[3Ds5]Animatie - Delen van object verbergen

Pagina: 1
Acties:

• mpegernie
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 12-03-2016
ik ben bezig een animatie te maken van een tandwiel. Het idee is dat het wiel als een taartpunt uit het niets verschijnt, en dan over verloop van tijd 360 graden rond wordt. snappie?
En eigenlijk wil ik nog met een plat wiel beginnen en dan de extrude ook animeren. Het wiel is in illustrator gemaakt en is in 3ds een editable spline met extrude.

Ik dacht dus dat ik dit wel kon animeren met een boolean. Cilinder boolean eroverheen. "Slice on" en de slice dan maar animeren. Dat lukt wel alleen ziet m'n wielletje er nu niet meer uit door de boolean... :( zie plaatje.

Is er een andere manier om een deel van het object te verbergen? misschien kan ik een deel transparant maken ofzo?

Afbeeldingslocatie: http://www.xs4all.nl/~chasin/MpegErnie/FORUM/ImaginationIndustries/imaginationindustries_animamation_prob.jpg

"The Major advances in civilization are processes that all but wreck the societies in which they occur." -A. N. Whitehead

• Allochtoon
  • Registratie: April 2002
  • Niet online

Allochtoon

bakhar

als je max5 hebt, doe je de "slice" modddeflijer er over heen, je hakt daarvoor je wiel in 2 stukken, centreert je 2 slice modiefiers in het midden en dan heb je het wel zelf door denk ik.

• mpegernie
klinkt als een goed id. ik zal het ff proberen

"The Major advances in civilization are processes that all but wreck the societies in which they occur." -A. N. Whitehead

Verwijderd

misschien een oplossing via een heel andere weg: maak een cilinder die doet wat jij wil (simpel lijkt me) en dan een alpha channel daarvan renderen, dan kan je met die alpha gaan lopen pielen, misschien een optie...

• mpegernie
het is op zich redelijk makkelijk op te lossen, kheb nu er een zwarte cilinder overheen en klaar. het probleem is alleen dat (als ik die extrude animatie wel weg laten) ik duidelijk zie dat er iets overheen draait en niet dat m'n tandwiel gesliced wordt. stel je kijkt er schuin op dan zie je er dus geen diepte in...
maar ik moet de tip van Allochtoon nog ff proberen

Verwijderd

Geanimeerde opacity-map, daarmee kan het.....gebruik After Effects.

• mpegernie
Verwijderd schreef op 26 oktober 2002 @ 16:57:
Geanimeerde opacity-map, daarmee kan het.....gebruik After Effects.
ja dat is dus dezelfde oplossing, nog steeds geen dieptje. tenzij er een 3d opacity map bestaat

• HunterPro
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online
mpegernie schreef op 26 oktober 2002 @ 16:59:
[...]

ja dat is dus dezelfde oplossing, nog steeds geen dieptje. tenzij er een 3d opacity map bestaat
voor zover ik weet kun je nog steeds animaties (mov, ani-gif, avi, etc) als opacity-map aan je material toevoegen; als je dit met een goeie uvw-mapping doet moet dit toch geen probleem opleveren? ;)

• Oogst
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 04-01 21:29
Ach, het is zo simpel! Die boolean verneukt je model, maar je kunt ook een spline-boolean op je model door voor je hem extrude. Spline-booleans gaan bij mijn weten altijd goed, heb ik nog nooit problemen mee gehad. 'tis Dan ook gewoon een knopje in edit spline.

En de extrude animeren is helemaal gemakkelijk: je drukt eerst op animate en zet dan op frame 0 de extrude op 0 en op frame 100 de extrude op 10. Klaar is mpegernie.

Devblog / portfolio
Swords & Soldiers
Awesomenauts
Proun
Cello Fortress

• mpegernie
Oogst schreef op 27 oktober 2002 @ 12:10:
Ach, het is zo simpel! Die boolean verneukt je model, maar je kunt ook een spline-boolean op je model door voor je hem extrude. Spline-booleans gaan bij mijn weten altijd goed, heb ik nog nooit problemen mee gehad. 'tis Dan ook gewoon een knopje in edit spline.

En de extrude animeren is helemaal gemakkelijk: je drukt eerst op animate en zet dan op frame 0 de extrude op 0 en op frame 100 de extrude op 10. Klaar is mpegernie.
extrude animeren is inderdaad a piece of cake :Y)

maar ehm. ik heb slice en spline boolean geprobeerd en...

Slice modifier
met de slice modifier kun je op zich leuke dingen doen maar doet rare dingen als hij geanimeerd wordt. Dat zal er aan liggen dat de slice modifier hem veranderd in een mesh en ik de mesh selectie (voor de extrude) niet kan animeren (voor zover ik weet) terwijl de mesh wel steeds groter wordt. verder krijgt het hele wiel ook een surface omdat de slice er een mesh van maakt, das ook niet de bedoeling. De slice na de extrude in de stack zetten maakt dan ookal niet veel meer uit.

Over de spline boolean
ik had dus een mooie arc spline geanimeerd maar zodra ik deze attach aan m'n wiel-spline is de animatie weg. :/ plus dat de boolean maar op 1 spline werkt (logisch) en het wiel bestaat al uit een compound path dus raad maar.... Is er misschien een manier om de splines waar het wiel uit bestaat te groeperen voor de boolean?

het leken mij mooie oplossing maar niet werkt echt... :( Ik ga de modifiers weer ff doorstruinen, misschien kan ik nog iets anders kan vinden.

• Oogst
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 04-01 21:29
Je kunt onderdelen van een edit spine gewoon animeren door ze te linken aan andere objecten met de linked X-form-modifier.

Devblog / portfolio
Swords & Soldiers
Awesomenauts
Proun
Cello Fortress

• mpegernie
ok. probeer dus nu een "taartpunt" vormige spline te animeren, welke een onderdeel is van mijn wiel spline. en welke ik wil gaan gebruiken in de boolean. hoe ik dat op ga lossen zie ik dan wel, misschien met meerdere "taartpunten". maar eerst heb ik nog het probleem om een geschikt vlak te animeren. heeft iemand een id hoe ik dit kan doen?

edit: %$# :( nu doet de spline boolen het niet...

Pagina: 1