Toon posts:

RRDTool met ipac-ng gebruiken

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
Ik heb ipac-ng (perfect tooltje om traffic te loggen in je netwerk) lopen. Hij logt naar een mysql database (inmiddels al 350k records met 80 mb data), maar dat doet er even niet toe :)

Ik wilde graag RRDTool gebruiken om mooie graphs te maken, maar hoe zou ik het voor elkaar kunnen krijgen dat RRDTool data ophaalt uit de database en zo'n mooi graphje uitpoept ? RRDTool kan naar mijn weten niet direct data uit een mysql-dbase halen ?

Verwijderd

Topicstarter
Hmm, ik zie in de contrib/ dir wel een script (perl) staan voor mrtg: hij haalt gewoon alle data uit de dbase via ipacsum, en via een regexp pleurt ie de data in graphs...

Zou zoiets ook niet via rrdtool kunnen? Ik zag dat je met C netjes een query kunt uitvoeren... Hmm, dit brengt me op een idee :D

• terrapin
  • Registratie: Februari 2002
  • Niet online
Meestal gebruik je RRDTOOL niet alleen als grafiektool, maar ook als opslagdatabase voor gegevens.
Bijkomend voordeel is dat RRDTOOL veel minder ruimte gebruikt dan mysql door de manier waarop gegevens worden opgeslagen. (van de laatste dag worden meer details opgeslagen dan van de laatste maand)
Een makkelijke interface om RRDTOOL icm. snmp te gebruiken is Cacti. Hiermee kan je ook heel simpel andere data, zoals harddiskruimte, aantal mysqlqueries/s, tcp connecties, load, enz. grafisch loggen :)

The higher that the monkey can climb, The more he shows his tail

Verwijderd

Topicstarter
Cacti kende ik al, maar ik wil juist de graph-tool van RRDTool gebruiken met de data die ipac-ng fetched.

Verwijderd

Topicstarter
terrapin schreef op 26 oktober 2002 @ 00:18:
Meestal gebruik je RRDTOOL niet alleen als grafiektool, maar ook als opslagdatabase voor gegevens.
Bijkomend voordeel is dat RRDTOOL veel minder ruimte gebruikt dan mysql door de manier waarop gegevens worden opgeslagen. (van de laatste dag worden meer details opgeslagen dan van de laatste maand)
Een makkelijke interface om RRDTOOL icm. snmp te gebruiken is Cacti. Hiermee kan je ook heel simpel andere data, zoals harddiskruimte, aantal mysqlqueries/s, tcp connecties, load, enz. grafisch loggen :)
Uit de README van ipac-ng:
CLEANING UP

fetchipac generates a single database record every time it runs.
The more often fetchipac runs, the more records you get and the
more exact will be your accounting info. For example, if you run
fetchipac every five minutes, ipacsum will be able to display
accurate data for every five minute period.

Every time ipacsum runs, you can let it make a summary record for
all the records read to replace them. This will decrease the needed
disk space and the time ipacsum needs to calculate sums for this
period. You lose accuracy, though, since all data records are
summarized into one, meaning there will be no more information
when exactly the traffic occurred, but only the sum for the whole
period.

In general, it makes sense to periodically summarize the info
for a past period. For example, you could run these cron jobs
cleanups:

- run fetchipac every 15 minutes
- every hour, summarize the records of the hour 48 hours ago
- every day, summarize the records of the day 7 days ago
- every week, summarize the records of the week 11 weeks ago
- every year, summarize the records of the year 2 years ago
Dus dezelfde functies als MRTG/RRDTool :)