply's, maar dit wordt iets te ingewikkeld, ik bedoelde eigenlijk gewoon afdrukken bij een standaaard fotoboer zoals de hema.
Maar weet iemand wat de maximale grote is om een 4MP foto af te drukken, waarbij het nog lijkt op een ontwikkelde foto?

• Tarin

Tarin

Just plain weird.

Verwijderd schreef op 27 oktober 2002 @ 00:29:
[...]

Oh zóóó één! Jah, die heb ik nog wel op zolder staan! ;)

Hehe, nee bedankt voor jullie reply's, maar dit wordt iets te ingewikkeld, ik bedoelde eigenlijk gewoon afdrukken bij een standaaard fotoboer zoals de hema.
Maar weet iemand wat de maximale grote is om een 4MP foto af te drukken, waarbij het nog lijkt op een ontwikkelde foto?
Ik had alvast voor je uitgerekend dat 80*60 neer zou komen op ~100 dpi, reken voor een normale foto op 300 dpi, dus maak er 26.6*20 van, dan zit je ook op 300dpi, en dan zit je weer in een range die de meeste fotozaken gewoon doen.

Designjets (Method: zo eentje bedoelde ik) zijn ook mooi, de beteren kunnen denk ik ook wel fotopapier aan, maar een door een fotozaak afgedrukte print houdt langer denk ik.

• NoUser
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 31-01 13:13

NoUser

For Real ?

MetHod schreef op 27 oktober 2002 @ 00:21:

Dit is wel heel simpel gesteld.
De printer wordt idd als LPT apparaat aangestuurd maar dan zit er wil een RIP tussen om ook maar enigzins de goede kleuren eruit te krijgen :)

Everything is Energy, Energy is Everything ^ it's nice to be important, but it's more important to be nice

Verwijderd

Vergeet het gewoon.... zo'n 4 Megapixel model maakt foto's van ongeveer 2250 pixels breed.

Een posten van 80cm is 31,5 inch breeds

Die 2250 pixels worden dus uitgerekt over die 31,5"

Dan kom je op een resolutie van 2250/31,5= ~ 71dpi.... beeldschermresolutie dus...

• Tarin

Tarin

Just plain weird.

Verwijderd schreef op 27 oktober 2002 @ 10:47:
Vergeet het gewoon.... zo'n 4 Megapixel model maakt foto's van ongeveer 2250 pixels breed.

Een posten van 80cm is 31,5 inch breeds

Die 2250 pixels worden dus uitgerekt over die 31,5"

Dan kom je op een resolutie van 2250/31,5= ~ 71dpi.... beeldschermresolutie dus...
Tarin schreef op 27 oktober 2002 @ 00:17:
Image size?
Als je de foto's op die grootte uit gaat laten printen krijg je (4mpixel=>~3200*2400 schat ik? (gewoon lomp 2.1*2 gedaan)). Da's 80cm=>31,5 inch; 3200/31.5"=~100dpi.

Maar als je dit wil doen heb je denk ik wel kans bij een drukker ja, bij ons op de faculteit hebben ze van die designjets staan (kunnen a0 aan), misschien dat ze er daar ook een hebben staan. Op fotopapier 80*60 afdrukken zou ik niet weten..
Dat zei ik ;).

Verwijderd

Topicstarter
jah idd, beeldscherm resolutie, maar op mn beeldscherm ziet het er verdomde leuk uit, hoezo is dat dan minder dan wanneer je het print? Dat snap ik niet 8)7

• Tarin

Tarin

Just plain weird.

Als je met je neus op je scherm gaat zitten zie je rechthoekjes. Dat verschilt per resolutie natuurlijk, als je 1600*1200 op een 15" draait dan heb je er minder last van ;).
Maar over het algemeen bekijk je een foto van dichterbij dan je monitor, je gaat er iig sneller met je neus op zitten omdat je dat detail wel eens goed wil zien.

