Toon posts:

intel 810 mobo + celeron 850 = werkt niet?

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
Ik heb een raar probleem met mijn intel Cayman bord met 810 chipset, icm een intel Celeron 850, namelijk: het hele zootje werkt niet.
De pc gaat aan zodra je stroom op de voeding zet, je hoeft de power schakelaar niet eens in te drukken. Het mobo geeft stroom door aan de cpu-fan via smartstekker, en er gaat een oranjekleurig ledje branden in het midden v/h moederbord, en ik krijg geen beeld van de on-board vga

Kan van alles zijn, vandaar dat ik de volgende dingen al heb uitgesloten:
- Kortsluiting van contactjes, heb alles nagekeken.
- Geheugen, heb er een oude 64 mb pc133 merk-x in gedaan, en later ook nog een nieuwe 128 mb pc133 twinmos geprobeerd.
- Voeding, de voeding werkt namelijk wel op een ander mobo
- Dat oranje ledje gaat ook branden als je de stroom op de pc zet terwijl er helemaal geen processor in zit. Je zou dus denken: de processor. Maarja, diezelfde processor deed het wel in een andere pc...

Het moederbord zou de processor wel aan moeten kunnen:
- Processor lijst
- Celeron 850 info

Op de intel site staat als snelst ondersteunde processor de P3-850 op 8,5 *100, dus ik neem aan dat deze celeron dan ook werkt

Iemand een idee?

Verwijderd

nopez 810 ondersteunt geen coppermine tenzij je 810-e hebt

• BalusC
  • Registratie: Oktober 2000
  • Niet online

BalusC

Carpe diem

Jaromir - waar haal je die onkunde vandaan :?
Verwar je niet de Coppermine met de Tualatin?

Topicstarter: heeft de moederbord en/of de CPU voorheen wel gewerkt? Sinds wanneer ondervind je deze problemen?

• dion_b
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 08:24

dion_b

Moderator Harde Waren

say Baah

2 vragen (nav de lijst op de Intel site):

- welke revisie is deze mobo :? - er staan nl het volgende bij de CuMine CPUs:
The following board revisions (AA numbers) support these processors:
A09251-300 or later
A09253-300 or later.

[...]

Board Revision note: A small bar-coded label, similar to the diagram shown below, can be found on the component side of the desktop board. The numbers following the letters "AA" can help identify the type and version of your desktop board. The AA contains a 6 digit main number, and a 3 digit dash number (the 3 numbers following the "-".

The statement "...or later" refers to the dash number of the AA (the three numbers following the "-"). If this number is greater than the number listed in the table, the board supports the associated processor(s).
Als dat dus niet zo is heb je het te pakken (en is het zonder een PPGA-FC-PGA mod niet op te lossen :o )

- welke BIOS versie heb je :? vanaf P10 worden de eerste CuMines ondersteund, maar pas vanaf P12 zijn alle CPUs ondersteund. Als je hier niet met deze CPU achter kunt komen moet je ergens een PPGA Celly op de kop tikken, die zijn altijd ondersteund. Overigens staat de Celly 850 NIET tussen de ondersteunde CPUs- de P3-850 wel, maar Celly maar tot 700MHz- dat zou kunnen impliceren dat alleen de B-stepping CuMines ondersteund worden, niet de C-stepping (zoals de Celly 850).

Oslik blyat! Oslik!

Verwijderd

Ehmz... Ik heb ook een mammaplankie met de intel810 chipset... (is weliswaar van Abit, en wordt voor geen meter ondersteund door Abit) (die led in je mobo geeft aan dat er spanning op de plank staat)

De Intel810-chipset ondersteunt PIII 500-850 MHz (66/100MHz bus) of de Celeron 533A-700 MHz (66MHz bus).

Op mijn bordje draait nu een PIII 1 GHz (133MHz bus) (op 7.5x133MHz)!
(Sinds wanneer laat een Tweaker zich storen door de maximale limiet van een moederbordje?) :9~ :+

Maar okee... ik heb er in t begin best veel moeite mee gehad de boel ook daadwerkelijk op 100+ bus te laten lopen. (Eerst wilde hij maar maximaal 750 MHzjes doen :()
Later bleek er ergens op het moederbord een jumper te zitten die er voor zorgde dat de bussnelheid opgeschroefd kon worden naar 100 - 133 MHzjes 8)
Misschien een ideetje om ff die jumper op te zoeken op jouw bordje? De maximale multiplier is 8.5 dus moet ie dat voor een Cellie ook kunnen trekken :9

• dion_b

dion_b

Moderator Harde Waren

say Baah

Verwijderd schreef op 27 oktober 2002 @ 12:27:
Ehmz... Ik heb ook een mammaplankie met de intel810 chipset... (is weliswaar van Abit, en wordt voor geen meter ondersteund door Abit) (die led in je mobo geeft aan dat er spanning op de plank staat)

De Intel810-chipset ondersteunt PIII 500-850 MHz (66/100MHz bus) of de Celeron 533A-700 MHz (66MHz bus).
Waar haal je dat nou weer vandaan :?

