2MP echt genoeg voor 10x15?

Pagina: 1
Acties:

• jaspov
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 06-02 16:25
Vaak wordt gezegd dat 2 megapixels genoeg zijn voor mooie 10x15 afdrukken. Ik ben me nu aan het orienteren op een digitale camera en meer dan 10x15 zal ik niet gebruiken.

Sommigen zeggen dat 3 MP dan handig is omdat je dan meer kan bijsnijden en toch nog genoeg overhoudt, maar dat inderdaad 2MP op zich al genoeg is.

Is dat ECHT zo? Ik zou het zonde vinden om nu een betaalbare 2MP camera te kopen om er vervolgens achter te komen dat de 10x15 afdrukken van een 3MP camera toch mooier zijn (even af gezien van andere factoren als merk lens e.d.). Ik zal de foto's elders laten afdrukken dus niet op een eenvoudig printertje voor alle duidelijkheid.

Ik hoop dat iemand wat meer duidelijkheid kan verschaffen op dit punt.

Verwijderd

ga voor 3MP want de meeste cameras hebben een 3:4 verhouding ipv 2:3, omdat je dan moet bijsnijden heb je dus een lagere resolutie, met als gevolg dat de qualiteit net iets te kort schiet

valt me op dat nieuwere types amera, met de zelfde MP specs goedkoper zijn
Ik doe support voor HP en de 812 camera was rond de 700 euro, de 850 heb ik gezien voor 581 euro en dat terwijl de laatste een grotere zoomlens heeft een een EVF en een betere qualiteit
Dus advies "shop around!"

• Mooody
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 12-12-2025

Mooody

elmoody

2mp plaatjes (1600x1200) kun je 'bijsnijden' tot 1500x1000 en dit is prima geschikt voor 10x15 afdrukken...

als je nu al weet dat je toch niet groter wilt afdrukken is 2mp genoeg...
het is sowieso een feit dat je meer hebt aan een goede 2mp camera, dan aan een 'budget' 3mp camera...

ik raad je de Canon A40 aan, al voor 314 euro te koop en deze maakt mooiere foto's (realistischere kleuren, minder ruis) dan bijv. kodak en olympus 3.2mp-camera's...

Disclaimer: Alles wat ik hier zeg, moet je met een korrel zout nemen. Met name deze disclaimer.

• jaspov
Die Canon A40 heb ik inderdaad bekeken maar ik vroeg me dus precies af of ik geen spijt krijg van het missen van 3MP, je geeft het geld maar 1 keer uit. Je zegt dat 2MP prima 10x15 afdrukken maakt. Kan je zo ver gaan te zeggen dat 3MP niet mooier zou zijn?

In dat geval heb je dus echt alleen wat aan meer dan 2MP als je groter dan 10x15 gaat of wilt bijknippen.....

• Mooody
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 12-12-2025

Mooody

elmoody

als je alleen afdrukken gaat maken op 10x15 is 2mp genoeg...dat is een feit...
verschil met 10x15 afdrukken van 3mp camera's is (zo goed als) niet te zien...

natuurlijk als je een keer groter wilt afdrukken (13x18 of 20x30) is 2mp niet genoeg en heb je meer aan 3mp...
komt nog bij dat 3mp handiger is voor het snijden in foto's...

als je een 3mp camera gaat kopen, koop dan aub geen camera voor onder de 500 euro...qua fotokwaliteit zijn deze niets beter dan bijv. de A40 van 317 euro...

aanraders zijn de Canon S30, Canon S230, Fuji A303
ik zou de S30 kopen, deze heeft op het moment de beste prijs/kwaliteit verhouding van zo'n beetje alle 3mp camera's...

Disclaimer: Alles wat ik hier zeg, moet je met een korrel zout nemen. Met name deze disclaimer.

• Johnny
  • Registratie: December 2001
  • Nu online

Johnny

ondergewaardeerde internetguru

Mooooody schreef op 26 oktober 2002 @ 15:27:
2mp plaatjes (1600x1200) kun je 'bijsnijden' tot 1500x1000 en dit is prima geschikt voor 10x15 afdrukken...
Je kan 1600x1200 gewoon downsizen naar 1600x1167 hoor :z

2 megapixel is echt genoeg!

Ik heb afrukken van 1600x1200 en 2048x1536 met dezelfde camera, bij dezelfde centrale laten afdrukken op 15x10 cm en het verschil was onzichtbaar! Ik heb ze met een heel sterk vergrootglas bestudeerd en toen kon je net de pixels zien.

Aan de inhoud van de bovenstaande tekst kunnen geen rechten worden ontleend, tenzij dit expliciet in dit bericht is verwoord.

