[laptop] vervanging desktop pc?

Pagina: 1
Acties:

• Flagg
  • Registratie: Oktober 1999
  • Niet online

Flagg

It's a shite state of affairs

Topicstarter
Okay, in een moment van verstandsverbijstering heb ik besloten mijn desktop pc te vervangen voor een laptop.

Ik heb mijn pc aangeboden bij v&a en heb gisteren een laptop besteld, welke ik maandag op kan halen.

Nu begint eigenlijk een beetje de twijfel mij te bekruipen dat ik intens ongelukkig ga worden met deze beslissing.

Dit waren mijn redenen er voor:

punt 1. Ik heb een appartement gekocht, en mijn pc zou dan in de woonkamer moeten komen omdat er geen ruimte is in de slaapkamer, en dat vind ik dus superlelijk.
punt 2. Spelletjes vind ik niet echt boeiend meer, alleen een adventure op zijn tijd, of een strategy vind ik wel leuk. (Alone in the dark of total annihilation bijvoorbeeld)
punt 3. Laptops zijn geil. ;)

Ik heb voor mijn werk een poosje een oude compaq gebruikt (armada 1700) en deze kunnen dus echt geen desktop vervangen.

maaaar, nu viel mijn oog op een Acer 1406lc, en volgens mij kan deze dus wel een desktop vervangen. ik wil er dus af en toe een bovenstaand spelletje erop kunnen spelen. Eens in de zoveel tijd een dvd rippen (paar keer per jaar) beetje internetten, beetje office, dvd-tje on the move kijken.

Ik heb er straks wel een server bij staan welke als router/file/print server dient.

Dit is dus laptop in a nutshell:
2.5 Ghz PIV
512mb
dvd/cdrw
30 schijf
15" tft.

Huidige systeem in a nutshell: (voor details kijk bij vraag en aanbod)
AMD TB 1400
256 MB
22" Iiyama vmp 512
2x 80 GB wd 8 mb cache raid setup.

Wat is jullie visie op deze kwestie?

ps
Ik heb dus laptop al besteld en aangezien ik een huis ga kopen, zal ik mijn huidige pc eigenlijk moeten verkopen, maar als ik nu een heleboel mensen hier krijg die zeggen dat ik heel dom bezig ben (be gentle pls :)) dan moet ik nog maar eens kijken of ik een jaar als kluizenaar moet gaan leven om ze allebei te kunnen betalen.

Irish diplomacy is telling a man he can go to hell in such a way he actually looks forward to it.

Verwijderd

Ik werk alweer bijna 2 jaar op mijn laptoppie (MyNote D850 - 700Mhz - 256Mb - 20GB - DVD)
Omdat ik in Rotterdam woon en in Amsterdam werkte kon ik niet zonder (elke dag ruim 2 uur met de trein) daarvoor heb ik 'm dus aangeschaft. Programma's als 3DSmax, PSD, AfterFX, DreamWeaver en Flash doen het allemaal zonder problemen. Ik werk er thuis ook heel veel op. Dus zelfs voor Grafische toepassingen kan een laptop goed gebruikt worden.

Ik ga binnenkort wel een nieuwe PC aanschaffen voor VJ'en en Video editing. Als je echt het zwaardere renderwerk en realtime video-editing wilt gaan doen is een krachtig desktop systeem naar mijn mening echt onmisbaar...

Voordeel van een laptop is wel dat je 'm zo in je tas kan proppen en overal mee naartoe kan nemen, altijd je werk en je mail bij je :D

Edit: Ik heb trouwens ook een servertje staan waar wat sites op draaien en die als gateway/fileserver dient.. Daarnaast heb ik nog een antieke PII-350mhz als linux test bakkie en een Celeron 400 Mhz als MP3 player...

• Ramon
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 11:57
ik denk dat je zeker er geen buil aan kan vallen.

Je moet alleen zorgen dat je een gewoon toetsenbord, muis en wellicht ook een monitor op je laptop aansluit, want dat werkt toch wel een stuk fijner.

