[backup] kapot en compabiliteit

Pagina: 1
Acties:

• Boudi
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 09-08 02:32

Boudi

Always Coca Cola

Topicstarter
Een klant van me heeft een HP 4mm DAT drive 4/8 GB met DDS2 120m tapes. Nu is deze drive kapot. Bij het back-uppen maaktie een ongezond geluid, en na een minuut zegtie 'fout, onherkenbare gegevens' zonder ook maar een byte gekopieerd te hebben.

1) komt iemand dit bekend voor? Is het te repareren?
2) werken DDS2 120 m tapes ook op 4mm DAT drives van 20/40 en/of 40/80 GB drives (DDS3 en DDS4 volgens mij?)

Met of zonder mayonaise?

Verwijderd

Volgens mij wel. Die grotes kloppen welliswaar niet helemaal (DDS3 is 12/24 en DDS4 iets van 20/40) Je moet gewoon een proggie hebben dat die tapes uit kan lezen, das het enige.

• Zwelgje
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 20-01 19:37
dds3 en 4 kunnen gewoon dds2 lezen, geen prob, alleen schrijven kunnen ze dan weer niet,

een proggie om die dingen uit te lezen is dan natuurlijk wel een must (backupexec schrijft bv in het 'microsoft tape format' dus die zou bruikbaar kunnen zijn

A wise man's life is based around fuck you

• Redje
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 07-08 13:00
1.) Waarschijnlijk is de drive al heel wat jaartjes oud (DDS2), en kan best versleten zijn.
Repareren kan misschien maar ik denk dat zeker op het lange termijn een nieuwe unit goedkoper is.

Knipperd er geen lampje? Kan wezen dat de drive heel graag gecleaned wil worden :)

2.) Een DDS3 (12/24) of DDS4 (20/40) kan prima lezen EN schrijven op een DDS2 of zelfs DDS1 tape.

• Boudi
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 09-08 02:32

Boudi

Always Coca Cola

Topicstarter
Ik heb de drive inmiddels een aantal keer gecleaned, maar dat gaf geen resultaat. Hij zal het wel gewoon gehad hebben, is inderdaad niet meer zo nieuw...

Dat wordt dus gewoon ff opzoek naar een nieuwe. Thnx voor de info

Met of zonder mayonaise?

• DJSmiley
  • Registratie: Mei 2000
  • Laatst online: 15:47
Zoals al gezegd is DDS3 gewoon downwards compatible met DDS2.... Er gaat gewoon alleen minder op...

Dus je hebt 2 opties:
of een (2e hands) DDS2 drive kopen (niet zo gek duur, eur of 100 max)
of een nieuwe DDS3 drive kopen. (vrij duur, reken een eur of 600, leverancier is bv Amerika-direct in Delft ( www.america-direct.nl )

Of een refurbished DDS3 drive kopen, bv bij flectiondirect (eur of 200-300 schat ik)...

Zakelijk gebruik? -> Geen risico nemen, gewoon nieuwe verkopen.

DDS4 (20/40Gb) moet je ff goed kijken, mogelijk moet je dan ook een andere SCSI kaart hebben... (andere aansluiting)
Pagina: 1