Verwijderd

Topicstarter
Ik heb vanavond een feestje bij ons in het studentenhuis en nu wil ik daar foto's van maken. Ik heb een nikon F50 en nu vraag ik me af wat daar de beste het beste diafragma en sluitertijd voor is.

Er hangen dus disco lampen, veel rook, rondvliegend bier. Een beetje kroeg/discotheek sfeer.

TheScape :)

• Luuk
  • Registratie: Juli 2001
  • Niet online
kwestie van uitproberen lijkt me :)

Verwijderd

Topicstarter
Ja maar zijn er geen suggesties? Ben pas net begonnen met fotografie.

• Atlas
  • Registratie: Mei 2002
  • Niet online

Atlas

Ik flits niet meer terug!

Zorg dat je sluitertijden van ongeveer 1/250 haalt. Moet wel voldoende zijn.

Thnx voor het aanvullen van mijn topic ;)

Join the dark side, we have cookies :)
You need only two tools. WD-40 and duct tape. If it doesn't move and it should, use WD-40. If it moves and shouldn't, use the tape.

Verwijderd

ik weet niet precies wat de mogelijkheden van je camera zijn...
maar je kan je iso waardes wat hoger zetten, bijvoorbeeld 200 of 400
je krijgt dan wel wat meer ruis, maar de sluitertijden kunnen daarentegen wel een stukken korter zodat je minder bewogen foto's krijgt

Verwijderd

Topicstarter
alexandervisser schreef op 26 oktober 2002 @ 18:53:
Zorg dat je sluitertijden van ongeveer 1/250 haalt. Moet wel voldoende zijn.

Thnx voor het aanvullen van mijn topic ;)
No problem. En bedankt he!

Verwijderd

Topicstarter
Verwijderd schreef op 26 oktober 2002 @ 18:58:
ik weet niet precies wat de mogelijkheden van je camera zijn...
maar je kan je iso waardes wat hoger zetten, bijvoorbeeld 200 of 400
je krijgt dan wel wat meer ruis, maar de sluitertijden kunnen daarentegen wel een stukken korter zodat je minder bewogen foto's krijgt
Ik heb er een rolletje van 200 iso inzitten

En is het verstandig om de flits te gebruiken?

• Atlas
  • Niet online

Atlas

Welke f heeft je lens?

You need only two tools. WD-40 and duct tape. If it doesn't move and it should, use WD-40. If it moves and shouldn't, use the tape.

Verwijderd

Topicstarter
sigma 28-100mmD AS

• Atlas
  • Niet online

Atlas

En de lichtsterkte? Weet hem niet uit mijn hoofd :X

Verwijderd

Verwijderd schreef op 26 oktober 2002 @ 19:01:
[...]

Ik heb er een rolletje van 200 iso inzitten

En is het verstandig om de flits te gebruiken?
flits kan je best gebruiken, maar dat doe je volgens mij alleen als je personen echt duidelijk op een foto wilt hebben

op een feestje gaat het vaak om het geheel dus omgeving + personen en dan krijg je met een flits vaak zo'n lelijk effect omdat een deel fel oplicht en een ander deel niet (is ook op te lossen door niet recht op de personen te flitsen, maar de flitser omhoog te kantelen zodat hij meer de omgeving/plafond belicht)

probeer vooral gebruik te maken van de lampen die er hangen

Verwijderd

Topicstarter
Ik heb geen externe flits dus ik kan hem nie omhoog kantelen :(

Maar ik zou niet weten wat voor lichtsterkte. Hoe kan je dat zien? Op de lens staat wel 3.8 tot 22 voor de diafragma

• Atlas
  • Niet online

Atlas

Verwijderd schreef op 26 oktober 2002 @ 19:09:
Ik heb geen externe flits dus ik kan hem nie omhoog kantelen :(

Maar ik zou niet weten wat voor lichtsterkte. Hoe kan je dat zien? Op de lens staat wel 3.8 tot 22 voor de diafragma
Kijk in de lens, dan staat dat op dat randje. Er staat iets van F = ...

Waarschijnlijk ligt de waarde tussen de 3 en de 5.

Verwijderd

alexandervisser schreef op 26 oktober 2002 @ 19:15:
[...]

Kijk in de lens, dan staat dat op dat randje. Er staat iets van F = ...

Waarschijnlijk ligt de waarde tussen de 3 en de 5.
is die 3.8 tot 22 niet de F waarde?

mijn digicam is bijv. van f2.8 tot f8

• WhizzCat
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 03-10-2025

WhizzCat

www.lichtsignaal.nl

Lekker een 1600 rolletje gebruiken en het hele zaakje op volautomaat zetten. Ik heb ook een F50 gehad, dus ik ken dat ding wel, maakt op die manier perfecte foto's. Met een 200 rolletje wordt het gewoon een stuk minder, zeker als je een ingebouwde flitser en geen echte Nikon lens gebruikt. Nikon lenzen "denken" namelijk zelf mee met de camera. Maar dat prutflitsertje, daar heb ik nog steeds geen goed woord voor over, maar als de afstanden niet te groot te zijn ( < 4 meter) moet dit best wel lukken

Gezocht: netwerkbeheerder
Als je het niet aan een 6-jarige kan uitleggen, snap je er zelf ook niks van! - A. Einstein

• Atlas
  • Niet online

Atlas

Verwijderd schreef op 26 oktober 2002 @ 19:17:
[...]

is die 3.8 tot 22 niet de F waarde?

mijn digicam is bijv. van f2.8 tot f8
Das waarschijnlijk zijn diafragma.