Check mijn V&A ads: https://tweakers.net/aanbod/user/9258/

• Slagroom
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 15-06 17:30
Nou ja, ik heb hier een XP 1700 desktop computer en een PIII 750 Mhz laptop en ik moet zeggen dat ik vaker achter mijn laptop zit dan achter mijn PC. Waarom weet ik eigenlijk niet...

• Flagg
  • Niet online

Flagg

Topicstarter
Aan deze reacties te zien, gaat de pc de deur uit. We wachten even af of het tij nog gaat keren. thx so far.

Hoe zit het eigenlijk met de warmte ontwikkeling, die oude compaq waar ik mee werkte was niet echt koel aan de onderkant. onplezierig warm zelfs. Is dat met huidige laptops erger geworden of juist minder? De proc in die acer is geen Mobile cpu begreep ik, zal ook nog wel wat schelen lijkt me.

[edit] p[s ik kan helemaal geen behoorlijk foto vinden van die acer waar je duidelijk de kleuren kan zien, hetzelfde geldt voor (p)reviews/tests. Is dit dan een heel nieuw type of is Acer niet zo bekend als Laptop?

Irish diplomacy is telling a man he can go to hell in such a way he actually looks forward to it.

• Slagroom
  • Laatst online: 15-06 17:30
wat ik wel even moet zeggen (ik weet niet hoe het met de huidige pc's zit) is dat bij mij de kleuren heel erg verschillen van de kleuren op mijn crt... misschien ligt het ook wel aan mijn instellingen op mijn dell c600...

en ook de mijne wordt heet van onderen :9~

• joca
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 12-07-2025
ik heb een sony vaio gr114mk en die wordt ook nog behoorlijk warm, maar je kan hem best een tijdje op je schoot houden, is wel te doen.

Het is een PIII 933 en er staat hier ook nog een TB1400 maar ik moet zeggen dat ik wel erg veel achter mn laptopje zit.

Ik gebruik hem ook voor werk en dan is aanschaf van een normale muis en toetsenbord wel handig.

• Arie Kanarie
  • Registratie: Augustus 2002
  • Laatst online: 12-07-2023
Ik denk dat het aan je computergebruik zal gaan liggen. Ikzelf heb een computer en een laptop (voor school). Omdat ik voor de informatica opleiding vaak zit te proggen, doe ik dit liever achter een gewone desktop dan een laptop. Waarom??? Met een speciaal bureau voor je comp let ik sneller op mijn houding em ruimte en ben ik minder gauw vermoeid. Als ik mijn laptop gebruik dan zit ik meestal maar wat te klooien in de huiskamer met de aantekeningen op m'n schoot, en ben ik door omgeving minder geconcentreerd.

Als ik het zo bekijk dan is het voor jouw enkele keer groot Word documentje, beetje inetten en spelletjes. Omdat een pc in de kamer superlelijk is, is een laptop de beste oplossing. :)

-

• Flagg
  • Niet online

Flagg

Topicstarter
Okay zal allemaal wel goedkomen dan.
Ik heb nooit geweten dat een weekend zo lang kan duren als je maandag een laptop kan ophalen. :)

Maar ik kan echt helemaal niets vinden over dat ding op I-net, is volgens mij toch echt een heel erg nieuw type.

Dit zijn trouwens de full specs + prijs:

Acer Aspire 1406 LC

P4 2,5 Ghz
512 mb DDRram geheugen
30 gig hardeschijf
dvd/cdrw combo speler
floppydrive
15 inch TFT scherm
3x usb en interne
56k fax/modem
interne 10/100 Lan
16 bits 3D stereo geluidskaart met geïntegreerde boxen
4x AGP video met 16 mb DDR en S-video out. Zo'n radeon dingetje
2 jaar garantie.

voor 1999€ excl btw

Lijkt me niet verkeerd

Verwijderd

Poeh..wat een $, ik weet dat t duur is, en je krijgt er ook zekers wel wat voor terug, daar hoef je niet bang voor te wezen, maar als ik dat bedrag alleen al zie...aaiz...

Verders lijkt t mij een goede oplossing!

