kleineren was niet bedoeling. sorry als je het zo opvat.
was niet de bedoeling.
tuurlijk mogen psychologen bij het riag zich psycholoog noemen.
tenminste de mensen die ook daadwerkelijk psychologie hebben gestudeerd
er werken ook veel mensen met andere psychologie gerelateerde opleidingen.
geen probleem. maar door de slechte financiele situatie van het riag is er geen geld en tijd om mensen persoonlijk te behandelen.
om iedereen de juiste therapie te geven.
zoals bij de situatie van je vriend is hij (door geld of personeel gebrek in een groep gezet waar mensen verschillende problemen hebben.
dat is juist niet de bedoeling van groepstherapie. je moet juist mensen met hetzelfde probleem bijelkaar zetten.
maar ik maak dus onderscheid tussen klinischpsychologen. die een opleiding hebben van 10 jaar en die de laatse 4 jaar van hun studie zijn begeleid door het NIP en ook erkend psycholoog zijn.
en psychologen die 4 jaar hebben gestudeerd en afgestudeerd zijn met een aantekening klinische psychologie of een hbo opleiding hebben in een soort gelijke studie.
bij het riag werken dus geen klinischpsychologen, althans weinig. je moet er dus voor zorgen dat je huisarts je doorverwijst naar een psycholoog werkzaam in een ziekenhuis.
het riag is een goed initiatief, maar door personeel en geld gebrek heeft het een slechte naam. mensen worden niet optimaal begeleid en geholpen.
ik geloof ook dat het riag niet meer bestaat. hier in groningen moet men nu naar de ggd.
ohja, misschien is een assertiviteitstraining iets voor die vriend van jou?
Lawella, het klopt dat veel Klinischpsychologen zich in leidinggevende functies bevinden. Maar daarbij zijn er ook vele psychologen die een praktijk hebben of werken in ziekenhuizen.
tegenwoordig hebben vele zo niet alle ziekenhuizen meerdere psychologen in dienst. deze psychologen zijn er voor verschillende problemen.
ze helpen de patientien die in het ziekenhuis liggen maar krijgen ook clienten doorverwezen naar door de huisarts
een psycholoog die ik voor mijn studie psychologie geinterviewd heb, is zelf afgestudeerd klinischpsycholoog. Hij werkt in het Wilhelmina ziekenhuis als kinderpsycholoog voor kinderen en pubers. werkt vooral met pubers die problemen hebben tijdens de puberteit.