IDE op aparte PCI bus?

Pagina: 1
Acties:

• Olaf van der Spek
  • Registratie: September 2000
  • Niet online
Vaak zie je in reviews dat de PCI bus een bottleneck is voor IDE devices (vooral in RAID).
Nou vroeg ik me af, waarom wordt de interne IDE controller niet op een aparte, snelle PCI bus gezet?

• vassago
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 29-03 18:44
Doe eens een gok |:(

Gokje $$$$$$$$$$$$$ ?

Servers hebben vaak wel meerdere PCI-bussen.

• Olaf van der Spek
  • Niet online
Hoe kan ik nou weten hoe duur dat zou zijn?

• smvs
  • Niet online
Volgens mij heb ik op mijn k7s6a (sis 745) bordje de optie aanstaan dat de ide over sis' interne eigen bus gaat. dus op mijn systeem gaat het buiten de pci om als het goed is.

MuTIOLR Delivering 1.2GB/s Bandwidth
- Dedicated High-Speed Data Paths Connecting North-Bridge and Each South-Bridge Masters Including IDE, USB, Audio, and Modem Controllers
- Concurrent External PCI Devices and Embedded Devices Transactions

Afbeeldingslocatie: http://www.sis.com/products/chipsets/oa/images/sis745_l.gif

de ide poorten zitten direct op de chipset aangesloten op dit plaatje, los van de pci bus.

http://www.sis.com/products/chipsets/oa/socketa/745.htm

• FastBunny
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 27-03 09:56

FastBunny

Give it the Works !

Je Ide controller is eigenlijk een op het moederbord gesoldeerde pci kaart :)

Server: Dell PowerEdge R610, 48GB DDR3 1333MHz, 3 x 4TB IronWolf RAID5, Dell H700, VMware ESXi 6.0
Laptop: Dell Latitude E6510, Intel i5-560m, 8GB RAM, 128GB Samsung SSD, 250GB 7200rpm, 15.4" WUXGA FHD
PSN: FastBunny_NL

Verwijderd

FastBunny schreef op 25 oktober 2002 @ 18:39:
Ik wilde net zeggen ja :)

Alles wat onboard zit is bijna pci.

• vassago
FastBunny schreef op 25 oktober 2002 @ 18:39:
Ja, dus? Wat Olaf bedoelde:

Waarom geen 2 IDE bussen zodat je 2x133MB/s ter beschikking hebt.

Als je dan een 1Gbit/s NIC heb en 4x7200RPM in Raid hoeven ze de beschikbare bandbreedte niet te delen.

• FastBunny

FastBunny

Give it the Works !

vassago schreef op 25 oktober 2002 @ 18:57:
[...]

Ja, dus? Wat Olaf bedoelde:

Waarom geen 2 IDE bussen zodat je 2x133MB/s ter beschikking hebt.

Als je dan een 1Gbit/s NIC heb en 4x7200RPM in Raid hoeven ze de beschikbare bandbreedte niet te delen.
Ja maar dat is juist het lastige en dure. Dan moeten de moederbord makers een extra pci bus maken, en gaan ondersteunen. Bovendien moet het weer wel compatible blijven. Trouwens eigenlijk is de AGP bus ook een extra PCI bus, alleen dan veel hoger geklockt en met wat kleine aanpassingen. Maar dan zou een 2e bus dus eigenlijk de 3e pci achtige bus worden. En dat wordt een lastige zaak om het dan compatible te maken en een duur grapje.

Server: Dell PowerEdge R610, 48GB DDR3 1333MHz, 3 x 4TB IronWolf RAID5, Dell H700, VMware ESXi 6.0
Laptop: Dell Latitude E6510, Intel i5-560m, 8GB RAM, 128GB Samsung SSD, 250GB 7200rpm, 15.4" WUXGA FHD

Verwijderd

dan maar een dual processor moederbord, en dat die een extra bus hebben merk je wel aan de prijs.

• vassago
Compatible is het punt niet, in servers wordt dit al jaren gebruikt.

Enne AGP een extra PCI bus? |:(

• FastBunny

FastBunny

Give it the Works !

vassago schreef op 25 oktober 2002 @ 19:11:
Compatible is het punt niet, in servers wordt dit al jaren gebruikt.