DUH M@ZZOL$$

• WimB
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 30-03-2024
Even een fototje en wat links:

Afbeeldingslocatie: http://www.acer.be/vi/upload/E0Entity3/Aspire1400_large.jpg

Algemeen
Technische specificaties

• InterCC
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 14-06 13:42
Spec zijn zeker niet verkeerd nee..
Ik heb er ook aan zitten denken om een laptop te kopen ipv desktop (als mijn desktop verouderd is), maar dan wel met docking station zodat ik wel op een gewone (grote) CRT monitor kijk en dan toetsenbordje en muisje eraan..

Maar ik denk dat je geen verkeerde keuze gemaakt heb :)

• Flagg
  • Niet online

Flagg

Topicstarter
Ja klopt dit had ik uiteraard ook gevonden, grapjas. :)

Ik was meer op zoek naar reviews en such.

• mcd
  • Registratie: Augustus 2002
  • Laatst online: 02-07-2025

mcd

Ik vind het werken op mijn laptop zeer relaxed!!! Zeker aan te raden tov desktop pc (geluidsverschil!)

Maar het zal zeker wennen zijn om van 2x 80 gb naar 30 gb toe te gaan!

• Flagg
  • Niet online

Flagg

Topicstarter
mcd schreef op 26 oktober 2002 @ 18:15:
Ik vind het werken op mijn laptop zeer relaxed!!! Zeker aan te raden tov desktop pc (geluidsverschil!)

Maar het zal zeker wennen zijn om van 2x 80 gb naar 30 gb toe te gaan!
Ik heb net mijn divxjes uitgezocht en dan heb ik ruim 30 gb, dit wordt snoeien en fikken. Ik denk dat ik heel snel een 60gb zal kopen.

Verwijderd

Flagg schreef op 26 oktober 2002 @ 18:10:
[...]

Ja klopt dit had ik uiteraard ook gevonden, grapjas. :)

Ik was meer op zoek naar reviews en such.
die had je vooraf moeten lezen... ;)
Maar het was in een opwelling ;)
Heb ook pas zo'n ding gekocht (L3800C), niet zo duur als deze (1.8 GHz/512MB/CD-RW-DVD en de rest minimaal deze specs of beter). Argument: een studerende partner die steeds achter de desktop moet, maar het verder niet zo heeft met laptobs, dus ik heb de wijk genomen... Bevalt prima. De desktop, een PIII@800/512MB hoeft nu minder snel geupgrade te worden.. ;)
Zullen de kids iets minder vinden 8)7 .....

• mhr-zip
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 11-08 15:14
ik zou die 22" houden en op je flaptop aansluiten!

Zijn vijftig was nog schoon. Drinkwaterkaart.nl Drinkwaterspots

• Flagg
  • Niet online

Flagg

Topicstarter
Opwelling?? welnee!! :)

Ik zag dinsdag de prijs van een aspire 1300 en 3 dagen later een 1406 besteld. das nog redelijk lang voor mijn doen.

Xbox duurde een halve dag. (na 3 maanden weer verkocht)
dvd speler in deauto beslist in 2 dagen gekocht na een weekje (verkocht na 4 weken)
Bmw 525 na ongeveer een week zoeken gekocht. (nog niet verkocht)
En na 2 maanden ingeschreven te staan bij de makelaar een huis.

en dat allemaal in 1 jaar. Wil iemand mij alsjeblieft tegenhouden, volgens mij weet ik nu wat obsessive-compulsive betekent. Valt me ook mee dat ik niet diep in de schulden zit. :)

• Flagg
  • Niet online

Flagg

Topicstarter
mhr-zip schreef op 26 oktober 2002 @ 18:22:
ik zou die 22" houden en op je flaptop aansluiten!
Is nogal moeilijk om een 22" een beetje uit het zicht te houden in de woonkamer. :)

Verwijderd

Heb zowel een laptop als een desktop, maar werk toch liever niet te lang achter m'n laptop. Zoiezo mis ik m'n "natural" logitech toetsenbord, plus dat een flinke CRT toch wel lekkerder kijkt. Het is gewoon net allemaal te klein. Maar verder kan een laptop (zeker tegenwoordig) alles wat je desktop ook kan.

