Toon posts:

[EL] Voeding meltdown

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
Ik heb gisteren eindelijk m'n peltier ingebouwnd in de comp.
Nu kom ik er net achter toen ik de voeding een stukkie wou verschuiven, dat de kunststof behuizing aan de vloer was vastgesmolten.
Hoe kan het dat die trafo en m'n brugcel zo loeiend heet worden?

Specs:

Peltier 172 W drift 0,8 24 Volt

Monacor ringkerntrafo 2 x 12 V 12,5 A ( seriegeschakeld)
Bruggelijkrichter 25 A (35 A met koellichaam, wat ik dus heb)
5 x condensator 4700 uF 35 V

Dit gebruik ik in combinatie met een Aquacomputer WC-set om mijn XP2000+ te op +/- 20 graden te houden

/edit: PICS! (ff gauw digicam bij de buurman geleend...)

Afbeeldingslocatie: http://members.home.nl/vandennoort/P1280009.JPG
Afbeeldingslocatie: http://members.home.nl/vandennoort/P1280010.JPG
Zoals je ziet is boog de rand al mee met het verwijderen van de kap...

offtopic:
Dabit, jij een idee, dit zou toch zonder problemen moeten werken?

Verwijderd

Heb je alle onderdelen in een gesloten of open behuizing? Laat eens eens wat pics zien, daar hebben we meer aan.

Verwijderd

Topicstarter
Heb de behuizing het afgelopen 2-3 uur al los staan, maar alles blijft zo heet.
Sorry, kan nu niet voor pix zorgen, m'n pa heeft em mee naar een feestje...

Verwijderd

Gebruik je apssieve koeling, of actieve? Je kunt er zo een 12V fan in zetten. Dat scheelt een hele hoop hitte. Desnoods een aan de ene zijde en een aan de andere zijde in een gesloten behuizing. Dan kun je zelf nog een beetje reglelen waar je koele lucht heenblaast, en waar je warme lucht weg trekt.

Verwijderd

Topicstarter
Het gaat dus om een 24 volt voeding. Als ik daar een 12 volt ventilator aan ga hangen is de trafo ongelijk belast, weet niet of ie dat wel leuk vind, aangezien hij nu al zo heet word...

Verwijderd

Je kunt de fan er ook overheen zetten met een 7812 of zelfs lager, bijvoorbeeld met een 7805. Werkt geloof ik tot 30Volt, maar wel ff koelen met een klein koellichaampje.

Verwijderd

Topicstarter
Heb je inderdaad gelijk in, maar die zooi hoort volgens mij niet zo heet te worden.
Ik verbrand echt m'n vingers aan dat ding als ik hem aanraak net als de brugcel, die is ook gloeiend heet, ondanks het het Slot A koellichaam dat er opzit

• Hielko
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 21:00
Het lijkt me inderdaad niet dat die trafo extreem warm hoort te worden, alleen de gelijkrichter zou warm horen te worden

• Fairy
  • Registratie: Januari 2001
  • Niet online

Fairy

13kWp

Ik denk dat je de trafo te zwaar belast.

Wat zijn de specs van de kern?

Verwijderd

Hij levert 300 watt, en die peltier neemt op vol vermogen volgens mij al 280/286Watt aan power. en dat in een gesloten behuizing(voor zover ik begrijp).

• Part
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 17:57

Part

Helemaal niets.....

Een trafo produceert warmte en als die niet door "lucht"koeling afgevoert wordt dan zal de trafo alleen maar warmer worden.

Als je pech hebt dan zijn nu een aantal koperdraden in de trafo aan elkaar gesmolten. Zet de trafo eens een uur aan zonder belasting,
als hij dan ook erg warm wordt dan dan kun je hem wel weg gooien.

Verwijderd

Topicstarter
De behuizing is de laatste uren gewoon open, maar is nog steeds erg warm...

@ Part: Ik zal vannacht de trafo af laten koleen en morgen onbelast laten
draaien en dan merk ik wel of ik aan een nieuwe trafo toe ben

Maar dan zit ik alsnog met het probleem dat de brugcel ook loeiheet wordt

• Part

Part

Helemaal niets.....

Verwijderd schreef op 26 oktober 2002 @ 22:46:
............

