Compaq Bios op HD, geen enkel Micros.OS kunnen installeren??

Pagina: 1
Acties:
  • 168 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

• WeaZuL
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 05-08 10:00

WeaZuL

Try embedded, choose ARM!

Topicstarter
Om maar bij het begin te beginnen;

Ik heb een Compaq Deskpro 2000 5166MMX (een Intel Pentium 166MMX) daar wil ik gewoon een Microsoft OS op krijgen, maakt niet uit welke! .... maar.....

Omdat deze type Compaq's zijn uitgerust met een Bios wat zich op een kleine speciale partitie op de !!HD!! bevindt, wil het mij maar niet lukken om maar ook 1 Microsoft OS draaiend te krijgen.

In dit topic [rml][ EL] Keyboard Afsluit Weerstand[/rml] ( :? tis toch echt waar :) ) werd mij duidelijk gemaakt hoe ik het bios op deze Compaq werkend kreeg. Het Bios werkt nu 100% ok!

Het probleem wat ik nu heb is als volgt; dit Bios (welke op een Non-Dos Partitie staat) moet aan het begin van de harde schijf staan, anders werkt het Bios niet. Van de rest van de harde schijf maak ik met behulp van Fdisk een "Actieve FAT32 Primaire Partitie". Deze staat dus altijd als 2e partitie op de HD!

Als ik nu een Microsoft OS wil installeren, maakt niet uit welke, dan geeftie aan dat de installatie niets kan installeren op een partitie waarop geen NTFS of FAT(32) indelingen zijn aangemaakt -> met andere woorden; de installatie probeerd telkens de OS te installeren op de eerste "Non-Dos" Partitie, waar het Compaq bios zich bevind!

Help ... ik begrijp er nix meer van |:( , ik heb geprobeerd;

- Win98Sec: de installatie geeft aan dat er geen Partitie gevonden kan worden waarop Win98Sec kan worden geinstalleerd en dit terwijl de Setup gerund word van de Primaire Fat32 Partitie!!!!

- Win2kSP3: begin installatie gaat goed. De installatie bestanden worden naar C: gekopierd. Bij de reboot om de setup te beginnen (vanaf c:) kijktie weer naar de eerste partitie en ziet hij nix dus gebeurd er verder nix ("Insert BootDisk"). Terwijl als ik dan op de Primaire Fat32 Partitie kijk, alle installatie bestanden zie staan.

Kent iemand dit probleem of kan iemand mij hiermee helpen want zelf kom ik er echt niet meer uit :(

/edit
kmoet erbij zeggen dat als ik die Compaq Bios Partitie eraf knikker ( en dus geen bios instellingen meer kan verranderen) elke Microsoft Setup perfect loopt zoals bij ieder ander normaal desktop systeem; ik krijg de machine dan gewoon draaiende!!!
/edit

NSLU2, SheevaPlug, Pogoplug, Espressobin and Odroid H2 addict

Verwijderd

Als ik het goed heb kun je ook de bios aanpassen met 2 floppy's dus dan is die partitie niet meer nodig

• Hirogen
  • Registratie: Mei 2001
  • Laatst online: 24-05-2023
Heb je de goeie partitie wel actief gezet? Zo ja maak dan vanuit die bios ff een back up op diskette haal dan alle partities weg en maak alleen een primaire partitie aan en installeer Windows daarna moet je met die diskettes weer een bios partitie aanmaken wat ook kan is met Partion Magic je C een beetje kleiner maken en hem opschuiven en dan je Bios partitie ervoor zetten succes.

• WeaZuL

WeaZuL

Topicstarter
and i quote:

Van de rest van de harde schijf maak ik met behulp van Fdisk een "Actieve FAT32 Primaire Partitie".

Wat betreft 1 Primaire Partitie: dan zegt die Compaq Bios Setup Installatie dat er geen ruimte beschikbaar is aan het begin van de HD!

en wat betreft PM: ik gebruik PM 8.0 en dat wat jij voorsteld heb ik al gedaan! Alleen als ik dan de Primaire Partitie een paar mb verklein, opschuif en daarna die vage Non-Dos partitie ervoor zet, dan geeft PM 8.0 als eindresultaat één grote "Bad Partition" aan 8)7 ....

Dus die optie valt ook weg helaas :(

Verwijderd

heb je niet een kleine HD van 100 of 250 MB, die niks kosten, er liggen die je als sec. IDE erbij zet en daar het bios opzet...