• Hennie-M
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 08:49
Ik zou opzoek gaan naar een docking bay o.i.d. en daar je goede muis+toetsenbord+monitor op aansluiten. En als dat niet mooi staat kun je toch mooi zon kast kopen met deurtjes? :P

Koop misschien ook een klein file servertje(of houd die raid!!) en tja ik weet niet hoe het precies zit maar er zal vast wel zoiets zijn waar je die raid setup kan mappen als netwerk drive en daar je spelletjes en videos vanaf bekijkt. Doe het eventueel met draadloos :)

• m-m
  • Registratie: Augustus 2001
  • Niet online

m-m

mijn moeder gebruikt een Laptop ook ipv een desktop, zonder al te veel problemen. Enige dat wel ff handig is is een externe muis aanschaffen, verder is t prima te doen...

• Trebbors
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 11-08 09:53

Trebbors

Failure is no option!

Heb sinds gister de Asus 3800S, buiten me AMD 1,4Ghz 512 DDR full tower 17inch crt scherm etc.

Heb nu de eerste dagen alleen nog achter laptop gezeten, scherm is 15inch, dus evengroot als me 17inch crt. Veel minder lawaai, mooier beeld (tft) maar goed een tft kun je ook op gewone pc aansluiten. Ik denk er zelfs aan om me gewone pc te verkopen. Spellen speel ik amper maar is goed mogelijk met de 32mb radeon kaart die erin zit. Alleen even de muis aangesloten maar deze leverde asus er mooi bij alsook een mooie tas. Perfect dingetje.

Voor de topicstarter, ik denk dat je dadelijk niet meer zonder kan1

Verwijderd

Flagg schreef op 26 oktober 2002 @ 18:27:
Opwelling?? welnee!! :)

Ik zag dinsdag de prijs van een aspire 1300 en 3 dagen later een 1406 besteld. das nog redelijk lang voor mijn doen.

Xbox duurde een halve dag. (na 3 maanden weer verkocht)
dvd speler in deauto beslist in 2 dagen gekocht na een weekje (verkocht na 4 weken)
Bmw 525 na ongeveer een week zoeken gekocht. (nog niet verkocht)
En na 2 maanden ingeschreven te staan bij de makelaar een huis.

en dat allemaal in 1 jaar. Wil iemand mij alsjeblieft tegenhouden, volgens mij weet ik nu wat obsessive-compulsive betekent. Valt me ook mee dat ik niet diep in de schulden zit. :)
inderdaad.... je schreef "verstandsverbijstering".. ;)

• MaNdM
  • Registratie: April 2001
  • Laatst online: 12:17

MaNdM

1000-dingen-doekje

Ik heb het deze week ook gedaan toevallig, ik zit nu dan ook helemaal happy achter mn toppie te werken. Qua scherm ben ik er op vooruit gegaan en qua cpu-kracht ook. Heb nu alleen nog maar de helf van schijfruimte maar goed daar heb ik dan een netwerk voor dus ik pleur een grote schijf in die andere pc en klaar ben ik. Dat heb ik ook gedaan met mn brander, zit nu ook in die andere pc. Het is dat ik nu even niet meer zoveel geld heb maar deze laptop krijgt nog een brander een een grotere schijf. Maar de overall performance is heel goed en ik ben heel tevreden met de mogelijkheden die ik nu heb.

Denk niet dat je er spijt van zal krijgen...

Zorg wel dat je een extra muisje hebt, dat werkt vaak toch net even prettiger :Y)

Edit:

Kan iemand hier van de laptoppers mij hiermee even helpen?

[rml][ NIC] wireless lan device wordt niet gezien[/rml]

* MaNdM bedankt bij voorbaat ;)

To be determined...

• Scatman_II
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 11-08 22:34

Scatman_II

R9500 Pro >:)

Flagg schreef op 26 oktober 2002 @ 18:19:
[...]