• Mooody
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 12-12-2025

Mooody

elmoody

SVDT schreef op 27 oktober 2002 @ 00:16:
Ik heb de fuji finepix s602 met 4,5 megapixel (optisch 3 megapixel, via een foefje 6 megapixel, maar vergelijkbaar met 4,5 megapixel), de fotowinkel raadde het mij zelfs af om de foto's op a4 (21 x 29,7 cm) af te drukken
helaas telt interpolarisatie niet mee :)
de S602 is gewoon een 3mp camera met 3mp kwaliteit...

het beeld wordt geinterpolariseerd tot 4,5mp, maar de kwaliteit van dit beeld kun je vergelijken met foto's waar digitale zoom is toegepast (dus niet geschikt om grotere afdrukken mee te maken dat je normaal met 3mp zou kunnen)

aan de topicstarter...
3mp is voldoende om 20x30 af te drukken, mits je een goede 3mp camera hebt (dus geen 'budget' 3mp camera die kwaliteit even goede foto's als een 2mp camera maakt)

A3 formaat zou scherp kunnen met 4mp, maar dan moet de foto erg goed geschoten zijn (goede instellingen, scherpte, weinig ruis)

daarboven heb je minimaal 6mp nodig, dus niet haalbaar voor de gewone amateur/consument fotograaf...

Disclaimer: Alles wat ik hier zeg, moet je met een korrel zout nemen. Met name deze disclaimer.

Verwijderd

Topicstarter
Hmm, A3 dus, heb je daar ook zelf ervaring mee Moooody?

• Mooody

Mooody

elmoody

Verwijderd schreef op 27 oktober 2002 @ 13:06:
Hmm, A3 dus, heb je daar ook zelf ervaring mee Moooody?
ik heb 1x een foto van mijn S30 op A3 af laten drukken...
zag er bijna goed uit, klein beetje last van pixeling...maar toch beter dan ik had verwacht van een 3mp camera...

Disclaimer: Alles wat ik hier zeg, moet je met een korrel zout nemen. Met name deze disclaimer.

Verwijderd

Topicstarter
Mooooody schreef op 27 oktober 2002 @ 15:18:
[...]

ik heb 1x een foto van mijn S30 op A3 af laten drukken...
zag er bijna goed uit, klein beetje last van pixeling...maar toch beter dan ik had verwacht van een 3mp camera...
Ok tnx!

Verwijderd

Als je je foto nou bicubisch 4 maal zo groot maakt (dus 2xl en 2xb) mbv photoshop ofzo dan zie je toch veel minder snel pixels bij grote afdrukken?

Verwijderd

Topicstarter
Verwijderd schreef op 27 oktober 2002 @ 17:01:
Als je je foto nou bicubisch 4 maal zo groot maakt (dus 2xl en 2xb) mbv photoshop ofzo dan zie je toch veel minder snel pixels bij grote afdrukken?
Jah ok, maar dan wordt het een wazige vlek toch?

• Mooody

Mooody

elmoody

Verwijderd schreef op 27 oktober 2002 @ 17:01:
minder pixeling idd, maar ook minder scherpte en soms wat kleurverandering...
niet dé manier om een hogere afdrukkwaliteit te krijgen...

als dat wel zou kunnen zou iedereen gewoon een 2mp camera hebben en werden er ook geen 11mp SRL camera's verkocht :)

• Slein
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 03-07-2024

Slein

NERD

Bij de Mediamarkt (Groningen) gaan ze boven de 20x30; ze kunnen in ieder geval 30x45 en volgens mij zelfs 50x70.

-- Hi, I'm a signature virus, plz set me as your signature and help me spread. :)

Verwijderd

Topicstarter
Slein schreef op 27 oktober 2002 @ 20:07:
Bij de Mediamarkt (Groningen) gaan ze boven de 20x30; ze kunnen in ieder geval 30x45 en volgens mij zelfs 50x70.
Ah! Dank je voor de tip!, we hebben er ook eentje in Den Haag, zal daar ff informeren

Verwijderd

Mooooody schreef op 27 oktober 2002 @ 19:59:
[...]

minder pixeling idd, maar ook minder scherpte en soms wat kleurverandering...
niet dé manier om een hogere afdrukkwaliteit te krijgen...

als dat wel zou kunnen zou iedereen gewoon een 2mp camera hebben en werden er ook geen 11mp SRL camera's verkocht :)
Ja goed, ik snap wel dat je de kwaliteit niet verbeterd. Maar het grote voordeel lijkt me dat je aanmerkelijk minder snel pixeling krijgt. De foto wordt misschien een fractie minder scherp, maar dat verschil is klein. Dat heb ik al eens geprobeerd met een foto. Dat ziet er gewoon heel erg goed uit.