Er betsaat geen 80-200 lens met een licjtsterkte van 20.

De meetse digicams zijn een stuk minder lichtgevoelig.

Verwijderd

Topicstarter
ok dit is alles wat erop aan devoorkant op staat.

O72 SIGMA ZOOM 28-200mm 1:3.8-5.6 UC LENS MADE IN JAPAN

Ik vind het een beetje zonde om er een nieuw rolletje in te doen, en de winkels zijn ook al dicht

• Atlas
  • Niet online

Atlas

Verwijderd schreef op 26 oktober 2002 @ 19:24:

Ik vind het een beetje zonde om er een nieuw rolletje in te doen, en de winkels zijn ook al dicht
Dat is dus een lichtsterkte van 3.8 bij 28 mm en 5.6 bij 200 mm.

Het is niet zo'n hele lichtsterke lens, maar het kan er mee door.

Probeer zoveel rond de 50 mm te fotograferen, want dan is ie waarschijnlijk het lichsterkst.

En voor de rest, probeer gewoon zo veel mogelijk dingen. Sluitertijden, diafragmas ed.

/me alexandervisser herrinert zich zijn eerste rolletje nog goed O-) O-)

• WhizzCat
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 03-10-2025

WhizzCat

www.lichtsignaal.nl

Verwijderd schreef op 26 oktober 2002 @ 19:24:

Betekenis: je diafragma kan van 3.8 tot 5.6 open
De brandspuntafstand is van 28 tot 200 mm in te stellen.

Die 3.8 is dus het grootste "gat" wat je in je lens open kan zetten. Dit is wel genoeg denk ik, maar toch zou ik kijken of je niet een rolletje van 400 ASA, pardon, ISO kan regelen, dat scheelt nl. een heleboel als je binnen fotografeert

edit

iemand was mij voor :)

Je kan het beste je camera op het automatische programma zetten denk ik. Eventueel nacht programma.

Gezocht: netwerkbeheerder
Als je het niet aan een 6-jarige kan uitleggen, snap je er zelf ook niks van! - A. Einstein

Verwijderd

alexandervisser schreef op 26 oktober 2002 @ 19:18:
[...]

Das waarschijnlijk zijn diafragma.

Er betsaat geen 80-200 lens met een licjtsterkte van 20.

De meetse digicams zijn een stuk minder lichtgevoelig.
20 leek mij ook al behoorlijk veel ja

maar ik zie dat het 3.8 - 5.6 is ;)

Verwijderd

Topicstarter
WhizzCat schreef op 26 oktober 2002 @ 19:31:
[...]

Die 3.8 is dus het grootste "gat" wat je in je lens open kan zetten. Dit is wel genoeg denk ik, maar toch zou ik kijken of je niet een rolletje van 400 ASA, pardon, ISO kan regelen, dat scheelt nl. een heleboel als je binnen fotografeert

edit

iemand was mij voor :)

Je kan het beste je camera op het automatische programma zetten denk ik. Eventueel nacht programma.
Maar als ik hem op nachtprogramma zet krijg ik toch waarschijnlijk veel beweging, was in ieder geval niet van plan om een statief te gebruiken :)

• Tarin
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 07:58

Tarin

Just plain weird.

WhizzCat schreef op 26 oktober 2002 @ 19:31:
[...]

[...]
Niet helemaal..
Die 3.8-5.6 zijn (zoals al gezegd) de minimumwaarden (grootste lichtsterkte (irritant die omgekeerde cijfertjes). Dus: 3.8 is het meeste licht op je filmpje bij de kleinste zoom (28mm in dit geval); 5.6 is het meeste licht op je filmpje bij de grootste zoom (200mm in dit geval). Je kan dat verder instellen tot die 20 waar je het over had (voor minder licht, als je een felle zon hebt). Verder heeft een groot getal (20) een kleine scherptediepte, en een klein getal een grote (correct me if I'm wrong, ik haal dat altijd door mekaar).
Voor de topicstarter: Je ben waarschijnlijk al weg, maar een 400-asa (of nog hogere waarde, 800 of 1600) filpje geeft een veel beter effect, ik was een tijdje geleden bij een concert, en er was iemand bij die foto's maakte met zo'n 1600 asa-rolletje, zonder flits.
Niet flitsen geeft ook een natuurlijker beeld, geen rode ogen enzo.