Ik heb net mijn divxjes uitgezocht en dan heb ik ruim 30 gb, dit wordt snoeien en fikken. Ik denk dat ik heel snel een 60gb zal kopen.
Gewoon een mooie externe drive kopen voor al die opslag :)

OC / CM - Begint eer ge Bezint

• Lambert
  • Registratie: Juli 2000
  • Niet online
Keb dus ok een laptop gekocht als vervanging van de desktop en zat alleen maar achter de laptop. Nu ben ik gaan online gamen en is de desktop weer in gebruik...maar dan alleen ook voor games meer niet. Wat heeeel erg wennen is is dat je HDD in je laptop belachelijk traag is tegenover een desktop, vooral voor jou met je RAID configuratie. Wat ik je wel aanraad is een firewire externe HDD bracked. Kan je toch bijv. 80 Gb in doen met de snelheid van firewire. Ik ben dit ook van plan te halen op de HCC.

• Sibbe
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 14-07 17:11
edit:
Is nogal moeilijk om een 22" een beetje uit het zicht te houden in de woonkamer.

Zeg dat het je tv is hé.

Ik heb hier de beschikking over een desktop PIII 550 met 17" en internet en een nieuwe laptop PVI 1.7 met 14" zonder internet. Ik zit zelden op de laptop te werken. Nu twijfel ik soms of die laptop een goede aankoop was, maar eens ik internet erop heb, zal ik enkel nog op de laptop werken denk/hoop ik. Een aparte muis zal ik ook nog kopen. Voor de rest heb ik geen behoefte aan een apart scherm, die XVGA+ schermen van Dell zijn goed.

• Flagg
  • Niet online

Flagg

Topicstarter
Okay dan ik heb nu definitief beslist, de desktop gaat eruit. Dank jullie allen hartelijk.

En stuur al uw vrinden en kennissen hier naar toe: http://www.tweakers.net/aanbod/69064

• Timmert
  • Niet online

Timmert

Dipstick

Ik zat zelf ook al een tijdje te twijfelen of ik m'n desktop de deur uit zou doen... Eigenlijk heb ik helemaal niet zo'n bakbeest nodig voor datgene wat ik ermee doe, en het lijkt me ideaal om altijd je werk, mail etc mee te kunnen nemen :)

Na het lezen van dit topic heb ook ik een besluit genomen, die desktop gaat weg :)

Ik ga eerst nog een beetje sparen, ik denk dat ik max 1000 euro voor mijn desktop kan vangen, en de laptop die ik wil (zal een Asus worden) zal toch rond de 1800 euro kosten...

• Flagg
  • Niet online

Flagg

Topicstarter
Whoehaaa ik heb een volgeling!!! :)

Now that thou have seen the light, stay on the path of enlightment. Thy wishes will be granted, of all those who will be faithfull to the sacred vow thy have taken.
I say, nay, I scream out to all of thee, get rid of thy terrible burden, get thyself released from heavy and collosal desktops. STEP INTO THE LIGHT AND EMBRASE THE LAPTOP.

FREE THYSELF AND GIVE YOUR LIFE TO THE NEW AND LIBERATING TAYDABAL* SOCIETY.

*Through Away Your Desktop And Buy A Laptop.

BEE FREE, MY FELLOW TWEAKERS!!!!!!

• Timmert
  • Niet online

Timmert

Dipstick

Hehe, mafketel :P

Ik moet er wel bijzeggen dat ik als ik m'n desktop verkoop en die laptop koop, dat ik dan wel een P2-350 ofzo koop, die gaat in de garage als fileserver en gateway naar het internet. Die functie heeft mijn desktop nu namelijk, en als ik dan die laptop mee heb zou niemand anders kunnen internetten, das ook een beetje sneu ;)

• Flagg
  • Niet online

Flagg

Topicstarter
Ik denk dat een erver wel een must is, ik heb hier nog een kick ass PII 500 (oid) cdserver staan die ga ik ook gebruiken als fileserever. Ik ben alleen nog op zoek naar een betaalbare WiFi oplossing.

