[Linux] Geautomatiseerd verlopen proces netwerkkaarten

Pagina: 1
Acties:

• Erhnam
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 08:07

Erhnam

het Hardware-Hondje :]

Topicstarter
Ik heb mijn redhat router vervangen door een gloednieuwe router met slackware 8.1 er op. Deze pakte tijdens het detecteren niet mijn rtl8139 netwerkkaartje.

Nu vind ik het al heel knap dat ik zo ver ben gekomen door de module 8139too te laden 'ifconfig eth1 up' te doen te ontdekken en ook nog eens er achter te komen dat een dhcp request op die kaart met 'dhcpcd eth1' gaat. Nu kan ik gelukkig weer internetten :)

Hier kan ik natuurlijk en scriptje voor schrijven maar ik vraag mij eigenlijk af waar zitten deze instellingen ? Redhat hield er altijd een mooi ifcfg scriptje opna die ik onder slackware nergens meer kan vinden. En die dhcp-request die kan volgens mij ook automatisch. /etc/dhcpc zal ik wel wat moeten invoeren.. maar wat voor eth1 ?

In ieder geval bedankt voor alle nuttige informatie die jullie me kunnen geven.

http://www.xbmcfreak.nl/

• FatalError
  • Registratie: Juni 1999
  • Laatst online: 18-05 21:46
Welkom in de wondere wereld van Slackware :)

Typ:
mcedit /etc/rc.d/rc.netdevice

Zet daar de regel:
/sbin/modprobe 8139too
in
F10/save

dan:
mcedit /etc/rc.d/rc.inet1

haal de # weg voor #USE_DHCP2=yes
(ik neem aan dat je eerste interface, eth0, wel goed werkt en ingesteld wordt)
F10/save

en dan rebooten of
/etc/rc.d/rc.netdevice
/etc/rc.d/rc.inet1
intikken

If it ain't broken, tweak it! | gasloos sinds oktober 2025, hoekwoning 1978 | 10kWp PV, Panasonic K serie 7kW, Atlantic Explorer V5 270L | Tesla Model Y

Verwijderd

dat kan je instellen in het bestand /etc/network/interfaces
voeg je dit toe
code:
1
2
auto eth1
iface eth1 inet dhcp

dan zou het moeten werken en het bestandje zou bij slackware ook ergens anders kunnen staan, maar dan moet je maar ff zoeken :)

hmmzz slackware werkt toch ietsje anders dan debian.. bovenstaande werkt dus niet bij jou

• Leon
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 10-04 09:12

Leon

Rise Of The Robots

Heb je dit al gelezen op de slackware site :? ;)

Eeuwige n00b

• FatalError
Ik zie dat die pagina die Leon geeft voor Slackware 8 en ouder is.. in Slackware 8.1 zijn n paar kleine dingetjes anders.

If it ain't broken, tweak it! | gasloos sinds oktober 2025, hoekwoning 1978 | 10kWp PV, Panasonic K serie 7kW, Atlantic Explorer V5 270L | Tesla Model Y

• Erhnam

Erhnam

Topicstarter
Hey Ontzettend bedankt !

Ik denk dat ik er nu wel uitkomt. Ik ga ff lekker aan de slag mijn nieuwe bak goed in te richten :) Slackware is idd wel wat beter dan RH.. je hebt iets meer controlle en het lijkt allemaal wat frissen en schoner. Na 2 jaar RH moet je toch wat anders ;)

PS: weet iemand wanneer versie 9 uitkomt ?

• Leon
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 10-04 09:12

Leon

Rise Of The Robots

FatalError schreef op 26 oktober 2002 @ 16:50:
Ik zie dat die pagina die Leon geeft voor Slackware 8 en ouder is.. in Slackware 8.1 zijn n paar kleine dingetjes anders.
Hadden ze dan van mij ook aan mogen geven of mogen updaten.. :?

Is dit al als bug gesubmit of zo? :)

Eeuwige n00b

• FatalError
Ìn slackware 8.0 en ouder kon je in dat script enkel 1 netwerkkaart configureren, en DHCP was niet mogelijk (tenzij je dvat handmatig erin zette). In lackware 8.1 kan je 2 kaarten configureren, zowel met als zonder DHCP.
Wil je meer dan moet je zelf n regel als:
/sbin/ifconfig eth2 10.0.0.1 netmask 255.0.0.0
onderaan toevoegen.

• Erhnam

Erhnam

Topicstarter
FatalError schreef op 26 oktober 2002 @ 17:03:
Ìn slackware 8.0 en ouder kon je in dat script enkel 1 netwerkkaart configureren, en DHCP was niet mogelijk (tenzij je dvat handmatig erin zette). In lackware 8.1 kan je 2 kaarten configureren, zowel met als zonder DHCP.
Wil je meer dan moet je zelf n regel als:
/sbin/ifconfig eth2 10.0.0.1 netmask 255.0.0.0
onderaan toevoegen.
Ik had er 2 netwerkkaarten in hangen.. Hij pakte er maar 1!

Eerst vraagt die de server name, het ipaddress dns gateway, daarna gaat die pas detecteren.. Maar dan heb je al ip's en hostnames opgegeven. Handiger zou zijn als die eerste detecteerd en dat je daarna ziet welke die pakt en dan alles configt.

• FatalError
mjah.. dat 'netconfig' vind ik maar onhandig.
Het makkelijkst is om handmatig in /etc/rc.d/rc.netdevice de modules te laden voor de netwerkkaarten.
De eerste in het rijtje wordt eth0, de tweede eth1, enzovoort...
Daarna in /etc/rc.d/rc.inet1 de ip's enzo instellen. Je kan er standaard 2 kaarten instellen, de bovenste is weer eth0 en de onderste eth1.
Wil je meer dan kan je dat handmatig onderaan toevoegen (zie mn vorige posting).

Verwijderd

Beetje lastig dat het script /etc/rc.d/rc.inet1 wel support kent voor 2 netwerkkaarten en dat netconfig dat maar voor 1 netwerkkaart kent. Overigens was dit gewoon te vinden via de search als die een beetje zou werken. Je kunt ook het 8.1 rc.inet1 script gebruiken in 8.0.

• Erhnam

Erhnam

Topicstarter
Verwijderd schreef op 27 oktober 2002 @ 02:29:
Overigens was dit gewoon te vinden via de search als die een beetje zou werken.
Mja.. Ik vind de search sinds de verandering van GoT niet echt verbeterd.. eigenlijk alleen maar slechter geworden. Vroeger zette die het gewoon wat logischer en dat gene wat je vond meer op de juiste volgorde onder elkaar.. Nu staat dat gene wat ik zoek soms op de 20ste plaats.

Pagina: 1