Toon posts:

Microbiologie: identificatie van bacteriën

Pagina: 1
Acties:
  • 203 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

Verwijderd

Topicstarter
Ik heb ff een vraag :?
Kan iemand mij een url of informatie leveren m.b.t. het identificeren van bacteriën uit een multicultuur d.m.v. groei selectieve media?. Alvast bedankt B-)

- You will end up where you're going to, if you don't change from direction -

• -=Confuzer=-
  • Registratie: Mei 2000
  • Laatst online: 08-08-2024

-=Confuzer=-

My judgement rulez

Je bedoeld het varierend groeien van bacterie kolonies?

Kolonie grootte
Geur?
Kleur?

is het ook gedaan met gemuteerde bacterien?

Ik had zo'n sheet waarop circels stonden die samen met de kleur/geur de bacterie soort na een bepaalde tijd (ik geloof 3 dagen of een week) geidentificeerd kon worden.

The fact that a believer is happier than a sceptic is no more to the point than the fact that a drunken man is happier than a sober one.The happiness of credulity is a cheap and dangerous quality.-Quis custodiet ipsos custodes Diadem?Ik ook met zonnebril

• Alkaline
  • Registratie: Mei 2000
  • Laatst online: 13-04-2022

Alkaline

100% acid free

Waar voor is dit als ik vragen mag? Ik heb namelijk een grijs verleden iets met microbiologie gedaan.

Diverse micro-organimen stellen diverse eisen qua pH, temperatuur etc. Deze eigenschappen gebruiken ze voor de herkenning van het micro-organisme. In de microbiologie maken ze gebruik van reeksen met diverse substraten met indicatoren. Groeit een bacterie hier op, dan zal er een pH verandering plaats vinden. Deze zal dan de kleur van het medium veranderen. Zo krijg een lijst met + en - die je dan moet vergelijken.

Als je een multicultuur hebt moet je eerst hiervan een uitstrijkje maken op een agarplaat. En reinstrijkjes maken van de afzonderlijke kolonies. Je kan dan gebruik maken van selectieve vaste media, om bepaalde soorten uit te sluiten.

Dit is nogal een algemeen verhaal en kan dus afwijken afhankelijk van wat je doel is.

The whole is always greater than the sum of it's parts.

Verwijderd

Topicstarter
Het doel is: de algemene samenstelling van micro-organismen (bacterien, gisten en schimmels) bepalen die afkomstig zijn van ballen uit een ballenbak :) Het gaat hierbij om een algemene bepaling en deze kan dus m.b.v. de microscoop worden uitgevoerd.

Tevens als deelonderzoek willen we de pathogene bacterien identificeren (voor zover deze aanwezig zijn) m.b.v. mediareeksen met diverse substraten.
Alle informatie is hierbij welkom. *D