Verwijderd schreef op 26 oktober 2002 @ 13:20:
Ik heb een NTC (of PTC? Weerstand wordt lager als het warmer wordt) van rond de 10kOhm op kamertemperatuur. Ik heb het volgende schema gebouwd om een fan op aan te sluiten, maar het werkt niet.
Het lijkt erop dat de spanning over het relais heel geleidelijk verandert als de weerstand van de NTC verandert, maar dit is niet de bedoeling. Waarom werkt het niet en hoe moet het wel?
[
afbeelding]
Wat jij nodig hebt is een comperator tussen 2 spanningen, een referentie mbv een potmeter en een met behulp van een weerstandsbrug, waarbij de ene weerstand de NTC is en de andere een normale (ook bijvoorbeeld 10k).
het werkt niet bij jou omdat je bezig bent met het beinvloeden van de basisstroom van je darlington trapje (beetje veranderen van de basisspanning zorgt ervoor dat de stroom door de torren ook verandert).
Schakeling met een comperator (opamp) zorgt er voor dat je een abrupte overgang krijgt (let er wel op dat de opamp niet gaat oscilleren, dat kun je vermijden doormiddel van een terugkoppeling, waarmee je het omslagpunt verandt.)
Ja ik weet het een hele boel elektronica en knowhow succes.
En anders ga eens op zoek naar bestaande schakelingen, genoeg te vinden.
Negative Temperature Coefficient
[
Voor 0% gewijzigd door
Verwijderd op 26-10-2002 13:32
. Reden: Slecht tikwerk |:( ]