Ik heb er geen ervaring mee zo'n foto te laten afdrukken op groot formaat, maar volgens mij is de methode zeer de moeite waard voor het uitvergroten van niet al te hoge resolutie pics. Pixeling is het lelijkste wat je maar kan hebben met een foto. Dan liever maar wat scherpte verlies... zo dat dus al merkbaar is.

Misschien probeer ik nog eens wat bij de hema met wat testfoto's

Verwijderd

Bij ons op school staat in de Mediatheek een DeskJet die A3 formaat aan kan. Ik zal binnenkort eens vragen of ik er een foto op full a3 formaat op af mag drukken :).
Ik heb een 4,1 megapixel camera (optische resolutie) dus dat moet het probleem niet zijn.

Verwijderd

Topicstarter
Verwijderd schreef op 27 oktober 2002 @ 20:38:
Bij ons op school staat in de Mediatheek een DeskJet die A3 formaat aan kan. Ik zal binnenkort eens vragen of ik er een foto op full a3 formaat op af mag drukken :).
Ik heb een 4,1 megapixel camera (optische resolutie) dus dat moet het probleem niet zijn.
ah, ben benieuwd!

Verwijderd

Voor zulke grote formaten blijkt uit de berekeningen hierboven dat je te weinig pixels hebt. Die kan je het best zelf op de computer er bij verzinnen, dan dat je dat aan de printer over laat. Die maakt er gewoon grote pixels van, waardoor je vierkantjes gaat zien. Een zelf geinterpoleerde foto laat geen vierkantjes zien, maar laat de pixels netjes in elkaar overlopen.

Een vd manieren om slim te interpoleren is Stair Interpolation; werkt beter dan de standaard Bicubic interpolation.

Link: http://www.fredmiranda.com/SI/

Hieronder twee plaatjes vd site, allebei 2x vergroot:

Afbeeldingslocatie: http://www.fredmiranda.com/SI/si_images/20_BC.jpg
^ Bicubic interpolation (standaard in photoshop)

Afbeeldingslocatie: http://www.fredmiranda.com/SI/si_images/20_SI.jpg
^ Stair interpolation

Verwijderd

Hmm als ik beide met het origineel vergelijk lijkt het er sterk op dat die stair interpolatioon een soort sharpening toepast. Bicubic lijkt zo op het eerste gezicht veel meer op het origineel.

• Jace / TBL
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 23-03-2023
Die "Stair Interpolation" is eigenlijk een heel onlogische manier, technisch gezien verlies je meer informatie dan gewoon in één keer resizen met bicubic (wat ook al niet al te best is eigenlijk).

Maar kijk: zo kan het ook. Ik zou voor S-Spline gaan :)

Verwijderd

JaceTBL schreef op 29 oktober 2002 @ 09:40:
Die "Stair Interpolation" is eigenlijk een heel onlogische manier, technisch gezien verlies je meer informatie dan gewoon in één keer resizen met bicubic (wat ook al niet al te best is eigenlijk).

Maar kijk: zo kan het ook. Ik zou voor S-Spline gaan :)
http://www.shortcut.nl/products.php?parentid=7&count=33

Dat ziet er goed uit zeg!!!! Waar kan je dat halen? ;) :X

EDIT: Is het de topicstarter al gelukt trouwens?

Verwijderd

Topicstarter
Verwijderd schreef op 29 oktober 2002 @ 13:32:
[...]

http://www.shortcut.nl/products.php?parentid=7&count=33

Dat ziet er goed uit zeg!!!! Waar kan je dat halen? ;) :X

EDIT: Is het de topicstarter al gelukt trouwens?
Oef! Ziet er heeeel erg goed uit idd. Maar ik heb nog niets gedaan, ik kijk het nog een beetje aan :P, ff kijken of ik dat S-pline ff ergens kan uhhh....backuppen :D

• marcelz37
  • Registratie: April 2001
  • Laatst online: 19-01 15:03
Ik denk dat je hier ook terecht kan http://www.digidoek.nl/ :P
heb een paar mooie doeken van ze.
Pagina: 1

Dit topic is gesloten.