(disclaimer: ik ben meer C dan C++ programmer, het kan zijn dat dergelijke functionaliteit al wel in de C++ string classes zit)
De meeste built-in VBA functies hebben geen directe C variant, maar je kunt ze prima zelf maken. Ik zal je rijtje even afgaan.
trim: hiervoor zal je zelf een loopje moeten maken dat de character array (like I said, ik doe meer C dan C++, dus ik gebruik char arrays ipv std::string

) afloopt.
left: hiervoor kun je strncpy gebruiken om de eerste X karakters te kopieren.
split: om een string in stukjes te hakken kun je strtok gebruiken. Het gebruik hiervan is wel wat ingewikkelder dan dat van split.
datediff: geen idee

Ik moet eerlijk bekennen dat ik in C nog niet met datums heb hoeven rekenen. Ik denk dat het gebruik van timestamps (in de vorm van 32-bits unsigned integers) het makkelijkst is.
N.B.: ik wou nog wat voorbeeldjes typen, maar ik ben bang dat dat iets te lang gaat duren gezien de hoeveelheid bloed die zich nu in mijn alcohol bevindt

Ik hoop (en denk) dat mijn reply toch enigszins nuttig voor je is
De string functies beginnen in C trouwens met str (zoals je al hebt kunnen zien), dus voordat je zelf iets gaat implementeren zou je kunnen kijken of er al een functie voor bestaat