Check alle échte Black Friday-deals Ook zo moe van nepaanbiedingen? Wij laten alleen échte deals zien
Toon posts:

[EL] Fan op temperatuur switchen met NTC

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
Ik heb een NTC (of PTC? Weerstand wordt lager als het warmer wordt) van rond de 10kOhm op kamertemperatuur. Ik heb het volgende schema gebouwd om een fan op aan te sluiten, maar het werkt niet. :(

Het lijkt erop dat de spanning over het relais heel geleidelijk verandert als de weerstand van de NTC verandert, maar dit is niet de bedoeling. Waarom werkt het niet en hoe moet het wel?

Afbeeldingslocatie: http://sjoerd.phoenixstam.org/ftp/images/other/ntc.png

Verwijderd

Verwijderd schreef op 26 oktober 2002 @ 13:20:
Ik heb een NTC (of PTC? Weerstand wordt lager als het warmer wordt) van rond de 10kOhm op kamertemperatuur. Ik heb het volgende schema gebouwd om een fan op aan te sluiten, maar het werkt niet. :(

Het lijkt erop dat de spanning over het relais heel geleidelijk verandert als de weerstand van de NTC verandert, maar dit is niet de bedoeling. Waarom werkt het niet en hoe moet het wel?

[afbeelding]
Wat jij nodig hebt is een comperator tussen 2 spanningen, een referentie mbv een potmeter en een met behulp van een weerstandsbrug, waarbij de ene weerstand de NTC is en de andere een normale (ook bijvoorbeeld 10k).

het werkt niet bij jou omdat je bezig bent met het beinvloeden van de basisstroom van je darlington trapje (beetje veranderen van de basisspanning zorgt ervoor dat de stroom door de torren ook verandert).

Schakeling met een comperator (opamp) zorgt er voor dat je een abrupte overgang krijgt (let er wel op dat de opamp niet gaat oscilleren, dat kun je vermijden doormiddel van een terugkoppeling, waarmee je het omslagpunt verandt.)

Ja ik weet het een hele boel elektronica en knowhow succes.

En anders ga eens op zoek naar bestaande schakelingen, genoeg te vinden.

Negative Temperature Coefficient

[ Voor 0% gewijzigd door Verwijderd op 26-10-2002 13:32 . Reden: Slecht tikwerk |:( ]

Verwijderd

Topicstarter
Verwijderd schreef op 26 oktober 2002 @ 13:28:
[...]
Schakeling met een comperator (opamp) zorgt er voor dat je een abrupte overgang krijgt (let er wel op dat de opamp niet gaat oscilleren, dat kun je vermijden doormiddel van een terugkoppeling, waarmee je het omslagpunt verandt.)
Hmm, ik heb hier nog ergens een uA741 liggen. Even proberen...

Verwijderd

Topicstarter
Ik heb het nu werkend met een LEDje, wat uit gaat als de temperatuur hoger wordt. Alleen snap ik het niet helemaal van die terugkoppelingsweerstand. Moet ie op de inverting of non-inverting input en hoeveel ohm moet deze zijn? Ik neem aan dat hij ervoor zorgt dat de opamp niet gaat "twijfelen" als hij precies op de grenswaarde zit?

Verwijderd

Verwijderd schreef op 26 oktober 2002 @ 14:28:
Ik heb het nu werkend met een LEDje, wat uit gaat als de temperatuur hoger wordt. Alleen snap ik het niet helemaal van die terugkoppelingsweerstand. Moet ie op de inverting of non-inverting input en hoeveel ohm moet deze zijn? Ik neem aan dat hij ervoor zorgt dat de opamp niet gaat "twijfelen" als hij precies op de grenswaarde zit?
in principe hoef je niet terug te koppelen. Normaal gesproken koppel je terug naar de (-) ingang van de opamp, anders koppel je mee ipv. tegen. Terugkoppeling is bedoeld om de versterking te beperken. Maar dat zoek je niet, jij zoekt maximale versterking. Zodra de spanning op de (+) groter wordt dan de (-), wil je zo snel mogelijk volledige uitsturing --> oneindige versterking. Je kunt wel terugkoppelen met een heel hoogohmige weerstand om eventueel rare instabiliteits problemen te voorkomen.

Verwijderd

Topicstarter
Het lijkt nu meer een knipperlicht. Hij gaat om de twee seconden aan en uit. Hoe los ik dit op?

Verwijderd

Verwijderd schreef op 19 december 2002 @ 21:19:
Het lijkt nu meer een knipperlicht. Hij gaat om de twee seconden aan en uit. Hoe los ik dit op?
Een knipperlicht dat klinkt als een oscillator. Oftewel een meegekoppelde versterker. Je moet terugkoppelen naar de (-) van de opamp, of als je dat al doet de terugkoppelweerstand verlagen. Nog beter, gebruik de opamp als een comparator: NIET terugkoppelen, op de (-) via een weerstandsdeler of potmeter een spanning instellen, via een 2e brug (met de NTC) een spanning aanbrengen op de (+) van de opamp. Je output klapt nu om zodra V(+) boven de V(-) uitkomt.

Verwijderd

Je moet niet terugkoppelen, je moet meekoppelen en zo een hysteresis creeren.

VOORBEELD:

Weerstand R3 is hier de meekoppelweerstand, zodra de uitgang van de opamp hoog wordt, wordt dat hoogniveau doorgegeven aan de niet-inverterende ingang.

De 220K weerstand zorgt zo voor een hysteresis, de uitgang van de opamp klapt om van laag naar hoog bij een ander spanningsniveau op z'n ingang dan van hoog naar laag.

Afbeeldingslocatie: http://members.home.nl/horseflower/new/comparator1.png

[ Voor 113% gewijzigd door Verwijderd op 20-12-2002 02:45 ]

Pagina: 1