mobofan niet gelijk stil

Pagina: 1
Acties:

• Plaagje
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 15-02 18:52

Plaagje

<<Fly & Dive>>

Topicstarter
ik heb nu al zo'n jaar bij comp met mijn Asus A7V266 erin.

maar sinds 1 maand gebeurt er elke keer als ik mijn computer op start iets geks, het lijkt dan wel als de mobofan ergens tegen aan komt.
hij maakt dan ook een geluid dat het geluid van de andere fans in totaal met (ongeveer) 15 Db overtreft.

als ik op de fan drukt gaat hij wel iets stiller maar het maakt niet vel uit.

als ik op reset druk gebeurt er niks, en blijft het geluid dus even hard.

als ik power off, en dan weer power on doe, is die opeens weer stil.

ik heb dit nu als zo'n 60x gehad, ik kan nu nog geen oplossing vinden :?

hopelijk weet iemand hier er iets op, als niemand iets weet moet er maar een nieuwe fan in

Flying High!

• MM
  • Registratie: November 2000
  • Niet online

MM

was: m.m

dan knalt 'ie uit z'n kogellagering, fan is dus binnenkort waarschijnlijk helemaal verrot :) je kunt het even controleren door de kast op z'n kant te leggen zodat de fan horizontaal ligt met de outtake kant naar beneden, als 'ie dan stil is is de kans ongeveer 100% dat je kogellagering stuk is.

S, de lekkerste letter in het chocoladeletteralfabet - Enrave - EVE corporation ingame channel "-nrave-"

• Silentpuma
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 30-11-2025

Silentpuma

To much mind...

Misschien zitten de bladen niet meer stevig op de lager van het motortje vast maar kan deze een beetje 'schuiven'. In dat geval zou ik een nieuwe fan kopen want daar valt bar weinig aan te doen.

Je spreekt over je mobofan. Dus je chipset-cooler? Of bedoel je niet perongeluk je CPU-cooler? :?

Use the Search Luke...

• Plaagje

Plaagje

<<Fly & Dive>>

Topicstarter
dan zal ik morgen maar ff gaan proberen, comp staat nu nog aan en hij moet best lang uitstaan vorodat hij het weer doet.

heb zo'n gevoel dat ik otch een niewe fan nodig heb :)

edit: nee ik bedoel niet de CPU cooler :D daar heb ik tijdje geleden al een Zalman opgezet, die is teminste stil :D /edit

Flying High!

Verwijderd

Is dat pas je eerste ASUS waar dat mee gebeurt... :o

Ik heb een vriend die dat ook had. Die heeft er voorgoed mee afgerekend: de passieve koeloplossing van Zalman, de NB32 (dacht ik). Die is niet duur, het lawaai is weg en het lawaai dat een eventueel ander te monteren fan zou maken, heb je ook niet.

Er worden veel vaker SCHIJTFANS gebruikt. Vooral bij de lowbudget apparaatjes... Ikzelf heb wel es 5cm sleevefans gebruikt voor mn systeem te koelen; exact zelfde verhaal. Ik heb ze nog liggen.
[edit] De reden waarom hij hetzelfde geluid blijft maken bij een reset is: hij blijft bij een reset gewoon stroom krijgen en draait dus door. :)
Het probleem is namelijk dit: hij komt doordat het lager ruimer is geworden vanwege balansproblemen niet zo snel voorbij een bepaald toerental. Als hij eenmaal op snelheid is, zal hij normaal draaien. Blaas dat ding maar es op toeren, dan komt hij er sneller door.

Je kan ook aan het geluid horen dat hij steeds sneller gaat draaien.

