Ik heb thuis een webserver draaien met daarop WinXP Professional. De server is via MXstream verbonden met het net. De machine wordt ook gebruikt als fileserver en internet gateway (via LAN).
Ik zit nog met een aantal vragen:
Ik zie af en toe helemaal uit het niks ineens het traffic (upload/download) toenemen... Dus zonder dat ik iets doe wordt er data verzonden over het net (ongeveer 15kb/sec up en down, en dat een minuut lang).
- Bestaan er tools om te tracen waar deze data naartoe wordt verzonden?
- Het liefst zou ik dus willen zien wie (ip) de data opvraagt en wat er opgevraagd wordt... (packetsniffer/monitor tool ?) Ik weet dat windows ook veel "phone-home" troep heeft ingebouwd zoals windows update, time sync en meer van dat soort gedoe...
Welke tools raden jullie aan?
Ik wil ook eindelijk maar 's een goede firewall installeren, maar daarbij heb ik wel een aantal eisen:
- MSN, Kazaa, Mail, etc.. moet vanaf andere PC's nog wel werken...
- Webserver en MX Communication Server moeten nog wel werken (poorten open zetten toch?)
- Liefst zo goed mogelijk beschermd tegen unauthorized "bezoekers"
- Makkelijk in te stellen en rules kunnen aanmaken
Welke firewall raden jullie aan?
Ik zit nog met een aantal vragen:
Ik zie af en toe helemaal uit het niks ineens het traffic (upload/download) toenemen... Dus zonder dat ik iets doe wordt er data verzonden over het net (ongeveer 15kb/sec up en down, en dat een minuut lang).
- Bestaan er tools om te tracen waar deze data naartoe wordt verzonden?
- Het liefst zou ik dus willen zien wie (ip) de data opvraagt en wat er opgevraagd wordt... (packetsniffer/monitor tool ?) Ik weet dat windows ook veel "phone-home" troep heeft ingebouwd zoals windows update, time sync en meer van dat soort gedoe...
Welke tools raden jullie aan?
Ik wil ook eindelijk maar 's een goede firewall installeren, maar daarbij heb ik wel een aantal eisen:
- MSN, Kazaa, Mail, etc.. moet vanaf andere PC's nog wel werken...
- Webserver en MX Communication Server moeten nog wel werken (poorten open zetten toch?)
- Liefst zo goed mogelijk beschermd tegen unauthorized "bezoekers"
- Makkelijk in te stellen en rules kunnen aanmaken
Welke firewall raden jullie aan?