Maar dan zit ik alsnog met het probleem dat de brugcel ook loeiheet wordt
Je belast hem met 6 tot 10 Ampere wat betekend dat de brugcel ongeveer 4 tot 6 watt aan warmte af geeft. Genoeg om het koelblok goed warm te laten worden.
Heb je ongeveer een idee hoe warm hij wordt. Kun je hem nog voor een aantal seconde aan raken?

De trafo is 24volt wisselspanning na gelijkrichting en afvlakking is dat ongeveer 33volt. Is de peltier die je gebruikt wel 33volt?

Verwijderd

Topicstarter
De peltier kan idd max 11 A trekken, vandaar de 12,5 A trafo.
Koelblok kan ik wel een paar seconden aanraken, maar dan moet ik naar het ziekenhuis voor behandeling van brandwonden ;)
De voeding geeft belast trouwens een spanning van 26,8 volt af, dat valt dus wel mee

• Part

Part

Helemaal niets.....

Verwijderd schreef op 26 oktober 2002 @ 23:25:
De peltier kan idd max 11 A trekken, vandaar de 12,5 A trafo.
Koelblok kan ik wel een paar seconden aanraken, maar dan moet ik naar het ziekenhuis voor behandeling van brandwonden ;)
De voeding geeft belast trouwens een spanning van 26,8 volt af, dat valt dus wel mee
Dat is wel een beetje erg warm voor de brugcel. Het kan zijn dat er 1 diode van de brugcel stuk is. Kun je deze door meten met bv een diode tester op een multimeter?

NB Als je hem een aantal seconden kan aanraken zonder direct naar het ziekenhuis te moeten dan is dat vrij normaal. De meeste mensen kunnen niet echt lang temperaturen van 45 graden of meer verdragen.

Verwijderd

Topicstarter
Zal morgenochtend de brugcel ff doormeten, wil nu nog ff puteren en hij blijft zo lekker koel, +/- 20 graden ipv 35

• AtomicShockwave
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 08-02 23:24

AtomicShockwave

Hadde maar een vak moette lere

zo'n trafo zet je niet op een plastic ondergrond punt uit. die dingen worden heet en zitten altijd op een metalen plaat geschroeft, dan verspreidt de hitte over de hele plaat, oftewel, zo'n plastic bakkie, dat wordt niks.

• Part

Part

Helemaal niets.....

Wat ik me ook opeens bedenk is dat als je trafo 12,5amp (wisselstroom) kan leveren dat je na gelijkrichting en afvlakking nog maar maximaal 9amp overhoud.
Trafo= 12,5A 24volt = 300Watt
Na gelijkrichting en afvlakking is de maximale belasting nog steeds ongeveer 300Watt dus:
300watt/33volt=9amp

Als je peltier 24 volt is en je zet er een hogere spanning op dan zal hij meer als 11 Amp gaan trekken.

Het kan zijn dat je voeding het nu dus niet trekt en daardoor ook maar 26,8volt af geeft.

Verwijderd

Topicstarter
Hmmm... Ik hang morgen overal de multimeter aan en zal ook ff het aantal amperes meten.
Morgen meer nieuws...

• Epsilon
  • Registratie: December 2000
  • Nu online

Epsilon

het kan aan mij liggen
maar als je 2x12v in serie schakelt, en dan gelijk richt, heb je meer dan 24v (iets van 30v oid).

Verwijderd

Topicstarter
Epsilon schreef op 27 oktober 2002 @ 00:23:
het kan aan mij liggen
maar als je 2x12v in serie schakelt, en dan gelijk richt, heb je meer dan 24v (iets van 30v oid).
'k had al gepost dat ik belast 26,8 volt heb ;)
Maar ik heb de comp nog anderhalf uur nodig, dus kan niets uitzetten om door te meten...

Verwijderd

Topicstarter
Keej jongens, ik ben er uit..
De peltier trekt op 26,8 Volt 12.28 apere
Ga dus wel net als Dabit een paar extra windingen aanbrengen op de trafo om het amperage omlaag te halen.
Bedankt voor jullie hulp!

offtopic:
De multimeter vond het niet zo leuk dat ik dikke 12 ampere ging meten, hij gaat eigenlijk maar tot 10 A en de draadjes werden dus warm... 8)7
Pagina: 1