Check IRQ settings bij Radeon 9700 Pro!

Pagina: 1
Acties:

• Vozze
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 09:53
Hey,

ik heb dus sinds kort (maand) een Radeon 9700 Pro. Onwijs tevreden natuurlijk met de kaart, maar heel veel spellen liepen vast of keerden terug naar de desktop. Ook het benchmarken met 3D Mark 2001 SE gaf problemen. Op willekeurige tijdstippen knalde hij terug naar de desktop.
Ik dacht dat het mijn voeding was, dus ik naar de computerboer hier in het dorp. Volgens hem lag het hier niet aan, maar hij wou wel even met mij kijken waar het probleem zat. Dit kon dinsdag pas, maar daar kon ik niet op wachten. Dus heb ik het volgende gedaan:

Op het forum van Rage 3D las ik dat wanneer je de IRQ die je Radeon gebruikt deelt met een ander apparaat je problemen kunt krijgen. Dus ik checken via (XP): Configuratiescherm --> Prestaties en onderhoud --> Systeem. Dan naar het tabblad Hardware en dan naar Apparaatbeheer. Dan kies je Beeld --> Bronnen weergeven op verbinding. Je krijg nu een lijst met alle IRQ die je apparaten gebruiken. En ja hoor, mijn netwerkkaart gebruikte dezelfde IRQ als mijn Radeon 9700 Pro. In XP zijn deze waarden vast en bepaald door de positie van je kaarten op het moederbord. Ik heb dus mijn netwerkkaart in een ander PCI slot gedaan en opnieuw opgestart.
Weer gekeken of ze nu allebei een ander IRQ hebben en dat was het geval. Ik heb op het moment van typen al drie benchmarks met suc6 uitgevoerd, dus ik hoop dat nu het probleem uit de wereld is. Ik hou jullie op de hoogte. Ik ga ook nog even UT2K3 proberen.

Ik zou zeggen check dit ook als je problemen hebt met spellen of 3D Mark SE!

"He who thinks knows evertyhing, knows nothing" - Socrates

• Bjk
  • Registratie: Augustus 2002
  • Laatst online: 10:56

Bjk

Goede tip, had al zoiets gelezen. Is het BTW mogelijk om software-matig IRQ te wisselen? Dat lijkt me wel handig. Als ik morgen me pc binnenkrijg check ik het meteen ff.

• roush
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 18-07 08:40

roush

Trust no 1

Wat dacht je van in de bios zelf uitkiezen welk slot welk irq krijgt. Doe ik altijd standaard voor het installeren van een pc. Tevens pluis ik het boekje van het mobo door welke sloten gedeeld zijn. Dan kom je nooit in de problemen

• Danfoss
  • Registratie: Mei 2000
  • Laatst online: 11:50

Danfoss

Deze ruimte is te koop..

roush schreef op 26 oktober 2002 @ 19:17:
Wat dacht je van in de bios zelf uitkiezen welk slot welk irq krijgt. Doe ik altijd standaard voor het installeren van een pc. Tevens pluis ik het boekje van het mobo door welke sloten gedeeld zijn. Dan kom je nooit in de problemen
Inderdaad. Dit is basis tweaker kennis :)
Een grafische kaart altijd op een eigen irq en moet irq9 of hoger zijn.

Sys Specs

• Tele
  • Registratie: November 2000
  • Niet online
Danfoss schreef op 26 oktober 2002 @ 21:37:
[...]

Inderdaad. Dit is basis tweaker kennis :)
Een grafische kaart altijd op een eigen irq en moet irq9 of hoger zijn.
IRQ 9 is een shared IRQ voor de tweede controller, dus bv. 10 en 11 zijn OK :)

• sharkzor
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 18-08 11:58
het pci slot onder je agp slot delen altijd een irq met elkaar. da's vast en niet te veranderen.

de rest van de pci sloten hebben dit ook. sjek je boekje maar.
schrik trouwens niet als win2k of xp zegt dat alles op 1irq staat. dit klopt en heet acpi (maar volgensmij staat dat ook in de faq ;) )