• kutkip
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 23-12-2025
Verwijderd schreef op 26 oktober 2002 @ 19:59:
Is dat pas je eerste ASUS waar dat mee gebeurt... :o

Ik heb een vriend die dat ook had. Die heeft er voorgoed mee afgerekend: de passieve koeloplossing van Zalman, de NB32 (dacht ik). Die is niet duur, het lawaai is weg en het lawaai dat een eventueel ander te monteren fan zou maken, heb je ook niet.
Idd, erg verstandig :) Ik heb hem zelf ook op me mobo want die kleine rotfannetjes maken veel lawaai en gaan snel stuk :( Dit is 'em trouwens: http://shop.freezinghardware.nl/index-info.asp?ID=220

• Fire69
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 01:38
Zit nu aan men derde Asus-bord en tot hiertoe hebben ze het allemaal gedaan.
De eerste stopte er na een tijdje helemaal mee, de andere maakten gewoon de eerste minuut een pokkeherrie, daarna hoorde je hem niet meer.

• Plaagje

Plaagje

<<Fly & Dive>>

Topicstarter
hier had ik ook al na zitten kijken maar angezien ik zo'n 150 km van freezinghardware (story) af woon. en ze daar een rembours kosten van 12.5 hebben lijkt het me beter als je hier bestelt (heb niks met shot te maken D:)

http://www.comptechworld.nl/nieuwshop/winkel_23.shtml
Zalman Northbridge Heatsink - Aluminium ZM-NB32J(copper color)

reden: €6 + €5 (rembours) = 11
FH: €8 + €12.5 = 20.5

daarom :D (hoop dat ik dit hier mag vergelijken:))

en dat de kogellagers kapot waren, is eht denk ook niet vanmorgen ff geprobeert (met kast plat leggen), maar het geluid stopte niet :( (dat word dus de Zalman bestellen:))

Flying High!

Verwijderd

Tja, daar hebben alle mobos last van. Ik heb nu een mobo waar het fannetje het zowaar nog doet! ;)

Over die Zalman. Ik heb die ook. Met een overgeklokt systeem is het wel te weinig. Laatst voelde ik ff aan de chipset bij m'n huisgenoot (ook KT266A)..nou, die was ietsie warmer dan ik dacht. Gloeiende, gloeiende!! :(
Bij mijn mobo heb ik er gewoon weer een fannetje opgezet op 7v. Hoor je niet en de chipset is heel erg koel..

• motormuisje
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 13-03-2024
Zal man inderdaad wel fijn maar als het op warmte aan komt dan doen ze niet veel ....
Ik heb zon ding voor op me videokaart gekocht maar die is er alweer af :)

Verwijderd

ik heb mijn KT333 chip passief gekoelt met een zalman en goede arctic silver, maar hij draait heel goed hoor.
Hebben jullie er wel al wat koelpasta tussen gedaan?

• Centaur
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 02-01 16:22

Centaur

Lieg niet,Verdraai de waarheid

Ik heb ook een Asus A7M266. Mijn Chipset fan is een paar maanden terug ook zo'n tering kabaal gaan maken. Eerst hielp een "vriendelijk" klapje nog :)
Na een paar weken hielp dat ook niet meer. Heb de fan er nu gewoon afgehaald en de temp. ervan zit tussen de 25 en 30 graden........ben ik tevreden mee.

Canon EOS 30d & 50d - Canon 10-22, 17-85IS, 70-200L f4 IS, 580ex2, 430ex

• kosz
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 19:27
mijn chipsetfan van mn A7V133 was ook naar de klote.....
Asus in duitsland gemailed, paar weken later een passief koelblokje in de post, met de verklaring dat dit erg veel voorkomt en dat met het passieve koelblokje de chipset voldoende wordt gekoeld (ruimschoots binnen de specs).

• pierre-oord
  • Laatst online: 20-02 12:27
motormuisje schreef op 28 oktober 2002 @ 00:45:
Zal man inderdaad wel fijn maar als het op warmte aan komt dan doen ze niet veel ....
Ik heb zon ding voor op me videokaart gekocht maar die is er alweer af :)
Wat voor videokaart? En waar ligt ie :9

Ondernemer in tech (oud LOQED.com, nu UpToMore.com)

Verwijderd

Ik zou vast een nieuwe fan kopen want dit gaat vast en cker fout! Ik heb ook ooit es zoiets met een orb fannetje :( gehad. Dit brak op een gegeven moment af -> CPU 80 graden en erg veel reboots (duh). Is niet goed voor de levensduur. Ik zou dus een nieuwe halen!
Pagina: 1