Dat klinken als de geteste specs van jouw mobo, niet de absolute specs van de chipset |:(

Hier vind ik iig geen dergelijke beperking:
http://developer.intel.com/design/chipsets/810/
Op mijn bordje draait nu een PIII 1 GHz (133MHz bus) (op 7.5x133MHz)!
(Sinds wanneer laat een Tweaker zich storen door de maximale limiet van een moederbordje?) :9~ :+

Maar okee... ik heb er in t begin best veel moeite mee gehad de boel ook daadwerkelijk op 100+ bus te laten lopen. (Eerst wilde hij maar maximaal 750 MHzjes doen :()
Later bleek er ergens op het moederbord een jumper te zitten die er voor zorgde dat de bussnelheid opgeschroefd kon worden naar 100 - 133 MHzjes 8)
Misschien een ideetje om ff die jumper op te zoeken op jouw bordje? De maximale multiplier is 8.5 dus moet ie dat voor een Cellie ook kunnen trekken :9
Juist, dus gaat het wel...

Maar roelvdm, heb je nou ondertussen die revisie bekeken :?

Oslik blyat! Oslik!

Verwijderd

dion_b schreef op 27 oktober 2002 @ 12:56:
[...]
Waar haal je dat nou weer vandaan :?

Dat klinken als de geteste specs van jouw mobo, niet de absolute specs van de chipset |:(

Hier vind ik iig geen dergelijke beperking:
http://developer.intel.com/design/chipsets/810/
Gewoon veel lezen... o.a. op de intel site, diverse handleidingen van moederbordjes (ik zei toch al dat dr geen support was voor mijn moederbordje...? Dan ga je écht niet bij de pakken neer zitten, maar haal je je info gewoon elders!) |:(|:(|:(|:(|:(
[...]
Juist, dus gaat het wel...
Als ik wil dat iets werkt... werkt t ook!!! :+
Minimaal met 1 oplossing *grinz* (zie sig)

Verwijderd

Topicstarter
Sorry voor mijn late reactie, maar nu alsnog:
dion_b schreef op 26 oktober 2002 @ 19:41:
2 vragen (nav de lijst op de Intel site):

- welke revisie is deze mobo :? - er staan nl het volgende bij de CuMine CPUs:
Ik heb AA730511-441B. Hij valt dus wel onder de -300 or later.
Als dat dus niet zo is heb je het te pakken (en is het zonder een PPGA-FC-PGA mod niet op te lossen :o )
- welke BIOS versie heb je :? vanaf P10 worden de eerste CuMines ondersteund, maar pas vanaf P12 zijn alle CPUs ondersteund. Als je hier niet met deze CPU achter kunt komen moet je ergens een PPGA Celly op de kop tikken, die zijn altijd ondersteund. Overigens staat de Celly 850 NIET tussen de ondersteunde CPUs- de P3-850 wel, maar Celly maar tot 700MHz- dat zou kunnen impliceren dat alleen de B-stepping CuMines ondersteund worden, niet de C-stepping (zoals de Celly 850).
Ik heb beide onderdelen apart wel zien werken, maar samen nog niet. Dat stepping-verhaal zal dan wel kloppen.
BIOS is nooit geflashed, dus zal nog wel P04 zijn. Kan het ook niet flashen zolang ik geen Celly <500 heb... dat zal ik dus eerst eens moeten regelen vrees ik.

Jaromir: helaas, heb een gewone i810.
RCy2k: dit is zo'n jumperless mobo, met alleen een reset jumper en een usb front/back jumper.

• dion_b

dion_b

Moderator Harde Waren

say Baah

Verwijderd schreef op 28 oktober 2002 @ 21:26:
Sorry voor mijn late reactie, maar nu alsnog:

[...]

Ik heb AA730511-441B. Hij valt dus wel onder de -300 or later.

[...]

Ik heb beide onderdelen apart wel zien werken, maar samen nog niet. Dat stepping-verhaal zal dan wel kloppen.
BIOS is nooit geflashed, dus zal nog wel P04 zijn. Kan het ook niet flashen zolang ik geen Celly <500 heb... dat zal ik dus eerst eens moeten regelen vrees ik.

Jaromir: helaas, heb een gewone i810.
RCy2k: dit is zo'n jumperless mobo, met alleen een reset jumper en een usb front/back jumper.
Van een 'normale' plank (lees: met een AMI/Award BIOS erop) zou ik verwachten dat hij zo met 'Unknown x86 CPU' ofzo zou booten, maar Intel wil dat juist onmogelijk maken- denk dus dat het opzettelijk uit blijft als de CPU niet herkend wordt. Dus zit er idd niets anders op dan een Mendocino te scoren en daarmee te flashen (helaas heb ik enkel een dode :'( )

Oslik blyat! Oslik!

Pagina: 1