• _ferry_
  • Registratie: Januari 2002
  • Niet online

_ferry_

Moderator Tweaking

Nipple Tweaker

i9k haat dat ook als de neten, mijn videokaart heeft dezelfde irq als me modem, met me video heb ik voor zover als ik wet geen problemen, maar met inbellen soms wel, maar ik vind dat altijd zon gekloot (ben ooit een spaar dagen bezig geweest om te vorkomen dat het internet het aleen deed als je met de muis bewoog (daar werd je helemaal crazy van)

• LordMithril
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 18-08 21:49
he dat scherm kende ik nog niet :)
thnx nu is mijn probleem ook ineens duidelijk..
niet een videokaart probleem hoor..
maar mn raid controller zit op t zelfde irq als mn soundblaster.. en dat vind raid niet leuk

Bier, Whiskey en Metal!!

• ernst
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 04-08 16:43
als we toch bezig zijn....
Mijn Realtech deelt ook IRQ 11 met mn videokaart, de enige t/m 15 die nog vrij is, is 7 kan ik dan die realtech IRQ7 toewijzen en hoe doe ik dat ? (bvd)

Every day is a start of something new, and every evening ends with the splendid dawn of a new day

• Dol_Fijn
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 02-08 21:33

Dol_Fijn

ToeTerdeToeT

Bij mij zit alles op een eigen IRQ....vraag me alleen af waarom die USB toch altijd zo lastig moet zijn om ergens aan te gaan hangen terwijl er nog zat IRQ's vrij zijn :?

[ Voor 0% gewijzigd door Dol_Fijn op 27-10-2002 08:13 . Reden: typo ]

• Carel
  • Registratie: Juni 2000
  • Laatst online: 16-08 23:33
Vaak delen het bovenste pci slot en de agp hetzelfde irq, probeer iig nooit een kaart onder de agp. Als acpi aanstaat zit alles weer zo'n beetje op 11 en dat mag dan ook. Hoewel er soms echt uitzonderingen zijn zoals sommige tvkaarten etc die het nooit zullen doen met een gedeeld irq :)

• ernst
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 04-08 16:43
hmm,
hij zat in de alleronderste, lol
iig na format + rommelen, wel alles een eigen IRQ maar nu is mn Gf 2 GTS PCI, hij zit toch echt in een AGP slot :?

Every day is a start of something new, and every evening ends with the splendid dawn of a new day

• KaMiKaZe
  • Registratie: Mei 2000
  • Laatst online: 04-07 16:34
nooit probs gehad met irq sharing en xp

Humanity is acquiring all the right technology for all the wrong reasons.

• The PyroPath
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 17-08 09:29

The PyroPath

Go Tweak your ass off

hmm ik heb mn Radeon8500 op irq 3 en heb vaak hangers, maar hij is niet geshared, misschien een idee om die te verhogen naar 11 dan?

Breek je nek voorzichtig

• Vozze
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 09:53
ernst schreef op 27 oktober 2002 @ 18:25:
hmm,
hij zat in de alleronderste, lol
iig na format + rommelen, wel alles een eigen IRQ maar nu is mn Gf 2 GTS PCI, hij zit toch echt in een AGP slot :?
Is volgens mij normaal. Mijn Radeon 9700 Pro wordt ook als PCI gezien.

"He who thinks knows evertyhing, knows nothing" - Socrates

• Vincentio
  • Registratie: Februari 2002
  • Niet online
Hmm, lkkr hoor IRQ instellen in BIOS. Nou dat werkt dus niet bij een Abit KT7A v1.2. Of je mag me eens uitgaan leggen waar ik dat tussen kan vinden. Want me Radeon zit op IRQ 5 samen met (komt een HELE rij, alle pci kaarten): SB Live, Netwerk, USB, Modem.
Ja dat is lkkr he en dat terwijl IRQ 7,9,10,11 en 12 vrij zijn.
Overigens stopt alleen me SB Live wel eens met geluid geven, verder geen problemen.

Verwijderd

Op mijn computer heb ik, schrik niet, 22 IRQ's vreemd genoeg. Ik vraag me af hoe dat in hemelsnaam komt en ik heb ook een paar dingen gedeeld. Maar hij is wel zo stabiel als een huis !
Pagina: 1