Enne AGP een extra PCI bus? |:(
Ik zei in principe is het een extra PCI bus. Alleen aangepast en met maar 1 slot. het principe is een opgevoerde pci bus :)

• Abbadon
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 22:38
Die borden zijn er ook, alleen ze kosten wat meer pegels. Als jij regelmatig/continu tegen de grenzen van je PCI bus aanloopt ben je al zo'n zware gebruiker dat je schijnbaar verondersteld wordt over te stappen op het wat professionelere stuff met of meerdere PCI bussen of een extra brede PCI bus (64bit) of zelfs PCI-X :)

Just pick a dead end and chill out 'till you die.

• Olaf van der Spek
  • Niet online
Dat een extra externe PCI bussen duur is snap ik. Maar is een extra interne bus ook zo duur? Compatibiliteit is denk ik geen probleem.

• Termi
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 29-03 12:59
OlafvdSpek schreef op 25 oktober 2002 @ 19:44:
Dat een extra externe PCI bussen duur is snap ik. Maar is een extra interne bus ook zo duur? Compatibiliteit is denk ik geen probleem.
Moederboards van tegenwoordig zijn bijvoorbeeld 6 Layers, dat betekent 6 lagen = een plank :). Iedere laag vertegenwoordigt layout. Maar je moederboard is gewoon vol, vooral rond de plekken waar alles samen komt, zoals northbridge, die heeft gemiddeld meer pinnen dan je CPU, omdat ie alles moet regelen. Maar als jij een extra bus wil maken, weet niet waar aan :? Moet je hem ergens aan vast knopen, lijkt me southbridge. EN er moeten weer meer lijnen naar de northbridge.

En er moeten nog 3rd party's zijn die meedoen, anders ben je nix in PC land :Y)

• Olaf van der Spek
  • Niet online
De IDE controller zit toch in de northbridge? Dan hoeft die bus dus niet over het moederbord.

• Abbadon
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 22:38
Nee, de IDE controller zit in de 'southbridge'. En hij hangt ook niet aan de PCI bus (niet meer althans, 'vroeger' verbond de PCI bus veelal de north- en southbridge maar dat is al een poosje niet meer zo).

Hier een recent voorbeeld van twee veel gebruikte chipsets:

Afbeeldingslocatie: http://developer.intel.com/design/chipsets/845pe/pix/845pe_diagram_340.gif

Afbeeldingslocatie: http://www.via.com.tw/en/images/KT333/KT333_BlockDiagram_web.jpg

En hier een voorbeeld van meerdere PCI bussen (zie dat daar extra chips voor worden gebruikt in dit geval), de IDE controller zit ook bij zo'n chipset in de 'southbridge':

Afbeeldingslocatie: http://developer.intel.com/design/chipsets/860/pix/arch_layout_image.gif

Het zijn de extra on-board RAID controllers (je haalt al aan dat die vooral tegen een bottleneck aan kunnen lopen) en SCSI controllers die wél gebruik maken v.d. PCI bus en dus beperkt kunnen worden. Ik heb dat opgelost door een 64bit PCI bus plus kaart te gebruiken; vier disken trekken hier maximaal 195MB/s STR, dat kan zo'n PCI bus wel aan.

Just pick a dead end and chill out 'till you die.

• Olaf van der Spek
  • Niet online
Abbadon schreef op 26 oktober 2002 @ 13:02:
Nee, de IDE controller zit in de 'southbridge'. En hij hangt ook niet aan de PCI bus (niet meer althans, 'vroeger' verbond de PCI bus veelal de north- en southbridge maar dat is al een poosje niet meer zo).

Hier een recent voorbeeld van twee veel gebruikte chipsets:

[afbeelding]

[afbeelding]

En hier een voorbeeld van meerdere PCI bussen (zie dat daar extra chips voor worden gebruikt in dit geval), de IDE controller zit ook bij zo'n chipset in de 'southbridge':

[afbeelding]

Het zijn de extra on-board RAID controllers (je haalt al aan dat die vooral tegen een bottleneck aan kunnen lopen) en SCSI controllers die wél gebruik maken v.d. PCI bus en dus beperkt kunnen worden. Ik heb dat opgelost door een 64bit PCI bus plus kaart te gebruiken; vier disken trekken hier maximaal 195MB/s STR, dat kan zo'n PCI bus wel aan.
Dus bij deze twee chipsets is PCI al geen bottleneck meer voor IDE?
Wat ik me afvroeg in de eerste post wordt dus wel gedaan.

• gcb
  • Laatst online: 30-08-2023

gcb

Sommige computers hebben dit wel, maar deze computers 'doen niet aan' IDE :P.

Mijn Compaq Proliant 5000 heeft een dual PCI bus constructie. Om zo meerdere SCSI RAID controller en NIC's beter te kunnen verdelen.
Pagina: 1