• Timmert
  • Niet online

Timmert

Dipstick

Flagg schreef op 27 oktober 2002 @ 15:18:
Ik denk dat een erver wel een must is, ik heb hier nog een kick ass PII 500 (oid) cdserver staan die ga ik ook gebruiken als fileserever. Ik ben alleen nog op zoek naar een betaalbare WiFi oplossing.
Denk het ook, zeker als je nog meer pc's hebt staan waar mensen op willen internetten (zoals hier). Bovendien kun je op de 30gb schijf in je laptop aardig wat kwijt, maar toch lang niet alles...

• NiGeLaToR
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 09:23

NiGeLaToR

Luister Kophi Podcast!

Gaat je wel lukken hoor.. laptop werkt perfect.. sowieso los muisje erbij.. mocht je er nou heeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeel veeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeel achter zitten ist niet echt ideaal mbt RSI. Verder geen probleem :) Ik zou het doen.

KOPHI - Klagen Op Het Internet podcast. Luister hier! of kijk hier op YouTube.

• Fish
  • Registratie: Juli 2002
  • Niet online

Fish

How much is the fish

ik zou die pc er mooi bijhouden ... fileserver etc

Iperf

• silitek
  • Laatst online: 06-08 18:31

silitek

Tubes Only

had een hele mooie pc...maar heb toch de boel verkocht en een Toshiba satellite 5000-204 met alles erop en eraan DVD, CDRW, 40g, 512mb PIII 1.1 15.1 scherm gforce2.... enz enz. Moet zeggen dat ik definitief overgestapt ben...werk alleen nog maar op m'n notebook En bevalt me prima...gamen geen probleem. Heb nog een AMDtje staan als server maar daar houd het ook mee op...de invasie van de laptop is een feit!!!!

Tubes....It's what make music music!

• Flagg
  • Niet online

Flagg

Topicstarter
* Flagg wordt steeds vrolijker

• silitek
  • Laatst online: 06-08 18:31

silitek

Tubes Only

moet wel zeggen deze notebook kosten me zowat 4000 eurootjes....toch bijna 10.000 piek!!!!....een hoop geld maar geloof me het is het zeker waard... dat geluidreductie alleen al....wat een stilte

Tubes....It's what make music music!

• Flagg
  • Niet online

Flagg

Topicstarter
Das mijn probleem een beetje, ik doe aan impulsief inkopen, dus als ik ga sparen voor 4000€ heb ik tegen die tijd al weer iets veel leukers gevonden. dus 2400€ is ruim vodoende. :)

• 911GT2
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 09-08 07:02
Ja gaat intens gelukkig worden met jouw keuze. Geen herrie bijna geen stof mooi uiterlijk draagbaar en goede prestaties wat wil je nou nog meer?
Ik kan maar 1 ding zeggen n-joy

• J0YR1D3R
  • Niet online
Hmmja, ik heb een tijdje terug ook er over gedacht om een laptop te kopen en me desktop te verkopen, maar op dit moment w8 ik daar nog wel ff mee omdat ik op dit moment net een half jaar een nieuwe pc heb en niet super veel geld ervoor heb. Ik wacht er nog wel ff mee, ik heb tijd om te sparen en tijd om de ervaringen van anderen te lezen en te leren van de fouten van anderen >:) :+ Op zich zijn er bijna alleen maar voordelen, die zijn ook allemaal al genoemd, minder warmte, kleiner, etc, etc. Ik ben benieuwd naar je ervaringen en die van Timmert, maar dat over leg ik wel met hem aangezien hij een goeie vriend is van me :)

• Flagg
  • Niet online

Flagg

Topicstarter
Mijn ervaringen tot nu toe zijn extreem lekker, jezus wat is zo'n 15" scherm groot voor een laptop. Met de 16MB videokaart is niet echt goed gamen, (ik haal 2250 3dmarks) maar dat is niet echt erg (voor mij tenminste).

Voor de rest ben ik helemaal over wat betreft de laptop. Lekker beetje tv kijken met de laptop opschoot.

Pagina: 1