ik heb me verrot gegoocheld op google, ook op GoT maar kon niets vinden erover, ik wil eigenlijk dat een user zijn home dir /cdrom is, zodat bepaalde mensen via mijn ftpserver de cdrom kunnen benaderen. Uiteraard ben ik noep hierin maar ik hoop dat iemand hier meer over kan vertellen.
Je hoeft geen home dir aan te maken ofzo..
Je kan 2 dingen doen.
Of je gaan een symlink aan maken: man ln
Of je gaat je cdrom gewoon mounten onder: ~cdrom/
Je kan 2 dingen doen.
Of je gaan een symlink aan maken: man ln
Of je gaat je cdrom gewoon mounten onder: ~cdrom/
{02:31:10} (splinkie): ik hoor net van iemand dat ze nu met een fietsband moest naaien omdat ze geen condooms meer kon betalen || {02:34:44} (Asjemenou): beter met een lange tijd met goodyear dan een korte tijd met firestone en in de problemen komen
Verwijderd
man usermod
man useradd
Eventueel "vipw"
Ik weet niet hoe jij precies zoekt maar........
Verder is het de bedoeling dat dus allen de cdrom benaderd wordt via ftp (of ook nog de hdd) ?
Als dat laatste het geval is, dan zou ik toch echt cdrom nog in een subdir zetten en de ftp-server laten chrooten naar de bovenliggende directory.
En voorbeeld:
Waarbij "data" dus de dir is, waarin de data van de hdd staat. De ftp-server laat je chrooten naar de dir "chroot", zodat men nooit daarbuiten kan komen.
Uiteraard kan ook de cdrom gewoon ergens anders gemount worden, zoals hier boven al gezegd wordt
(man mount, man fstab)
man useradd
Eventueel "vipw"
Ik weet niet hoe jij precies zoekt maar........
Verder is het de bedoeling dat dus allen de cdrom benaderd wordt via ftp (of ook nog de hdd) ?
Als dat laatste het geval is, dan zou ik toch echt cdrom nog in een subdir zetten en de ftp-server laten chrooten naar de bovenliggende directory.
En voorbeeld:
code:
1
2
3
4
5
6
7
| / (rootdir) | |----------chroot | | | | | cdrom-----data | | | |
Waarbij "data" dus de dir is, waarin de data van de hdd staat. De ftp-server laat je chrooten naar de dir "chroot", zodat men nooit daarbuiten kan komen.
Uiteraard kan ook de cdrom gewoon ergens anders gemount worden, zoals hier boven al gezegd wordt
Volgens mij kan je in je config van je ftp server ook neerzetten naar welke dir je hem moet leiden als je inlogt op je ftp server.
Niet dan ?
Niet dan ?
{02:31:10} (splinkie): ik hoor net van iemand dat ze nu met een fietsband moest naaien omdat ze geen condooms meer kon betalen || {02:34:44} (Asjemenou): beter met een lange tijd met goodyear dan een korte tijd met firestone en in de problemen komen
Verwijderd
SuperKoej schreef op 25 oktober 2002 @ 17:48:
Volgens mij kan je in je config van je ftp server ook neerzetten naar welke dir je hem moet leiden als je inlogt op je ftp server.
Niet dan ?
Mjah, laten we dan alleen maar wel chrooten he
Anders een beetje gevaarlijk als de rechten op de rest van je systeem niet helemaal goed staan en men zomaar ineens in bijvoorbeeld een home-dir van iemand anders kan komen, of logfiles in kan zien, omdat de rechten niet helemaal okee zijn.
Pagina: 1