Ik fiets op de accu van m'n iPod :) | Specs | Pics | Elektro: NL / EN

Verwijderd

Tarin schreef op 26 oktober 2002 @ 22:43:
[...]
Verder heeft een groot getal (20) een kleine scherptediepte, en een klein getal een grote (correct me if I'm wrong, ik haal dat altijd door mekaar).
Je draait het idd net om :)

Klein getal <--> Groot gat <--> Kleine scherptediepte
Groot getal <--> Klein gat <--> Grote scherptediepte

• Tom
  • Registratie: Juni 1999
  • Niet online

Tom

ik maak elke week fotos in een discotheek, maar ik maak ze gewoon allemaal met flits.. tis wel een digicam, heb em gewoon op auto. mode staan (werkt prima). Enige nadeel van flits is dat je de verlichting nooit goed ziet.. het is vooral de mensen die je er mooi opkrijgt. Rook is wel kut, maarehm, lijkt me niet dat er zoveel rook hangt dat elke foto blauw is (misschien als rookmachine net aangestaan heeft). Om de verlichting mooi erop te krijgen gebruik ik de flitser niet, verder op auto mode.. maar dan mislukken een hoop fotos en ze zijn allemaal wel een beetje bewogen (maar die foto's komen toch maar in t klein op internet, dus dan zie je t niet dat ze bewogen zijn).

• GGS_206
  • Registratie: Juli 2001
  • Niet online

GGS_206

Oranje!

Tom schreef op 27 oktober 2002 @ 19:41:
ik maak elke week fotos in een discotheek, maar ik maak ze gewoon allemaal met flits.. tis wel een digicam, heb em gewoon op auto. mode staan (werkt prima). Enige nadeel van flits is dat je de verlichting nooit goed ziet.. het is vooral de mensen die je er mooi opkrijgt. Rook is wel kut, maarehm, lijkt me niet dat er zoveel rook hangt dat elke foto blauw is (misschien als rookmachine net aangestaan heeft). Om de verlichting mooi erop te krijgen gebruik ik de flitser niet, verder op auto mode.. maar dan mislukken een hoop fotos en ze zijn allemaal wel een beetje bewogen (maar die foto's komen toch maar in t klein op internet, dus dan zie je t niet dat ze bewogen zijn).
Kunnen we die ook bewonderen die pics :?

T.net ID. Bekijk het maar es eem..
‹(◕‿◕)›

• Mooody
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 18-02 21:14

Mooody

elmoody

tip: geen flits en middellange sluitertijden (1 tot 10 sec.)

zo geef je de foto's weer met de meeste sfeer...lampen en rook komen er dan goed uit...

zorg er wel voor dat de 'gasten' ff niet bewegen als de foto wordt genomen en je de camera op tafel legt als je schiet (als je geen statief hebt)

Disclaimer: Alles wat ik hier zeg, moet je met een korrel zout nemen. Met name deze disclaimer.

• Camiel
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 15-02 11:12
OK, ik fotografeer veel op grote house-party's enzo en een ding: die flits moet uit! Let op dat je ook niet te lange sluitertijden gebruikt, wat Moody zegt is waar, alleen meestal bewegen zulke lichten en worden het rare en heel felle vegen bij lange sluitertijden. Ik ben een beetje bang dat het moeilijk is met de lens-gevoeligheid van de camera die je had.. Nouja ik hoop dat het feest iig leuk geweest is..

Verwijderd

FlappieNL schreef op 27 oktober 2002 @ 21:39:
OK, ik fotografeer veel op grote house-party's enzo en een ding: die flits moet uit! Let op dat je ook niet te lange sluitertijden gebruikt, wat Moody zegt is waar, alleen meestal bewegen zulke lichten en worden het rare en heel felle vegen bij lange sluitertijden. Ik ben een beetje bang dat het moeilijk is met de lens-gevoeligheid van de camera die je had.. Nouja ik hoop dat het feest iig leuk geweest is..
Zorg gewoon dat je dan een 800 ASA rolletje erin hebt zitten. Die kan je altijd nog opwaarderen naar 1600 als het nodig mocht zijn. Wel even erbij vertellen bij de zaak waar je het laat ontwikkelen, en dat moet dan niet een AH/Kruidvat of iets dergelijks zijn. Klein beetje meer korrel, maar ook klein beetje meer zekerheid.

Verwijderd

Foto's van Tom..ohja herriner je dat weekendje uit tom? Ik zou foto's maken van dames uit friesland en jij van brabant ofzo :)

Ik heb verloren :P

Verwijderd

Topicstarter
He daar ben ik weer, eindelijk herstelt van het feestje :) Het was zeker gezellig maar ik was te zat om foto's (shame on me :+ ) Ik kan me niet herrineren dat ik foto's heb gemaakt maar het rolletje stond op 13 aan het begin van de avond en aan het inde op 20 dus of ik hbe een heel slecht geheugen of er zijn een paar dronken gozers geweest die foto's hebben gemaakt.

Maar ik zal ze online zetten als ik ze heb ontwikkelt.
Pagina: 1