HD met DMA support wil maar niet uit PIO-mode komen

Pagina: 1
Acties:
  • 37 views sinds 30-01-2008

• AK47
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 04-05-2024
Afbeeldingslocatie: http://picserver.student.utwente.nl/getpicture.php?id=22211

Op een vage manier blijven mijn Seagate Barracuda 7200 RPM steeds in PIO-modus haken, waardoor mijn computer zeer traag wordt. Mijn andere HD, IBM 5400 RPM wil anders zonder problemen in DMA-modus. Naar mijn mening is de IDE-driver onder mijn winXP pro ook goed. Verder zijn de BIOS settings ook goed.
Waar kan dit aan liggen?

• prisselada
  • Registratie: September 2002
  • Laatst online: 22-11-2025
Heb je een CD-Rom-speler op dezelfde kabel hangen?!? Wat ik namelijk begrepen heb is dat je IDE (en maakt niet uit of het IDE0 of IDE1 is) zo snel is als het traagste apparaat wat er op aangesloten is. Als je dus op dezelfde IDE als je HD een CD-speler hebt zitten, dan draait je HD dus ook op PIO. Check t ff en ik hoor t wel

if you're gonna be dumb you gotta be though

Verwijderd

Ik heb het zelfde probleem. Een van de pinnen van de IDE aansluiting was afgebroken op de print van de HD. Nadat ik de pin weer gesoldeerd heb herkent de BIOS mijn HD goed. Alleen Windhoos herkent de HD alleen als PIO. Via Windhoos kan ik de HD ook niet forceren tot (U)DMA. Voordat de pin afgebroken was werkte de HD goed onder (U)DMA. In mijn geval denk ik dat ik de boel niet weer goed heb kunnen reparen. De HD zit ALLÉÉN zonder een ander apparaat op een ATA66 kabel.
Je zou misschien eens een andere kabel kunnen proberen......
Of... Is er iemand die een ander oplossing kent?

• Slamdance
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 26-03 12:55
ik had dit met mijn beide cdrom spelers.

en heb het opgelost door gewoon de hele secondary chanel te verwijderen uit apparaat beheer.

misschien dat dat bij jou ook helpt ? (alleen dan natuurlijk met je primary :P ;))

Verwijderd

Verwijderd schreef op 25 oktober 2002 @ 21:27:
Ik heb het zelfde probleem. Een van de pinnen van de IDE aansluiting was afgebroken op de print van de HD. Nadat ik de pin weer gesoldeerd heb herkent de BIOS mijn HD goed. Alleen Windhoos herkent de HD alleen als PIO. Via Windhoos kan ik de HD ook niet forceren tot (U)DMA. Voordat de pin afgebroken was werkte de HD goed onder (U)DMA. In mijn geval denk ik dat ik de boel niet weer goed heb kunnen reparen. De HD zit ALLÉÉN zonder een ander apparaat op een ATA66 kabel.
Je zou misschien eens een andere kabel kunnen proberen......
Of... Is er iemand die een ander oplossing kent?
Ik reageer op mezelf. Misshien dat iemand er wat aan heeft......
Tja, een andere HD werkt goed in mijn PC. 'k heb hier even rond geneusd op GOT.
Volgens mij treden er in mijn geval te veel "lees fouten" op bij mijn "gerepareerde" HD waardoor Windhoos de HD in uit 'veiligheidsoverwegingemn op in PIO zet.
Wat ik op GOT met search gevonden heb lijkt op rotte HD's zoals de mijne. HD's hebben 3 jaar garantie!

• veldmuis
  • Registratie: Mei 2001
  • Niet online
prisselada schreef op 25 oktober 2002 @ 21:02:
Heb je een CD-Rom-speler op dezelfde kabel hangen?!? Wat ik namelijk begrepen heb is dat je IDE (en maakt niet uit of het IDE0 of IDE1 is) zo snel is als het traagste apparaat wat er op aangesloten is. Als je dus op dezelfde IDE als je HD een CD-speler hebt zitten, dan draait je HD dus ook op PIO. Check t ff en ik hoor t wel
dat schijnt een vobis-fabeltje te zijn zeg maar....maar 100% zeker ben ik er niet van :)

• AK47
prisselada schreef op 25 oktober 2002 @ 21:02:
Ik mijn 2 HD's dus aan 1 kabel hangen (ook de HD die in PIO-modus blijft steken)

Ik zal jullie adviezen eens opvolgen, thx in advance :)

• AK47
Problem solved :)

Al hoewel ik nog steeds niet weet waar het aan ligt :?
Wat ik dus gedaan heb is simpel weg 2 kanalen omgewisselt (IDE-0 = nu IDE-1 & andersom), via kabel verwisseling.

Thank you all :)

Verwijderd

even een late post voor mensen die die probleem in de toekomst gaan tegenkomen:

Uninstall beide IDE kanalen, VIA master IDE controller en je HD. Pas booten als je alles hebt ge-un-in-stalled. Start opnieuw op en voila....:)

• BalusC
  • Registratie: Oktober 2000
  • Niet online

BalusC

Carpe diem

Mja, deze tip staat ook al een tijdje in de OM FAQ ;)
Pagina: 1

Dit topic is gesloten.