Toon posts:

[REDHAT 7.3] In zelfde bootmenu als Windows

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
Ik heb nu 3 OSs op me pc staan, nl WinME, W2KServer en WinXP. Dit draait allemaal in 1 bootmenu. Als ik nu Linux installeer met LILO als bootloader, krijg ik er een 2e bootmenu bij. Ik kan in LILO kiezen tussen Linux en Windows, als ik dan voor Windows kies kom ik in het bootmenu voor me 3 versies van Windows.

Ik wil nu alles in 1 bootmenu hebben, omdat ik het aardig irritant vind om van alles te moeten doen met opstarten. Is dit mogelijk? Zo ja, hoe? Ik heb al gezocht in de search, op Google en op Linux - sites maar niets gevonden.

• Dirk J
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 19-04 11:46
Hoe zit je /etc/lilo.conf dan in elkaar :?
offtopic:
en waarom 3 verschillende windows versies? :P

• mkool
  • Registratie: Juni 2002
  • Laatst online: 15-05 17:22
Zonder lilo. Met loadlin kun je vanuit je Windows bootloader Linux starten. Doe ik op mijn laptop.

Met lilo kan het vast ook, maar dat weet ik ff niet zo uit mijn hoofd.

Verwijderd

Topicstarter
mkool welke regel moet ik dan invoeren in me (ik neem aan) boot.ini?

Enneh 3 verschillende OS's? Omdat ik de terminal services in 2000 heel mooi vind, Windows XP draai ik me applicaties in zoals Flash etc. en winme heb ik erop voor als er iets fout gaat met het systeem (ik ben gewoon een OS-freak) Binnenkort ga ik trouwens ook met Novell werken

• JeffG
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 24-01-2025
Om linux in de windows bootloader te krijgen moet je een image maken van je linux bootsector. Om dit te doen kies je in lilo niet het mbr waar de bootloader moet worden weggeschreven, maar de partitie waar linux op staat ( /dev/hdxx ) Typ vervolgens:

dd if=/dev/hdxx of=/bootsect.lnx bs=512 count=1

Het bestandje bootsect.lnx wordt weggeschreven in de root van je linux partitie. Kopieer dit bestandje naar de dir in windows waar boot.ini staat. (meestal gewoon c:\ )
Als laatste voeg je deze regel aan boot.ini toe:

c:\bootsect.lnx="Linux"