• Hirogen
WeaZuL schreef op 26 oktober 2002 @ 01:24:
and i quote:

Van de rest van de harde schijf maak ik met behulp van Fdisk een "Actieve FAT32 Primaire Partitie".
Sorry had ik ff over heen gelezen
Wat betreft 1 Primaire Partitie: dan zegt die Compaq Bios Setup Installatie dat er geen ruimte beschikbaar is aan het begin van de HD!
Ja nou je het zegt dat herinner ik me ook foutje van mijn kant :o .
en wat betreft PM: ik gebruik PM 8.0 en dat wat jij voorsteld heb ik al gedaan! Alleen als ik dan de Primaire Partitie een paar mb verklein, opschuif en daarna die vage Non-Dos partitie ervoor zet, dan geeft PM 8.0 als eindresultaat één grote "Bad Partition" aan 8)7 ....

Dus die optie valt ook weg helaas :(
Je moet er gewoon een normale partitie van maken de diagnostische diskettes maken er dan een non dos partitie van dit zou moeten werken hij moet in het begin ook gewoon te zien zijn in Windows en dus ook formatteren.

• Hirogen
Verwijderd schreef op 26 oktober 2002 @ 09:49:
heb je niet een kleine HD van 100 of 250 MB, die niks kosten, er liggen die je als sec. IDE erbij zet en daar het bios opzet...
Nee volgens mij werkt dat niet hij moet op de primaire schijf staan

Verwijderd

doe je dat toch effe.... en als je klaar bent met de bios instellingen wissel je de schijven om... ;)
Effe een aantekening of achter op de kast maken zodat je het ooit niet vergeet ... ;) of dat een volgende eigenaar het ook weet....

• WeaZuL

WeaZuL

Topicstarter
----------------------
Je moet er gewoon een normale partitie van maken de diagnostische diskettes maken er dan een non dos partitie van dit zou moeten werken hij moet in het begin ook gewoon te zien zijn in Windows en dus ook formatteren.
----------------------

Hmmzz ik hoop dat je gelijk hebt.. ik probeer het iig en laat gelijk weten of het lukt ja of nee thnx!

/edit

Ik snap je eigenlijk niet hoor.... moet ik nou een fat 32 partitie aanmaken over heel de schijf grootte? Dan geven die diskettes weer aan dat er geen ruimte meer op de HD is..?? En als ik de schijf gewoon leeg haal en dan eerst het bios installeer en dan een Microsoft OS dan kom ik weer bij het Algemene probleem van dit Topic dus.. leg het eens wat duidelijker uit plz??

Verwijderd

HMM, 2000sp3 op een p1 166mmx? niet echt rap. verder weet ik wel dat windows '95 feilloos draait. Hebben er nog al wat staan op het werk.

Success ermee.

• WeaZuL

WeaZuL

Topicstarter
Ik heb er al Win2KSP3 ( en dan zonder bios) op gehad en het draait niet vlot maar wel lekker, genoeg voor mijn severtje.... Jij zegt dat je op je werk wel van deze compaq systemen hebt draaien met Win95? kan jij misschien een kopie van de orginele COMPAQ installatie CDROM's en Diskettes maken ik wil er zelfs nog wel voor betalen ... want zo kom ik echt nix verder..... thnx anyway....!

• warp
  • Registratie: Januari 2000
  • Niet online
WeaZuL schreef op 26 oktober 2002 @ 01:00:
/edit
kmoet erbij zeggen dat als ik die Compaq Bios Partitie eraf knikker ( en dus geen bios instellingen meer kan verranderen) elke Microsoft Setup perfect loopt zoals bij ieder ander normaal desktop systeem; ik krijg de machine dan gewoon draaiende!!!
/edit
Ten eerste heb je die Compaq BIOS partitie niet meer nodig als je alles naar wens hebt ingesteld (de instellingen zelf worden wel opgeslaven in het NVRam).
Ten tweede kun je de BIOS Setup ook nog altijd van floppies starten (de Bios en Diagnostics floppies kun je gewoon downladen bij www.compaq.com) dus ik snap het probleem niet zo...

• Exe-cuter
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 11-09-2023
warp schreef op 26 oktober 2002 @ 13:22:
[...]