• jaspov
Klinkt goed. Dan wordt zo'n a40 inderdaad interessant!
Ik heb afrukken van 1600x1200 en 2048x1536 met dezelfde camera, bij dezelfde centrale laten afdrukken op 15x10 cm en het verschil was onzichtbaar! Ik heb ze met een heel sterk vergrootglas bestudeerd en toen kon je net de pixels zien.

Verwijderd

Ik heb een goede 4mpix camera (Olympus E10) waarmee ik altijd op 1600x1200=2Mpix fotografeer, zelfs afdrukken van 20x30 cm zijn dan nog goed.
2Mpix is eigenlijk wel genoeg en wat ze hiervoor schreven, liever een goede 2 dan een budget 3Mp

• MRic3
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 17-01 09:41

MRic3

Of praat ik weer poep?

Tsja.... als je nagaat dat een blad (b.v. de nieuwe reveu) word gedrukt op 300 DPI.
Ik vind dit zwaar overdreven en overgewardeerd allemaal die MP. Zeker voor op het beeldscherm.

Als je gaat snijden en groot afdrukken dan zijn de MP wel fijn.. maar zoals hierboven al beschreven... pak een vergroot glas en bestudeer het verschil en dan kan je het NET zien...

Ik bekijk ook iedere foto met een vergroot glas... altijd ...NOT ;)

2MP is meer dan genoeg, zelfs als je hem op A4 formaat laat afdrukken (zonder snijden) kan je het verschil wel zien maar zo'n grote fot bekijk je toch van een grotere afstand... veel gedoe om niks.

If the world didn't suck, we would all fall off!!!

• jaspov
Bedankt voor alle reakties. Ik vraag me alleen af waarom Rob dan heeft gekozen voor die 4MP camera. Ik ben nog nieuw op dit gebied dus zal vast ook te maken hebben met andere features van dat model (lens, zoom etc). Toch nog maar eens goed kijken naar die Canon ik...

• -Stef-
  • Laatst online: 13:56

-Stef-

Slainthe!

Johnny64 schreef op 26 oktober 2002 @ 16:51:
[...]

Je kan 1600x1200 gewoon downsizen naar 1600x1167 hoor :z
Uiteraard, maar dat maakt nog geen 3:2 verhouding (zoals 1600x1067).

Yamaha - Chario - MJ Acoustics - Squeezebox - Trends Audio - Beresford

Verwijderd

Ik kocht de E10 voor zijn mogelijkheden , lens, etc. Ik was nl. gewend aan spiegelreflex camera's en de E10 had veel van die eigenschappen. Omdat ik in het begin een klein geheugenkaartje had fotografeerde ik op 1600x1200 en dat was/is eigenlijk wel genoeg voor mij gebleken. Heb uiteraard ook op 4Mpix foto's gemaakt zowel Jpeg,Tiff als RAW maar de 2Mpix stand is genoeg en aangezien ik in een sessie veeeeeel foto's maak is het handiger qua geheugenruimte.....

• Johnny
  • Registratie: December 2001
  • Nu online

Johnny

ondergewaardeerde internetguru

-Stef- schreef op 26 oktober 2002 @ 17:55:
[...]

Uiteraard, maar dat maakt nog geen 3:2 verhouding (zoals 1600x1067).
Dat bedoelde ik |:( (deed het even snel uit m'n hoofd)

Aan de inhoud van de bovenstaande tekst kunnen geen rechten worden ontleend, tenzij dit expliciet in dit bericht is verwoord.

Verwijderd

Ik heb ook de Canon Powershot A40. Perfecte camera voor het geld :P Ben er erg blij mee :) Als je een echte dure camera wilt gaan kopen zou ik op zekers voor de Nikon Coolpix camera's gaan.... (de duurdere Coolpix modellen dus heh, niet de Coolpix 2500 ofzo....)

• Tarin
  • Laatst online: 15:17

Tarin

Just plain weird.

In principe is 2.1mpixel goed idd.. ik heb een tijdje geleden foto's van m'n Oly 2040 af laten drukken bij Appie Heijn (helaas waren de kleuren een klein beetje flets, ik ga toch eens wat anders uitproberen de volgende keer), en ze hebben de foto's gewoon op ~10*13 afgeknipt. Dat vond ik eerlijk gezegd ook wel een leuke afmeting.. weer eens wat anders. (ik plak toch alles in, geen wazige inschuifmapjes voor mij)

Ik fiets op de accu van m'n iPod :) | Specs | Pics | Elektro: NL / EN

• jaspov
Nogmaals dank voor alle reacties. Ik kan verder in mijn zoektocht!

• Ares408
  • Registratie: April 2000
  • Niet online
IK heb een minolta dimage S404, 4 megapixel camera. Daar maak ik soms wel eens 2 megapixel foto's mee bij gebrek aan ruimte. Op 10x15 zie ik het verschil met 4 megapixel niet (afdruk van pixum) bij grotere zie ik het wel.
Pagina: 1