Ten eerste heb je die Compaq BIOS partitie niet meer nodig als je alles naar wens hebt ingesteld (de instellingen zelf worden wel opgeslaven in het NVRam).
Ten tweede kun je de BIOS Setup ook nog altijd van floppies starten (de Bios en Diagnostics floppies kun je gewoon downladen bij www.compaq.com) dus ik snap het probleem niet zo...
Dus eigenlijk staat er op die partitie gewoon de user interface,het program om alles te veranderen,maar staan de echte WEL opgeslagen ?
Toch rare pc's die Compaq's ...

offtopic:
Bij de buren wou ik ook win2000 op een compaq zetten,maar na de eerste reboot van de installatie (waarna die normaal verder installeert van hd) blijft de pc gewoon hangen (fat32 en ntfs).Windows 95/98 gaan wel perfect te installeren.(pIII 600mhz) .Iemand een idee ?

• WeaZuL

WeaZuL

Topicstarter
klopt wat EXE-cuter zegt want ik heb de Compaq vage Bios partitie eraf gehaald en toch blijven mijn vooraf ingestelde instellingen bestaan?!

Verwijderd

dus dan zou je het via de eerder gedane suggestie met de floppen kunnen doen.....

Verwijderd

Ik heb hier zelf ook Zo'n Compaqje staan. Exact het zelfde type. Ik heb daar ook veel mee zitten kloten :) . Het probleem was compleet opgelost toen ik de bios opnieuw heb geflasht.

Over die bios die een deel op je hardeschijf staat heb ik nooit wat van gehoord :? Ik heb er trouwens niet de orgineele schijf in.

Windows wil bij jouw gewoon niet draaien. Omdat de Opstart Sector niet toegangkelijk is voor windows setup. Daarom vraagt hij dus de bootdisks. Windows moet aan het begin van de schijf een bestandje schrijven om te booten. Maar dat gaat niet omdat die bios daar zit.

Stap 1 : Flash de bios je kunt op www.compaq.com bij firmware een bios vinden voor deze bak. Flash de bios.
Stap 2 : Gebruik fdisk gooi alle partities eraf... En maak gewoon een primaire partitie aan. (En met fdisk kun je geen FAT32 partities maken zoals je in je verhaal zei) Daarna formateer je de schijf. met A:\FORMAT C:
Stap 3: Daarna installeer je windows... Wedden dat dit lukt :)

• warp
  • Niet online
EXE-cuter schreef op 26 oktober 2002 @ 20:14:
Dus eigenlijk staat er op die partitie gewoon de user interface,het program om alles te veranderen,maar staan de echte WEL opgeslagen ?
Yep.

De Compaq BIOS partitie bevat alleen maar de grafische interface om alles in te stellen. De daadwerkelijke instellingen worden gewoon opgeslagen in NVRam.
offtopic:
Bij de buren wou ik ook win2000 op een compaq zetten,maar na de eerste reboot van de installatie (waarna die normaal verder installeert van hd) blijft de pc gewoon hangen (fat32 en ntfs).Windows 95/98 gaan wel perfect te installeren.(pIII 600mhz) .Iemand een idee ?
Bios update (als die voorhanden zijn). Of ACPI uitzetten in het BIOS (voor zover mogelijk, kan helaas niet bij elke Compaq). Win2K en WinXP zijn nogal gevoelig voor brakke ACPI implementaties.

• warp
  • Niet online
WeaZuL schreef op 27 oktober 2002 @ 05:32:
klopt wat EXE-cuter zegt want ik heb de Compaq vage Bios partitie eraf gehaald en toch blijven mijn vooraf ingestelde instellingen bestaan?!
Euh,.. dat was EXE-cuter niet, dat was ik ;)

• Exe-cuter
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 11-09-2023
warp schreef op 27 oktober 2002 @ 10:11:
[...]

Euh,.. dat was EXE-cuter niet, dat was ik ;)
Jep,maar ik heb dat deel van de GUI erbij verzonnen he :+

Verwijderd

WeaZuL schreef op 26 oktober 2002 @ 01:00:
Om maar bij het begin te beginnen;

en om maar even met 'knip' te eindigen
Ik heb zo even gauw doorgelezen wat je allemaal al gedaan hebt met die diagnostische partitie, maar ik kon één dingetje niet vinden:

Heb je die partitie 'verborgen' oftewel al eens geprobeerd die compaq partitie op 'hidden' te zetten?

• WeaZuL

WeaZuL

Topicstarter
eeh, in PM bedoel je?, nee dat nog niet ..... ik ben het namelijk nou een beetje beu.... :( kheb een week gespendeerd aan die server.. wat een beetje teveel is naar mijn zin..... Hij draait nu met de instellingen/OS die ik wil ... bios instellingen kan ik nu alleen verranderen met de diskettes... dus geen F10 Compaq Menu voor mij ... het zij zo ..... Ik hou het hierbij bedankt Tweakers voor de tips.....!!

Pagina: 1